FULL CIRCLE

 
Från det här....
 
....till det här, cirkeln är sluten för Iceman, men vad kommer det innebära för Kimis del?
 
Som ni säkert  redan har läst på annat håll, så valde Fiat-Ferraris aktieägarintressen med John Elkann i spetsen något överraskande att gå emot stall ledningens vilja gällande valet av förare hos Ferrari till 2019, Kimi får lämna Ferrari efter årets säsong och kommer ersättas med Charles Leclerc till 2019.
 
Ur PR-marknadsstategisk synvinkel är Elkanns beslut ett praktfiasko på sedvanlig Fiat-Ferrari maner, men jag antar att Elkann med sitt agerande ville visa vem har den riktiga makten hos Fiat-Ferrari, jag personligen tycker att det är olyckligt när den interna maktkampen sätter sina spår i   F1 stallets verksamhet, i grund och botten är ju Elkann trots allt bara en simpel säljare med noll kunskap om F1.
 
Jag tog upp det här scenariot som en möjlighet i juli i mitt "rumble in the hockenheim" inlägget, Kimi har uttalat sig ett antal gånger tidigare om sitt intresse att bli mer delaktig i utvecklingsarbetet redan under designstadiet, samt en önskan om en djupare engagement i företaget  i form av ett delägarskap, hos Williams gick det inte att ordna, men nu tycks man har kommit fram till en lösning hos Sauber som kunde accepteras av de båda inblandade parter. 
 
För Leclercs del kommer det bli en hisnande resa hos Ferrari på många olika sätt, hos Ferrari existerar ingen inkörningsperiod, utan man måste leverera direkt från starten, klarar man inte av det så får man lämna sin plats till förfogande. Dock är inte ens lyckade raceresultat någon garanti om evigt liv hos Ferrari, när den alltid närvarande interna maktkampen finns med i bilden,..fråga Räikkönen, Prost eller Lauda, de vet hur det fungerar hos Ferrari även för etablerade F1 stjärnor.
 
Det blir intressant att se vad duon Simone Resta-Kimi Räikkönen kan åstadkomma hos Sauber, det är ingen alltför vågad gissning att nästa års Sauber kommer bli i det närmaste en karbonkopia av årets Ferrari med de modifieringar på aerosidan som nästa års reglemente dikterar, kanske inte en bil som kan utmana Ferrari om podiumplaceringar, men väl en bil som kan utmana om titeln "best of the rest" bakom de "tre stora".  
 
Så, vad kommer förarbytet mellan Ferrari och Sauber innebära för Ericssons del?  Svårt att säga just nu, det beror på hur mycket Ferrari har att säga till hos Sauber angående valet av förare, och hur mycket makt Ericssons stödgrupp egentligen har hos Sauber, Giovinazzi ser jag inte som något större hot mot Ericssons sits hos Sauber, men det finns andra betydligt mer meriterade förare som är intresserade att köra för Sauber.
 
Ferrari har haft mycket nytta av Kimi som den kanske allra bästa testföraren av samtliga nu verksamma förare, Vettel är inte alls av samma klass som testförare, Leclerc i sin tur är en nykomling med mycket begränsad erfarenhet av F1 testverksamhet. Det blir intressant att se hur Kimis frånvaro kommer att påverka utvecklingen av nästa års bil hos Ferrari, och hur hans feedback kommer att påverka utvecklingen av Saubers bil nästa år, jag hoppas att Marcus blir kvar hos Sauber och får chansen att testa sina färdigheter mot en F1 värdsmästare, synd bara att de två har så olika körstilar och föredrar så olika egenskaper hos en F1 bil, Kimi vill ha mycket grepp fram, Marcus bak, dock är båda två duktiga att ta hand om däcken.
 
 
Så, det blir nära till jobbet 2019 för den teknikintresserade Iceman som bor i Schweiz i sin 300 miljoners Villa Butterfly i Baar, Kimi lyckades inte bärga någon podium åt Sauber under sin första visit hos stallet, men kanske kan det bli någon nästa år med lite tur, han har ju trots allt redan samlat ihop 100 stycken till dagens datum.
 
 
Dagens grid girls önskar Iceman lycka och välgång med hans nya satsning hos Sauber nästa år, det gör även jag, kul att ha Kimi kvar i F1 några år till.
 
Amen,..må höstens färger vara med er.       
 
 
    
 
 
       

Kommentarer :

#1: F1 One

Ferrari med Philip Morris, stödjer sitt offers sista beslut. Tråkigt och innebär inte att Ferrari får det lättare nästa år om inte bilen visar sig vara hästlängder framför Mercedes. Lec kanske kan bli något? Men så här långt förtidigt att tro att det är en kommande världsmästare. Själv spekulerar jag att Saubers andra säte blir en auktion till högstbjudande, vad tror du?

Svar: Jag tror att Ferraris bästa chans att ta titeln är i år, till nästa år kommer Merca med något nytt som Maranello gänget inte klarar av att slå. Huruvida det blir något stort av Leclerc återstår att se, han är duktig att kvala, men inte märkvärdig alls i trafik. Apropå Saubers andra sits, det beror på vem som verkligen äger stallet, Schweiz är bulvaners förlovade land.
Brandon Lee

skriven
#2: Magnus Blomqvist

Stupid. Just plain stupidity hos Ferrari. Byta bort den snabbaste föraren genom tiderna för denne Monegask. Nej det kommer sluta i tårar. Som jag förstått det kommer Ferrari fortfarande betala Kimis lön och det finns som du skriver ett långsiktigt intresse hos Kimi som säkert lockade mer än något annat. Att Kimi fortfarande kommer köra ser jag dock med en tår i ögat. Sauber kommer aldrig ha material som matchar hans potential vilket kommer bli sorgsamt att följa. Tack för att du var snabb med ditt inlägg då det inte finns någon vettig information att läsa på Svenska tyvärr. Vi får följa och se vad som händer det kanske t.om finns en tvåvägsdeal inskrivet om inte CLC levererar. Ha det gott. Magnus

Svar: Hos Ferrari har man en ovana att göra märkliga drag som ingen annan riktigt begriper, som nu med Kimi när han verkligen presterar, men jag tror att Kimi är rätt så nöjd med att bli kvitt med Ferrari och börja med något nytt. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#3: Tompa

Har delade känslor kring nyheten. Kimi är min absoluta favoritförare och med Ferrari har han en bil ger podiums. Tråkigt att han från nästa år inte kommer få köra en lika bra bil men jag ser även möjligheterna med Sauber. Troligtvis går Kimi in med ett delägarskap, samarbetet med Ferrari kommer att fördjupas och Kimi kommer för första gången sedan Lotus få möjlighet att utveckla och ställa in bilen enligt egna preferenser utan kompromisser utifrån "försteförarens" behag. Ser fram emot och tror på succe utifrån förutsättningarna 2019-2020

Svar: Jag håller med om vad du skriver,,och ett stallbyte brukar fungera som en nytändning för en förare, Kimi kommer nog trivas bra hos Sauber, och när han trivs så går det undan.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Tror Ferrari är villiga att ta ett mellanår för att matcha in Leclerc och försöka bli av med Seb som aldrig kommer att leverera som det var tänkt. Behåller Kimi i F1 i Sauber som en säkerhet och backup om förutsättningarna ändras.

Svar: Det kloka skulle ha varit att sparka Vettel och ta in Leclerc som Kimis stallkompis, tysken tycks inte klara av att leverera någon VM titel.
Brandon Lee

skriven
#5: Mattias

Ferrari kommer göra slut på leclercs karriär, tror han inte kommer levererade det dom kräver, när han inte gör det åker han ut o karriären är slut.
Kimi kommer visa att sauber bilen går att köra, likadant som han gjorde med lotus, blir bra radiotrafik igen..Leave me alone....

Svar: Leclerc är en duktig chaufför, men Ferrari är den värsta arbetsgivaren i F1, vi får väl hoppas på att grabben klarar sig. Kimi kommer nog att lyfta hela stallet rätt så ordentligt på många olika sätt, det blir kul att se hur högt han kan nå.
Brandon Lee

skriven
#6: David

Har ALLTID varit stort Ferrari-fan. Altid älskat dem. och alltid gillat Vettel. Nu är det slut på det. Blir helt bedrövad på Ferrari, vad sysslar idioterna med??? Genomruttet. Aja, kul att Kimi är kvar i F1 ändå. Då kanske man ändå kommer bry sig nästa säsong. Vore också nice om han kunde få ta en vinst igen. Nu när han är "sparkad" från Ferrari kanske han kan skita i alla stallorder B)

Svar: Interna konflikter och maktkamper har alltid varit Ferraris melodi,.det är därför de så sällan kammar hem VM titeln,..och vore jag Kimi så skulle jag bara köra för mig själv.
Brandon Lee

skriven
#7: Andy

Tja vad ska man säga?? Blandade känslor vill ju se kimi avsluta sin karriär med att köra om segrar och titeln nu känns det ju inte troligt längre. Hoppas ju att jag har fel men kan inte se sauber/ kimi sol något positivt och då säger jag detta som ett äkta kimi-fan.. får väl hoppas kimi får till saubern och kör skiten ur alla andra..

Svar: Huvudsaken är väl att Kimi själv är nöjd med sitt beslut, något som jag tror att han är.
Brandon Lee

skriven
#8: Olssonian

Ett ack så trist beslut om man gillar racing och är ett Kimi fan, det kommer göra lite ont att se Kimi slåss om 7 platsen.
Man kan bara hoppas att det ligger ett tvåvägskontrakt i botten om Leclerc skulle misslyckas fram till Monza nästa år.
Det enda intressanta är ju om han går från förare till chef i stallet när han tröttnat på avgaserna från de rika stallen.



Svar: Kimi har nog gjort sitt hos Ferrari, floppar Leclerc så får Ferrari skaffa en ersättare på annat håll.
Brandon Lee

skriven
#9: Roffe

Vad jag har förstått så blir Kimi delägare i teamet och har gjort upp affären med teamets svenska ägare.
Det betyder att Marcus åker ut..

Svar: inte säkert att Mackan får lämna, jag hoppas att han blir kvar.
Brandon Lee

skriven
#10: Flying finn

Garanterat försteförarstatus iaf som delägare...
Go Kimi go...

Svar: Tänk om han tar en podium direkt i första racet nästa år,..
Brandon Lee

skriven
#11: Tomi

Vet inte är närmast i chock, dels för att jag förlitat mig på att Kimi skulle vara kvar som parhäst till Vettel, dels för att du för en gångs skull hade fel, fast ändå inte på ett sätt för Kimi är ju kvar i Fiatkonsernensparaply. Ser man det positivt så får man hoppas att Kimi får köra om det till hundra procent för första gången sen 2007, med undantag för åren hos Lotus.Har många gånger undrat hur en person som Kimi kunnat stå ut med att så tydligt bli bortplockad strategiskt i lopp efter lopp. Som det skrevs här, så skönt om Kimi slipper vara politiskt korrekt hela tiden. Ändå i chock för det här innebär ändå slutet av Kimi med bra material, får se hur parodisk resten av säsongen blir, nu kan ju Ferrari vara hur utstuderat löjliga som helst i att allt görs för Vettels skull, slutligen bara TACK Kimi, du har givit mig många glädjestunder men också bedrövelser!!!

Svar: Det var många i Italien som blev förvånade när Ferraris slipsnissar inte respekterade Arrivabenes vilja för att fortsätta med Kimi, speciellt med tanke på att enligt högsta chefen var det just Arrivabene som hade sista ordet. Kimi kommer nog trivas hos Sauber, han har bara fem mil till jobbet, bra och nära, och så slipper han all skitprat hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#12: Anonym

Det är med blandade känslor jag tar emot beskedet. Synd att Elkann beslutat fullfölja Marchionnes sizta önskan, men å andra sidan känns det befriande att Kimi inte längre är kvar i Ferraris koppel.
Kimi är duktig på att hjälpa ingenjörerna utveckla bilar, vilket kommer att ge Sauber ett jättelyft utöver den publicitet och medvind i pr-sammanhang Kimis namn medför.
Synd att avvikelserna gentemot Marcus körstil kommer att få honom att tappa tid på banan -för jag utgår från att svenska pengar gör honom till Sauberförare även nästa år.
Kan inte påstå att jag är nåt Marcus-fan, men han verkar ju vara en sympatisk kille OCH nordbo, och finländare som jag är vet jag att Kimi faktiskt läst svenska under minst 6 års tid i skolan -hur coolt skulle det inte vara om de kunde kommunicera med varandra på svenska?
Oavsett bör vi få in mer nordbor i F1 och hur mycket jag än försöker gilla Bottas känns han som vilken av den nya generationens förare som helst, lite som de där tjejerna i skönhetstävlingar som säger vad publiken förväntas vilja höra och här kommer en del av Kimis magi in i bilden -han säger istället precis som han känner och som det är.
Npja, hoppas att Marcus får fortsätta som Kimis dtsllkamrat och att de lyckas utveckla en konkurrenskraftig bil, sen tror jag vi får se en pånyttfödd Kimi..

Svar: Kimi är nog nöjd med att slippa Ferrari och all deras smutsiga spel, den nya Ferrari chefen sa att Arrivabene skulle ha sista ordet i valet av förare, Arrivabene valde Kimi och kördes över av slipsnissarna,..säger en hel del om hur saker och ting fungerar hos Ferrari,.det blir intressant att se hur styrelsegänget reagerar om Leclerc floppar.
Brandon Lee

skriven
#13: Patrik

"Inte illa pinkat av Iceman, som enligt vissa "experter" skulle bytas ut mot Leclerc redan på Spa, eller senast till 2019"
Konstigt att du bara nämner att du tog upp en eventuell flytt och inte att du dissade den helt bara för ett par inlägg sen?

Svar: Enligt Ferraris styrelse muppar hade stallchefen Arrivabene sista ordet i valet av förare till 2019, han valde Kimi bara för att sedan bli överkörd av pappersvändarna med Elkann i spetsen, såna är gänget hos Ferrari, deras ord är vatten värd. Nu fick ju Leclerc bara ett års kontrakt, och tiden får visa vem/vilka hade rätt, Arrivabene eller pappersvändarna, Kimi förhandlar själv fram sina kontrakt ,.konstigt att du har bara gnäll att komma med, vänd dig till Ferraris pappersvändare för mer information eller till muppsamlingen hos Blomman.
Brandon Lee

skriven
#14: DaNKaN

Jag är så nöjd!
Äntligen Iceman som förste pilot och ingen jävla wingman åt Tysken <3
Ser fram emot att se vad han kan plocka ur Saubern som säkert kommer ta större kliv även nästa säsong.

Hoppas innerligt att Mackan får stanna också. Ett team med nordbor vore ju delikatess!

Tack för dina texter BL

Svar: Ja, nästa år får Iceman flyga fritt och klämma ut allt som går ur Sauber, huruvida Mackan blir kvar återstår att se eftersom ingen vet hur mycket AR har att säga till hos Sauber, det kan rentav vara så, att de faktisk äger stallet och styr det via bulvaner.
Brandon Lee

skriven
#15: Anonym

ANONYMUS
Ja,det här lär bli spännande.
Om Marcus blir kvar hos Sauber så tänkte jag på det här du nämnde om deras olika körstilar.Detsamma gäller ju i Ferrari
när man talar om Kimi-Vettel,men om jag inte minns fel, så har du tidigare nämnt att Ferrari i årets bil lyckats göra den neutral så att den går att fixa till inställningarna på ett bra sätt i båda riktningarna.Om då nästa säsongs Sauber kommer att kopieras från Ferraris nuvarande bil,kan det då inte vara som så att den kan fungera ganska bra för både Kimi och Marcus?

Svar: Det kan mycket väl bli så att Saubers 2019 bil funkar både för Kimi och Marcus,. om nu den sistnämnda blir kvar hos Sauber. Det pratas mycket om vilka som sitter i styrelsen för bolaget som äger Sauber, men att de sitter där betyder inte per automatik att det är dem som bestämmer och verkligen äger bolaget, i Schweiz är det vanligt med bulvaner, så det är fullt möjligt att Sauber i verkligheten styrs från Italien av Alfa Romeo gänget och att det är AR som numera äger Sauber,.vi får väl se hur det blir till slut för Mackans del.
Brandon Lee

skriven
#16: Kalle

Trist som fan att Kimi inte blir kvar i ferrari, men det ska å andra sidan bli sjukt kul att se vad en förare av hans kaliber kan göra för ett mittenteam i dagens f1-cirkus. Vore så häftigt om man lyckas få till en hygglig bil och kan slåss om bästa platserna bakom big 3 och kanske tom skrälla till sig en pallplats ibland. Mycket önsketänkande nu, men man kan ju alltid hoppas.

Inget ont om leclerc på nåt sätt, men jag hoppas verkligen att han floppar så stjärnorna som valde honom före Kimi får det hett om öronen. Helt obegripligt hur man väljer att plocka in honom som ersättare för iceman.

Svar: Det är inte alltid lätt att begripa hur Ferrari ledningen resonerar, att byta ut en förare när han presterar på topp är rätt så märkligt. Apropå Leclerc, hos Ferrari har man inte råd med att misslyckas, då åker man ut direkt, Leclerc fick ju bara ett ett års kontrakt, så det gäller för honom att leverera direkt från start.
Brandon Lee

skriven
#17: Tomi

Är bara tvungen att komma med lite bitterhet, Ferrari visste att Kimi skulle ha vunnit Spa i år om de givit honom full effekt, 100 procentig strategi och om de inte medvetet bara ta udden av Kimis kval, lite av ett nötskal av hur de behandlat honom hela året...Ferrari har en tradition av att behandla en av sina förare ruttet, som Mercedes tyvärr har anammat med Ham Bot förhållandet. Kan ha fel men ifs verkar Bottas inte vara lika bra som tex Nico trots all hype kring Bottas inte minst från Häkkinens sida...var tvungen att skriva av mig lite bitterhet...tack Brandon du måste fortsätta på högsta nivå även om Kimi inte gör det...

Svar: Hos toppstallen är det stallpolitiska inslaget ofta mer dominerande än hos de mindre, dvs stallet bestämmer i förväg vilken av förarna ska få åka på räkmackan, något som gäller både hos Ferrari och Mercedes, deras prat om lika villkor är bara spel för galleriet. Bottas är nog minst lika bra som Nico var, men Nico har tysk medborgarskap, Tysk-Mercedes, rätt så enkel matematik ur PR synpunkt. Ha det bra Tomi.
Brandon Lee

skriven
#18: ThomasF

Precis som du skriver är det osäkert vem som har högst agarandel i Sauber nu?Jag har för mig att jag läst att Kimi köper in sig i teamet nånstans,kanske som ersättning för byte till Sauber?Precis som du skriver är Leclerc "bara" snabb över ett varv och har inte kört ifrån ME i loppen trots bättre startpositioner.Nu tycker jag inte Marcus är så dålig i loppen så Leclercs vara eller inte i Ferrari blir spännande.Som vanligt ligger du ljusår före de andra bloggarna BL.//Thomas

Svar: Ja, det jobbas mycket via bulvaner i Schweiz, så det kan hända att Alfa Romeo har skaffat sig en majoritet hos Sauber i det tysta. Kimi blir nog delägare hos Sauber vad det lider, hur hans kontrakt är skriven i detalj vet bara Kimi själv,..och kanske frugan med;-) Mackan håller rätt så jämna steg under racet, det är kvalet som han måste förbättra, jag hoppas verkligen att han blir kvar i F1, hur duktig Leclerc egentligen är återstår att se, livet hos Ferrari skiljer sig en hel del från det hos Sauber. Ha en bra helg Thomas.
Brandon Lee

skriven
#19: OK

Det vore fantastiskt om Kimi kunde vinna ett lopp innan han lämnat - helst flera!

Svar: Det skulle inte skada direkt,..;-)
Brandon Lee

skriven
#20: Sand

Jag ser framemot nästa säsong med kimi i sauber. Det är ju i mittgänget som det är tävling på riktigt och förarna får och kan avgöra resultatet.

Idag är det race mellan 4-6 förare, där omkörningarna och dueller är få, pga mtrl och teamorder. Sedan kommer resten med fler dueller etc. Gissar att kimi har saknat att få tävla och utveckla bilen på riktigt. Kan han få tillbaka sin favoritingenjör till nästa säsong kan det också hjälpa...

Svar: Precis så är det, att byta arbetsgivare lite då och då skadar inte, lika lite som att få sista ordet på vilken riktning man ska följa med utvecklingsarbetet.
Brandon Lee

skriven
#21: Patric

Jag tror Kimis flytt till Sauber kan vara riktigt bra för underhållningsvärdet i F1 nästa år. Det kan bli riktigt roliga fighter i gänget bakom Big3, som förhoppningsvis också kan ställa till det även högre upp i resultatlistan. Kimi och Minttu tycks vara mycket nöjda med arrangemanget (det som visas upp på Instagram) så förhoppningsvis blir detta en nytändning och att vi förhoppningsvis får tillbaka den Kimi vi så älskar och som vi senast fick se i Lotus otippade framgångar 2012-2013! Forza Kimi!
och Heja Brandon som ger oss smarta analyser och underhållande läsning :-)

Svar: Sitter man i en bra bil så händer det inte mycket, man kanske gör en omkörning eller högst två, på mittfältet händer det desto mer, det blir mer "riktig" racing för de inblandade och bra underhållning för åskådare. Huruvida Kimi behöver en "nytändning" går det att diskutera om, han har ju kört riktigt bra under hela 2018, hos Ferrari är det inte alltid tillåtet att köra så fort man är kapabel att göra. Ha det bra Patric.
Brandon Lee

skriven
#22: BomanP

Intressant hur vissa i F1 media säger att det är Ferrari som placerat Kimi i Sauber medana andra säger att denna sits hos Sauber tagit Ferrari med förvåning, spekuleras oxå om att Liberty har med sitsenatt göra, då dem inte vill gå miste om en av den populäraste kusken i serien

Svar: Ferrari har inget med Kimis Sauber kontrakt att göra, men det finns säkert vissa kontakter mellan Kimi och Ferrari som lever vidare, Liberty ville gärna ha kvar Kimi, men inte heller de hade något att säga till i själva kontraktsförhandlingar, Kimi sköter själv sina förhandlingar.
Brandon Lee

skriven
#23: Captain Hindsight

Viss känsla av besvikelse och tomhet efter detta. Samtidigt så är det här en cirkus utan dess like och själva racingen är kanske det minst viktiga om man kollar till sportens utveckling med däck och annat skit som inte tillåter racing.

För Kimis del är det kanske skönt att slippa Ferraris inkompetens. De kommer aldrig att vinna ett konstruktörs VM förrän dom slutar med den idiotiska politiken inom stallet. Förhoppningsvis så trivs Kimi i Sauber och förhoppningsvis får han bra möjlighet att utveckla bilen efter sina önskemål. Troligtvis ingen större framgång men skulle han få kliva upp på podiet någon enstaka gång så skulle det vara enormt, som när han körde för Lotus.. Ingen trodde på den framgångssagan, förhoppningsvis kan historien upprepa sig igen.

Svar: Det blir nog skönt för Iceman att slippa all det stallpolitiska hos Ferrari, Saubers fabrik ligger bra och nära, Kimi har bara 5 mil till jobbet, och arbetsklimatet lär bli mycket mer avslappnad och trivsam. Att få agera "underdog" passar Kimi rätt så bra liksom möjligheten att vara med från början att utveckla en bil som passar hans körstil, dock kommer det bli svårt att upprepa framgångångarna från Lotus tiden, då var startfältet mycket jämnare än det är nu, gapet till de tre stora är större än någonsin tidigare, men man ska aldrig säga aldrig, det kan hända att Sauber bygger en riktig kanonbil. Ha det kapten.
Brandon Lee

skriven
#24: Rickard Smedberg

Har precis tittat på presskonferensen och det var
underhållning på högsta nivå när dom första
frågorna ställdes till Kimi. Hamilton satt bredvid
och smålog, Hartley och dansken såg också roade ut.
Kan nog bli bra för Kimi att komma till ett mindre stall och förhoppningsvis få utveckla bilen i sin egen riktning.
Bra för sporten också att ha kvar en riktig profil
och inte bara mediatränade förare.

Svar: Kimi har alltid något roligt att komma med på sitt lågmälda sätt, hans PR värde för F1 cirkusen är på en helt annan nivå än vad alla dessa PK utbildade småkillar kan åstadkomma tillsammans. När de sista av den nuvarande generationen av stjärnförare lämnar F1, blir det inte mycket kvar att följa för min del eftersom det inte finns några riktiga profiler bland dem. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven
#25: Spelwilly

Märkligt att Ferrari låter denna superstar lämna stallet och genom åren ha betraktat honom som nr 2.
På Monza var det ingen förare som fått så mycket skrik och applåder som Kimi. Även inbitna Hamilton och Verstappen fan älskar Kimi, en Engelsman så att vem älskar inte Kimi. Vid intervjuer på torsdagen skrek folk när Kimi sa något men svaga ljud när Vettel uttalade sig. Detta trots att Vettel lät sig intervjuas på Italienska. Att byta ut en personlighet mot en anonym påläggskalv som har mycket kvar att bevisa är hjärndött.
Tror dock att Sauber är bättre miljö för Kimi och hoppas att Marcus är vid hans sida.

Svar: Det var ett typisk "pappersvändare" beslut att ersätta Kimi med Leclerc, visst är grabben en duktig förare, men att bli en riktigt framgångsrik förare hos Ferrari kräver mycket mer än så, man får väl hoppas på att Charles har det lilla extra som gör hela skillnaden. Kimi kommer nog trivas bra hos Sauber, huruvida Mackan blir kvar beror på hur ivriga man är hos Ferrari att få in "sin man" hos Sauber, de behöver honom som en test-simulator förare hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#26: Fricco

Hmm... Undrar hur mycket Kimi drar in

Svar: Under sitt första Ferrari kontrakt tjänade Kimi ca 1,5 miljoner kronor per dag,...
Brandon Lee

skriven
#27: Fricco

Brandon... Bland de bästa är när du svarar dina "fans" här...
Jag under hur mycket Kimi drar in i ökande sponsorer intäkter och dyl...
Tror inte att Ferrari är med i matchen nästa år..
Tysken och monogasken kommer inte lira ihop som Finnen och Tysken...
Kan bli så att Tysken får en till Finne i röven..
Frågan kvarstår... Vem Fan ska man heja på när Kimi slutar?
Vem kom först... Hönan eller ägget?

Svar: Kimis PR värde är nog i nivå med Hamiltons, dock har Iceman ännu fler fans än Lewis, Sauber kammade hem högvinsten ur PR-sponsor synpunkt. Huruvida Ferrari är med i matchen nästa år återstår att se, Mercedes lär satsa på något nytt nästa år.Leclerc är en duktig förare, dock inte riktigt så duktig som media vill göra gällande, hans utlåtanden känns lite krystade utan genuin självkänsla, pojken kommer bli överraskad av hur hårt klimatet kan vara hos Ferrari om man inte klarar av att leverera efter förväntningar. Apropå hönan och ägget, ingen kommentar, men bananskalet är större än bananen,.vad det nu innebär.


Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :