THE HAMMER TIME

 
1           Hamilton
2           Räikkönen
3           Bottas
4           Vettel
5           Verstappen
6           Grosjean
7           Ocon
8           Perez
9           Sainz
10         Stroll
11         Sirotkin
12         Leclerc
13         Vandoorne
14         Hulkenberg
15         Gasly
16         Ericsson
17         Magnussen
             Ricciardo, Alonso och Hartley bröt racet.
 
Så nära men ändå så långt borta, ingen Ferrari seger på Monza i år heller, Mercans bättre däckshantering  och ovärdelig hjälp från vingmannen Bottas gav Hamilton segern före Räikkönen, vars Ferrari något oväntad hettade upp bakdäcken lite väl mycket, kan vara ett resultat av en i överkant aggressiv set up med tanke på kvalet.
 
Hamilton körde ett felfritt race, men som sagt var så hjälpte Mercans bättre däckshantering och Bottas arbete som bromskloss en hel del, Kimi gjorde inga missar heller under racet, men fick åter igen erfara hur svårt det är att ta sig förbi Bottas, att ligga och nöta bakom Niceman kostar däckslitage.
 
Bottas gjorde ett bra race efter ett jobbigt kval, genomförde sin uppgift som vingman till punkt och pricka utan att klaga, och belönades med en tredje plats i mål när Verstappen fick ett fem sekunders straff för att ha tvingat Valtteri av banan. Vettel klantade till det alldeles själv redan under första varvets andra kurva sin vana trogen, snacka om att behärska konsten att skjuta sig själv i foten. Ett klantigt omkörningsförsök på Hamilton slutade med en snurrning och en skadad framvinge som tvingade tysken att besöka depån, dock hade han turen med sig när säkerhetsbilen kom ut för att underlätta bärningen av Hartleys bil, det blev en fjärde plats för Vettel som var nära nog Verstappen i mål för att kunna passera honom i protokollet efter holländarens tidspålägg.
 
Verstappen i sin tur tyckte att han gav nog med plats för Bottas när Valtteri gjorde sitt omkörningsförsök, men Max tycks ha glömt att man ska ge plats på banan, inte utanför den, F1 är F1, inte rallycross, Max passerade mållinjen som trea, men fick nöja sig med en femte plats i protokollet.
 
Grosjean fortsatte med att göra bra ifrån sig på samma sätt som senast, och tog en hedrande sjätte plats i mål före FI duon Ocon-Perez, de sista poängen gick till Sainz och Stroll, vars Williams tycks nu ha en bättre balans än i början av säsongen, Sirotkins elfte plats bekräftade att stallet är på rätt väg.
 
Leclerc slutade som tolva, och var aldrig på riktigt allvar med i matchen om en poängplats, stallkompisen Ericsson var än mer osynlig under hela racet, Sauber har ju slutat med utvecklingen av årets bil och satsar allt på nästa års bil istället, något som märks på deras prestandanivå.  Toro Rosso hade en dålig dag liksom McLaren, Magnussen som har haft en mycket stark årets första halva var helt vilse idag, nu är det Grosjean som samlar poängen åt HAAS, det vänder snabbt i F1.
 
Nästa race körs i Singapore om två veckor, och som sagt var så vänder det snabbt i F1, så det är mycket möjligt att det blir Ferrari som dominerar där borta, även RBR borde hänga med bättre på en stadsbana, man får väl hoppas på att Vettel håller sig i skinnet i år , och låter bli att ta både sig själv och Kimi ut ur racet åter igen innan man når fram till första kurvan. 
 
Det om Monza och om vad som komma skall, det har förekommit rykten här i Italien, att 2018 blir sista året för Kimi i F1 och hos Ferrari, rykten som härstammar från tyska källor där i första hand herr Schmidt från Auto, Motor und Strunt har varit i farten, han borde ha lyssnat vad Kimi sa efter racet: "Kanske nästa gång" och "Det finns alltid alternativ", även tyska Auto Bild tror sig veta att Kimis dagar hos Ferrari är räknade,.att de bara orkar dessa tyska storkar.
 
Apropå racesits till 2019, herr Wolffs försök att omvandla  Williams eller FI till Mercedes B stall tycks inte bära frukt, Williams har ändrat sig, och vill inte längre ha Mercedes växellåda i sin bil nästa år, och vill inte heller veta av att bli ett satelitstall åt tyskar. Så, dörren för Mercedes förarna Ocon och Russel är stängt hos Williams som tycks istället vara ute efter ryska slantar, kan vara en farligt väg att vandra för Frank&co, ryssar är inte direkt dem mest pålitliga samarbetspartner när ekonomiska intressen finns med i bilden.  Hos FI vill inte Stroll Sr veta av förare som är snabbare än Stroll Jr, jag kan tänka mig att samma typ av förbud angående omkörningsförsök kommer att gälla som hos Prema när Lance körde i F3, så att försöka placera snabba förare som Ocon och Russel där fungerar inte, ingen vill kasta bort sin karriär genom att agera dörrmatta åt en nolla som Lance Stroll. Så, på vilket sätt kan herr Wolff tänka sig att lösa problemet med att hitta sitsar åt Mercedes förare i F1? Jo, genom en tredje bil hos Mercedes, då slipper man även otyget med paydrivers i F1 enligt herr Wolff, det kan ligga något i det vad han säger.
 
Det om F1, jag kommer att stanna här i stövelriket några dagar till, Baronens årliga inbjudnings race går av stapeln om några dagar, det är dags för en ordentlig adrelinfylla på två hjul. Jag har dragits med svåra abstinensbesvär under våren-sommaren, nu får man chansen att ladda för fullt igen som om morgondagen inte existerar,.kan sluta som en provkörning med en Koenigsegg, man hamnar i diket och går upp i ragnarök.
 
 
Dagens grid girls har sällskap av en inte helt okänd herre härifrån, vem det nu kan vara, han ser i allafall vara tillfreds med livet.  
 
Amen,..må need for speed vara med er och med mig.    
 
 
        
 
 

Kommentarer :

#1: Flash

Fy satan vad jag äcklas av Bottas, han vann loppet åt Hamilton idag! Likaså basta barillas strateger som än en gång fick sina byxor nerdragna samt påsatta hårt i bakifrån av Mercedes.

skriven
#2: Sicurezza

The Wingman, Lewis bitch, var bäst idag. Lydnadsprovet klarades galant. Sitt fint!

skriven
#3: Magnus Blomqvist

Briljant av Mercedes. Nervöst av Ferrari som gjorde i byxan när konkurrenten spelade högt med vad som är tillåtet eller inte. Först Lewis på Vettel, sedan depåpersonal ute på området utan att ta in sin förare och slutligen offrade sin bonde för att ställa sin konkurrent schack matt. Däremot oerhört tråkigt för en älskare av racing och att vinna på egen kraft. Denna cancersvulst har även spridit sig till rallyskogarna där rena parodier utspelar sig stundtals. Snart är det bara Tractor Pulling kvar som kan kalla sig motorsport. Bra inlägg dock. Det väger upp lite av besvikelsen iallafall. Även fansens kärlek till Kimi under helgen har varit en fröjd för hjärtat. Nästan så man fick en tår i ögat när tom Ferraris egna personal visade äkta känslor efter Kimis kval. Och Finska kommentatorerna. Vilka hjältar! Nya tag snart igen och förhoppningsvis ren rakryggad racing. Fan trot. Ha det gott. Magnus

skriven
#4: Hailwood

Tack för dina rapporter och betraktelser. Jag uppskattar alltid att läsa även om min frekvens på kommentar är låg.

skriven
#5: OK

Ingen idé att gnälla på Bottas - Ferraris problem var att Vettel tog sig själv av banan, hade han bara accepterat en tredjeplats när Ham körde om honom hade en sådan taktik varit meningslös...

skriven
#6: PeterII

Måste erkänna att jag är grymt imponerad av Hamilton. Vilken körning, även med hjälpa av både Bottas och Vettel själv.

Hamilton har en annan skärpa när det verkligen gäller än vad som Vettel har. Det ser ut som att Vettel kör mer på chans eller att samma totala koll som Hamilton har.

Tror/hoppas att Vettel snart lämnar Italien för något annat. Kan hoppa tillbaka till läskbilen? Ferrari behöver en vinnare. Jag misstänker att Verstappen, trots att han kanske är startfältets elakaste och ondskefullaste förare, skulle bli världsmästare i en Ferrari. Eller Kimi, om han fick chansen.

Nå ja. Nog svamlat. Vad vet jag? Kul att Kimi visar att han faktiskt är en världsklassförare.

skriven
#7: Marcus

Synd att Kimi inte fick vinna men det kändes rätt snabbt att Mercedes var för starka då Kimi inte lyckades dra ifrån Hamilton. Mercedes har klart bättre strateger än Ferrari så när Vettel körde bort sig fick de ett klart övertag. Starkt av Kimi ändå att köra som han gjorde med de däcken.

Behållningen är iaf att Vettel körde bort sig. Till nästa lop p får gärna både ham och Vet köra av. :)

skriven
#8: Ferraristi_Svezia

Kanonläsning som vanligt BL! Grymt!

