WITH GUNS BLAZING

 
HAAS var först ute med årets bil, svart och guld är en klassiker i F1, kan mycket väl vara årets snyggaste livery med huvudsponsorn RICH energy, ett företag som har blivit ifrågasatt av många, men HAAS har fått sina sponsorslantar så allt tycks vara i sin ordning. Det här med "årets bil" bör man ta med en nypa salt, det sitter en hel del fake delar på plats ännu så länge för att vilseleda konkurrenter, hur det slutgiltiga aeropaketet kommer att se ut får vi veta först i premiären i Australien.
 
Årets Toro Rosso är en Newey skapelse, en enkel sådan ur aeroaspekt från mannen som fortfarande helst arbetar vid ritbordet. Årets design handlar mycket om hur ska man ta hand om det "wake" som uppstår bakom framhjulet på ett framgångsrikt sätt, dvs, hur väl man lyckas med att stänga in luftflödet under golvet . Luftflödet från framvingen som passerar på insidan av framhjulet på sin väg mot barge boards och sidepods är den avgörande faktorn i sammanhanget, på årets bilar sitter barge boards längre bak och är mindre, något som begränsar designers möjligheter att styra luftflödet på ett effektiv sätt. En mer aggressiv design av barge boards är ett måste i år, det blir intressant att se hur de olika stallen lyckas med den uppgiften. De av FIA framtagna reglerförändringar av aeropaketet ska enligt FIA leda till flera omkörningar, något som jag personligen tvivlar på, de nya reglerna förändrar aerobalansen men kommer knappast att skapa bättre omkörningstillfällen.
 
Så, kommer årets startfält att tryckas  ihop mer ur prestanda synpunkt tack vare FIAs nya regler? Knappast, visserligen kommer "de stora" förlora mer när det finns mindre att optimera ur aeroaspekt, men samtidigt har de en mer välbalanserad grundaero som fäller avgörandet även i år. Dock kommer det finnas en chans att ta en podiumplats även med en bil från mittfältet under vissa förhållanden, det skulle inte förvåna mig alls om Mr Iceman kliver upp på podium även i år, kanske kan han rent av ta en vinst om alla bitarna faller på plats med en bil som hanterar däcken på rätt sätt.
 
Williams visade upp årets livery med fjolårets bil, telekom bolaget ROKiT står för fiolerna, 2019 lär inte bli  en Rock iT eller en Rocket upplevelse för teamet, som även i år kommer att husera längst bak i startfältet om Mercedes inte kommer med hjälpande hand för att höja PR värdet av sin rookie förare Russel.
 
Hos McLaren dyker det upp en nygammal F1 sponsor i form av BAT, British American Tobacco, ingen har väl glömt deras clownlivery hos BAR en gång i tiden. Numera handlar det om e cigaretter och andra "nyttiga" produkter för nikotinister enligt BAT, det blir intressant att se hur det hela kommer att sluta, redan nu ifrågasätter man Ferraris tobakssponsor Philip Morris och deras smygreklam i F1. Det blir även svenskt hos McLaren, Huski Chocolate kliver in i F1 som sponsor, lite märkligt att de väljer att sponsra ett brittisk stall istället för att hjälpa fram en svensk förare. Bottas i sin tur har hittat en ny personlig sponsor, nämligen Abloy, hur mycket Abloy kommer att satsa på F1 och Bottas är inte känt, men det har aldrig varit billigt att synas i F1 kretsarna.
 
På motorfronten kommer Renault i år med en helt ny kraftkälla, och  hos Honda har man skruvat upp både effekten och utvecklingstakten av sin PU för i år. Hos Ferrari och även hos Alfa Romeo Racing rullar det in nya miljoner för att nå framgångar när Agnelli familjen  pumpar in mer stålar via sitt maktbolag Exor, ett italiensk bolag med säte i Holland där de äger 51,39% av aktier och därmed även makten över FCA gruppen där Ferrari och Alfa ingår, för Agnellis tycks det inte existera något utgifstak, utan det är kosta vad det vill som gäller.
 
Samma sak kan man knappast säga om regeringar hos vissa länder där man anordnar F1 race, Mexicos regering säger ett blankt nej till att satsa skattepengar på F1, samma sak i Holland, det blir färre och färre länder som vill subventionera ett amerikansk mediabolag med skattepengar, helt rätt enligt min mening, om F1 inte kan hitta privata alternativ så är det dags att lägga ner, skattepengar behövs till viktigare ändamål än att göda giriga jänkare.
 
Det var allt för idag, snart är det dags för testverksamhet i Barcelona för F1, under den första testveckan kommer jag inte vara på plats, att kika på aerotester i konstant snigelfart är föga givande, det är först under den andra testveckan man börjar optimera saker och ting och då kommer även jag att vara på plats, dock kommer jag förses med videomaterial i vanlig ordning från första testveckan av en polare på plats så att jag kan bilda en uppfattning om vad som komma skall längre fram.
 
Dagens grid girls är helt övertygade om att det nya svarta är det gamla svarta,.jag säger inte emot.
 
Amen,..må vårens ankomst vara med er.          
 
          
 
 
       
 
 
      
 
 
   

Kommentarer :

#1: ilkkaluukas.blogg.se

Fantastisk blogg med vettigt vetande.ska bli intressant hur folk tror det ska bli och sen hur det blir.

skriven
#2: Peter

Älskar svart o guld
Blir ju en gammal JPS
Ser fram mot dina kommentarer under testerna
Jämna plågor Brandon ha det .

skriven
#3: Genc

Bort med snopparna genast klarar inte av att se de ha det bra Genc

skriven
#4: Nico

Herrejättejävlar... Williams livery kan vara det fulaste någonsin tillsammans med alla andra generellt svarta liverys *stjärnstopp*. Jag gillar ju när det är lite färg på bitarna. Därav tycker jag att STR lyckades bäst förra året, och lär lyckas bäst i år med. Om inte Renault får till det med Sean Bull och hans kreativitet.

Kubica utbytt till Europa-säsongen eller vad tror du?

// Nico

skriven
#5: Marcus

Snyggt med svart! Både gällande första och sista bilden :)

Det ska bli intressant att se hur snabbt Kimi kan ta några poäng och det hade varit hur kul som helst om han även tog några segrar. Det lär blir svårare med det nu men Kimi lär nog försöka iaf. Vi får väl se hur stor skillnad det är mellan Kimi och Giovanazzi.

skriven
#6: ThomasF

-Giovanazzi kan omöjligt bli något problem för Kimi.Han har Italienska nerver o överkör samt kör av banan så fort han känner lite konkurrens.Det ska bli kul att följa detta.

Svar: Det skulle förvåna mig mycket om Giovinazzi skulle hänga med i Kimis tempo, dock blir det roligt att se när han försöker kopiera Kimis körstil, inte en helt lätt uppgift om vi säger så. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#7: Olssonian

Härligt med en ny säsong, alla är positiva och ska vinna, i alla fall tills bevisen ska levereras i Australien.

Känns extra spännande med mer förändringar än vanligt med nya motor/chassi kombinationer på startgriden och en hel näve förarflyttar.

Håller tummarna för att Alfa Romeo inte fått växtvärk med alla nya pengar och levererar en liten guldklimp till bil så att Kimi bara kan sätta sig ner och ha det skoj, man är ju lite orolig för teknikerna runt honom efter att Ferrari använt sig av dum och dummare till hans bil under flera år .


Svar: Alla är vinnare tills de blir förlorare, det gäller att kunna se det positiva i det negativa;-) Det finns lite positiva vibbar nu när man har rört om i grytan, Kimi har som ny raceingenjör samma snubbe som han hade hos Lotus, de två känner varandra väl och jobbar bra ihop, dum dummare är kvar hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :