BAHRAIN BULLSHIT

 
 
Perez och Hartley fick  var sitt 30 sekunders straff och klassades som 16 och 17 efter racet.
 
Så, vad ska man säga om racet, klart bättre än premiären i Australien?  Absolut, dock ska man vara medveten om, att omkörningarna i första hand kom ur varierande däckslitage och varierande racestrategi, det var få rena omkörningar i racesituationer.
 
Vettel fick en relativt enkel resa till målflaggan även om Bottas kom ikapp i slutet av racet, Lewis blev trea när Kimi och Daniel tvingades bryta, en stabil insats av podium trion.
 
Racets man var dock Gasly i sin Toro Rosso Honda, när Hondas PU håller distansen ut ,så räcker TR:s chassi-aero till för framskjutna placeringar.
 
En annan förare som utmärkte sig var Magnussen hos HAAS, årets bil med sin karaktäristiska tendens till understyrning passar hans körstil som handen i handsken, för Grosjean passar den inte alls lika bra, han föredrar istället en viss grad av överstyrning, det blir intressant att se vilken riktning  uppdateringsarbetet tar hos HAAS på sikt, vilken förare man lyssnar mest.
 
Hulkenberg gjorde ett  bra race, teamkompisen Sainz har uppenbara problem att hålla jämna steg med tysken, och Alonso och Vandoorne tog åter igen viktiga poäng i konstruktörsmästerskapet, McLaren gör små framsteg hela tiden lite i skymundan på sin väg tillbaka mot den absoluta toppen.
 
Marcus svarade för en felfri insats hos Sauber när han kammade hem årets första VM poäng, undvek fajter som inte var möjliga att vinna, och vann de fajter som bäddade för ett lyckad slutresultat. Det saknas fortfarande en hel del på aero-chassi sidan hos Sauber, vars brister delvis maskeras av den kraffulla Ferrari motorn, för poäng krävs att några av toppbilarna bryter racet som var fallet i Bahrain.
 
Ocon knep den sista poängplatsen i en FI bil som inte övertygar på något sätt ännu så länge, och Sainz har inte riktigt hittat rätt hos Renault. Perez lär aldrig hamna hos ett toppstall, Hartley hör inte hemma i F1, Leclerc gör många rookie misstag i en skapligt svårkörd Sauber, Grosjean har problem med att hantera HAAS bilens understyrning, och den orutinerade Williams duon är helt vilse med en bil som sviktar på samtliga punkter.
 
Av dem som bröt racet hade Ricciardo någon form av tekniska problem, Verstappen klantade till det alldeles själv när han försökte pressa sig förbi Hamilton . F3 körstil fungerar inte i F1, snubben kör alltför ofta med huvudet under armen, ingen finess alls i hans körning utan bara huvudlöst chansning för hela slanten. Det roliga med Max är att han aldrig erkänner sina misstag, kvalmissen var motorns fel, och punkteringen Hamiltons, det är dags för baby racer att växa upp.
 
För Kimis del tog racet slut på depån när Ferraris hobbymekaniker klantade till det i vanlig ordning, snubben som bröt benet får delvis skylla sig själv, man ska aldrig stå framför hjulet just på grund av risken att bli överkörd, och delvis idioten som visade grönt ljus för Kimi innan hobbymekaniker var klara med vänster bakhjul, två missar under en racehelg är två för mycket.
 
Så, Bubba och Hiram Hickinbottom på bilden ovan skickar sin hälsning till Ferraris lollypop man, du är en idiot, skaffa dig ett jobb som du klarar av.
 
Det om F1 och idioter hos Ferrari, jag var på en snabbvisit i Sverige under den gångna veckan, några dagar i "Peking" som mest kändes som en vandring på "memory lane", livet är på annat håll numera, men det kan hända att man firar midsommarafton i Sverige eller något liknande om det blir tid över för det.
 
Dagens grid girls har solisar på som sig bör när våren är på väg, dock lär det dröja innan deras klädval blir aktuell i Sverige.
 
Amen,..må Ferraris hobbymekaniker ruttna i helvetet.         
 
 
    
 
   

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Tjenare!
Tackar för en excellent sammafattning av gårdagens race. Precis som du skriver så börjar vi nu se hur året kommer se ut framöver. Kul att se att Marcus i år faktiskt har chansen på några poäng när några bryter och hans raceplan håller. Två race nu och gott att se att han krigar på och lyckats inte bara slå sin teamkompis utan även att han verkar ganska oberörd av all media och hype kring Leclerc. Hade kunnat bli en gigantisk uppförsbacke med handbromsen ilagd om nu resultatet hade varit det omvända. Årets behållning verkar också bli plats 7-11 dvs de sista poängplatserna. Ruskigt jämnt där mellan Mclaren, Renault, Sauber, Toro Rosso och Force India. Kan komma att bli riktigt bra racing att följa framöver. Williams är ju som du skriver helt lost. Riktigt tragiskt att se. För övrigt var min första tanke också varför mekaniken stod mitt framför däcket. Oerhört tråkigt men Kimi åkte på grönt och kan inget annat göra. Många däckfadäser nu på Haas och Ferrari kan det verkligen vara en slump? De delar ju samma hjulupphängning. Tills nästa helg önskar jag allt gott. /Magnus

Svar: Marcus hade lite flyt för en gångs skull, sånt är bra för självkänslan, Leclerc har mycket kvar att lära. Det är fajten bakom de tre stora som blir det intressanta ur underhållnings synpunkt, vilka som tar poäng kommer variera från bana till bana.Kimi har sällan eller aldrig turen med sig, han missade ett par VM titlar hos Macken på grund av mekanisk trubbel, bilen var snabb men skör. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#2: F1 One

Deprimerande att se hur Ferrari låter alla nollor lära sig på just Kimis bil. Medan det gäller Seb är allt utan problem. Stinker verkligen skit. Korrupt Italiensk skit långväg, ingen tillfällighet att det är just i Italien elitfotbollslag tillslut blev påkomna.. Ferrari borde betala tillbaks varje krona där någon satsat på framgång för KImi, då det totalförbud för allt annat än Vettel att få förutsättningar.

Svar: Man blir ju inte direkt glad av Ferraris myglande, men inte speciellt förvånad heller, fair play har aldrig varit deras melodi.
Brandon Lee

skriven
#3: Janne

Ferrari betalar Vettel så mycket så Kimi får ha praktikanter som mekar...
Det är sorgligt att se. Nu är årets säsong vikt för fingret.
Glad för Mackan.

Svar: Vettel fick välja först bland manskapet, Kimi fick ta dem som blev över= lika villkor ala Ferrari,.och ja, kul att Mackan skrapade ihop några poäng.
Brandon Lee

skriven
#4: Andy

Som vanligt inför varje säsong är man taggad som fan och ser fram emot att se kimi mot en VM titel.... efter 2 race känns det ju inte helt lika dant om man säger så, tack era italienska rövhåll hoppas ert jävla team brinner upp och att vettel bryter sitt jävla finger... fan vad lack jag är!...

Svar: Det är många race kvar, och fingermannens flyt kommer inte vara hur länge som helst, Kimi kommer igen redan i Kina.
Brandon Lee

skriven
#5: Kalle

Det är för mig helt obegripligt hur ett såpass stort team som ferrari gång på gång kan klanta till sig på dom mest märkliga sätten. Säga vad man vill om RBR som team, men jag har alltid imponerats av hur proffsiga dom verkar vara i alla avseenden när det kommer till race. Man tabbar sig sällan med racestrategin, tar oftast in bilarna i rätt tid i depån etc (ricciardo i monaco ett av få undantag), och depåpersonalen gör allt som oftast ett bra jobb. Ferrari däremot.. Kanske ska lämna det här.

Apropå kritiken mot kimi efter racet, det är nog inte det lättaste att ha koll på att man kört över en av gubbarna i en F1-bil. Lär nog vara många döda vinklar från cockpit. Tror knappast det är nåt man ropar över radion heller att man precis knäckt benet på en snubbe, hur värdelösa och klantiga man än må vara.

Svar: RBR:s manskap består av britter, Ferraris till en stor del av italienare,.behöver man säga mycket mer än så?
Alla moralväktare och lipsillar skyndade till barrikaderna för att visa sin stora empati, Kimi såg att det hände något men inte vad, där av att han gick direkt in i garaget.
Brandon Lee

skriven
#6: Mika-fan

ÄNTLIGEN....
..lite tendenser till cameltoe på grid girlsen. Som jag väntat :D

Må väl!
/Mika-fan

Svar: Är det djurälskaren i dig som talar?,.;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Lilja

Jag förstår inte varför Kimi var tvungen att bryta, kunde han inte fått köra ett varv med tre super soft & ett soft för att sen komma in i depån igen? 4-5 platsen hade han ju lätt tagit. Eller är det emot reglerna? att köra med olika däck.

Svar: Det är inte tillåtet att köra med olika däck, det blir ett tidsstraff direkt, så det var inte lönt att skicka ut Kimi igen, loppet var kört för hans del.
Brandon Lee

skriven
#8: Mårten

Man såg även på Vettels depåstopp att mekanikern hade sin fot framför däcket. Märkligt i min värld att ha foten där men det lär väl bli ändring på det nu. Ibland måste man lära sig den hårda vägen,tråkigt nog.

Svar: Det är bara Ferraris mekaniker som håller på med det, i min värld är man en idiot om man har sin fot framför hjulet, något som mekaniker hos de andra stallen har förstått.
Brandon Lee

skriven
#9: Patrik

Har Ferrari ens lollipop kille? Snackades om att systeme med knappar på mutterdragarna tänder grönt när alla tryckt.

Svar: Inte i ordets betydelse, men det finns en snubbe som bevakar de andra, han ska se till att allt är ok innan man släpper bilen,.fungerar inget vidare.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

Vad skall man säga, Kimi kom ju i vilket fall som helst in för sitt andra stopp på ss bara för att Ferrari ville ha klart för sig hur fort det gick att köra med dem med tanke på Vettels eventuella val att göra likadant om det visade sig att farten fanns där,,,
Ferrari ser ju till att Kimi efter två race ligger ordentligt efter Vettel=andre förare,,

Svar: Japp, de använder Kimi för att testa åt Vettel, men det kommer nya race där Vettel kommer att missa.
Brandon Lee

skriven
#11: peter

jaha då blir det till att heja på Hamilton i år igen skit också men hellre honom än den där lismande tysken..... ,min kära fru sa varför tittar du på skiten du blir ju bara förbannad
kan ju ligga någon ting i det ,kan hon ha rätt skit också får sluta att att titta på spektaklet och läsa brandons blogg istället mycket bra info och annat kul också tack så mycket
tack för detta gracias gracias för att citera nån annan.......

Svar: Ha ha, man kan bli lite upprörd ibland, vi som kikar på det blir mer förbannade än Kimi som kör, Merca har fortfarande snabbare bil än Ferrari när man kör med hårdare gummiblandningar, en liten miss av Bottas att han inte tog Vettel under det sista varvet. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#12: Marcus

När man inte trodde det kunde bli så mycket värre för Kimi så lyckas Ferrari klanta till det ytterligare.

Enligt någon spansk media kanal så gjorde Ferrari inte som Kimi ville i kvalet med det är inte överraskande om så är fallet.

Svar: Ferrari gör sällan eller aldrig som Kimi vill, skulle de har gjort det så skulle Kimi har fixat flera VM titlar åt dem.
Brandon Lee

skriven
#13: Tomi

Kan det vara så att maffioso Ferrari medvetet ville sätta Kimi på plats eftersom han tydligt visade vad han tyckte efter kvalet?
Självklart inte meningen att mekanikern skulle bli skadad,,,,

Svar: Med Ferrari vet man aldrig vad de pysslar med, men en sak vet man om dem,.de har alltid satsat ensidigt på en förare, och sedan lagt skulden på misslyckanden på den andra som de har systematiskt missgynnat.
Brandon Lee

skriven
#14: Fossi

"Har Ferrari ens lollipop kille? Snackades om att systeme med knappar på mutterdragarna tänder grönt när alla tryckt.
Svar: Inte i ordets betydelse, men det finns en snubbe som bevakar de andra, han ska se till att allt är ok innan man släpper bilen,.fungerar inget vidare. "

När depå stoppen går så fort som de går, så ser jag det som osannolikt att snubben ska ha någon möjligt att kolla att allt är i skick före de släpper iväg någon.

Angående Kimi som försökskanin med SS, tyckte inte att Kimi såg speciellt snabb ut med S däck och Ferraris strategi var ju en två stoppare. Det kan ju ha varit så enkelt att de såg en bra lucka för kimi med depåstoppet, medans vettel sku ha haft en sämre..

För sist och slutligen var det ju på målsnöret att det skulle ha varit en blåvit flagga till tonerna av Runeberg i bahrain.
För vette hade ju inga däck kvar.

Bara en jäkla tur

Svar: Det finns ju sensorer överallt som kollar allt, men sensorer är lättlurade i vissa avseenden som Ferrari fick erfara. Depåpersonalen som övervakar hela proceduren får ju kamerabilder från alla möjliga vinklar, så det borde inte vara alltför svårt att upptäcka när man inte får loss ett hjul alls oavsett hur snabbt det går, tekniken kan man bara lita på så länge en människa övervakar den och har sista ordet.
Förarna ute på banan kör precis så fort som de får order om, det är inte föraren som bestämmer vilka varvtider man ska köra, utan stallets strateger. Mercedes tolkade fel Ferraris strategi och lät Bottas köra för långsamma varvtider under för lång tid, när de upptäckte att Vettel inte tänkte komma in en gång till var det för sent, att Bottas inte vann var inte hans fel, utan det var Mercedes strateger som klantade till det, gav Bottas order att öka farten för sent.
Brandon Lee

skriven
#15: Franklin

Först; Satan vad lika Bubba och Hiram Hickinbottom är Verstappen, Ross Brawn och Toto W.
Måste vara nära släkt.
Sedan; Varför kan man inte ställa in bilarna så att de passar just den ena eller andra föraren, överstyrt kontra understyrt.
Eller vad för preferenser just den föraren har. Måste båda bilarna ställas in efter samma "mall"?
Fattar att grundkonceptet är samma för bägge bilarna, men är det ekonomin som gör att man inte kan ge båda förarna exakt den setup de vill ha.
(Okunskapen lyser igenom här, skäms)

Tack för bästa gridgirlsen och bloggen :-)

Svar: Alla bilar har en viss grundkaraktär som är svår att ändra på utan omfattande uppdateringar, man skulle i stort sätt vara tvungen att bygga om hela bilen, några överstyr och andra understyr, visst kan man påverka det till en del med set up, men man kan inte ändra på bilens aerobalans så värst mycket med set up justeringar.Man ställer inte in bilarna efter samma mall, men man kan tex köra med lite annorlunda framvagnsgeometri som hos Ferrari. Kimi gillar en framända som ger alltid exakt samma respons oavsett kurvans karaktär,och kan hantera överstyrning utan några problem. Vettel i sin tur gillar en bil med mycket grepp bak, och fick ifjol mycket gratis med en framända där man trixade ride height med hjälp av styrutslaget, ju mer styrutslag, desto lägre ride height fram=mer downforce, bra för Vettel men inte för Kimi, som gillar konstant greppnivå fram genom kurvpartier.
I år har man begränsat möjligheten att trixa med styrutslaget, och Ferraris aerobalans punkt ligger längre fram, bra för Kimi, mindre bra för Vettel som har fått svårare att ställa in bilen så att den passar på hans körstil.

Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :