STRATEGIC MISTAKES AND ERRORS

 
1          Hamilton
2          Bottas
3          Verstappen
4          Räikkönen
5          Grosjean
6          Hartley
7          Gasly
8          Ocon
9          Vettel
10        Perez
11        Leclerc
12        Magnussen
13        Sainz
14        Stroll
15        Ricciardo
16        Hulkenberg
17        Sirotkin
18        Alonso
19        Vandoorne
20        Ericsson
 
Några ord om dagens kval, rubriken säger allt om läget hos Ferrari, uppgivet och håglöst, Ferrari slår i år alla sina tidigare rekord av missbedömningar och rent slarv, att skicka ut förarna på en torr bana med regndäck i ett avgörande skede av kval tre  säger väl det mesta om nivån av Ferraris strateger.
 
Mercedes duon gjorde sitt jobb som vanligt, trean Verstappen fick se sig slagen med hela 1,3 sekunder av Hamilton, Kimi som fyra med 1,8 sekunder, just nu leker Mercedes duon med resten av startfältet.
 
Ferrari i sin tur har tappat allt, bilens balans är borta, batteritricket fungerar inte längre, de har inget grepp genom långsamma kurvor, bakdäcken överhettar med blistering som följd osv, det är uppenbart att utvecklingsarbetet har drivits åt helt fel riktning, om Ferrari inte lyckas locka till sig en stjärndesigner inom kort, så lär det bli många tunga år framöver för Maranello gänget. 
 
Grosjean gjorde ett riktigt stark kval med sin femteplats, och Toro Rosso duon överraskade alla med sin nya Honda PU, ett välförtjänt och viktig  framgång för Honda på deras egen bana, det var nog ingen som hade förväntat sig att se Hartley och Gasly bli sexa och sjua i kvalet.
 
Ocon och Perez höll sig framme som väntad, mellan sig har dem Vettel som inte klarade av att hålla sin bil på banan när greppet bak saknades, Kimi som inte är beroende av mycket grepp bak gjorde ett bättre jobb för dagen.
 
Leclerc visade åter igen sin talang med en elfte plats i kvalet, Magnussen som hade en dålig dag slutade på en tolfte plats. Renault hittade inte alls  farten på Suzuka, Sainz blev bäst i stallet med sin trettonde plats, Hulkenberg hittar man nere på en sextonde, det är lite märkligt hur svårt Renault har att göra framsteg med tanke på storleken av deras budget.
 
Stroll gjorde ett hyggligt kval med sin fjortonde plats, Ricciardo som lämnar RBR till Renault tycks ha hamnat i onåd hos RBR, ingenting fungerar med hans bil numera, en femtonde ruta är knappast vad Ricciardo förväntade sig innan kvalet. Sirotkin fick stryk av Stroll, Alonso och Vandoorne hade ingen fart alls...
 
...och Marcus skrotade igen, inget självförtroende tycks finnas kvar hos Marcus, han överkör och gör enkla nybörjarmisstag i sina desperata, krampaktiga  försök att hänga med Leclerc, man skulle kunna tro att det är Marcus som är rookie för året, och Leclerc den rutinerade. Marcus har kört många mil på Suzuka, Leclerc gjorde sin debut där i år, det blir mer och mer uppenbart att Marcus inte har det som krävs att bli framgångsrik på den här nivån, och att även hans sponsorer har märkt det, därav rekryteringen av Räikkönen som lär ge mer valuta för pengarna.
 
Jag hade förhoppningar om, att Marcus skulle göra bra ifrån sig i under dem resterande racen för året, och därmed kanske kunna göra en comeback i F1 2020, men hans F1 karriär tar nog slut efter årets sista race.  Nu finns det säkert många som vill höja Leclerc i skyarna på grund av hur han har krossat Ericsson, men ärligt talat är inte Marcus någon måttstock av rang för att avgöra hur bra Leclerc egentligen är, utan det kommer visa sig först nästa år när han får mäta sig med Vettel. Det var nog många svenska F1 fans som lite för lättvindigt köpte Janne Blomqvist påstående, att Ericsson skulle vara minst lika bra om inte bättre förare än Bottas, den sistnämnda är en toppförare, Ericsson är inte det, något som inte minst Leclercs körning i årets Sauber har lyft fram på ett skoningslöst sätt, Marcus är en bra förare, men inte bra nog för F1.
 
Dagens grid girls har lyssnat på "Vad har du under blusen Rut",.nu vet vi och behöver inte fråga.
 
Amen,..må Ferraris strateger sova gott efter ett gediget dagsverke.   
 
 
      

Kommentarer :

#1: Marcus

Ferrari har endast sig själva att skylla de dåliga resultaten på. Jag tror Saubers strateger hade gjort ett bättre jobb. Om inte RBR får till det nästa år så lätt det bli Mercedes som vinner igen.

Om Ericson lyckas få en sits i indycar så kommer han få det jobbigt där också då alla toppstallen har klart med förarna. Felix siter i en av dom så han lär inte vara bästa svensk heller. Hur ska blomman bortförklara det?

Svar: Ferraris problem med det strategiska är att de har dels strateger på plats och dels några i Maranello, ju fler kockar desto sämre soppa. Bilarna i IC är mycket jämnare än de i F1, Felix kommer nog sopa banan med Mackan, vad Blomman kommer att säga om det återstår att se. Simma lugnt Marcus.
Brandon Lee

skriven
#2: Lilja

Battertricket, vad har Ferrari pysslat med? Stämmer det att Fia tillsatt någon typ av sensor som gör att Ferrari inte kan använda sig av ovanstående trick?

Svar: Japp, deras batteri är tvådelad ur effektuttag-laddning synpunkt, dvs de har kunnat ta ut mer effekt kontinuerlig än konkurrenterna samtidigt som uppladdningen har mer effektiv än hos andra, det tog ett tag innan FIAs "experter" kom på hur Ferraris system fungerar.
Brandon Lee

skriven
#3: Jonatan

Är det så att de gått i Vettels spår angående utvecklingen på bilen tro? el är det som Lilja är inne på att sensorn Fia har satt in minskar effekten?
Får hoppas Verstappen gör en sinnesstart imon så det blir lite spännande ett tag iaf:) kanske tar ut nån i 1:a kurvan.

Svar: Både och, det saknas personal hos Ferrari som kan utveckla Allisons design arv på rätt sätt.
Brandon Lee

skriven
#4: Classe P

Inget nytt under solen med andra ord? Ferrari gör precis som 2015-2017 och driver utvecklingen åt fel håll och tappar mot slutet av säsongen. Vem som helst kan göra ett misstag, men att göra om samma misstag...

Måste för övrigt kännas bra för Fernando att slippa köra gp2-motor just nu. Eller inte. Det är som jag sagt tidigare en rejäl tragedi vad som händer med Mclaren just nu.

Svar: De har en ovana att göra det,..apropå McLaren och Alonso, det är nog enbart positivt att de blir av med Alonso, han är en urusel testförare vars feed back är värt lika med noll. Ha det bra Classe.
Brandon Lee

skriven
#5: Daniel

Gräver F1 sin egen grav?
Förr va det verkligen söndagens höjdpunkt men det är rena sömn pillret.
Ferrari verkar vara i ni mans land, och det känns helt ok för att vara ärlig.
F1 va som bäst under eran med v10 och tankning, mer strategier och full fight på banan.
Håller med som många övriga, men utan denna bloggen hade kanske intresset dött helt och när kimi slutar så finns de inte så mycket som drar längre

Svar: Det är nog FIA och Liberty som gräver F ettans grav genom att hela tiden fatta felaktiga beslut om F ettans framtid samtidigt som de vägrar erkänna att det gör det. Ha det gött Daniel.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :