VETTEL ÜBER ALLES

 
1         Vettel
2         Bottas
3         Räikkönen
4         Verstappen
5         Magnussen
6         Grosjean
7         Hulkenberg
8         Sainz
9         Leclerc
10       Perez
11       Alonso
12       Sirotkin
13       Ericsson
14       Hamilton
15       Ocon
16       Gasly
17       Hartley
18       Stroll
19       Vandoorne
20       Ricciardo
 
Sebastian Vettel var über alles på Hockenheim, 0,204 före Bottas, och 0,335 före Räikkönen, fyran Verstappen var klart distanserad med 0,610 efter Vettel, Renault motorn räcker inte till på snabba banor mot Ferrari-Mercedes PU. Just nu har Ferrari ett litet försprång på PU fronten, men Mercedes hade bra pace under racesimulationen, så det återstår att se vem tar målflaggan först imorgon. Kimi kör med lite vinge för att kompensera för de hästkrafter som saknas i hans PU, nästan för lite när han inte riktigt hittar fäste bak och glider ut över banmarkeringen, det blir intressant att se vad han kan göra på sin favoritbana med en uppdaterad PU, när F1 cirkusen återvänder från semesteruppehållet till Spa.
 
HAAS duon gjorde åter igen bra ifrån sig på en bana som passar deras bil, årets bil är byggt med tanke på att passa på en viss typ av bandesign, något som kostar stallet poäng på andra typer av banor.  Hos Renault utkvalade Hulkenberg Sainz, och Leclerc, som krossade sin teamkompis Ericsson klarade ännu en gång att ta sig till kval tre. Perez, som startar från tionde rutan kvalade ut Ocon, och  Alonso gjorde processen kort med Vandoorne, som inte alls hänger med spanjoren.  Marcus, som blev till slut distanserad med en hel sekund av Leclerc, och fick även stryk av Sirotkin i en Williams har bredvid sig Hamilton på startgriden, Lewis klantade till det alldeles själv när han körde utanför banan och skadade bilens hydrauliksystem.
 
 Ocon hittade inte farten idag, och Toro Rosso duon Gasly-Hartley kämpar med en bil som prestandamässigt går kräftgång. Stroll och Vandoorne är helt vilse, och Ricciardo, som startar sist på grund av ett antal komponentbyten gav upp kvalet i ett tidig stadium för spara på krutet till racet.
 
 
Marcus Ericsson har det inte lätt hos Sauber i år, han är märkbart skakad av Leclercs prestationsnivå, och övekör åt det grövsta i sina försök att hänga med sin rookie stallkompis, den kapacitet som finns i bilen lyckas inte Marcus realisera utan hamnar  allt mer i efterkälken gentemot sin unga utmanare. Av toppfarten och bilens beteende att dömma kör han med lite vinge i sina försök att prestera på nivå med sin stallkompis, men tappar hela tiden bilen utanför idealspåret. Det tycks vara som så, att Leclercs prestationsnivå har blivit ett spöke för Ericsson som härjar i hans huvud, och sätter sina spår i psyket, Ericsson borde acceptera det faktum, att Leclerc helt enkelt är en snabbare förare, och köra sitt eget race efter sina egna resurser utan att överköra, det går inte fortare för det.
 
Apropå all märklig ryktesspridning som går ut på ,att Kimi skulle nästa år köra för Sauber, den ursprungliga källan är Blick i Schweiz, något mer behöver man knappast säga i ämnet, Blicks expertis och trovärdighet ligger på nivå med den svenska kvällspressen med allt vad det innebär.
 
Hos Ferrari pågår en storstädning där man visar dörren för Marchionne, som ny CEO lär Louis Camilleri ligga bra till, och som en ny president John Elkann. Marchionne tvingas även lämna sitt jobb som chef för Fiat-Chyrsler, Agnelli familjen har tydligen fått nog av Marchionnes ledarstil, Gianni Agnelli är Elkanns morfar.   Det blir intressant att se hur det ovannämnda kommer att påverka F1 stallets verksamhet i fråga om valet av förare till 2019, Camilleri-Elkann-Agnelli står för det traditionella och Ferrari är en billtilverkare, inte en läskeblask fabrikant. Ferraris viktigaste marknad ligger numera i mellanöstern-Kina bältet, där en viss förarens popularitet känner inga gränser och hjälper till att sälja många bilar, en rätt så viktig detalj för en biltillverkare.
 
Dagens grid girl blickar framåt utan att släppa taget om det traditionella, vackert så.
 
Amen,..må gammal vara äldst.      
 
 
     
 
 
    

Kommentarer :

#1: Ghostface

Kimi är ett stort varumärke. Antingen är generaldirektören sympatisk för Räikkönens nya kontrakt, eller han ersätts...

Svar: Han är det, bidrar med många kronor till Ferraris kassa,...
Brandon Lee

skriven
#2: Peter

Säger bara viaplay´s Janne Blomqvist skit snack om Kimi sicket billigt skit ... Babel

Svar: Blomman pratar mycket utan att säga något alls.
Brandon Lee

skriven
#3: PeterII

Hallå!

Jag vill börja med att tacka för din blogg. Den gör hela F1-upplevelsen bättre. För en kommunalanställd småbarns far så är ju hela ditt liv en exotisk och spännande upplevelse!

Jag försökte kika lite på Markus och Charles idag och tycker mig märka att det är ganska stort skillnad i balans mellan bilarna. Är det en inställningsfråga för Markus? Att han helt enkelt har slängt balansen åt sidan i ett desperat försök att hitta fart? Ungefär som du skrev om att Kimi kör med mindre bakvinge för att kompensera bristen på HP, fast Kimi kan hantera det bättre. Var det

skriven
#4: PeterII

Oj!
Slutet försvann!
Vad som jag undrade över var om det är så att det kan skilja sig något i spec mellan de båda Sauber-bilarna och det förklarar skillnaderna, om jag helt enkelt bara inbillat mig eller om der faktiskt är skillnaden i kompetens mellan två olika förare?
Jag tror att Markus har gjort sitt. Pengar kansk där mycket men inte allt...

Svar: Mackan tycks ha vissa problem med att hitta inställningar som gynnar hans körstil, något som kan bero på vilken riktning uppdateringsarbetet med årets bil har tagit, kan vara så att uppdateringarna funkar bättre för Charles än för Mackan. Bilarnas specs lär vara likvärdiga, men jag ser Leclerc som en något snabbare förare än Ericsson, när Mackan sedan överkör så ökar avståndet mellan dem två från 0,2-0,3 till 0,5-0,8, Mackan är själv sin värsta fiende när bilen hamnar på tvären, ser spektakulärt ut men ger långsammare varvtider, huruvida Mackan lyckas hänga kvar även nästa år återstår att se, det beror nog på hur mycket Ferrari har att säga till hos Sauber. Tack själv för din kommentar och välkommen åter;-)
Brandon Lee

skriven
#5: Flash

Brandon! du gör ett grymt jobb med den här bloggen och fastän kvantiteten på mina kommentarer har varit något mindre, så är jag en trogen läsare!!

Den här F1 säsongen är den mest spännande på länge, man behöver sträcka sig tillbaka till 2012 för något liknande — den enda skillnaden är dock att Ferrari och Mercedes är något överlägsna gentemot resterande under den här eran.

Om det är något man är smått besviken på är Kimi,s möjligheter till att ta en ytterligare titel innan han lägger skorna på hyllan. Man behöver inte vara någon expert för att kunna klargöra att det är Vettel som är prioriterad hos Ferrari, vilket är inte föga överraskande eftersom de röda har haft en tydlig förarpolicy under en längre tid. På tal om just Kimis möjligheter, hur kan det komma sig att de inte uppgraderat hans PU till spec 2 ännu? Om det finns en logisk förklaring till det — visst har han en "rejäl" uppförsbacke gentemot Vettel tex när det kommer till kval framförallt? och till sist, finns det några fördelar med att han får en senare uppgradering?

Må väl!!

Svar: Kul att du hänger kvar, och ja, årets säsong är rätt så underhållande ur olika aspekt. Apropå Kimis möjligheter att ta en titel, lika villkor har aldrig existerat hos Ferrari, och gör det inte i år heller, dock har Kimi haft lite friare tyglar när Marchionne har hållit sig borta. Kimi kör med gamla PU specs pga att man var tvungen att byta hans motor tidigare i år, skulle man bytt igen så hade det blivit tredje motorn med halva säsongen kvar, enligt Vettel ger den nya 0,3 sekunder per varv, dvs samma som Kimi hamnar efter. En ny motor till Spa är inte fy skam, samma gäller för Monza så lite kan man tjäna på det. Må väl du med.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Kimis brist på hk syns verkligen, det är verkligen konstigt eller förförmodligen en planerad strategi för en andreförare, för inte kan det vara så att ett stall som ferrari råder brist på delar:)?
Du är grym Brandon, nästa på onsdag bär det av till Budapest....

Svar: Enligt Vettel ger den senaste PU varianten 0,3 sekunder per varv,.på ett ungefär det som Kimi hamnar efter. På den ena sidan av bron är man i Buda, på den andra i Pest, "Finlands GP" i nötskal;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Tomi

Förresten blomqvist fortsätter att hävda att leclerc kör för ferrari nästa år kanske t o m redan under denna säsong...

Svar: Janne gillar lyssna sin egen röst,...
Brandon Lee

skriven
#8: Plöjboy

Hej Brandon
Har läst allt du skrivit sedan du började, men har aldrig komenterat.Har alltid följt motorsport sedan 60-talet och känner mig snart som expert av allt du lärt mig om F1. Kör bil och MC bättre än datorer, men gör ett försök att skriva. Vad är en URL/Bloggadress?

Svar: Kul om du har hittat något läsvärt hos mig, alla motorsport fans är välkomna att lämna sin åsikt om saker och ting hos mig. URL är en internetadress, inget mer märkvärdigt än så. Ha det bra.
Brandon Lee

skriven
#9: Ghostface

Stort Grattis till Vettel! :D

Svar: Ha ha, inte vara elak nu;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :