SAYONARA SUZUKA

 
1           Hamilton
2           Bottas
3           Verstappen
4           Ricciardo
5           Räikkönen
6           Vettel
7           Perez
8           Grosjean
9           Ocon
10         Sainz
11         Gasly
12         Ericsson
13         Hartley
14         Alonso
15         Vandoorne
16         Sirotkin
17         Stroll
             Leclerc, Hulkenberg och Magnussen bröt racet.
 
Det är praktiskt när man kan återanvända samma bild från kvalet, samma 1-2-3 snubbar på podium inte helt överraskande.   Hamilton och Bottas hade en lugn dag på jobbet, bara sitta och vakta på sin placering från start till mål, strulpellen Verstappen i sin tur var på lekhumör, och skickade båda Ferrari förarna av banan när de var fräcka nog att försöka med en omkörning.  Närstriden  med Kimi kostade Max fem sekunders straff, helt orättvist enligt holländaren, sammanstötningen med Vettel inget alls, det komiska i sammanhanget är, att när Max själv dyker på insidan är det enligt honom helt ok, när andra gör det är helt åt helvete fel.  Man ska inte begära alltför mycket tankeverksamhet av Max, snubben resonerar som en tioåring med ADHD och luftskalle som överdocerar sin aknemedicin, det märkliga är att han alltid kommer undan så billigt med sina svinerier. Stallkompisen Ricciardo gjorde en bra uppkörning från en blygsam startposition, vi har sett liknande ett antal gånger i år när toppbilarna bara rinner genom mittfältsgänget hur lätt som helst.
 
För Kimis del blev en obalanserad bil ännu mer obalanserad efter sammanstötningen med Max när aerodelar ramlade av, en femte plats var nog allt han kunde plocka ur bilen.  Ferrari hade med sig en ny bak och framvinge, nytt golv och lite annat, allt utom framvingen plockades bort redan till kvalet. Det är inte mycket som fungerar hos Ferrari just nu, allra minst deras uppdateringar som har en tendens att bli nedgraderingar istället, Vettel gör som han brukar göra, blandar och ger, upp som en sol och ner som en pannkaka, att bli sexa i mål var bra betalt efter all strul under racehelgen.
 
Både Perez som slutade på en sjundeplats och Ocon som blev nia gjorde ett gediget jobb, Grosjean splittrade FI duon genom att ta åttonde platsen i mål, sista poängen gick till Sainz.  Gasly och Hartley som glänste under kvalet hade inte samma fart under racet, måhända att de showade lite under kvalet med en extrem kval set up för att göra Honda folket glada. Ericsson som hade ett misslyckad kval körde in i Leclerc efter omstarten, det är aldrig lyckad att köra på sin stallkompis, det blir intressant att se hur Ericsson klarar sig i Indy Car om han hamnar där, och får möta sin landsman Rosenqvist som enligt min mening är en bättre förare än Ericsson åtta dagar i veckan.
 
Det blev faktiskt en hel del något som liknade racing på Suzuka, dock är Pirellis däck tok för hållbara för att skapa riktigt bra racing, enstoppare har en tendens att enbart skapa köbildning när alla bara åker runt och spar det man har. 
 
Det om Suzuka, nu har Hamilton hela 67 poängs ledning före Vettel så titelkampen är i praktiken redan över, vore kul om Bottas kom ikapp och förbi Vettel i tabellen, men avståndet är nog lite för stor för det, Kimis chanser att bli VM trea är rätt så små med tanke på hur bra Mercan är just nu.
 
USA och COTA nästa där jag kommer att vara på plats, kanske även i Mexico om mina polare kan fixa några dagars extra ledighet från sina arbeten, själv har jag börjat fundera om mitt beslut att stanna i Europa över vintern var det klokaste att fatta.
 
Dagens grid girls är på plats när Moto GP gästar COTA, dock inte när F1 gör det, det är sorligt när PK hysterin tillsammans med metoo# skapar moralpanik hos Liberty.
 
Amen,.må Moto GPs grid girls vara med er.      
 
        
 
 
       
 
 
          
 
 
      

Kommentarer :

#1: Olssonian

Max verkar ha ett rejält rabatthäfte hos domarna, precis som Hamilton hade när han kom in, odödliga ynglingar som fallit i sin egen hybris.
Känns som detta var spiken i kistan för mästerskapet och det är game over, resten blir testlopp inför 2019.



Svar: Max tycks ha alldeles egna regler att rätta sig efter hos FIA, och väldigt höga tankar om sin egen kapacitet, jag tycker inte att hans resultat har varit så märkvärdiga med tanke på hur bra bil han sitter i.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Verstappen kommer undan med det mesta och lär väl fortsätta att göra det. Ferrari fortsätter att klanta sig och jag undrar hur många år till utan titel som de kommer att fortsätta på samma sätt? Om Mercedes drar ifrån igen lär de få svårt att vinna några lopp nästa år och får kämpa med RBR om tredjeplatsen. Även Hamilton klagar på de hårda däcken och villa ha flera gånger mjukare däck så att det blir lite racing. Tror han vill ha lite mer spänning i mästerskapet.

Intressant skrivet som vanligt och ha en så trevlig USA resa.

Svar: Ja, det verkar som så att Max har en gräddfil hos FIA. Jag tror att Mercedes kommer att dominera även nästa år om Hondas motor inte håller måttet hos RBR, Ferrari tror jag inte på, de hade sin chans i år och kastade bort den. Det blir kul att återvända till Austin, och även till MC om vi drar till Mexico, livet leker;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Rickard Smedberg

Jag tycker också att Max kommer undan lite väl billigt
ibland. Om dom ska få någon spänning i loppen bör
dom införa tankning igen och se till att däcken håller
mycket sämre än vad dom gör nu. Som det är nu så
blir det ju bara följa john av alltihop. När F1 var slut
bytte jag kanal och tittade på Motogp från Thailand
och där var det fight ända in i mål.

Svar: Pojken har rabatt hos FIA utan tvekan, tankning borde vara en självklarhet liksom däck värda namnet, Pirelli har haft många år på sig utan att klara av att ta fram vettiga däck, i Moto GP är det för det mesta en bra fajt ända fram till målflaggan. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven
#4: Peppsi

Tjena! En fråga som kanske inte riktigt hör hit, jag ha inte följt med motogp riktigt förut, men nu ha jag börjat få ögorna upp för det, riktigt bra racing, är det så att det inte finns speglar på cyklarna? Man ser dom inte ivarjefall, hur har dom isånafall koll bakåt?

Svar: Man behöver inga speglar på hojar, det är bara att vända på huvudet så ser man vad som händer bakom en.
Brandon Lee

skriven
#5: Lina Nilsson

Hejsan!
Jag försöker hitta kontaktuppgifter till dig, men finner inga någonstans.

Jag skulle vilja kolla om du vore intresserad av ett samarbete, kontakta gärna mig på min mailadress.

Ha det gött!
/lina

skriven
#6: Anonym

Peppsi, man kollar bara framåt i racing ;-) Och har man något nära nog bakom sig i roadracing så hör man det oftast :-)

skriven
#7: Tomi

Jahapp, det var det, grattis Hamilton!
Blir inte av med den gnagande känslan att det kan vara så att Liberty har krävt att det måste vara jämnt i mästerskapet för åtminstone en period för underhållningsvärdet skull, men att den verkliga verkligheten visar sig nu, tror faktiskt att Mercedes har haft koll på läget hela tiden egentligen.....
Ok Kimi hade inte nån vidare fart i helgen, men det brukar inte de förarna ha som är klara för ett annat stall nästa år av förklarliga skäl. Förundras rätt stort över Vettels nästan rookie iver när han skulle köra om Verstappen, men han kanske vet att det är kört och har lite kul bara....
Tack för en bra blogg igen Brandon, näe inte verkar ett beslut att stanna i mörka Norden vara ett speciellt vettigt sånt men du har säkert dina skäl....ha det gott!

skriven
#8: Cox

Man kan ju hoppas att ljuset går upp för spagettitomtarna, att det var fel spelare som skickade ut från teamet. Den som borde fått respass är ju Vettel, hans nerver står ju inte pall. Så fort det blir tungt kommer desperation in och han gör nybörjare misstag, annat med ICEMAN lugn som en filbunke.

skriven
#9: Flying finns

Kollade igår på filmen om Ronnie Pettersson, ni som inte kollat på den än bör se den.
Förstår nu varför Iceman vill ha en bra framände på bekostnad av lös bakända.....han måste ha kollat mycket på RP`s körstil.
Kul var när Niki Lauda berättade om hur han kollade på RP`s vänsterfotsbromsande när han fick skjuts i en merca pb från ett hotell till banan han undrade varför RP gjorde så och fick till svar"det går fortare så". Och det vet ju alla i nor,swe,fin som kan köra bil....

skriven
#10: Anonym

Hej;

Vill bara tacka för allt jobb du lägger ner i denna blogg.

Vet du något om att Ferrari använder dubbla batterier och det inte var godkänt...

/ Johan

skriven
#11: Timo

Årets titel är ju redan klar till HAM igen.

Man kan ju inte annat än förundras att Ferrari hade så dåligt att sätta emot igen efter sommaruppehållet.

Brandon, har du nån koll på skomakar pojken? Verkar som att han har klart nu med F1 licens.
Har han talangen efter far eller är det pengarna?

mvh // Timo

skriven
#12: Mika-fan

Asså... Nu är ju denna säsongen redan över.. Hoppas Kimi får vinna ett lopp innan han säger arrividerci till den felkn*llade hästen, så jag hoppas vi får se lite fler kameltår på gridgirlsen, för ration är alldeles för låg för att hålla mitt F1-humör uppe.
Kan säga rakt av att hade det inte varit för denna bloggen hade jag inte kollat alls, för allt känns bara kemiskt och statiskt just nu.
Roligare att kika på gamla klipp på tuben och läsa om beryllium/aluminum kolvar och liknande ;)

Tack för du håller stången uppe BL. Keep it up (Y)

//C

skriven
#13: Tomi

Är det inte så jävla fuckt up, Kimi vinner och det ser inte ens speciellt svårt ut,bara egentligen typiskt Kimi körning om det är så att Ferrari tillåter det som de gjorde i helgen. Det får det hela bara att se ännu mer patetiskt ut, Kimi hade kunnat vinna många fler lopp om Ferrari tillåtigt det. Som när Brunle sa till Kimi efter loppet att han måste vara helt överväldigad av glädje efter att ha vunnigt efter så lång tid, Kimi bara tittar på honom typ visst om saker inte varit uppgjorda, typ vilken planet är du ifrån.......jävla tomtecirkus,,,

skriven

Kommentera inlägget här :