THE PECKING ORDER

 
Min grind är större...
 
...än din.
 
Om storleken av "grinden" vore signifikativ för prestandan, så skulle man kunna peka ut Williams som den stora vinnaren när årets säsong kör igång i Australien, men riktigt så enkelt är det inte.  Barcelona är en bra testbana, men årstiden är inte riktigt den rätta med tanke på dem låga bantemperaturer i slutet av februari-början av mars, graining har förekommit så det blir först i Australien vi kan få en fingervisning om vad som komma skall, dock är inte Albert Park någon "riktig" bana i ordets bemärkelse, och kan därmed ibland bjuda på vilseledande information om "pecking order" när årets första race är över.
 
Att jaga snabba, sponsorvänliga varvtider i Barcelona hör till, men bilarnas förmåga att ta sig an de olika bansektorer på ett framgångsrikt sätt säger mer om "pecking order" än snabba varvtider framtrollade med  lite bränsle och kval set up.
 
Ferrari har fått mycket beröm för sin bil samtidgt som en "the journo who cried wolf" stämning har spridit sig bland journalisterna angående Mercedes enligt dem tveksamma dagsform, till dessa herrar och damer vill jag påpeka följande fakta,.Ferrari har svarat för de snabbaste varvtiderna under de senaste årens tester, men VM titlarna har hamnat hos Mercedes, att stirra sig blind på varvtider under en testkörning är ett generalfel för en F1 journalist.
 
Ferrari, Mercedes och RBR bildar en tättrio även i år, Ferrari har varit snabbast med att hitta den optimala balansen i bilen, Mercedes har lite kvar att jobba med bilens balans genom snabba kurvor liksom RBR, men jag är helt övertygad om att när dem sista uppdateringar skruvas på plats i Australien, blir kampen om segern oerhört jämn mellan de "tre stora", det kan mycket väl bli PUs prestanda som fäller avgörandet.
 
Bakom den dynamiska trion ser det ut som att det är Alfa Romeo och Renault som håller taktpinnen i kampen om titeln best of the rest med HAAS i släptåget, Toro Rosso är "bubblaren" som kan utmana om Red Bull inte väljer att enbart använda TR som ett test team för RBRs räkning.  Racing Point väntar till premiären i Australien att skruva på plats en större uppdateringspaket, men jag räknar med att de kommer ligga i nivå med HAAS en bit in i årets säsong.   
 
McLaren har producerat ett antal hyggligt snabba showvarv, deras bil har en skaplig balans och utvecklingspotentialen finns där på riktigt i år, hur högt de kommer att hamna i "pecking order" i år återstår att se, som sagt var det så är ingen konst att göra snabba varvtider i Barcelona under testkörningen, att göra det i race är något helt annat.  Williams har en del intressanta tekniska lösningar i deras bil som till exempel upphängningen fram som är designad med tanke på en mer effektiv aeroflöde, men något annat än en sista plats i årets VM serie blir knappast att räkna med för deras del.
 
Det om "pecking order", årets nya aeroregler togs fram för att underlätta omkörningsförsök, och visst kan man ligga närmare den framförvarande tack vare att bakvingen sitter högre och därmed även turbulensen, men när man i slutet av rakan lämnar slip streamingen med öppen DRS har man mindre down force fram från den enklare framvingen, och tvingas bromsa tidigare för att klara av den nästföljande kurvan, och  resultatet av det hela blir plus minus noll.  Dock finns det en chans, att den nya högtplacerade bakvingen bromsar toppfarten så mycket på långa rakor, att den bakomliggande kan ta sig förbi med hjälp av DRS redan halvvägs in på rakan om man kan ligga tillräckligt nära ut ur kurvan som leder till "flygrakan", med andra ord, i år kan utgången ur en kurva bli viktigare än ingången till en, traction blir nyckeln till framgång istället för inbromsningen. 
 
Idag är det dags för kval och racesim för samtliga inblandade, en del kommer att göra showvarv för sponsorer, andra kommer att mörka in i det sista, varvtider under 1.16 är inget problem om man så vill, och lättlurade journalister finns det gott om liksom sponsorer som vill ha valuta för pengarna även om det bara handlar om "funny money" ur prestanda aspekt.
 
 
Tifosis har inte glömt Mr Iceman, vackert så, kiitos Kimi, tack Kimi,.jag undrar hur de skulle reagera om Kimi smiskar Ferrari duon på Monza.
 
Dagens grid girls är redo att ta sig an sommaren, håll ut, sommaren kommer även till  er vad det lider.
 
Amen,..må livets goda vara med er.    
 
 
             
 
 
     
 
       

Kommentarer :

#1: Anonym

Hej, jag måste bara säga tack Brandon för allt det du skriver jag har följt dig sedan tiden Annas spalt i Aftonbladdret och de andra mindre vetande som höll till där, jag uppskattar dina kontakter och det vetande som du tillför för att hjälpa mig att hålla F1 intresset igång trots de senaste årens sömniga utveckling inom sporten. Jag har liksom du en historia i roadracing fast på 80-talet. Hoppas att jag får möjlighet att skriva lite mer här vad det lider, och då om lite mer väsentliga saker.
Ha det! /A

Svar: RR förare är extra välkomna att ta del av mina funderingar, kul att du har hängt med så länge som du har gjort, vi får väl hoppas på att årets säsong blir en vändpunkt för F1 så att även du och jag orkar med att kika på racen. Det vore kul om du kastar in någon kommentar lite då och då, sånt uppskattas från min sida. Ha det bra och tack för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#2: uffe_a

Själv är bästa dräng!
https://www.instagram.com/p/BubhxnkhJKZ/

Svar: Så sant sa drängen;-) ha det Uffe.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Tjenare Brandon! Det var inte igår nej, du jag tänkte snacka en sak angående Janne tönten och det är just att han påminner om min gamla innebandy tränare, som tyckte om F1 lika mycket som jag nämligen att varje gång man snacka om, vilka förare jag hatade istället för att snacka om bilens prestanda som du gjorde med Janne, sa han direkt till mig att det var mobbing så fort jag sa att jag bland annat, inte gillade Felipe Massa tur att jag inte träffar honom någon mer, ha det bra Genc

Svar: Ta och fråga Janne om även han har varit en innebandy tränare tidigare,.kan vara något smittsamt som florerar på träningsställen;-) Mig svartflaggade han snabbt som ögat en gång i tiden när jag ifrågasatte hans kunskapsnivå,..sånt händer. Ha det.
Brandon Lee

skriven
#4: Genc

PS Ett annat team som det kommer och bra för, är också Alfa Romeo med Kimi Räikkönen i hasarna på teamet också, kan få de att också bli topp 3 också.

skriven
#5: Mika-fan

Kommer nog bli en spännande säsong detta. Mittfältet kommer antagligen vara jämnare än någonsin.
Honda fick ut många varv under testerna. Vet dock inte hur många motorer dom använde, men ändock.

Blev mer impad av Toro rosso än Red bull faktiskt. Har dom gjort en fuling och kör varandras bilar? :P

Williams kommer dock vara toksist när säsongen startar, vilket inte bådar gott. Det är i början på säsongerna skrällpoängen brukar trilla in, innan utvecklignsracet tagit fart.

Btw. Testade Ferrari nån typ att "fusk-fälgen" merca hade ett kort tag ifjol? Vettels crash var ju nåt fälgrelaterat. Kan det bero på det?

Svar: Det är på mittfältet det händer i F1, synd bara att TV producenterna har inte upptäckt det. TR är lika mycket en Adrian Newey bil som RBR, men TR inte har förare som matchar materialet. Williams är helt ute och seglar, fajtas för att överleva och inte så mycket mer, tråkigt att deras framvagnsupphängning inte föll FIA i smaken. Ferrari har testat olika varianter av fälgdesign, men Vettels krasch var nog mer materialrelaterad, dvs, sprickbildning som inte syntes.
Brandon Lee

skriven
#6: Göran Öjergren

Snygga grind girls :-)

Svar: Blev du sugen att öppna några grindar? Ha det bra Göran.
Brandon Lee

skriven
#7: Hailwood

Tack BL för dina uppdateringar av bloggen under försäsongen.
Alltid underhållande och lärorikt att läsa din texter, även om jag inte ger återkoppling varje gång.
Slutet av förra säsongen så var det svårt att hålla intresset på topp, men nu är spännande att vänta på starten downunder....
// Hailwood

Svar: Det var så lite så,..och ja, det var segt som fan i slutet av 2018, hoppas att vi får en grym premiär race i Australien. Ha det A.
Brandon Lee

skriven
#8: OK

Tack för uppdatering. Förhoppningarna inför säsongen:
1. Tre stall tävlar om segrarna.
2. Nytt världsmästarstall/världsmästare
3. Någon seger till något stall utanför topp tre.
Tror dock inte att någon av förhoppningarna slår in, den som lever får se.

Svar: 1 Mycket möjligt.
2 Tveksamt.

3 Inte omöjligt.

Hoppet är det sista som....;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Kari

Svingrymt som vanligt tack. Och helt klart blondinen :p

Svar: En svingrymt blondin? Ha det Kari.
Brandon Lee

skriven
#10: Janne

Tack för uppdateringen Brandon.
Du har säkert rätt i det mesta, som du brukar ha, historiskt sett.
Efter Bahrain har vi en klarare bild hur årets säsong kommer arta sig. Jag håller tummarna för AR.
Ha de bra.

Svar: Jag har rätt att ha fel om inget annat;-) Det dröjer en bit in i årets säsong innan man vet med säkerhet hur mycket utvecklingskapacitet det finns hos bilarna, Mercedes brukar vara bra på den punkten, om AR vågar chansa lite på aerosidan kan det räcka långt. Ha det fint Janne.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :