LAST CHANCE FOR ROMANCE

 
"Last chance for romance" för Spa, den klassiska banan har inget kontrakt för 2023, och som alla vet "it takes two to tango", frågan är huruvida Spa och FIA-Liberty Media kan hitta en gemensam melodi och bestämma  vem som leder och vem som följer, om de inte gör det så kan F ettans motormusik tystna för alltid i Stavelot. För mig personligen är banor som Spa och Suzuka F ettans hjärta och själ, tar man bort dem så dör sporten som just sport, Las Vegas och Miami Beach med sina Netflix vibbar må vara plånboksvänliga för FIA-Liberty Media, men tillför ingenting ur sportslig aspekt, en död häst springer inte fortare oavsett hur mycket man piskar den. Banägarna har plöjt ner ett antal miljoner för att förbättra-modernisera banan,  man har till exempel gjort vissa modifieringar av banan vid Eau Rouge-Raidillon, och har även byggt nya läktare där för 13000 åskådare, kurvor 1, 6, 7 och 9 har fått grusfållor istället för asfalt på akåkningszoner, och mellan kurva 2-4 och kurva 8-9 har man lagt ny asfalt. Huruvida alla dessa åtgärder leder till bättre racing eller inte låter jag vara osagt, säkerhetsaspekten tycks ha blivit en ledstjärna som kastrerar utmaningen på den klassiska banan, Spa är inte längre vad den har varit, på gott och ont.
 
Spa är en riktig PU bana i ordets bemärkelse, saknar man hästkrafter blir man ett lätt byte i slutet av Kemmel rakan, saknar man traction ut ur första kurvan, La Source, blir man passerat  innan man når fram till Eua Rouge-Raidillon, Spa är mer traction, PU och balans än downforce eftersom man kör med lite vinge. Däcken och bromsar får slita hund på Spa, en punktering på den sju kilometer långa banan är lika med ett förlorad race, väderprognoser just nu siar om klassisk Spa väder, torrt på fredag, mycket regn på lördag och söndag, men som alla är medvetna om så kan vädersituationen ändras snabbt i Stavelot. På Spa brukar man testa aerodelar inför Monza där man också kör med lite vinge, Zandvoort är bara en småtrist strandutflykt i snigelfart inklämt  mellan dessa två klassiker där motorerna får jobba hårt. Blir det ett regnrace lär RBR ha ett övertag med sitt välfungerande aeropaket som skapar en ypperlig balans, dock kan risken på vattenplaning möblera om bland toppstallen om man tvingas köra bilen med högre rideheight än man vill, bilarnas prestanda är väderrelaterad på Spa i allra högsta grad.
 
Det om Spa, nästa år kör man bilarna 15 millimeter högre och med en högre diffuser efter Mercedes lyckade lobbying hos FIA, lika med Mercedes favör? Nja, inte nödvändigtvis, det beror på vilken utgångspunkt man har,  farbror Newey lär gilla idén med en högre diffuser och möjligheten för mer rake, Mercedes kan mycket väl ha skjutit sig själva i foten med sitt agerande, den som lever får se.
 
I Indycar hade Ericsson och Rosenqvist en mindre lyckat helg, Mackan slutade på en sjunde plats och Felix på en sextonde, Mackan har dock fortfarande chansen att ta hem titeln, men då måste han slå Power och Newgarden i de två återstående racen, en inte alltför lätt uppgift.
 
I Rally VM hade Rovanperä en mindre lyckat helg i Belgien, rullade ett antal varv efter en avåkning och missade chansen att fajtas om segern, dock kammade han hem fem poäng från power stage och har fortfarande en betryggande ledning i VM före tvåan Tänak. Oliver Solberg i sin tur skärpte sig och tog en hedrande fjärde plats i rallyt, inte en dag för tidigt, nu måste han fortsätta i samma linje för att kunna behålla sin stryning i VM serien.
 
 
Mr Iceman har varit i farten i NASCAR på Watkins Glen, det gick bra för Kimi innan han blev indirekt "Chastain´d" av idioten Ross Chastain, känd för att knuffa andra av banan, Kimi hade kul enligt honom själv även om racet slutade i muren, så det kan hända att det blir flera race för honom i NASCAR.
 
 
Dagens grid girls ser framemot Spa, men skulle helst vilja slippa se ett regnrace på tre varv bakom SC, jag kan bara hålla med.
 
Amen,.må vädrets makter vara med er.       
 
       
 
     
 

Kommentarer :

#1: Magnus Blomqvist

Reporter: Why do you want to race in Nascar?
Kimi: Why not?

He still got it 🤣

Tack för det här året Marcus. Det kunde ha gott. Men hoppas att du lärt dig ytterligare lite men hey vem bryr egentligen sig om ett mästerskap? Du är vad du än gör i fortsättningen med i historieböckerna.

Bra kört Oliver! Och tack till Ott som tog sig tid till ett privat samtal med vår unge svensk.

Nu taggar vi Spa! Forza Ferrari 🏎

skriven
#2: Tomi

Du har rätt man kan ju inte ta bort den mest klassiska banan..man kan ju inte ta bort för många historiskt bra banor på kort tid..man riskerar att tappa fans..och håller F1 på att bli en sport som man snart inte förknippar med Europa längre? Det gäller att njuta av Spa nu....

skriven
#3: Flying finns

Försvinner SPA så kommer jag inte följa Fettan något mer,och då har jag kollat på sporten sen 1975.....Fy fan för pengakåta gubbjävlar.
Läste att ratten slog Kimi så att han gjorde illa handleden.
Snart är`e bara Kalle kvar att titta på inom motorsport.

skriven
#4: Griffon Bruxelles

James Allison. Är inte han typ ansvarig för The Shitbox?

Var inte han bäst? Überbäst eller nåt sånt?

Svar: Nej, det är han inte,.men Merca borde nog fundera på att låta honom designa nästa års bil.
Brandon Lee

skriven
#5: Mats

Brandon, du har väl inte tröttnat på bloggen? Vi väntar ivrigt på bloggen från SPA :-)

skriven
#6: Bb

Har blogg.se något att göra med att vi inte fått njuta av en härlig sammanfattning av helgen ännu så får de be till högre makter… mamma Mia..

skriven
#7: carl

Vart tog du vägen? saknar dina kommentarer

skriven

Kommentera inlägget här :