THUNDER FROM DOWN UNDER

 
Om några dagar är det dags igen,  årets första race, thunder from down under när F1 cirkusen landar på Albert Park i Australien, en icke permanent bana med minimal greppnivå som förbättras undan för undan när mer gummi landar på asfalten. På Albert Park är det viktigt att hålla sig på idealspåret under hela racehelgen, banan är smutsig utanför racing linjen, och därmed är det lätt att hamna i muren om man gör en dumdristig manöver på det hala underlaget utanför racinglinjen, eller genar för mycket över kerbsen så att bilens balans rubbas och greppet försvinner.
 
Väderprognoser siar om höga temperaturer och sol under racehelgen, uppemot 30 grader under lördag-söndag, något som i sin tur leder till  bantemperaturer av helt annan nivå än under testveckorna i Barcelona, så det man fick lära sig om årets däck i Barcelona  är bara att glömma och börja om från början. Nyckeln till framgång är att hitta en "lagom" greppnivå, för mycket grepp ger utökad däckslitage precis på samma som för lite grepp, en välbalanserad bil som tar hand om däcken på rätt sätt är guld värd eftersom däckens slitbana är tunnare i år än ifjol hos samtliga gummiblandningar.
 
 
Samtliga stall har med sig ett antal uppdateringar till premiären, det blir intressant att se vad till exempel Mercedes har med sig. De tänker inte använda någon av de två aeropaketen de hade med sig till Barcelona utan kommer med något nytt, kan det vara dags för ett high rake aeropaket även för Mercedes del nu när allvaret sätter igång?
 
 
Jag hade med förarnas val av gummiblandningar redan i det föregående inlägget, men de förväntade höga bantemperaturerna gör valet av gummiblandningar extra intressant.  Att använda C2 hård under fredagsträning på en bana med dålig greppnivå är ingen bra ide, men däremot skulle  det kunna fungera på söndag under racet med mer gummi på banan och i höga temperaturer.  C4 soft bjuder mycket grepp, men hur många varv kommer det hålla i höga temperaturer och hur många depåstopp har man råd med om man vill blanda sig i kampen om framskjutna placeringar, kanske är det C3 medium som blir det vinnande konceptet istället på söndag.
 
Kimi gjorde aldrig något allvarig försök att sätta en snabb varvtid i Barcelona enligt honom själv, det finns mer att hämta hos AR. Det blir intressant att se vad Kimi kan göra i Australien med tanke på hur välbalanserad AR såg ut i Barcelona, fungerar bilens framända efter Kimis önskemål i de höga bantemperaturer kan det räcka långt.  Albert Park brukar bjuda på oväntade raceresultat lite då och då, kanske kan det bli så även i år med nya aeroregler och däck med tunnare slitbana, det som hände i Barcelona  berättade en del om bilarnas balans men ingenting om hur de kommer att hantera däckslitaget i höga temperaturer, årets premiär kan bli något utöver det vanliga.
 
Det om F1, några ord om Indycar premiären.  Att Rosenqvist skötte sig kom inte som någon överraskning, Felix är en riktigt duktig chaufför, men även Marcus gjorde bra ifrån sig innan han tvingades bryta när en sten punkterade kylaren och motorn överhettade. De här två representerar två tämligen olika körstilar, där Marcus kör efter racing skolbokens ABC kör Felix med en ypperlig car control som ger honom möjligheten att komma med oväntade omkörningsmanövrar. Just i den punkten är Felix betydligt vassare än Marcus som saknar Felix "rumpkänsla" för bilen, något som har resulterat ett antal besök i muren när han har pressat materialet, man kan vara snabb även om man kör efter racing skolbokens ABC, men det är förare som har den speciella "rumpkänslan" som gör skillnaden ute på banan och vinner mästerskapstitlar.
 
Dagens grid girls visar hur viktigt det är med lite stretching innan man sätter sig i en F1 bil,.vore kul att se Vettel i högklackat.
 
Amen,..må premiären från down under vara med er.    
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: ilkkaluukas.blogg.se

Måste hålla med om Rosenqvist race förmåga. Han hade inte gjort bort sig i f1 om han hade fått chansen. Nästan lite finsk klass på den grabben med känslan.enögd som jag är så vinner bottas,Vettel två och kimi trea.

skriven
#2: Marcus

Med bättre depåstopp så hade Felix kunnat utmana om segern så det finns mer att hämta där.

Ser fram emot loppet och hoppas på lite oväntade resultat.

skriven
#3: Antonio

Viktigt att komma ihåg är man inte ska läsa in för mycket av resultatet av Australien GP, vi har sett tidigare där bilar gjort bra resultat men sedan gjort sämre när man har kommit till mer racingbanor. Jag personligen funderar på om inte årets Ferrari äter lika mycket däck som bilen från 2003 gjorde.

skriven
#4: Janne

Du har så rätt , rumpkänslan. jag tror inte det är så många som fattar, men det är det, det handlar om. Du känner hur allt fungerar via rumpan o ryggraden. Joel Eriksson är en annan svensk som har den känslan.
Go Kimi Go !!!

skriven
#5: Cox

R.I.P !
Charlie Whiting !

skriven
#6: ThomasF

Skönt att du har lite koll på Indy nu oxå!Whiting nu borta.RIP.Sorgligt det verkade som förarna gillade honom?Nu drar det iallafall igång downunder!Otroligt spännande med alla nya konstellationer.Leclerc 1:a,Kimi2:a,Vettel ell Hamilton3:a?Kan D va nåt?Ha D//Thomas

skriven
#7: ThomasF

Leclerc o Giovanazzi snurrar av ,o Kimi 6:a i P2!Det börjar blåsa kallt för småpojkarna nu!

skriven

Kommentera inlägget här :