TABULA RASA

 
Hockenheim nästa, en rätt så knepig bana ur set up aspekt eftersom vissa banavsnitt kräver en hel del downforce, och andra hög toppfart som Parabolika innan man ställer sig på bromsen för ett omkörningsförsök in i hårnålen, balansen mellan downforce och drag är en delikat affär på Hockenheim där toppbilarnas utsökta balans kommer till sin rätt.
 
Kurvkombinationen Mobil 1 Kurve-Sachs Kurve-Sudkurve som leder till start-mål rakan spelar en avgörande roll för varvtiden, sätter man inte den rätt så tappar man i toppfart på start-mål rakan och därmed även i varvtid.
 
Väderprognoser just nu siar om höga temperaturer mellan 27-34 grader under racehelgen och risk för regnskurar under lördag-söndag, Hockenheim är en Mercedes bana om bilarna inte drabbas av överhettning, huruvida RBR kan utmana Ferrari återstår att se men Mercedes lär hamna utom räckhåll för den dynamiska duon.
 
Kampen om titeln best of the rest blir intressant att följa på Hockenheim, McLaren ligger bra till att knipa den utmärkelsen, men man ska inte heller räkna bort varken Alfa Romeo eller Renault från den uppgörelsen, det blir i första hand hur man lyckas med att hitta rätt set up som kommer att fälla avgörandet.
 
I valet av gummiblandningar har Renault och Toro Rosso satsat helhjärtat på den mjuka linjen, kan visa sig vara ett äventyrlig val med tanke på de förväntade höga luft och bantemperaturer även om banan som sådan inte käkar däck utöver det vanliga.
Det om Hockenheim, det har dykt upp förhandsinformation om 2021 bilkoncept som hittills har hört hemma i kategorin Tabula Rasa, ett oskrivet blad, så det kan vara på sin plats att kika på vad som komma skall.  Den största nyheten är givetvis att man nu har valt att återinföra ground effect konceptet för att underlätta omkörningsförsök, inte en dag för tidigt kan man väl säga, FIA har kastat bort många år i sina mer eller mindre tafatta försök att lösa problemet med följa John spektaklet utan underhållningsvärde.
 
Det har höjts kritiska röster om ground effect konceptets brister ur säkerhets synpunkt, det vill säga, att när man pressar bilen över gränsen så tappar man all grepp i höga hastigheter helt utan en förvarning, något som enligt vissa kan leda till svåra krascher med dödlig utgång.  Jag ser dessa uttalanden som en sanning med modifikation, den nya generationen av ground effect bilar kan inte jämföras med 80 talets dito, som hade "kjolar" för att stänga in luften under bilen, och kördes i princip helt stumma utan någon som helst fjädringsrörelse. Givetvis kommer även den nya generationens  ground effect bilar ha en karaktär som går ut på att greppet försvinner mer abrupt om man pressar bilen över gränsen, men det är enbart positivt i mina ögon med tanke på, hur man kan köra med dagens bilar där förarmisstag kostar ingenting, en F1 bil ska inte vara lika lättkört som en vanlig bruksbil utan den ska lära föraren att respektera "track limits".
 
Det som jag personligen ifrågasätter är valet av 18 tummare med lågprofil, en hel del av greppet genom snabba kurvor med dagens bilar kommer från den "tuggummi" effekten som den höga däckprofilen medför när den fjädrar i sidled, med lågprofil försvinner "tuggummi" fenomenet helt liksom den fjädringsrörelsen som finns i en högprofil däck, det blir intressant att se vad som händer när man åker av och bilen glider i sidled på lågprofil däck.
 
Apropå själva konceptet, det går ut på att downforce 2021 i första hand skapas under bilen med Venturi tunnlar och en mycket mer effektiv diffuser än i dagens bilar, framvingen ska "mata" Venturi tunnlar med luft och skicka den vidare till diffusern. Styrfenorna som på bilden här ovan markeras med siffran 7 har som uppgift att "tvätta" turbulensen från framdäcken , och styra in den under bilen istället för att den förs vidare längs bilsidan och skapar problem för den som ligger bakom.  Nosen blir mycket lägre än i dagens bilar, och bakvingen mycket enklare samtidigt som dess design styr turbulensen högre så att den inte drabbar bilen som ligger bakom. Hela den komplicerade djungeln av små vortex generatorer och styrplattor som finns i dagens bilar i golvets framkant försvinner liksom barge boards, man kan väl säga att 80 talets mer rena linjer gör en välförtjänt comeback, dagens F1 bilar är ju inte direkt någon estetisk upplevelse av rang.
 
Nu är det ju inte enbart det aerodynamiska som kommer att förändras, FIA vill även införa enklare bränslesystem och kylare, enklare hydraulik och en koppling som sätter förarens förmåga att hantera den på rätt sätt på prov, standard fälgar osv, allt för att göra det hela billigare och mer förarbetonad istället för ingenjör dito, loppet ska avgöras på banan av föraren, inte av ingenjörer på depån.  Jag för min del skulle ta det hela ännu längre och förbjuda all trixande med telemetri data, det bör vara förarens uppgift att veta när det är dags att gasa eller bromsa, när däcken börjar ta slut etc. Även "artificiella omkörningar"  som skapas med trams som DRS eller push to pass borde försvinna, det är föraren som ska göra hela skillnaden genom att skapa omkörningar med sin körskicklighet, punkt slut, jag återkommer med mer om det som komma skall vid ett senare tillfälle.
 
Det är inte enbart materialets framtid som har varit på tapeten utan även förarnas, är det de aktiva F1 förarna år 2041 som syns på bilden här ovan?
 
Hos HAAS råder stor förvirring i sponsorfrågan, Rich Energy har döpts om till Lightning Volt men lär inte vara synlig i stallets bilar på Hockenheim, jag vill försöka hjälpa Grosjean och Magnussen och skickar till dem nya racing boots, kanske kan blixten hjälpa till att förvandla den dynamiska duon till stjärnor.
 
Jag ämnar även skicka en present till Toto Wolff, manicken på bilden ovan, en uppblåsbar leksak för ensamma kvällar, snubbar som tar hand om däcken hjälper säkert till att hitta rätt lufttryck,.sug på den karamellen Toto, du har säkert vanan inne.
Så, varav min vänliga gest till MrWolff? Jo, som ett tack när Toto efter rätt så högljutt kritik om avsaknaden av fairplay inom stallet kläckte ur sig följande:" Vi måste undersöka om vi omedvetet gynnar den ene föraren på den andras bekostnad",.omedvetet är ordet när man förolämpar sin förare genom att kalla honom för "wingman", bravo MrWolff, bra jobbat.
 
Dagens grid girls önskar Toto en trevlig helg i Tyskland, det glänsande svarta är det nya svarta.  
 
Amen,..må omedvetet gynnande vara med er.        
 
 
       
 
             
 
 
    
 
 
      
 
    

Kommentarer :

#1: ThomasF

Bra läsning här som vanligt.Den nya bilen ser ju riktigt bra ut jämfört med dagens paragrafbilar.Kanske de skulle satsa på en däckprofil mellan dagens o de riktigt låga.Var det inte så på Ronnies tid med breda fälgar o nästan tyskstuk på hjulen?Tack för all tid du lägger ner Brandon//Thomas

skriven
#2: Peter

underbart är ordet Brandon ge dom vad dom tål

skriven
#3: Rickard Smedberg

Tror dom är inne på rätt väg med dom nya reglerna,
men tankning borde nog införas igen för att ha
ytterligare en parameter som kan vara avgörande i loppen.
Tack för en bra blogg
Mvh Rickard

skriven
#4: Captain Hindsight

Mycket välskrivet och informativt inlägg återigen! Keep em comin!

skriven
#5: Marcus

Intressant skrivit som vanligt. Ändringarna borde de gjort för länge sedan men bättre sent än aldrig. Om det är svårt/omöjligt att köra om idag så lär det fortfarande vara svårt på banor som Sotji. Det lär inte ändra skiten så mycket. Skit in - skit ut, som man säger.

skriven
#6: tombauhaupda

synd att det inte går att se f1 utan viasat,där det gnälls och gnälls om Bottas vara eller inte vara,hur värdelös han är och när han får sparken,så supertalangen Ocon får visa hur mycket bättre än Bottas han är,wierdheim,en totalt misslyckad individ får vräka ur sig vad som helst..enda positiva var ferraris överlägsenhet,när det kommer till att INTE leverera..igen..GO Kimi GO!!!

skriven
#7: tombauhaupda

och ett varv inne hos blommans giftiga dunderblogg...−
Bild
Svarten Williams BMW FW27 • för 40 minuter sedan
Skulle tippa på att Vettel kliver ombord hos Mercedes. Italienarna är ju som ett gäng yra höns.

skriven
#8: tombauhaupda

Theodor Bertilsson •
Herregud Bottas O_O Väldigt långt ut i sista kurvan och ut på start och mål.....ännu en hater

skriven
#9: Anders

Ironiskt nog var Schumachers F2004 den enda Ferrari som gick
och lät bäst.

skriven
#10: Anonym

@tombauhaupda F1 TV PRO?

skriven
#11: Anonym

Jag funderar lite över Viasats kommentatorer. Blommans kompetens på motorområdet lämnar som alla här vet en del i övrigt att önska, men att Björn Wirdheim är så kass förvånar. När han säger att han inte skulle vilja vara i Bottas sits när Bottas leder och Hamilton försöker köra om... Att leda ett F1 lopp är väl alla motorintresserades våta dröm?! Det kommer liknande kommentarer från Wirrpannan i varje sändning! Än värre blir det när dessa gökar kommenterar Indycar. Näst intill total avsaknad av kunskap om serien och regler gör sändningarna näst intill outhärdliga. I nuläget är Viasats Nascarsändningar däremot mycket kompetent hanterade genom att vi får höra de amerikanska kommentatorerna kompletterat med Ted Westerfors grymma erfarenheter och anekdoter om sporten! Skulle vara najs om man själv kunde välja ljud, med eller utan ”snillen spekulerar”

skriven
#12: Genc

Har hört att man vill göra bilarna bättre också, så jag hoppas på är att snopparna en gång försvinner för alltid.

skriven
#13: Genc

PS Håller med dig anonym, Wirdheimen är jävligt kass på att kommentera och förstå saker o ting, säger t ex att varför det går dåligt för Williams är för ekonomin trots att det inte stämmer alls. Plus att han är jävligt skit dålig på engelska trots att, han har sin fru ifrån England och har tävlat i hela världen, kan säga grand effect istället för ground effect som man säger ha det bra Genc

skriven
#14: Patric Karlsson

Sorry, missade signatur på mina tankar kring kommentatorer hos Viaplay...
Underhållande race blev det i alla fall!
//Patric

skriven

Kommentera inlägget här :