1 Hamilton
2 Bottas
3 Vettel
4 Räikkönen
5 Verstappen
6 Ricciardo
7 Magnussen
8 Alonso
9 Sainz
10 Grosjean
11 Vandoorne
12 Gasly
13 Ocon
14 Leclerc
15 Perez
16 Hulkenberg
17 Ericsson
18 Sirotkin
19 Stroll
20 Hartley
Lite kort om dagens kval i Barcelona, firman Hamilton-Bottas drog nytta av den mjukaste gummiblandningen ,och puttade ner Ferrari duon Vettel-Räikkönen till andra startledet, vars set up tycktes vara mer optimerad för den mjuka gummiblandningen istället för den supermjuka med tanke på morgondagens race. Liknande tankegångar bör rimligen även gälla för RBRs del, vars bil visade konkurrenskraftig racepace under den fria träningen just med soft, det lär bli en jämn kamp om podiums mellan förarna från topp tre stallen, där förmågan att ta hand om däckslitaget kommer förmodligen fälla avgörandet.
Magnussen gjorde ett riktigt starkt kval, och belönades med en sjunde startruta, Alonso slutade på åttonde plats ,och var skaplig nöjd med hur McLarens uppdateringar fungerade. Sainz och Grosjean knep de sista startrutorna i topp tio, Vandoorne som åter igen blev utkvalad av Alonso startar brevid Gasly, vars Toro Rosso den här gången inte räckte till att kvala in i tio i topp.
Ocon kvalade ut Perez, och Leclerc visade åter igen klass när han splittrade Force India duon. Hulkenberg drogs med tekniska problem under kvalet, Ericsson hade en dålig dag, och hamnade nästan en hel sekund efter sin rookie stallkompis. Sirotkin och Stroll hängde inte alls med i sin svårkörda Williams, stallets chefdesigner Ed Wood lämnade sitt jobb för några dagar sedan, det går tungt för det anrika stallet.
Hur gick det för Hartley? Han bestämde sig att det var dags att modifera Toro Rossos hjulupphängning bak, och gjorde ett grudligt jobb med det, jag för min del undrar fortfarande med vilka meriter han lyckades ta en sits hos TR.
Barcelona är lika med uppdateringspaket model större, om än inte riktigt av samma omfattning som förr om åren, McLarens nya nosparti verkar leverera enligt förväntningar ur aeroaspekt, den är inte direkt estetisk tilltalande men ändamålsenlig.
RBR hade med sig nya sidepods, barge boards och ett nytt golv, hela uppdateringspaketet fungerade enligt förväntningar, det är synd att det saknas några hästkrafter i Renault spisen, aero-chassi mässigt är RBR minst lika bra som Mercedes och Ferrari.
Apropå Ferrari, deras lösning för montering av speglar på halo fick kalla handen direkt av FIA, till Monaco ska "vingspegeln" vara borta, säg den lyckan som varar när man hittar på något nytt.
Amen,..må sommarnattens förlustelser vara med er.
Såå Bl, du menar alltså att surraris aero avd har förvaltat Allisons design ideer?
skriven