MERRY GO ROUND

 
Om en vecka är det dags för F1 att inta natten i Singapore i sällskap med en belysning, som förvandlar nattmörkret till ett artificiel dagsljus, spektakulärt värre men utan riktig puls ur racing synpunkt, stadslopp är alltid stadslopp med allt vad det innebär oavsett show faktorn i inramningen.
 
Mercedes lyckades med att vinna i Singapore 2016 efter misslyckandet året innan, i år lär de få kämpa hårt för att upprepa fjolårets resultat, både RBR och Ferrari med sina rake bilar som skapar mycket down force på långsamma stadsbanor kommer att bjuda hårt motstånd i år. Det blir intressant att se om Allisons design idéer fungerar ihop med Mercedes grund design i Singfapore, långsamma banor har inte hittils i år varit Mercedes melodi, men de har jobbat hårt för att förbättra bilens prestanda på långsamma banor, huruvida det kommer att visa sig i form av framskjutna placeringar under årets race återstår att se, den dynamiska duon RBR-Ferrari kommer  att göra allt och lite till för att knäcka Mercedes, som i sin tur kan innebära säkerhetsbil ingripanden som kommer att påverka utgången av racet i allra högsta grad. 
 
Ultra soft som första val dominerar som förväntad, lite förvånande har dock både Vettel och Hamilton även garderat med två set av mjuka, visserligen brukar Mercedes  fungera bäst av samtliga med de lite hårdare gummiblandningar, så Hamiltons val av två set mjuka låter någorlunda vettigt i det avseendet, varför Vettel har valt två set av mjuka är lite svårare att begripa med tanke på, att Ferrari är som bäst med ultramjuka i höga temperaturer som är brukliga i Singapore.
 
Det om Singapores GP, Kimi hade en hel del att säga om Pirellis regndäck efter parodin på Monza, där förarna tog på och av hjälmen ett antal gånger när FIA inte kunde bestämma sig om huruvida Pirelli däcken skulle klara av att hantera det blöta väglaget ute på banan.  Kimi gjorde gällande, att det inte var för mycket vatten på banan, utan att det var Pirellis regndäck som inte höll måttet, jag kan bara hålla med om det, in med monsun varianten av regndäck igen, så att förarna och publiken slipper vänta timme efter timme för att banan ska bli torr nog för Pirellis så kallade regndäck.
 
Med tanke på det ovannämnda, och vetskapen om, att ett race i Norden är på gång inom en inte alltför avlägsen framtid, så har Pirelli redan tagit fram ett passande däck för nordiska förhållanden för att undvika en upprepning av parodin på Monza.
 
 
Hos McLaren forsätter dokusopan om nästa års PU leverantör, Honda eller Renault, hur det än blir lär det bli fel eftersom Alonso är inblandad i det hela, otursgubben som alltid väljer fel och tvingar även sin arbetsgivare att välja fel.   
 
Om McLaren byter till Renault, och skickar vidare Honda till Toro Rosso, så lär det hela sluta med, att RBR tar i bruk en färdigtestad Honda PU 2019 som levererar över förväntan, samtidigt som McLaren har en fortsatt problematisk tillvaro med en Renault kundmotor, som inte alls levererar enligt förväntningar, och drabbas även av ekonomiska problem när Honda pengarna försvinner, att man vinner en VM titel med en kundmotor händer sällan eller aldrig, något som McLaren borde vara medveten om.
 
 
 
På vem kör var fronten fortsätter gissningsleken bland media murvlarna när de försöker blåsa liv i en tämligen livlös Silly Season, blir Massa kvar hos Williams eller inte, om inte, vem ska ersätta honom?
Huvud sponsorn Martini vill ha en vuxen man med hög PR status och reklamvärde, en toppförare som kan fungera som Martinis ansikte utåt, men någon sådan finns inte ledig, vem ska man satsa på istället, ett osäkert kort som Kubica, eller någon med tjock plånbok som kan bidra till stallets ekonomi om Martini minskar sitt stöd för stallet?
 
Säljer Toro Rosso Sainz till Renault om Honda blir deras nya PU leverantör, och vem ska ersätta honom i så fall, Gasly?  Blir Kvyat kvar hos Toro Rosso 2018 på grund av vikten av den ryska marknaden för de inblandade i F1, eller kan något annat stall vara intresserad av ryska bankslantar osv.
 
I Sverige är det väl i första hand Blomman som försöker hålla grytan kokande för att skapa trafik i sin blogg, kastar ett fantasi märgben till sin flock lite då och då som får dem att drägla, och dra igång långa diskussioner om drömsitsar som är tillgängliga åt  Mackan.
 
Det finns alltid en hel del egetintresse i allt som media murvlarna klämmer ur sig, bloggtrafik alstrar pengar åt bloggaren vars utlåtanden inte nödvändigtvist behöver ligga ens i närheten av sanningen,
bloggbesökare i sin tur saknar ofta förmågan att filtrera påståenden från fakta, eftersom vi människor har en tendens att se det vad vi vill se istället för det som verkligen finns.
 
Det om F1 sfären, jag ämnar lämna Sverige i mitten av den kommande veckan, L.A nästa där jag blir kvar fram till vårkanten nästa år, det lär bli en händelserik "vinter" där borta när min vapendragare Micke gör mig sällskap i slutet av oktober. Han nämnde igår, att han kommer att fixa badbralla linjen med tanke på de kaliforniska stränderna innan han lämnar Sverige i samband med ett oljebyte på garaget, man häller kokhet Castrol 5-40 W i busken, och avlägsnar sedan pälsen med silvertejp, kan fungera, vad vet jag, men försök inte med det där hemma mina ärade läsare.
 
 
Dagens grid girls har sällskap av en lycklig man, skulle ni vilja byta med honom?
 
Amen,..må Castrol och silvertejp vara med er.         
 
        
 
       
 

Kommentarer :

#1: Linus

Ja det kunde ju vart mer spännande, ha det gött på resan!!

Svar: Japp, Ferrari var för svaga på hemmaplan,..och det är alltid kul att återvända till L.A,..ha det gött du med Linus.
Brandon Lee

skriven
#2: Linus

Loppet på Monza då, läste visst båda inläggen.

skriven
#3: Rickard Smedberg

När det gäller motorerna så känns det som att Renault är flera steg före Honda men ett steg efter Ferrari och Mercedes, så
jag undrar om Honda kommer att kunna ta igen det till
nästa år? Silly season känns inte så intressant när alla
platser hos dom stora stallen i princip är tillsatta.
Har inte sett nånstans att Bottas är bekräftad men det
är väl bara formaliteter som återstår innan det är klart.

Svar: Precis så är det i "motor racet", jag tror inte att Honda kan komma ikapp redan till nästa år, men kanske till året därpå. Apropå Bottas, han har varit klar sedan länge, men Mr Varg gillar att prata strunt ,så därför dröjer det lite innan man bekräftar det hela officiellt. Ha det fint Rickard.
Brandon Lee

skriven
#4: Classe P

Jag förstår inte vad Mclaren skulle tjäna på att byta till Renault. Känns mest som ett sätt att sätta lite press på Honda att få ihop sitt skit.

Jag skulle lätt kunna byta plats med herren på bilden. Ha det gött på andra sidan Atlanten!

Svar: Macken lyssnar för mycket vad Alonso har att säga, något som kan straffa sig på lite längre sikt.
Vem skulle inte vilja göra det, snubben ser helnöjd ut;-),..och L.A är alltid bra ställe att vara för en hojåkare. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#5: 426 Hemi

Kul läsning ser fram emot avslutningen på förar marknaden. Tror att Seb med hjälp av Kimi kan bli en hård nöt att knäcka för fröken Hamilton med livvakt (Bottas)

Svar: Det hela kan sluta lite hur som helst, dock hoppas jag att det inte blir några korkade straff som avgör årets mästerskap.
Brandon Lee

skriven
#6: Nico

Ja vad fan ska man säga om Alonso? Visst är det så att om McLaren släpper Honda så kommer dom (Honda) att hitta 120hk till och bitar som håller. Jag förstår verkligen att McLaren börjar ruttna, verkligen. Men faaan, dom har egentligen ingen bättre option eftersom dom blir med kundmotorer och då blir man inte världsmästare. Det har väl t ex gamle Dennis sagt flera gånger. Alonso borde göra något roligare - han måste inse sjäöv vilken karma/trend han har hamnat i.

Varför måste Sainz gå till Renault?

Måste STR börja överväga Asiatiska förare?

Nobaharu verkar lite kul - men inte är det en ny Kamui. Att det ska vara så svårt att vaska fram en framgångsrik förare från Asien. Gamle Ukyo kunde briljera någon enstaka gång, Takuma och Kamui likaså. Aguri körde ju under en tid då det var tufft att slå sig fram. Killen nådde ändå pallen. Har du likt Kim Yong Un någon pejl på Japsarna?

Ha det bra BL

Svar: Alonso har en förmåga att "riva ner", demolera jobbmoralen i vilket stall som helst med sin makalösa självfixering, han är inte direkt den typen av förare som bygger upp en vi anda.
Varför måste Sainz gå till Renault?,..för tidigt för Ocon att hoppa in, det tar några år innan Renault kan på allvar kriga om podiums, när Hulken försvinner kommer Ocon in.

Tja, Honda vill gärna få in en japansk förare, dock finns det inga riktigt bra för tillfället, men det är kul när de kommer in lite olika nationaliteter i F1.

Lev väl Nico
Brandon Lee

skriven
#7: Longevity - en blogg om hälsa

F1 är kul, kollade live på Monza 2010

skriven
#8: Flying finn

Det är i senaste avsnittet av Viasat motors F1-podd, som släpptes på tisdagen och som går att lyssna på här, som Janne Blomqvist, som är en av Sveriges största F1-kännare och mångårig kommentator i Viasats formel 1-sändningar, lägger ut texten om förutsättningarna för Örebroföraren Marcus Ericsson att bli kvar i formel 1-cirkusen även 2018.

JB Sveriges största F1 kännare........hehehe

skriven
#9: BomanP

Finns det en logisk förklaring, eller skall man vara oroad för Bottas då hans nya kontrakt med MB bara är ett år långt

skriven
#10: Ghostface a.k.a Keyser Söze

@BomanP

Kanske Merca tror att han kör bättre under press? Han måste prestera för att få en sits efter 2018

skriven
#11: zenkert

Nu händer det grejer.
McLaren ger fingret åt Honda.
Och satsar på Renault.
Från ett kulturellt område till ett annat.
Med garanterade ytterligare språkförbistringar som resultat.

Honda blir en liten Röd Tjur.
Kanske precis vad dom behöver.
Lite lugn och ro.

Honda är vinnare.
Den lilla Tjuren är vinnare.
Alonso är som alltid en förlorare.

GG - hmmm.... låt se.
Jag kör en dansk skalle på mannen i mitten.
SEN tar jag med mig allesammans hem.
Herregud . . . tänkte inte på det . . .
Huuur ska jag orka det?

Ciao

skriven

Kommentera inlägget här :