SINGAPORE SLING

 
 
Stadsbanan i Singapore är som den berömnda drinken Singapore Sling från Raffles femtonsitsiga longbar, söt och simmig utan riktig riv, som att slicka honung av ett slö rakblad.
Den enda hyggliga chansen att ta sig förbi finns i Memorial Corner efter banans "flygraka", så det är viktigt att göra bra ifrån sig under kvalet i Singapore, max downforce och nästan obefintlig greppnivå från asfalten bäddar för problem från Pirellis oförutsägbara och inkonsekventa däck, som växlar mellan blistering och graining helt efter behag.
 
Mercedes har valt en mer konservativ linje i valet av gummiblandningar till Singapore med bara sex set av hypermjuka mot Ferraris nio set av den mjukaste gummiblandningen, inget oväntad val av Mercedes med tanke på hur lätt deras bil överhettar bakdäcken under varma förhållanden, för Ferrari gäller det motsatta, deras bil trivs i höga temperaturer med de mjukaste gummiblandningar.
Singapore är en bana där RBR bör ha en rejäl chans att blanda sig i kampen om podium placeringar, den är ingen PU bana utan mer av downforce karaktär, något som RBR har gott om, dock ligger inte årets Ferrari så värst långt efter RBR i fråga om downforce, så ett dubbel Ferrari första startled är ingen omöjlighet.
 
Efter de "tre stora" bör Renault och Toro Rosso ha en bra chans att öka sin poängskörd i Singapore liksom Force India, HAAS bil brukar inte trivas något vidare på långsamma stadsbanor, resten av gänget får agera statister i brist på bättre.
 
Apropå Pirellis oförutsägbara däck, deras förklarning för Kimis absurda däckproblem på Monza är följande: "På grund av minimal slitage överhettades däcken när temperaturen byggdes upp i stommen som i sin tur ledde till blistering", Kimi själv var inne på samma linje som jag ,och misstänkte att en alltför aggressiv set up var boven i dramat.  Det kan vara så, att hans problem med bakdäcken var ett resultat av både det ena och det andra, dvs både överhettning och för aggressiv set up, det blir intressant att se vilka överraskningar Pirellis däck kommer att bjuda i Singapore, det tycks vara i det närmaste omöjligt att förutspå vad som komma skall från Pirelli.
 
 
Med tanke på de ovannämnda problemen som Pirelli har haft med sina däck, så är  det skrattretande att det är just Pirelli som har kommit med kravet om att införa 18 tums däck i F1, något som skulle innebära att man skulle vara tvungen att bygga helt nya hjulupphängningar, bygga om hela aeropaketet osv, dvs helt onödiga kostnader bara för att göra en tämligen värdelös däcksleverantör lycklig samtidigt som  Liberty och FIA försöker hitta nya vägar för att hålla nere kostnader.
 
 
Dagens grid girl tycker att Pirelli borde ägna sig åt att ta fram helt andra gummibaserade produkter än F1 däck, dock finns det risker även inom preventivmedel branschen med bristfälliga gummiblandningar som inte klarar av att hantera värme och slitage på rätt sätt.
 
Amen,..må Pirellis knottriga gummiprodukter vara med er.      
 
 
     
 
 
      

Kommentarer :

#1: Daniel

Tjena Brandon
Vad händer med Kimi?
Kommer han få förlängt med Ferrari?
Eller är det sista säsongen?
Tack för en bra blogg!!

Svar: Jag skrev för en månad sedan att Kimi kommer fortsätta med ett 1 års eller 1+1 kontrakt hos Ferrari, och ser ingen anledning till att justera vad jag skrev på något sätt.
Brandon Lee

skriven
#2: Genc

Tja Brandon! Hoppas att på ett bra race tror också att det kommer gå bra för Red Bull också med tanke på att de sluta på pallen med Ricciardo de senaste tre åren plus ta gärna bort kommentarerna nummer 23 efter Italiens GP i år förra bloggandet och kommentar nummer 19 i förr förra bloggandet råka skriva fler för min visades inte så jag trodde att inte de dök upp nåt jävla min IPhone som inte förstår den här webbsidan men ha en bra dag hoppas att det går bra för Kimi

skriven
#3: Mårten

Blir det inte samma senario denna helg som på Monza, att dom kommer köra med mycket downforce och kan få se samma problem med överhettning, eller kommer dom o ha lite mindre downforce denna helg.
Ha de bäst. / Mårten

skriven
#4: Marcus

Pirellis däck gör det iaf mer spännande om vi ska se positivt på det hela, även om den som kör bäst kanske inte vinner. Det är bättre än följa John.

