PORTIMAO ROLLERCOASTER

 
Portimao är en ypperlig hojbana, och även F3 och F2 förarna känner sig hemma här, men frågan är om den inte är för kort och för långsam för F1 bilar...
 ...4.684 km och en kavalkad av kurvpartier som avlöser varandra, det är inte många meter av banan man kör med fullgas.
 
Pirellis preview i siffror säger det mesta om Portimao, man kör med mycket downforce och bromsarna sätts på hårda prov, saknar man traction är man illa ute, samma sak med bristande balans genom alla kurvpartier, dålig balans kostar däckslitage på grund av den höga sidobelastningen. 
 
Även om Mercedes slutade utvecklingen av årets bil bra länge sedan, så är den fortfarande den bäst balanserade bilen i startfältet, något som medför att den även är den lättaste att hitta rätt med inställningar, och det speciellt på en bana där man inte har kört tidigare. Dock är det på sin plats att lyfta varningens finger för hotet från RBRs håll, deras bil alstrar mycket downforce, och trivs på relativt långsamma banor med många kurvpartier, deras problem är att bilen har så smalt fönster där den fungerar optimalt, med andra ord, kan ta tid för RBR att hitta de rätta inställningar.
 
Renault är ute efter att knipa tredjeplatsen i konstruktörs VM före McLaren och RP, de har också gjort stora framsteg och ligger inte många poäng efter den dynamiska duon. Om Ocon orkar prestera i närheten av Ricciardo ,så har fransoser en bra chans att ta tredjeplatsen, dock brukar även McLaren fungera bra på den här typen av banor förutsatt att de hittar rätt med inställningar.
 
Eftersom man saknar telemetri data från banan, så startar alla teoretisk  från samma utgångspunkt. Dock vet man av erfarenhet, att de stora stallen alltid ligger några steg före tack vare sitt mer kunniga manskap, så något annat än den sedvanliga Mercedes-RBR kampen om podiums lär det inte bli på Portimao heller, men däremot finns det plats för överraskningar på mittfältet. Väderprognoser just nu siar om temperaturer mellan 17-20 grader, och risk för regnskurar  på fredag och söndag, kan bli intressant med torrt kval och regn under racet om regnet håller sig borta under lördagen.
 
Det om Portimao, SSC från USA hälsar till Koenigsegg i Sverige, att deras hastighetsrekord på 477 km/h med Agera är nu historia. SSC Tuatara krossade snittrekordet med 508,73 km/h,och nådde som mest 523,93 km/h, en F1 bil är klen i jämförelse, V8 med dubbelturbo ger 1750 hk i en SSC, en rätt så potent pendlarbil med andra ord. 
 
Jag ger inte mycket för Playstation generationens F1 förare, en av dem tycks glömma bort att ta sin ADHD medicin, den andra fnittrar som en liten tjej och berättar hur rädd han är att skada sig eller bli dödad, och den tredje spelar svår som en rysk poet och så vidare, Verstappen, Norris och  Leclerc saknar fullständigt allt som förknippas med karisma och utstrålning, Playstation generationens förare är lika tråkiga som pappfigurer och totalt okunniga om det tekniska.
 
Snubben på bilden här ovan kallar sig för en F1 journalist, jämnårig med Playstation förare, en student som har fått för sig att leka journalist. Finley Crebolder skriver om F1 hos Planet F1, om footboll hos Planet Football, bloggar om resor, skriver om film, har en podcast osv, halv engelsman, halv holländare som på sedvanlig brittisk maner hyllar britter och ser ner på resten bortsett från holländare. Så, vad har pojken komma med i fallet F1? Absolut ingenting, han är totalt okunnig i allt som handlar om motorsport, med andra ord, en typisk brittisk "F1 expert" som stoltserar med tvärsäkra åsikter om det mesta trots det att han saknar fullständigt även de mest grundläggande kunskaperna i ämnet.
 
Så, vart vill jag komma med det ovanstående om Playstation generationens förare och journalister? Jo, när den nuvarande generationen av 30+ förare och någorlunda kunniga journalister går på pension ,så kommer även jag att göra det. Jag har noll intresse att skriva om knatteligan, och ta del av okunnig svammel från bekräftelsekåta studenter som kallar sig för journalister, de borde göra gemensam sak och sätta sig mitt i skogen med en handkontroll i näven, lika barn leker bäst.
 
Dagens grid girls föredrar män, pojkar kan leka med sig själv.
 
Amen,..må barnbidraget vara med pojkar.     
 
            
 
   
 
      
 
      

Kommentarer :

#1: Spelwilly

Ja du Brandon. Pension ser vi framåt de flesta av oss. Vi får dock inte glömma när vi själva var unga och hade alla svar. Föraktade stofiler och hyllade nytänkande. Med tiden har det ändrats och vi blir äldre och "visare", oftast på grund av egna misstag. Även denna avart av ungdom kommer så småningom på att erfarenhet ska man inte förakta. Nej du, häng kvar och hjälp till att forma dagens unga, det är vår plikt och bidrag till oss och deras utveckling.

skriven
#2: Anonym

ANONYMUS
Själv har jag tillhört "köttberget"i ett par år nu.Med tanke på Spelwillys visdomsord om att man lär sig av sina misstag, så har jag kommit till insikt om att jag trots min relativt höga ålder måste tillhöra dem som inte kan någonting, eftersom jag aldrig begått något misstag.Med andra ord så kan man väl då utgå ifrån att ju duktigare man är ju mindre kan man.
Behöver väl inte förklara att detta bara var menat som ett skämt,men kanske ändå med en liten underton av allvar.
Kan väl tillägga att jag i mitt jobb som byggnadselektriker stött på ett antal "färdigutbildade"unga besserwissar.Ofta lät jag dem hållas och göra fel.När de sedan fick göra om och göra rätt så insåg de för det mesta att erfarenhet kanske inte var att förakta.

skriven
#3: Olssonian

Så ska man tolka pratet om pension som att Kimi inte kommer förlänga kontraktet till 2021?
Spännande med nya banor framöver även om de kanske inte är uttalat utvecklade och lämpade för F1 så tycker jag de fungerar bra så länge det inte återkommer varje år.
Med tanke på F1's allt mer avancerade teknik är det inte svårare för journalister/entusiaster i allmänhet att bli insatt i ämnet för det blir svårare och samtidigt "hemligare" när pengarna runt cirkusen växer?
Vore intressant om FIA krävde att teamen var tvungna att lämna ut all information om konstruktionen 3 år efter att det använts för att sprida kunskapen.

//Olssonian

Svar: Nej, Kimi blir kvar även nästa år liksom jag, efter det får man se hur det känns,.vore kul att se Kimi köra en ground effect bil 2022;-) Banan är en underhållande sådan, men rätt så långsam för en F1 bil, dock finns chansen för ett underhållande race eftersom samtliga saknar erfarenhet av banan. Vill man förmedla kunskap om det tekniska som journalist får man läsa på, mer än 90% saknar den kunskapen, och nöjer sig med att sprida vilda gissningar i jakten på klickar,men visst börjar det bli komplicerat med det tekniska, dock går det att hitta en del av det i avancerade gatbilar. Det mesta av det tekniska vill motortillverkare hålla tyst om, industrispionage är ett växande problem som kostar miljardbelopp för biltillverkare när kopior dyker upp till reapriser, alla vill tjäna pengar och en del skyr inga medel för att göra det. Visst vore det kul om man skulle offentliggöra all teknisk information, men det kommer knappast hända, som sagt var, alla vill tjäna pengar.
Brandon Lee

skriven
#4: Spelwilly

Svar till Anonymus

Skönt att höra att du aldrig gör några misstag 😁 Själv gör jag några om dagen och en stor del av dagen går åt att rätta till dem. Det viktigaste är att inte göra om misstagen. Bra taktik att att låta folk göra fel när de själva tycker de är ofelbara och att de sedan får rätta till själva.
Brandon!
Jag hoppas verkligen att du finns kvar på bloggen och bjuder på all info om teknik och dina åsikter. Uppskattas verkligen.

skriven
#5: Mikael

Det här om snorungarna var det roligaste jag läst på länge,ett gott skratt blev det. du saknar inte humor iallafall,fortsätt så.

skriven

Kommentera inlägget här :