THAT´S IT

 
YAS MARINA 2022 är historia...
 
...Verstappen tog sin femtonde seger för året, resten av gänget var statister, Leclerc slog Perez och knep därmed andra platsen i förarmästerskapet före mexikanaren, vackert så men tvåan är den första förloraren, det är bara en som kan bli mästare. Avslutningen på YM blev en ingetsägande historia, RBR, Ferrari , sedan en Mercedes på behörig avstånd, och resten av gänget ännu en bit efter best of the rest Mercan.  Vi har inte sett mycket av de magiska under som budgettaket enligt FIA skulle skapa i form av ett mästerskap där flera skulle få chansen att utmana om podiums, det är som jag har påpekat vid ett antal tillfällen, budgettaket förändrar ingenting så länge de bästa designers blir kvar hos toppstallen. Toppdesigners  blir inte mindre skickliga av att ha en mindre budget, lika lite som att de mindre begåvade blir bättre på grund av att de har samma budget som toppdesigners, FIAs budgettak är ett slag i luften.  Några vill gärna påpeka det faktum att bilarna nu kan ligga närmare varandra utan att tappa alltför mycket downforce, men vad hjälper det när stallen har så olika grundförutsättningar som dikterar villkoren och marschordningen ute på banan. Det tar inte många varv innan toppbilarna försvinner i periferin, och lämnar resten av gänget anemisk hostande i ett avgasmoln av överlägsenhet.
 
Så, vad ska man göra för att skapa ett F1 mästerskap där flerka har chansen att vinna? Tja, genom att skapa en F1 serie som liknar Indycar, alla kör med samma chassi-aero, något som skulle skapa samma grundförutsättningar hos stallen bortsett från PU-växellåda paketet. Vill vi ha en europeisk Indycar variant? Nej, det räcker med en Indycar serie, F1 ska vara F1 med allt vad det innebär, jag tycker att redan idiotin med att förbjuda däckvärmare är ett steg åt fel riktning. Bilar som sladdar omkring med kalla däck medför inget mervärde ur racing synpunkt, det går bara långsammare, något som enligt min mening strider mot andemeningen med racing, nämligen att det ska gå fort, racingen blir inte bättre av att det går långsammare. Jag har ibland lite svårt att förstå hur FIA resonerar angående säkerhet, de vill förbättra säkerheten i F1, men vill samtidigt förbjuda däckvärmare, något som knappast innebär att säkerhetsnivån höjs. Det blir intressant att se dagens bilar med kalla regndäck på utvarvet  efter ett depåbesök på en blöt bana, tänk er en regnig Spa med iskalla däck där man skyndar ut ur depån för att behålla ledningen, och var utfarten från depån ligger, eller en regnblöt Suzuka med iskalla däck, jag ryser bara av tanken. 
 
Nog om FIAs idioti, dags för de bästa bitarna från gårdagens race, en bild säger mer än tusen ord,."Jag är inte rädd, jag kan flyga"...
 
...klantskallar var klantskallar in i det sista när Schumacher dansade tango med Latifi...
 
...och bet bästa av allt, donuts för folket, smaklig måltid.
 
Så, nu lägger vi 2022 säsong i arkivet liksom de förare som lämnar F1, kommer deras ersättare skapa stora rubriker inom branschmedia? Knappast, namn som Hulkenberg, de Vries och Sergeant är lika med medelmåttiga poängplockare, de är alltid där men aldrig med i kampen om podiums. Hur det blir med Piastri återstår att se, han gjorde bra resultat med toppmaterial i F3 och F2, i F1 får han inte en vinnarbil, något som kan vara rätt så avslöjande angående förarens verkliga kapacitet när han ställs mot några av världens bästa förare. Det om F1 för idag, jag kommer väl att skriva något även under vinterledigheten, dock blir det mindre och mindre tid över för att blogga , så vi får  vänta och se hur det blir med bloggens framtid. 
 
 
Dagens grid girls kastar slängkyssar till alla F1 fans och hoppas att fansen är kvar när 2023 säsong sparkar igång.
 
Amen,..må vintern bli kort och varm för er  alla.     
 
         
 
    
 
     

Kommentarer :

#1: Anders

Stort tack för denna säsong! Alltid lika uppskattat att läsa och jag hoppas att Du fortsätter att förgylla nästa säsong med insikter för oss vanliga dödliga F1-fans som inte har dom!

Anders

Svar: Tack för din kommentar, jag försöka hitta lite tid för att kunna fortsätta med bloggen,.ha det bra Anders.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Ett stort stort tack till Brandon för att du fått mig att orka igenom denna zzzäsong. Den mest patetiska jag under mina 35 år bevittnat. Jag önskar dig en riktigt God Jul och Gott Nytt År och hoppas du hänger i ännu en säsong.

Svar: Tack zzzzzzjälv, Newey kan konsten att döda underhållningsvärdet med sina uberbilar, andra får väl skärpa sig och försöka komma i kapp. God jul och gott nytt år för dig med Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Johan Isaksson

Det var allt ett sömnpiller till säsong. Det lilla ljuset som fanns var du Brandon. Stort tack för ditt bloggande, hoppas att du kör vidare med skrivandet nästa år.

Svar: Så sant, årets säsong blev ett sömnpiller, vi får väl hoppas på att 2023 blir bättre, men det ska mycket till att knäcka Adrian Newey. Tack för din kommentar och ha det fint Johan.
Brandon Lee

skriven
#4: carl

Får tacka för denna säsong alltid lika trevligt att läsa dina inlägg, Gör F1 mera intressant att se på,tyvärr blir ju tävlingarna inte bättre utan går det åt fel håll enligt mej.Ha en god vinter och lys gärna upp vår oxå.

Svar: Tack att du läser Carl, och ja, det går åt fel håll på något vis, FIA är mästare på att klanta till det.
Brandon Lee

skriven
#5: kjell levén

Tack o bock för denna säsong!
Knivskarp analys, teknisk info o fina damer..

Svar: Tack själv att du läser, ha det bra Kjell.
Brandon Lee

skriven
#6: Genc

En annan sak som jag vill att man tar tillbaks i F1 är det gamla poäng systemet, då det var 8 främsta som tog poäng eller de endast de 6 främsta.. Vilket gjorde att även mittfältsteamen även kunde vara med och vinna precis som back in the old days.

Svar: Skulle inte förvåna mig om FIA gjorde tvärtom, började dela ut poäng till vänster och höger som i Indycar där det räcker med att man är på plats för att få poäng.
Brandon Lee

skriven
#7: Flying finns

Vad är det för idioti att sluta med däckvärmare vad tjänas på det?
Förresten så säljs väl fettan rättigheterna till valfritt oljeemirat med alla fina mänskliga rättigheter.
Hur blir det då, offentliga avrättningar av förlorare....eller?

Svar: FIA är FIA, agerar jävligt märkligt mellan varven och är giriga som få när de röv knullas av arabslantar.
Brandon Lee

skriven
#8: ThomasF

Fin sammanfattning som vanligt.Många år du skrivit här nu och det blir bara bättre o bättre så man får ju som många andra här hoppas på en fortsättning.Ha D //Thomas

Svar: Åtta år har del blivit, numera har man mycket mindre tid över för bloggen på grund av en förändrad livssituation, men jag ska försöka hålla den vid liv. Ha det bra Thomas.
Brandon Lee

skriven
#9: Tomi

Tack Brandon för det här året, F1 skulle inte vara detsamma utan dig speciellt nu när "utvecklingen" inte direkt har gått åt rätt håll i år. Det finns ingen som har en så bra F1 blogg som du. Arabpengar kan köpa och förändra vad som helst...fotbolls vm i nov/december....jajamen om diktaturer får bestämma!
Ha det gott!

skriven
#10: Peter

Tack Brandon Det finns inte mycket mera att tillägga en att man delar ut samma straff till alla oberoende av vilket namn man har men som vanligt så styr ju pengarna .
Jämna plågor tills nästa gång .

skriven

Kommentera inlägget här :