2018 har blivit 2019, jag har firat jul-nyår i tre länder, Italien, Tunisien och Tyskland, imorgon är det dags att återvända till Sverige. Så, vad har vi att se framemot 2019 ur racing synpunkt, mer följa John trivialiteter och stallorder direkt från start, eller finns det en liten chans att F1 cirkusen skärper sig och levererar något sevärd? Det återstår att se, jag personligen låter det vara osagt tills testveckorna i Barcelona har genomförts, om det visar sig redan då att Mercedes även i år har samma försprång gentemot sina närmaste konkurrenter som ifjol, så får bloggandet vara för min del, det är föga inspirerande att blogga om något som saknar all spänning.
Apropå rubriken, 2019 ser ut att bli ett rekordår i det avseendet, hos Toro Rosso har James Key lämnat skeppet ,och den direkt design ansvarige är Adrian Newey. F ettans design snille kommer att bjuda på en riktig smällkaramel, en Kinder överraskning tre i ett, RBR, TR och Honda. RBR har en stark förarduo i Verstappen och Gasly, TR en svag sådan i Kvyat och Albon, de förstnämnda kan leverera om Honda spisen håller måttet, de sistnämnda lär i första hand få agera som testförare åt moderteamet, med andra ord, två team har blivit ett även om de på pappret är fristående från varandra, samma design ansvarige, samma chassi, samma motor, samma aeropaket osv, lite som i förr i tiden när alla team hade separata test enhet.
Jag har varit i kontakt med diverse källor för att ta reda på hur djupgående blir samarbetet mellan Ferrari och Sauber i år, de är utan tvekan inne på samma linje som RBR-TR, på pappret är de två separata team, men i praktiken är samarbetet milt uttryckt omfattande inte minst på den tekniska sidan. Både Resta och Monchaux hos Sauber har jobbat för Ferrari tidigare, och lär ha ett intimt samarbete med Maranello gänget i år angående bilens design, Kimi har med sig mycket värdefull knowhow och är duktig på att lämna vettig feedback till ingenjörer, och Giovinazzi i sin tur har kört tiotusentals kilometer med Ferraris simulator. Sauber har ett komplett personalpaket som tillsammans med det nära samarbetet med Ferrari lär kunna åstadkomma en konkurrenskraftig bil nu när de äntligen har råd med att utnyttja sin avancerade vindtunnel fullt ut, att moderteamet Ferrari gör det samma tar jag för givet, allt annat vore ett misslyckande med tanke på vilka resurser de inblandade har till sitt förfogande.
Mercedes och Williams är det tredje hjulet inom F1 i kategorin "samarbeta utan att synas", deras cooperation är inte lika omfattande som mellan RBR-TR och Ferrari-Sauber, men den finns där. När Mercedes inte kunde knyta till sig FI fick det duga med Williams, givetvis nekar båda parter att någon form av samarbete överhuvudtaget existerar, men enligt mina källor finns den där och kommer att fördjupas framöver, Mercedes behöver ett utvecklingsverktyg och Williams i sin tur all hjälp de kan få både tekniskt och finansiellt.
Det om "cooperative issues" i F1, Kimis vara eller icke vara i F1 har varit en kär följetong bland både fansen och sk F1 journalisterna år efter år, sanningen är den att Kimi har kunnat välja mellan 4-5 stall varje år. När Kimi fick lämna Ferrari ville McLaren ha honom tillbaka, hos RBR var Kimi deras förstaval att ersätta Webber men de fick nöja sig med Ricciardo osv, det har varit mer en roande att ta del av alla "expert" utlåtanden genom åren hur illa till Iceman har legat, listan av tilltänkta ersättare har varit lång hos dessa "experter". Stallchefer och de som verkligen kan något om F1 vet bättre liksom Kimi själv, även om han inte har haft något behov av att basunera ut det, i F1 finns det redan alltför många förare som år efter år berättar rövarhistorier om hur eftertraktade de är hos diverse toppstall,.det konstiga i sammanhanget är att de aldrig har hamnat hos dessa lika eftertraktade arbetsgivare, som av någon anledning har valt att anlita helt andra förare istället.
Dagens grid girls är många och långa,. high heels bring you closer to heaven.
Amen,..må det nya året vara med er.
Kul att höra från dig Brandon!Såg precis superswede i statstelevisionen?!!!! idag o det var samma visa då som nu med i princip uppgjorda lopp, första o andraförarare blablabl.Hoppas du fortsätter skriva iallafall för bloggen är ju verkligen nåt positivt i F1-dokusåpan.När mörkret har lagt sig över Peking kanske tangentbordet känns roligare igen?Ha D//Thomas