CHINA SYNDROME

 
1   Vettel
2   Räikkönen
3   Bottas
4   Hamilton
5   Verstappen
6   Ricciardo
7   Hulkenberg
8   Perez
9   Sainz
10 Grosjean
11 Magnussen
12 Ocon
13 Alonso
14 Vandoorne
15 Hartley
16 Sirotkin
17 Gasly
18 Stroll
10 Leclerc
20 Ericsson
 
Lite kort om kvalet innan det är dags för mat, man ska undvika att dra alltför drastiska slutsatser efter dagens kval, det fanns ett antal förare med alternativa set up ute på banan, som chansade lite med tanke på att bantemperaturen förväntas stiga imorgon upp till 35 grader, det är inte alltför ovanligt att man offrar startpositioner för att optimera race set up.
 
Ferrari tycks ha ett övertag gentemot sina argaste konkurrenter, men jag räknar med att både Mercedes och RBR kommer att kunna hålla jämna steg med Mercedes i racet, en stoppare lär vara det primära alternativet för topp tre stallen, men det finns givetvis plats för strategiska överraskningar som kan tvinga de inblandade att tänka om.  
 
Det lär existera ett omkörningsförbud hos Ferrari, något som kan bädda för Mercedes duon i starten om Kimi tar det alltför lungt för att inte passera Vettel, RBR förarna kommer garanterad ladda för fullt i starten och under första varvet, de har ju ingenting att förlora med tanke på årets hittills  milt uttryckt skrala poängskörd.
 
Efter de tre stora följer getingboet med mittfälts chargers som vill visa sig på den styva linan, gänget från Hulkenberg i sjunde rutan, och ner till Alonso i den trettonde innehåller ett antal förare, som mer än gärna tar för sig utan att tänka efter först, något som kan leda till kalabalik redan i första kurvan, och öppnar chansen för förarna från sista leden att avancera om folket på mittfältet eliminerar varandra redan under första varvet.
 
Det är rätt så märkligt hur snabba några är att kritisera vissa förare, tänker i första hand Bottas som får ta emot mycket kritik från mindrevetande sk "F1 experter", samtidigt som Hamilton tycks alltid klara sig från kritik hur han än sköter sig.  Det är inte föraren som under racet bestämmer vilka varvtider han ska köra, utan stallets strateger, nu senast i Bahrain gjorde Mercedes strateger en misskalkylering  om Vettels taktik, och gav för sent Bottas order om att köra snabbare varvtider, det är dumt att peka ut föraren när det är stallets strateger som står för misstaget.
 
                                          
 
Det var dagens F1 kortis, nu är det dags för mat, en del restauranger har en havsutsikt utöver det vanliga, och maten är det inte heller något fel på.
 
Dagens grid girls lär inte dyka upp i Austin i år, tack så mycket för det alla PK kastrerade fjollor. 
 
Amen,..må solens strålar vara med er.        
 
 
   
 
 

Kommentarer :

#1: 1014johansson

Hur kommer det sig att vettel lyckades knipa pole när kimi hade övertaget i de två första sektorerna? Helt ofattbart

skriven
#2: Hailwood

Kul att Bottas leder den interna kvalkampen i Mercedes.

En fråga om den höga frekvensen strul i samband med däckbyte. Det har länge varit högt fokus på snabba byten. För några år sedan var Williams konstant snabbast.
Varför sker det så många missöden iår?
Är det någon teknisk förändring, generell eller kopplad till ”Ferrari stallen”?

Svar: Man försöker alltid kapa tid med nya tekniska lösningar, ibland går man för långt, lite som med "självkörande" bilar,.man ska aldrig släppa ratten enligt tillverkaren;-) Ferrari litar blint på sensorer,.jävligt dumt enligt min mening.
Brandon Lee

skriven
#3: jonatan

varför tog man inte in Kimi för soft vid säkerhetsbilen?? Red Bull vinner strategispelet iaf.

Svar: Bra fråga, Ferraris strateger är inte de vassaste i F1.
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

Jonatan, därför att ferrari suger....och svettel suger.
Surrari lär inte ha en chans på konstruktörtiteln

Svar: Japp, de suger hela bunten,.och nä, det blir nog ingen konstruktörstitel.
Brandon Lee

skriven
#5: jonatan

Flying finn.
Ja det kan man lugnt säga. snacka om att slänga nån under bussen..
Kimi borde demonstrativt gå till Red Bull o tacka deras strateger för 3:e platsen. o Verstappen i synnerhet.
Hade Ferrari plockat in honom vid SF så hade en vinst inte varit omöjlig. Han låg ju perfekt till på banan.

skriven
#6: Flying finn

Konstant fortsätter surrari att slå sig på tummen med hammaren....i förhoppning om att någon gång missa.
Vilka stollar.

Svar: Världen är full av idioter, många av de har hamnat hos Ferrari;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Janne

Jävla Vettel stängde Kimi in i första böjen så han måste lyfta av så de andra kom i kapp.
Hade han haft en just stallkamrat hade han lämna plats för Kimi in i första kurvan så hade bägge Ferrari bilarna varit
i täten. Risken var för Vettel att Kimi hade varit först.
Men det hade stallet ändra på sedan...

Svar: Har man en "vän" som Vettel behöver man inga fiender.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :