DRS

 
 
Man skulle kunna sammanfatta racet på Interlagos med tre bokstäver, DRS, mycket mer än så var det inte, start-målrakan med öppen DRS, insdan till Senna S, inbromsning och smita förbi.
 
Vettel hade bättre traction än Bottas på den relativt varma asfalten och smet förbi i första kurvan, sedan hände inget mer i toppstriden eftersom Ferrari och Mercedes är så jämnstarka i racepace, det är omöjligt att ta sig förbi på en bana som Interlagos när så är fallet.
 
Man börjar vänja sig med att se duon Räikkönen-Bottas kliva upp på podium, Kimi tog podium nummer 91, Valtteri nummer 21, kan väl jämföras med Ronnie P som under sin karriär hade 26 podiums på 123 starter.
 
Genom första kurvpartiet utvecklades racet enligt det sedvanliga konceptet, ingen panik, alla på en gång, dem galliska stridstupparna Grosjean och Ocon bröstade upp sig och kramades lite, torped förarna KMAG och Ricciardo tog ett skamgrepp om varandra och kastrerade Vandoorne osv, race incident i stridens hetta som sig bör.
 
RBR duon hade satsat på tok för aggressiv set up som dödade däcken på nolltid, och fick släppa förbi Hamilton som tog sig upp från sista till en fjärde plats i mål.  Bra kört av Lewis, men man ska ha i minnet att han hade en ny motor, ny turbo, ny MGU-H, och kunde forcera genom starfältet med kval mode inställingar eftersom den nya motorn bara behöver orka med ett race till.  
 
Massa fick ett lyckligt slut på hemmaplan med sin sjunde plats före Alonso, som hade inget vackert att säga om Hondas PU efter målgång, de sista poängen togs av dem forna stallkamraterna Perez och Hulkenberg.
 
Hos Sauber var det vänliga veckan när stall kompisar släppte förbi varandra  i parti och minut, båda två gjorde en godkänt insats utan guldkant, Mackan får en ny stallkompis att mäta sig med till nästa säsong, Wehrlein gjorde sitt näst sista race i F1 på Interlagos, det kan hända att han dyker upp i F1 igen till 2019, men jag tvivlar på det, att vara DTM mästare är ingen större merit i F1.
 
Lewis uppvisning lyfte även fram ännu en gång hur enormt stort gapet är mellan topp bilarna och mittfältet, det är svårt att tro att bilarna är byggda efter samma regelbok, så något är fundamentalt fel med F1, och då kanske i första hand alla motsägelsefulla beslut som tar ut varandra.  FIA och ägarbolaget säger sig vilja kapa kostnader och sätta ett budget tak, men tillåter och även uppmuntrar samtidigt utvecklingen av mer och mer komplicerad aerodynamik, som medför ökade kostnader för stallen, moment 22 ala F1 med andra ord.
 
Det är rätt så intressant att följa den här diskussionen om budget tak, det pratas om en budget mellan 1-1,5 miljarder samtidigt som utvecklingskostnader på aero sidan skjuter i höjden, och en topp förare har 300 mille i årslön, i mina papper är det inte storleken av budgeten  som är den avgörande faktorn i kampen om topp placeringar, utan tillgången av kvalificerad personal.
 
Även om man skulle kunna enas om ett budget tak, så kommer inte stjärn designers som Newey och Allison aldrig skriva ett kontrakt med Sauber eller Haas, inte ens med ett löfte om en högre lön, precis som topp förarna så dras topp designers till dem legendariska, etablerade topp stallen, vem vill käka Kalles Kaviar när det finns äkta vara på annat håll.
 
Parodin med nedflyttnings karusellen ser ut att fortsätta även nästa år, en förare som bestraffas med en fem platsers nedflyttning kan i själva verket flyttas upp några platser beroende på hur och när andra straffas, det råder total kaos i FIAs hönsgård mellan varven, ett bättre sätt att förlöjliga hela F1 cirkusen finns inte, mer sånt så att publiken har något att skratta åt när själva racingen inte bjuder några glädjeämnen.
 
Apropå glädjeämnen, det är mer än roande att ta del av "expert utlåtanden" från "ansedda" cricket journalister efter varje racehelg, när herrarna delar ut förarbetyg, och när fan boys söker positiva omdömen om sin hjälte med hjärtat i halsgropen, frågan är vilka som är mest dem patetiska av de ovannämnda, cricket journalisterna eller fan boys, den gemensamma faktorn för dem är den totala bristen av kunskap i ämnet de uttalar sig om.
 
Numera är säkerheten ute på banan rätt så 100 %, något som man inte kan säga om säkerheten utanför Interlagos, Mercedes medarbetare rånades under vapenhot, Pirelli anställda lyckades komma undan från ett liknande bakhåll, det kan vara dags att slopa Brasiliens GP, och ersätta det med ett race i Europa nu när sista brassen försvinner från F1, Köpenhamns  GP nästa?
 
Dagens grid girls är rutiga och krutiga, tre gånger nittiofem med kepsen på, dock inte rattmuffen.
 
Amen,..må ansedda cricket journalister vara med er.      
 
 
        
 
       

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Lyssnade på VF (Värmlands Folkblad) Motor pod i förra veckan. Där är Janne Flash Nilsson en av två som diskuterar all möjlig motorsport. (Briljant är han för övrigt) Tydligen är Flash också en stor fan av Moto GP och hyllar i stora ordalag hur de har arbetat med ett gemensamt mål om att se till att flera olika stall skall kunna vara med och slåss om segrarna. Jag var förr själv ett stort fan av just Moto GP och följde alla race jag hann se men pga av tidsbrist som tvåbarnsfar och egen företagare samt skribent om musik har jag inte följt det särskilt noggrant de senaste åren. Efter att ha lyssnat på poden så passade jag dock på och fick se det sista racet här i helgen. Och jösses en sådan underhållning! Helt fantastiskt att följa och ingenting var klart förräns ett halvt varv kvar. Tänk om F1 kunde gå samma väg. Nu får jag ställa in boxen så att jag åtminstone kan se racen i efterhand nästa säsong för jag måste säga att jag blev lite nyfrälst. Bra gjort av Mackan också måste jag avsluta med. Han slog PW. Gott så. Mer kan vi inte begära hur mycket vi än vill det. Ha det gott. Magnus

Svar: Jag har sagt det förr och säger det igen,..det händer mer under ett varv i hojracing än det händer under ett race i F1, om du någon gång får chansen så åk till Isle of Man för att kika på racet, jag lovar, det blir ett minne för livet.
Apropå musik, har du lyssnat Beast In Black någon gång, jag skulle vilja höra när Battle Beast sångerskan sjunger duett med sångaren från Beast In Black.

Må väl Magnus och ta hand om familjen.
Brandon Lee

skriven
#2: Rickard Smedberg

Jag har kollat på Motogp sen början på 90-talet och måste hålla med om att racen oftast är mycket mer spännande än F1-loppen, förutom när Doohan var som bäst. Även om F1 inför ett budgettak hur ska det kunna kollas? FIA kan väl inte kolla hur många av Mercedes, Renaults, Mclarens eller Ferraris medarbetare som jobbar med F1 och hur många som jobbar med personbilssidan. När det gäller budget- begränsningar så hittar dom största stallen alltid vägar för att kringgå begränsningarna.

Svar: Precis så är det, hojracing har ett mycket högre underhållnings värde än F1. Det går inte att hålla koll på ett budgettak, det finns alltid olika sätt att kringgå sådant kontroll, jag tycker att om man inte har råd med att vara i F1, då ska man inte vara där, det finns billigare former av racing för dem som inte har råd med F1. Ha det gött Rickard.
Brandon Lee

skriven
#3: calle

Jag äter gärna Kalles kaviar den andra är bara dyrare ungefär
som att gp 3 ofta haft de tätaste racen med upplösning på
målrakan.Det borde gå att översätta till F1 genom att göra
bilarna mindre känsliga för varann typ indycar.
Annars tackar jag för en väl genomförd säsong (av dig menar jag) med god info o kul mellansnack.
Ha en skön vinter Calle

Svar: Det finns för många olika viljor inom F1 cirkusen som gör det nästan omöjligt att fatta några vettiga beslut, pengar styr över det sportsliga. Vintern blir skön på så sätt att jag slipper den;-) Ha det Calle.
Brandon Lee

skriven
#4: charliebrown

Tjenare Brandon, mitt andra inlägg här men följer bloggen slaviskt; Intressant att läsa om din kommentar gällande Lewis' nya bestyckning när han ändå skulle starta längst bak/från depån. Undar om de testade lite 2018-delar också? Får man det, i racet alltså och inte bara under träning/kval, under nuvarande säsong? Fascinerande också med helikopterbilderna från Interlagos när man ser en Mercedes och en Williams jämsides ovan ifrån; vilken skillnad i längd! Vad, i huvudsak, beror detta på, design-/filosofimässigt? Avslutningen i Abu Dhabi blir väl mest en ren uppvisning av penningstinna stall som söker än mer penningstinna sponsorer, antar jag. En gäspning, troligen. Vore mer spännande med en live stream från efterföljande testdagar. Hoppas solen i California gör dig gott och att den och Amber ger dig rätt tillskott av vitaminer så du får energi att fortsätta med bloggen nästa år men gärna även under uppehållet, då med ett förslag från min sida på teknikfokus; motor, aero, däck, filosofier, designers etc. Alltid superspännande att läsa dina insikter och tankar om dessa områden! Amen och må Amber avlösa din skrivarhand så den får vila under vintern! ;)

Svar: De allra flesta stallen använder delar av fredags träningen i slutet av säsongen för att testa nya delar, och visst kan man även använda de under racet om de är "lagliga" enligt årets regelbok.
Apropå skillnaden i längd, det är mest en fråga om olika hjulbas, mer synvilla än verklighet, men visst skiljer det en del just pga kortare eller längre hjulbas. En bil med kort hjulbas passar bra på långsamma banor med många långsamma kurvor, en med lång hjulbas på snabba banor med höghastighets kurvor.

Abu Dhabi borde slopas från kalendern, mer tråkig bana får man leta efter, men de har ju råd att betala till F ettans ägarbolag, pengar styr med andra ord.

California är bra för hjärta och själ, Amber med, något kommer jag säkert skriva även under vinteruppehållet, tack för din kommentar Carl och må väl.
Brandon Lee

skriven
#5: Mayol

Tack för att du kämpar på för oss patetiska suckers :-)
En lite betraktelse angående den blonderade pensionären Jacques Villeneuve senaste uttalande samt avsaknaden av uttalande gällande hans landsman (eller snarare landspojke): Villeneuve är en åsiktsmaskin som gått på tomgång ett bra tag nu! Ingen som riktigt tar den mannen på allvar eftersom han är så extremt onyanserad, men han får rejält med utrymme i press, men mer som lyteskomik ;-) Klart han inte dissar en landsman!
Stroll börjar tyvärr visa att han inte riktigt räcker till när trycket skruvas på och Pappas pengar kan ju som sagt tyvärr inte köpa honom större testiklar :-) Jag undrar om det inte är så att Pappas investeringslavin hämmar den stackars pojken eftersom han ju inte kan slappna av ens när han är med sin familj vad det gäller prestationerna på banan. Nästan så att man vill adoptera stackarn och ge honom en ny chans inom Karting med lätt begagnade däck samt en taskigt svetsad ram ;-)

Svar: Ha ha, jag syftade i första hand på brittiska journalister och fan boys;-)
Ville är en bitter man, han vann VM titeln men ingen bryr sig om honom samtidigt som alla minns hans farsa med stor respekt,.så kan det gå ibland.
Stroll är en medelmåtta som borde försvinna från F1 för att lämna plats åt en riktig talang från matarserier, de här "pappas pojkar" dyker upp lite då och då för att försöka förverkliga pappans drömmar, Stroll Sr & Jr ser vad de vill se. Ha det Paul.
Brandon Lee

skriven
#6: Fricco

När det kommer till VM i bloggar angående F1 så leder just nu Brandon på 347 poäng
Tvåa är blomman på 3 poäng
Och Anna på AB
Har tyvärr brutit alla lopp....
Önskar att tomten ger dig en STOR pengsäck för att du ska orka förgylla våra F1 lässtunder

Svar: Men tänk om jag blir diskad i slutet av säsongen och blir av med alla poäng, och Blomman vinner VM;-) Tomten brukar vara en snål jävel, jag sätter min hopp på tomtemor istället.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :