CAMOUFLAGE LIVERY

 
 
 
Racing Points 2019 utmanare tycks fortsätta den rätt så konventiella linjen ur aeroaspekt, mer evolution än revolution där man satsar på säkra kort för att skrapa ihop ett antal poäng, den lär inte utmana om titeln best of the rest bakom de tre stora.
 
 
 
Även Renaults utmanare hör hemma i kategorin en evolution istället för en revolution, inget nytt på aerosidan som fångar uppmärksamheten, dock kan det finnas nytänkande under skalet ur inre aero aspekt, en väl så viktig del av aeropaketet osynlig för ögat.
 
 
RBR kör med sin sedvanliga one off kamouflage livery för att göra det svårare för konkurrenter att detaljstudera deras aeropaket. Fungerar bra även i år, det är mer än svårt att bilda sig en uppfattning om RBRs totalaero, den röda färgen på stategiska ställen vilseleder ögat. Newey tycks ha hämtat inspiration både hos Ferrari och Mercedes när han har jobbat med barge boards, och den i år ur aeroaspekt rätt  så avgörande biten kring luftintaget på sidepodsen, kanske försöker han kombinera Ferraris inre aero med Mercedes detaljrika yttre kryddad med egna ideer, RBRs aeropaket tycks inte ha mycket gemensamt med Toro Rossos dito trots det att Newey ligger bakom båda två.  Som jag nämnde tidigare, så kör stallen med rena fake detaljer så här års som inte kommer att finnas med i det slutgiltiga aeropaketet, hos RBR finns ett lock som täcker S Duct luftintaget, om locket  inte är fast monterad så kan den hamna i kategorin "ett otillåtet, rörlig aerodynamisk hjälpmedel", men det kan lika gärna handla om att farbror Adrian driver med oss.
 
 
 
Hos Mercedes har man inte sparat krutet vad gäller detaljrika aerolösningar kring den viktiga arealen runt barge boards, golvets framkant och sidepodsens luftintag, det är imponerande hur väl deras komplicerade aeropaket fungerar, att hitta den rätta aerobalansen handlar om millimeter precision, något som Mercedes är riktigt duktiga på.  I årets bil har man strävat efter att dämpa bilens aptit för bakdäck, något som borde spela Bottas i händerna, han är duktig att ta hand om framdäcken, men har haft problem med slitaget bak, hur förändringen av balansen kommer att påverka på Hamiltons prestationer återstår att se.  Precis som hos Renault satsar Mercedes i år på en i princip helt ny PU, nya material i förbränningsmotorn kombinerad med en mer effektiv hybrid del ska ge högre verkningsgrad och mer effekt, det blir intressant att se vilken motorleverantör kommer att lyckas bäst i år när alla hårdsatsar för att knäcka sina motståndare.
 
Senare idag är det dags för McLaren att presentera sin utmanare, Ferrari gör det samma i morgon, sist ut blir Alfa Romeo på måndag...
 
...Mr Iceman har varit synlig väldig ofta på fabriksgolvet hos AR under vintern, och sägs vara mycket nöjd med vad som har tagits fram i vindtunneln i Hinwil, lite Lotus deja vu vibbar i vårluften med andra ord,.kan bli något utöver det vanliga.
 
 
 
...och här är Icemans nya bil som kommer presenteras officiellt på måndag. 
 
Edit. Några ord om AR framvinge som tycks ha väckt en hel del uppmärksamhet. Jag ser den som en enhet med två uppgifter, dels att elimera eller "tvätta" turbelensen som framstår bakom framhjulet(wake), och dels att styra ett flöde i riktning mot barge board-sidepod öppning och vidare längs ovansidan av golvet till difusern. Flödet som "tvättar" wake fungerar även som ett flöde som hjälper till att stänga in luften under golvet när den har passerat runt utsidan-över framhjulet, och sugs åter tillbaks mot bilen där det möter flödet som passerar mellan undersidan av sidepodsen och ovansidan av golvet, down force skapas inte av ett luftflöde, utan i skiktet mellan två luftflöden som rör sig i samma riktning  med olika hastighet.   
 
Saubers framvinge har vingelement med upp och ner vänt v form, den yttre delen styr luft mot den i bakkant utåt vinklade sidoplattan, den inre delen i riktning mot barge board-sidepod, utformningen av barge boards går inte se på bilderna som AR har läckt ut, de vill tydligen dölja den biten tills vidare, men jag antar att de aeromappar som de har kört i simulatorn har visat att aeropaketet som en helhet fungerar efter förväntningar, det blir intressant att se vilka varvtider Kimi kan åstadkomma i slutet av den andra testveckan i Barcelona.
 
Det finns en hel del nytänkande bakom årets bil från Hinwil, lirar alla delar av det ihop på ett tillfredsställande sätt ute på banan så finns det en chans att vi kan se ett leende eller två från Mr Iceman, kul att AR vågar satsa på lite nytänkande istället att bara nöja sig med copy cat verksamhet,.forza AR och Iceman.
 
 
 
McLarens nya utmanare, snygg, men kommer den vara snabb med?
 
 
 
 Ferraris utmanare 2019, jag blev lite besviken, bara evolution för hela slanten, kanske blev dem skrämda av att deras uppdateringar inte alls fungerade 2018, så nu är det back to basic som gäller, arvet efter Allison lever vidare,.men är arvet livskraftig nog att utmana om titeln 2019?  
 
Dagens grid girl är redo att ta sig an årets säsong, bring it on boys.
 
Amen,.må 2019 bli året när F1 reser sig ur askan likt fågel Fenix.      
 
        
 
 
        
 
         
 
          
 
 
       
 
     

Kommentarer :

#1: Peter

Skall bli intressant och se vad det kommer att bli med årets bilar

Svar: Så sant, kanske föds det riktig racing ur det hela. Ha det Peter.
Brandon Lee

skriven
#2: Nico

Hmm, det roliga är att stallen blir lite intressanta när man tar in kompetenta förare och sätter dom i bilar som inte är givna vinnare. Alonso's andra sejour i McLaren kunde ha blivit bra underhållning om bilen ens hade vart duglig för mittfältet. Nu verkar Kimi få ganska bra förutsättningar till nästa år. Skoj om han kan skörda i framkant på egen merit.

Hur många procent av Racing Point's poäng tror du Perez tar då? 70-80%??

Synd att Renault ännu en gång med Sean Bull's kreativitet inom bolaget inte kan komma upp med ett roligare livery.

Den nya breeeeee-eeeeeda framvingen är bra ful!

// Nico

Svar: Ja, lite cirkulation bland förarmaterialet skadar inte, det borde finnas en klausul som sätter maxgräns hur länge man får stanna i samma stall, 3 år vore lagom. Alonso har varit mästare på att vara på fel ställe vid fel tidpunkt, jag tror att Kimi valde rätt, nu får han chansen att visa vad han kan när han får röja fritt.
Perez tar nog det mesta av poängen hos RP om han tillåts att göra det, Renaults livery är lite tråkig, jag gillade deras Mild Seven utstyrsel back in days,.och ja, framvingen är jävligt ful på samma sätt som halo. Simma lugnt Nico.
Brandon Lee

skriven
#3: Genc

Jag har sagt och säger det igen blä snopparna är överallt på bilarna blä de ska väl inte ha sex med varandra efter racet kräks gör jag säger jag bara när jag ser de

Svar: Många snoppar små;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Peppsi

Tja! Men nog e dom fula och breda fram vingarna nog, kommer nog att flyga mycket bitar och bli punkteringar i år.

Svar: Det kan bli lite kolfiber skräp och punkteringar vid närkamper,.och så sant, inte är de direkt vackra heller.
Brandon Lee

skriven
#5: Anonym

Tack för att du berikar mitt F1 intresse :D
Att Janne Blomqvist har lagt till din adress i sin sök optimering är lite tragikomiskt måste jag bara tillägga. Tack än en gång.
Mvh. Kari Pakkanen

Svar: Det finns ett antal F1 journalister som läser min blogg, och det inte enbart i Sverige eller Finland, ibland kan man ha nytta av google translate när man minst anar det. Tack för din kommentar Kari.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

ANONYMUS
Ser verkligen fram mot att se vad AR har lyckats åstadkomma med sitt lite okonventionella paket.Skulle vara förbannat gott om Kimi kan röra om lite i grytan och ge topp 3(och övriga) lite att fundera över.För övrigt så tycker jag att det inte skulle skada om teamen hade satsat mer på att pryda bilarna med en mer snoppinspirerad designe.Det skulle kanske inspirera fler damer att intressera sig för motorsporten.

Med Vanliga Hälsningar. Ulf

Svar: Ett mindre stall måste satsa på något annorlunda för att kunna ta upp kampen med dem stora, vågar man inget vinner man inget, Kimi kommer nog att röra om i grytan en hel del i år. Apropå damernas intresse för F1, det skulle nog väcka en hel del intresse om någon skulle dra till med en dildo design, huruvida den skulle fungera ur raceaspekt låter jag vara osagt, men en sponsor logga med Satisfyer Pro 2 skulle säkert falla i smaken även hos feminist flator. Ha det Ulf.
Brandon Lee

skriven
#7: Marcus

Kul att AR inte kopierar andra utan tänker själva och vågar satsa på det. Var rädd för att det skulle bli en till Ferrari kopia men än så länge verkar det inte så.
Att Kimi är mycket i fabriken visar på att han verkligen vill ha en bil som passar honom och att han kommer att få det.

Tack för rapporteringen.

Svar: Den som vågar är den som vinner i det långa loppet, Kimi är lite som pånyttfödd i år när han slipper all bullshit hos Ferrari, det slår gnistor om "gamlingen",;-).
Brandon Lee

skriven
#8: Classe P

Mercedes satsar på mer rake än tidigare års bilar? Allison som sätter sin prägel?

Svar: Det är rent generellt mer rake i år pga de nya aero specs från FIA, dock tycks teamen redan har hittat så mycket down force att bilarna blir minst lika snabba som ifjol om inte ännu snabbare. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#9: Daniel

Måste tacka Brandon för en otroligt grym blogg!
Spännande att det börjar närma sig GP start inom några veckor.
Någon som vet om Alfa Romeo har likadan motor som Ferrari kör med?
Får dom samma uppdateringar osv

Svar: Tack själv, AR kör med samma PU uppdateringar som Ferrari när årets säsong sätter igång, de motorer som körs under tester har inte nödvändigtvis samma specs som årets race motorer. Ha det bra Daniel.
Brandon Lee

skriven
#10: Tomi

På AR har du ju ett hål i vingen, gör inte det att en del av luften stöter rakt på framhjulet istället för att gå runt eller över hjulet, vad är meningen med det?
Tror du verkligen att det kommer att se ut så i Australien eller är det bara en grej för att få extra fokus på teamet?

Svar: Det ser bara ut så rakt framifrån, tittar man på en bild tagen uppifrån så ser man vingelementen som finns i "hålet" och styr luften över-runt hjulet. Självklart har AR flera olika varianter av sin framvinge, men grunddesignen är den samma, Ferrari har en liknande lösning dock inte lika extrem som hos Alfa. Ha det Tomi.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :