MARKETING & PR

 
Saubers stallchef Vasseur är mer eller mindre i ett chocktillstånd efter det enorma gensvaret i social media efter rekryteringen av Kimi Räikkönen, Saubers marknadsavdelning har blivit nedringt av hugade spekulanter som önskar tecka sponsoravtal med stallet, det är så marknaden fungerar, en stjärnförare är värd sin vikt i guld om inte i diamanter för ett stall, det är sponsorer som jagar ett samarbete med föraren och stallet i fråga, inte vice versa som är brukligt för förare utan stjärnstatus.
 
Kimi är för nuvarande utan tvekan den mest populära föraren av samtliga, något som speglas i hans marknads-PR värde, Vasseur hade visserligen räknat med en Iceman effekt, men erkänner att även han  underskattade marknads-PR värdet av Kimis ankomst till stallet, det blir intressant att se vilka företag från olika branscher dyker upp hos Sauber i form av sponsorer till nästa år.
 
Nu finns det ju ett antal F1 fans som vill göra gällande, att samtliga förare i F1 är mer eller mindre "paydrivers", men riktigt så enkelt är det inte. En del förare lockar till sig sponsorer, andra får jaga efter sponsorer, en del förare tillåts tecka privata sponsoravtal, andra inte, dvs, förarnas marknadsvärde varierar högst väsentligt i flera olika avseenden. Renodlade "paydrivers" köper sina sitsar med stöd från varierande finansiella källor, eftersom deras förarstatus som sådan inte räcker till för att ordna det, stjärnförare tecknar sina kontrakt i första hand baserade på deras förarstatus, sponsor intressen-sponsorintäkten som följer med i köpet är i deras fall anknutna till deras marknads-PR värde, som i sin tur bygger på deras förarstatus, så fungerar förarmarknaden i F1.
 
En annan aspekt som Vasseur tog upp i Räikkönen-Sauber affären är Kimis betydelse  som test-utvecklings förare för stallet. Precis som jag påpekade i ett tidigare inlägg, så ser även Vasseur Kimi som en av de  bästa om inte rent av som den allra bästa föraren i det avseendet, en förare som kan lämna viktig teknisk feedback till ingenjörer i deras arbete att utveckla bilen i rätt riktning, det är inte alla förare som är intresserade av det tekniska, eller kunniga i det, men Kimi är en av dem.  
 
Duon Räikkönen-Resta känner varandra väl sedan många år, så samarbetet i det ovannämnda inom det tekniska lär komma fungera smärtfritt och framgångsrikt även hos Sauber. Stallets målsättning inför 2019 att kriga om fjärdeplatsen i konstruktörs VM nästa säsong är inte på något sätt helt orealistisk med tanke på, att de kan räkna med  teknisk-finansiell stöd från Alfa Romeos håll, något som i praktiken innebär indirekt stöd från Ferrari, det blir spännande att följa hur framgångsrik Sauber kommer att bli under de närmaste två åren, givetvis finns det inga garantier om att så blir fallet, men det finns hopp om att Sauber i framöver kan bli ett stall att räkna med i F1.
 
 
Det om Sauber-Kimi affären, Rysslands GP nästa, en rätt så intetsägande parkeringsplats bana som Tilke skrapade ihop i brist på bättre, Mercedes har vunnit samtliga race som har körts på Putins parkeringsplats, Hamiton två gånger, Rosberg och Bottas var sitt, årets race kan mycket väl innebära en ny triumf för tyskarna, kan vara läge för Bottas att ta sin första seger för året, han brukar köra bra i Sochi. 
 
 
Mercedes duon har valt den något hårdare linjen i fråga om gummiblandningar, dem förändringar Mercedes  har gjort med "hjultrumman"och fälgen tycks har hjälpt till att bota problemet med överhettning av bakdäcken som de dragits med tidigare, Sebastian och Kimi kommer få jobba hårt att hålla Mercedes duon borta från första startledet under kvalet.  Väderprognoser siar om sedvanlig Sochi väder, 25-27 grader och en liten risk för regnskurar,. mer om Rysslands GP lite längre fram i mån om tid och lust.
 
 
Dagens grid girls bjuder på en pusskalas, vackert så, det är nog inte många som tackar nej till det.
 
Amen,..må insamlandet av podiums fortsätta för Iceman även hos Sauber-Alfa Romeo.   
 
     
 
    

Kommentarer :

#1: Marcus

Ferrari måste förlorat lite i PR när de gjorde sig av med Kimi. Inte för att de kommer att lida ekonomiskt men lite måste det svida iaf och speciellt om Leclerce inte infriar förväntningarna och Kimi infriar sina. Det ska bli spännande att se utvecklingen hos Sauber.

Svar: Man vet ju aldrig i förväg hur det kommer att funka nästa år, kan bli ett riktig lyft för Sauber, och en nedgång till Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Lika intressant som att se huruvida Kimi kan lyfta Sauber genom bilutvecking, kommer det bli att se huruvida Ferrari klarar sig utan Kimi.

Tackar för bra blogg som vanligt.

Svar: Ja, det blir spännande att se hur det går i båda fallen, Saubers chef verkar vara mer eller mindre lyrisk pga Kimis ankomst.
Brandon Lee

skriven
#3: Peter

Får Kimi " sin bil nu ?
Och hur passar den bilen Marcus , om han nu blir kvar ?
Vad har du för åsikter, om detta Brandon .

Svar: Jag kan tänka mig att han får det,.huruvida bilen kommer att passa Marcus återstår att se, men tex Hamilton och Grosjean tyckte att det var lätt att köra med en "Kimi bil", hans set up passar de flesta.
Brandon Lee

skriven
#4: Jonatan


Härligt om de får in bra med pengar så de kan anställa ännu mer kompetent personal:)

Har inte Sauber en av de fetaste vindtunnlar som finns att tillgå?
Hur tidigt kan Kimi va med i utveckling t nästa års bil o få man det innan säsongen är över?

Svar: Ja, Saubers vindtunnel är en riktig höjdare, och nu har de även folk som vet vad de gör, Ferrari släpper nog Kimi till Sauber direkt efter årets sista race, så att han hinner med att säga sitt om nästa års bil. Ha det Jonatan.
Brandon Lee

skriven
#5: tom

sorg på jannes sida nu..

Svar: Lätt att förstå, inte kul för dem när Mackan inte finns med nästa år. Ha det Tom.
Brandon Lee

skriven
#6: OK

Jag tycker Kimis flytt är positiv. Kimi skulle aldrig fått spela förstafiolen hos Ferrari och då är det nästan intressantare att se vad han kan göra hos Sauber. Dessutom ska det bli spännande att se Leclerc i Ferrari - jag är inte personen att avgöra om han är av det rätta virket för att axla Ferrarimanteln, men han har ändå imponerat så mycket på mig att det ska bli intressant att följa.

Svar: Ja, 2019 kan bli en intressant säsong att följa när så många förare har bytt stall, Kimi kommer nog trivas i "underdog" rollen rätt så bra, huruvida Leclerc kommer att klara av pressen hos Ferrari återstår att se, snabb är han men det är Vettel med, hos Ferrari har man inte råd med att misslyckas, då åker man ut direkt.
Brandon Lee

skriven
#7: Jan Jonsson

Mycket tråkigt med ME utträde ur F1, ur svenskt perspektiv. Tvivlar på att AG kommer att lyckas så mycket bättre.. Det har varit fem roliga år med en svensk i F1. Det är ju så mycket roligare att följa sporten då..

Svar: Det kan mycket väl hända att Mackan gör en comeback 2020, huruvida Giovinazzi är den rätta föraren för Sauber återstår att se, snabb kan han vara men kan också göra rätt så enkla missar. Ha det fint Jan.
Brandon Lee

skriven
#8: ThomasF

Fan vad tråkigt med Marcus!Jag är medveten om hans kvaliteter som är både upp och ner måste jag säga.Det spekuleras hej vilt just nu på många ställen hur detta gick till och skulle gärna höra din "version"Brandon?Bergrens (Expressen)historia är mkt intressant att detta varit klart sen AR gick in i Sauber,att Kimi skulle flyttas till stallet(för att blidka arga tifosis)när Leclerc växlades in?Och då var det bestämt att ME fick ett år till och in med Giovannazi?FR och den gruppen gav denna satsning 5år och det har ju gått nu?Trots allt blir det spännande att följa nästa år med alla nya konstellationer i bilarna,o som svensk får man bli finne igen😀Kan ni inte lära er o spela ishockey oxå så kan jag tänka mig att flytta till Finland?Nej det är inte roligt idag.Nu är den här sidan ännu viktigare för mig.Ha D BL//Thomas

Svar: Ja, jävligt tråkigt att Mackan fick kasta in handduken. Expressens artikel köper jag inte rakt av, Kimi har varit inne på samma spår tidigare både med Lotus och Williams, det vill säga, att jobba som förare och bli delägare, hos Sauber lyckades det till slut. Givetvis är inte Ferrari direkt missnöjda med att ha Kimi hos Sauber, men det var nog Kimi själv som valde att skriva ett kontrakt med Sauber och de förmodade svenska ägarna var med om noterna, och fattade sitt beslut på affärsmässiga grunder för att öka värdet på sin investering.
Det blir intressant att se vad Kimi kan åstadkomma hos Sauber, bygger dem en Ferrari kopia så kan det bli bra fart i bilen. Apropå hockey, Finland har många skickliga individer, problemet är att få dem jobba ihop på rätt sätt som ett lag, alla vill göra det själv, en samling "gör det själv" snubbar;-) Ha det Thomas och håll koll på Frölunda.
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
Ja,man kan ju verkligen undra om alltihop inte har varit en medveten strategi från början för att manövrera ut andra intressenter.Det har ju verkligen fallit ut till Ferarris fördel så att det är svårt att tro att det bara är tillfälligheter.På tal om
Kimis uttalande att Ferrari skulle bli hans sista arbetsgivare,
så verkar det väl inte otroligt att han indirekt fortfarande
tillvaratar deras intressen.Samtidigt måste det väl varit lockande att bli försteförare och kunna raca på sina egna villkor även om han inte sitter i någon av de bästa bilarna.
Trist att Marcus får lämna just som det såg ut som att han äntligen skulle kunna få ratta en hyfsad F:1a.Då kunde man
till slut fått ett riktigt svar på om han är en man för F1 eller
inte.Jag kanske låter väldigt konspiratorisk men rackarspel
inom F1 är väl inget nytt?

Svar: Stallpolitik och rackarspel har alltid varit F ettans varumärke, det är pengar som styr och det sportsliga kommer alltid i andra hand, fair play är ett helt okänd begrepp i F1. Att det finns ett nära samarbete mellan Ferrari och Sauber råder det ingen tvekan om, det vore intressant att veta vem som verkligen äger Sauber numera, men i Schweiz är det i det närmaste omöjligt att ta reda på det på grund av alla bulvaner som förekommer inom landets affärsverksamhet.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :