Der var ett episk varv av Hamilton som gav honom pole i Singapore, tvåan Verstappen kom någorlunda nära med 0,3 efter, trean Vettel blev distanserad med hela 0,6 liksom fyran Bottas, Kimi var drygt 0,7 efter Hamilton som femma, och sexan Ricciardo nästan en hel sekund.
Så, var det enbart föraren som gjorde hela skillnaden? Riktigt så enkelt är det givetvis inte, utan mycket hänger på även huruvida man har lyckats pricka rätt med set up med tanke på den fallande temperaturen, greppnivån på stadsbanan i Singapore förändras snabbt med fallande temperaturer. Man behöver inte vara snabbast i kval ett eller kval två, utan kval tre, Hamilton hade prickat rätt med sin set up, och drog nytta av den optimala däckstemperaturen som gav optimal greppnivå över hela varvet utan att däcken överhettade.
Nu är inte så att jag på något sätt vill nervärdera Hamiltons prestation som förare, han är nog den snabbaste av alla F1 förare över ett varv när han är på humör, men just i Singapore kan en "spot on" set up under kvalet belönas med många värdefulla tiondelar, men kan samtidigt innebära att däckslitaget under racet skjuter i höjden om däckstemperaturen går upp och hamnar "utanför fönstret" med den mjukaste gummiblandningen.
Perez slutade på en sjunde plats före Grosjean som gjorde ett riktigt stark kval i sin HAAS, Ocon som ser ut att bli utan sits i 2019 blev nia före Hulkenberg i sin Renault. Alonso utklassade igen Vandoorne som även han tycks vara på väg ut från F1, Sainz blev slagen av sin stallkompis Hulkenberg och slutade som tolva. Sauber duon Leclerc-Ericsson startar från sjätte ledet, nykomlingen Leclerc som körde för första gången på Singapores stadsbana utklassade sin teamkompis med hela 0,7 sekunder, vi får väl hoppas på, att Marcus hittar bättre fart under racet imorgon för att kunna utmana Leclerc på riktigt allvar.
Gasly blev inte bättre än femtonde man i kvalet, Toro Rossos prestanda tycks variera en hel del från race till race utan någon vettig förklarning, Magnussen blev bara sextonde man efter ett mycket blekt kval. Hartley, som även han tillhör gruppen av förare som är på väg att lämna F1 slutade på en sjuttonde plats före Vandoorne, som enligt min mening hör hemma i sportvagnsracing, sista ledet delas av Williams duon där Sirotkin den här gången var den snabbaste av de två.
Så, kommer Hamilton ta ännu en enkel första plats i morgondagens race? Inte nödvändigtvis, Mercan har tidigare haft vissa problem med den mjukaste gummiblandningen, bredvid sig i starten har han Verstappen som har ingenting att förlora, och bakom sig Vettel som måste ta sig förbi för att behålla kampen om VM titeln vid liv, en repris av fjolårets demolition derby ligger nära till hands om hetsporrarna Verstappen-Vettel agerar med huvudet under armen i starten.
Det om kvalet och om morgondagens race, det har ryktats om, att Kimis sits hos Sauber kom till med Ferraris goda minne, men så tycks inte vara fallet, utan Kimi skötte helt själv sina förhandlingar med Sauber, något som kan innebära att Ferrari kommer med en begäran att få placera sin man Giovinazzi hos Sauber, något som i sin tur skulle sätta Ericsson i ett prekärt läge i jakten på en racesits inför 2019, vi får väl avvakta och se hur det hela utvecklas, enligt Sauber chefen kommer stallets andra förare presenteras under den pågående månaden.
F ettans förarkarusell har aldrig på något sätt varit varken logisk eller baserad på förarnas prestationsnivå, att till exempel en halvfigur som Stroll kan få en talang som Ocon utmanövrerad med hjälp av en fet plånbok säger det mesta om hur F1 cirkus fungerar, att påstå att i F1 kör de 20 bästa förarna i världen är en modifierad sanning dikterad av gud mammon och Stroll Sr.
Dagens grid girl ger tummen upp för sina medsystrar i Singapore där dagisungarna lyser med sin frånvaro.
Amen,..må lördagsdrinken vara med er.
Ham,Vet och Ver krokar ihop i första kurvan pga Vet,Rai kör om och vinner loppet....
skriven