Är ju ett Kimi-fan & med den nye Ferrari-presidenten Louis Camilleris tillträdande tändes ju hoppet om att Kimi sitter säkert, men det senaste jag läste nu är att Ferrari ämnar hedra bortgångne Sergio Marchionnes minne genom att genomföra det han påbörjade - att ersätta Kimi med Charles då det isåfall skulle vara en mer långsiktig satsning. Va tror Du? Känns ju mer långsiktigt att byta ut Vettel, han pallar ju inte för trycket...

skriven
#9: Jonatan

Hoppas innerligt att du har rätt angående Kimi´s kontrakt.
Annars fick jag nästan känslan att det var lite som en avskedsföreställning för honom...
Förmodligen är det bara att han är genuint omtyckt som en jävligt bra o hyvens förare:) Som när han får fria tyglar är lika snabb som de allra bästa förarna.

skriven
#10: Sicurezza

Ruggigt bra analys av Karun Chandhok på Drive Tribe.

https://drivetribe.com/p/explained-how-ferrari-threw-away-YuHulnBdRs2vFvCKDJrlrw?iid=Y8jeWJZxRai0FLtG9a0SiA&utm_campaign=network&utm_medium=fb&utm_source=diehardf1fans

skriven
#11: Peter

Hamilton visste vad han gjorde ..
Vettel ja gick på det ..
Fy fan vad politiken i F1 luktar illa
Men han hade varit ett om detta inte hänt , Min åsikt

skriven
#12: Fricco

Fy Fan.... Den föredettingen Kimi håller Ham stången hela vägen till däcken sa upp sig.
Vettel såg ut som en Fotbollsspelare när han snurrade....
Ville han att domarna skulle utdömma ett straff till Ham?
Varför gick han inte på högersidan om Kimi? Då han ju kunnat släppa honom där nu Ham körde... Som du sagt såååå många gånger Brandon... Vettel är bra på att köra bort sig själv.
Och nu tjatar JB om Kimis sista år i F1 igen... Skulle det bli så... Vem f-n ska man heja på då?

skriven
#13: Anonym

Kolla in Kimis däck....

skriven
#14: ironman

Det är ju inte hamilton som kör in i vettel, utan tvärtom. Hamilton lämnar ju utrymme för vettel på yttern, medan vettel försöker ta idealspåret när hamilton redan är där.

skriven
#15: Captain Hindsight

Det var en kamp värd att se iaf. Tvivlar starkt på Ferrari, man ställer till det för sig gång på gång. Nu har ju ryktena kommit igång igen om att LeClerc ersätter Kimi. Inte att jag tror så mycket på rykten, men det är klart att desto längre man väntar desto mer osäkert blir det. I mina ögon är det ju helt idiotiskt att byta förare i dagsläget för Ferrari. De kommer bara att förlora på det.. Mercedes vill säkert inget annat för det öppnar upp för dem och de behöver bara tacka och ta emot.

skriven
#16: Patric

Mycket rykten idag om Kimis framtid i F1 😫

skriven
#17: Tomi

Ryktesspridningen lite för stark om att Leclerc skall ersätta Kimi för att jag skall känna mig lugn,,,,,
Men fan vad Ferrari gick på Mercedes taktik i helgen helt i onödan, Ferrari vet att Kimi är lika bra på att hålla liv i SS som Ham, dessutom hade han fördelen att ligga först, fick dock intrycket att Ferrari medvetet vred ner Kimis effekt i ledning för att bromsa upp fältet för att Vettel skulle ha det lättare att klättra upp i fältet. Ibland får jag också en konstig konspiratorisk känsla av att de som äger F1 idag har bestämt att kampen skall vara jämn mellan Mercedes och Ferrari med två förare som slåss om det som på Sennas och Prosts tid, då finns det inte utrymme för en tredje förare som tex Kimi, som att Ferrari är underordnade F1 ägarnas kommersiella intressen och Mercedes för den delen med. Kan ju förstås ha helt fel....

skriven
#18: F1 One

Oroväckande starka rykten om att Lec ersätter Kimi från Italien. Om det är samma källa vet jag inte som allehanda utgår ifrån?
Tror Ferrari inte får lätt att ta en titel om inte bilen är väsentligt snabbare än konkurrenterna nästa år om de byter ut Kimi.

skriven
#19: Genc

Tja Brandon! Din blogg är awesome lär sig massor av dig mycket mer än Janne fjanten som hyllar Marcus Ericsson som en ny Senna vilket han inte är men jag har en bra idé om hur F1 ska komma tillbaka igen ground effect som du säger, återinför tankning, och sätta dit en V10 igen varför inte och sen skrotta Tilke banorna i diktaturiska kommunist länder som Kina och Ryssland och bygga en F1 bana i Finland bland annat eller varför inte ta tillbaka Imola banan istället och sen även ta tillbaka Grid girls saknar de som fan annars ha en bra dag

skriven

Kommentera inlägget här :