Jag hoppas du har rätt om Kimi fast det brukar du ha 😀

Som vanligt hoppas jag på vinst för Kimi och att Hamilton och Vettel tar ut varandra.

skriven
#5: Ojerjo

Kimi klar för Sauber för 2 år enligt hans instagram :(

skriven
#6: F1

Vad faaaaan hände??

skriven
#7: Jonatan

Kändes som att det var något i görningen... Fan va surt!!
Får la hoppas han kan utveckla Saubers bil nåt så in i helvete.
Men han får väl aldrig komma före en Ferrari igen...
Jaja!! 2 år till iaf:)
bättre än inget.
Hoppas han tvålar dit Vettel så Hamilton tar VM iaf.

skriven
#8: Patrik Jansson

Kimi kör som sagt för Sauber då nästa år !?

https://www.sauberf1team.com/news/kimi-raikkonen-to-race-for-the-alfa-romeo-sauber-f1-team-from-2019-2

skriven
#9: Patrik

Ser en viss anledning till att justera vad du skrev... 😁

skriven
#10: Magnus Blomqvist

Då var det officiellt att det blir ett byte rakt av. CLC till Ferrari och Kimi till Sauber. Det enda jag har att säga är att jag hoppas att det är något ägandeskap eller hög tjänst inskrivet i kontraktet annars förstår jag ingenting. Verkligen ingenting så jag förmodar att jag har rätt i mina aningar. Det här såg jag verkligen inte komma och det kommer bli otroligt jobbigt att se sin hjälte i en bil som inte kan matcha hans potential. Kul dock för Ericsson om han kan få stanna kvar. Hoppas på mer förtydligande av herr Lee under dagen. Ha det gott. Magnus

skriven
#11: Ullis

Hej Brandon,
Vad hände med hans 1+1 hos Ferrari ?
Känns som dom röda har stoppat huvudet i sanden, men det är ju inte Kimis problem,

skriven
#12: Fridde

Verkar bekräftat från Kimis egna sida på instagram att en flytt till Sauber som förare och delägare..?

skriven
#13: Fricco

Ska vi tro att Ferrari behöver någon som utvecklar Saubers bil?
Om mackan blir kvar i Sauber så kommer han behöva gasa för att hänga med Kimi...
Ferrari har insett att Kimi ÄR formel 1

skriven
#14: Anders

Tyvärr kanske detta blir slutet för Marcus i F1? Sauber tar in någon yngre talang med mera cash. Kimi bidrar med erfarenheten att utveckla bilen, så Marcus behövs inte längre. Oavsett pengarna. Hoppas dock att han får stanna.

skriven
#15: Marcus

Ja Sauber hade man väl inte riktigt räknat med men jag antar att han blir delägare för han verkade ju vilja bli det i Williams tidigare, annars vet jag inte riktigt varför han går dit. Närmare pendling och färre sponsorevents antar jag väger en del. Jag hoppas verkligen att Kimi valde det själv och inte blev tvingad bort från Ferrari. Bara Kimi vet antar jag.

Om Eriksson får vara kvar så lär vi snabbt se hur stor skillnaden är till en förare av klass. Detsamma gäller väl Leclerce som kommer få det klart jobbigare.

Då får man väl följa Sauber i två år då :)

skriven
#16: Janne

Kimi har sagt att han vill vara med och utveckla nån bil eller så.
Nu blev det Sauber, kul att få följa han 2 år till.
Intressant att få mer detaljer.
Ha de

Svar: Precis, det blir kul att se vad han kan plocka ut ur Saubers bil nästa år om den blir en kopia av årets Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#17: Linda

Haha, gillar tanken bakom dagens gridgirl :)

Svar: Säkerheten är en viktig detalj inom diverse,.eh,.vuxenlekar;-)
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :