SMOKE ON THE WATER

 
 
Hemligheten bakom ett lyckat kval i Singapore är att i förväg försöka räkna ut hur banförhållanden och greppnivån kommer att förändras under kvalet, den här gången var det Ferrari som hade gjort hemläxan och räknade-gissade rätt. Det är alltid samma visa vad det gäller kvälls kval-race oavsett vilken bana det handlar om, banförhållanden och greppnivån varierar mer eller mindre minut för minut, de inställningar som fungerar perfekt under kval två fungerar inte alls under kval tre och vice versa, hela set up arbetet blir ett lotteri.
 
Ferrari var lite sämre in i-genom kurvan, men snabbare ut ur med mycket traction, Mercedes har inte samma möjligheter att köra med mjukare satt bakända som Ferrari med sitt high rake koncept, det var mer hjulspinn och studs hos Mercedes på grund av styvt satt bakända, varje designkoncept har sina för och nackdelar under varierande banförhållanden.
 
Kvalspecialisten Leclerc visade åter igen varför han kallas för en kvalspecialist, Hamilton kom nära men räckte inte riktigt till den här gången när det ultimata greppet bak saknades.
Vettel gjorde bättre ifrån sig än på länge, Verstappen gav allt men fick nöja sig med en fjärde startruta till morgondagens race.
 
Bottas brukar ha problem med att hänga med på stadsbanor, så även den här gången, 0,7 sekunder till Hamilton är inte ok lika lite som att Albon fick stryk av Verstappen med en hel sekund.  Sainz blev best of the rest i kvalet före Renault duon Ricciardo-Hulkenberg, den sista platsen i kval tre gick till Norris som gjorde ett kanonvarv i kval två, men inte alls lyckades upprepa det i kval tre.
 
Perez gav allt och lite till i sina försök att kvala så högt som möjligt med tanke på att han har fem platsers nedflyttning till racet, bra krigat av Sergio som trots sitt starff kommer att starta före sin teamkompis. Giovinazzi kvalade ut Kimi, Gasly gjorde samma med Kvyat och Magnussen med Grosjean liksom Russel med Kubica.
 
Det är svårt att köra om i Singapore, men rätt flyt under en säkerhetsbil period kan kasta om precis allt liksom risken att de inställningar som fungerade ypperligt under kvalet inte alls kommer att göra det i racet. Att Ferrari helt plötsligt skulle ha hittat mer downforce än Mercedes och RBR tror jag inte alls på, ny nos eller inte, utan mer att de helt enkelt gissade rätt angående greppnivån under kval tre och hade set up därefter, downforce som sådan är inte svårt att hitta, men däremot den rätta aerobalansen med nya delar, inget som man klarar i en simulator utan att testköra på en bana.
 
Mest besvikna är man nog hos Alfa och Toro Rosso, båda två tycks ha tappat downforce och balans i jämförelse med sina argaste konkurrenter, dock kan det svaga kvalresultatet vara ett resultat av mindre lyckat set up arbete, eller att man har satsat mer på en race set up, en fulltankad bil kan mycket väl fungera betydligt bättre i racet.  
 
Dagens grid girls gillar bättre racing på två hjul än på fyra eftersom "four wheels move the body, two wheels move the soul".
 
Amen,..må "smoke on the water" vara med er.    
 
            
 
       

Kommentera inlägget här :