WHEN EAST MOUNTS WEST

 
"The speed is higher in the land of fire" skulle kunna bytas ut mot "the cost is higher in the land of dictator", Bakus GP är finanspolitisk hästhandel när den är som värst där penningkåta Liberty Media säljer sin analblekta bend over bitch oskuld till den högstbjudande diktatorn, från Bahrain till Azerbajdzjan via Kina, Vietnam nästa 2020, snacka om länder med lång motorsport tradition.
 
Nu spelar det ju ingen större roll vad jag eller någon annan tycker om Azerbajdzjans förträfflighet som motorsportens Mekka, F1 cirkusen går dit där pengarna finns, tvättade eller otvättade, pengar luktar inte för Liberty Media.  
 
Banan som sådan skapar liknande set up problem som senast i Shanghai, man skulle gärna vilja skruva på skapligt med vinge med tanke på ett antal långsamma banavsnitt med tvära kurvor, men kan inte göra det på grund av den vrålsnabba start-mål rakan. Bra mekanisk grepp och mycket traction är guld värt i Baku liksom att hitta en väl avvägt balans mellan down force och drag, något som Mercedes är bra på, en ny Mercedes dubbel skulle inte förvåna mig det minsta, jag tippar att Bottas tar sin andra seger för året i Baku.
 
För Ferraris del gäller det enligt dem själv att hitta just den perfekta balansen mellan down force och drag genom att kopiera Mercedes bakvinge design, Ferrari tycks lida svårt i år när alla deras duktiga testförare med Kimi i spetsen är borta, varken Vettel eller Leclerc verkar kunna lämna någon vettig feedback till ingenjörer för att de ska kunna låsa upp bilens potential, hitta bilens "sweet spot". Jag personligen tror inte på att Ferraris problem kan lösas med en ny bakvinge design, utan tror att deras aerobalans-set up problem är  barge boards relaterade, årets framvinge design lirar inte ihop på rätt sätt med barge boards dito, något som gör det svårt att hitta en fungerande set up och rätt aero balans i bilen.  Att  Vettel och Leclerc har helt olika körstilar gör inte livet enklare för Ferraris ingenjörer, Vettel vill ha en stark bakända, Leclerc en starkt framända, fjolårets bil fungerade bra både för Vettel och Kimi vars körstil påminner om Leclercs, årets bil gör inte det ännu så länge, det blir intressant att se hur lång tid det tar för Ferrari att hitta en lösning för deras problem.
 
RBR har även de en del problem med bilens balans, dock lär bristen på hk ur Honda spisen bli deras största problem i Baku, så om Mercedes-Ferrari slipper tekniska missöden blir det svårt för Verstappen att kriga om en podiumplacering.  Gasly har fått lite väl mycket kritik för sina insatser, Neweys bilar kan vara riktigt snabba men även riktigt svårkörda, och stallet har inte gjort mycket att hjälpa honom att hitta rätt med årets RBR.
 
Kampen om best of the rest titeln blir nog det mest sevärda i Baku, HAAS har uppenbara problem med sin bil och kan nog räknas bort, trion Ricciardo-Hulkenberg-Räikkönen lär hålla sig väl framme liksom TR duon, McLaren fungerade inget vidare i Shanghai och kan få det svårt även i Baku osv, det är så jämt på mittfältet att dagsformen kan bli den avgörande faktorn  i Baku.
 
Valet av gummiblandningar varierar en hel del, Mercedes och Ferrari kan satsa på medium eftersom de vet att bilen räcker till mot resten av gänget även om de andra kör med soft, några har valt två set av hårda som tex Kimi, vissa bilar hanterar vissa gummiblandningar på ett mer framgångsrikt sätt än andra, något som öppnar för olika strategier.
 
Det om Baku, det pratas ofta om hur mycket förarna i F1 tjänar, men väldigt sällan om hur mycket pengar de har tjänat åt sina arbetsgivare, så här ser ut topp tio bland nu aktiva förare.
 
Vettel               511,9 miljoner dollar
Hamilton          449,6
Räikkönen        386,3
Hulkenberg       250,9
Perez                 233,1
Ricciardo          231,1
Bottas               218,3
Grosjean           200,9
Kubica               154,7
Verstappen        132,5
 
 
F1 och fyrahjulingar i all ära, men så här är det:" four wheels move the body, two wheels move the soul", hojen här ovan är en riktig "soul machine", en Cagiva Raptor med Suzuki TL motor, en jävlig skön hoj att åka med.
 
Den här skapelsen med styrhuvud vinkel från yttre rymden är något helt annat, den skuttar, wobblar och ormar sig fram som en Viagra missbrukande kåt kanin, och har en vändcirkel som en finlandsfärja, en riktig "foul machine" med andra ord.
 
Dagens grid girls är mer soul än foul, en selfie är aldrig fel för vissa.
 
Amen,..må vårvärmen vara med er.      
 
 
          
 
        
 
        
 
    

Kommentarer :

#1: Jonatan

Missade träningarna! Men borde inte Haas o Alfa va lite närmre Ferrari? El har de inte den nyaste specsen på motorn?
Kul o se om Leclerc får vinna denna helgen el om Vettel får det lagt i knät.

Ett nöje som vanligt med bloggen:)

skriven
#2: 1014johansson

Lite orolig över att gionuzzi(osäker på stavningen) var före kimi i fp2

skriven
#3: Flying finns

Jonatan--Trodde du att köpemotorerna ska ha samma specs som ärevördiga(läs jävla spaghetti ätare)Ferrari???.

Nej du,inget får köra fortare än Svettel...Det är sanningen i F ettan

skriven
#4: Jonatan

Flying Finn: Att de köpemotorerna inte är lika som ferraris fattar jag. Menade mer uppdateringar av dom. fast det kanske är tidigt än. Trodde dock inte de skulle skilja så mkt!!

Lite gammal hederlig fight hade ju varit o önska av Ferrari. Men det lär vi nog aldrig se...

skriven

Kommentera inlägget här :