RACE TRACK OF THE RISING SUN

 
Suzuka nästa...
 
...en klassiker där både förarna och publiken trivs, det är ett nöje att se en välbalanserad bil ta sig an "S" kurvkombinationen där man "styr" bilen med gaspedalen, eller genom höghastighetskurvan 130 R som man tar med plattan i mattan. Det finns ett flertal banavsnitt  på Suzuka som lämpar sig för omkörningsförsök, så kvalresultatet är inte av samma betydelse som på en stadsbana, Kimi tog en seger på Suzuka 2005 i sin McLaren efter en start från ruta 17.
 
Väderprognoser siar om risk för regnskurar under fredag-lördag med temperaturer kring 25 grader, men ett torrt race på söndag i 30 gradig värme, något som kan ställa till det för vissa, dock inte för toppstallen, deras välbalanserade bilar bjuder på bra greppnivå oavsett väderförhållanden, men nere på mittfältet kan dem växlande väderförhållanden leda till en hel del chanstagningar med set up arbetet, som kan ge oönskade överraskningar under racehelgen.
 
Att någon annan än "de tre stora" skulle kunna blanda sig i kampen om podiums finns inte, Mercedes har vunnit under dem senaste fyra åren ,och har en bra chans att göra det även i år. Hos RBR räcker inte motorn riktigt till även om chassi-aero gör det, och hos Ferrari märks första tecken på desperation när de i sina försök att hänga med Mercedes har börjat kopiera vissa av RBRs aerodetaljer på framvingen, toppfarten har även den mojnat en del när trixandet med batteriet inte längre ger samma extrakick på rakor, så en Mercedes 1-2 ligger nära till hands på Suzuka även i år.
 
Vem som tar titeln "best of the rest" återstår att se, HAAS och FI borde ligga bra till, kanske även Sauber i första hand med Leclerc bakom ratten, hur man lyckas med set up arbetet och balansen med bilen lär bli avgörande i kampen om titeln "best of the rest".
 
Ferrari satsar på den mjuka linjen på Suzuka med hela tio set av supermjuka, huruvida de har dragit vinst eller nitlotten med sitt val återstår att se, det är höga sidobelastningar på däcken  på Suzuka med sina snabba kurvor och bra greppnivå, på Suzuka betyder balansen allt när man kör med relativt mycket vinge, inte traction och bromsar som på en långsam stadsbana. 
 
Det om Suzuka, det blir intressant att se nästa år hur FIAs nya giv på aerosidan kommer att påverka maktbalansen mellan stallen, det enklare aeropaketet bör gynna Mercedes low rake koncept om de väljer att jobba vidare med sin low rake design, RBRs och Ferraris high rake koncept lär bli mer lidande av förändringen i den totala aerobalansen.
 
Apropå balans, 42,1 % av er läser bloggen med mobil, 16,3 % med tablet, och 41,6% med desktop, läsarna kommer från 30 olika länder  , topp 6 länder just nu är Sverige, Finland, USA, Storbritannien, Norge och Danmark, men även läsare från fjärran länder som till exempel Vietnam och Colombia söker sig till BLs "visdom",.vackert så.
 
Dagens grid girl kommer inte från solens rike,men inte så värst långt därifrån heller, kan Hankook störta Pirelli från F1 tronen i framtiden?
 
Amen,..må solens rike vara med er.      
 
         
 
 
    
 
           
 
 
        
 
       

Kommentarer :

#1: Fricco

*gäsp*
Precis vaknat efter det senaste sömnpillret i F1... Helt ärligt... Jag stängde av efter stund.
Tur att man har din blogg att vakna till.
Må dom röda bilarna hamna efter Kimi nästa år

Svar: Vore kul om Kimi kunde utmana Ferrari förarna, man vet ju aldrig, kanske är Sauber Alfa på väg upp och Ferrari hamnar i källaren.
Brandon Lee

skriven
#2: Peppsi

Suverän blogg, ska bli intressant att se vad Kimi lyckas med nästa år, hoppas det blir som när han va i lotus, knappast bättre tror jag, men man kan ju alltid hoppas. (Finland 😀)

Svar: Hoppas kan man alltid göra, dock ska man hålla i minnet att Lotus var en Allison bil, något som nästa års Sauber inte är.
Brandon Lee

skriven
#3: uffe_a

Poeten Kimi med Haiku boken :-)
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/10/04/poetisk-kimi-raikkonen-skraller-infor-japans-gp-bjuder-pa-bok-med-haiku-dikter

Svar: Haiku på "Kimi språk" måste vara något utöver det vanliga, dock har det förekommit en del "det där kan vi inte ta med" verksamhet;-) Ha det Uffe.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

Varför kan de inte köra fler lopp på banor som Suzuka? F1 hade varit så mycket roligare då men pengarna styr så då får vi ha det tråkigare istället.

Jag ser faktiskt fram emot nästa säsong då man slipper se stallorder och skit och Kimi får köra som han vill. Hoppas bara att han har möjligheten att får köra om några bilar annars lär man inte få se så mycket av Kimi.

Har inte läst Kimis bok ännu men av artiklarna man läst så blir man bara mer imponerad av Kimi då det viktigaste för honom är att köra. Det är nog därför han gick till Sauber för där kommer han få fokusera mer på körningen och mindre på media.


Svar: Livet blir nog bra mycket lättare för Kimi hos Sauber med en mer laidback omgivning, plus att jag har en känsla av att Ferrari är på väg in i en lågkonjunktur som kommer vara under några år. Körningen är allt för Kimi, inte stallpolitik och medialekar, Sauber blir en back to basic upplevelse från en underdog synvinkel som Iceman kommer att uppskatta. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#5: ThomasF

Nu väntar jag på Rausings ska köpa Mercedes och sätta in Felix o Marcus där!Då blir de inga mer stallorder?Nej man får nog va nöjd med Indycar o fortsätta hålla på finnarna i F1.Som vanligt kanoninlägg BL.//Thomas

Svar: Vem vet, Rausing kanske köper en lillmerca, klämmer in Mackan och Felix på baksätet och kör själv;-) Indy Car kan bli intressant att följa om Mackan hamnar där, då får vi veta vem som är snabbast i Sverige. Ha det bäst Thomas.
Brandon Lee

skriven
#6: Flying finns

Ferrari världsmästare i FELbeslut...som vanligt.
Är stressbesluten måhända rödvins betingade?
Som jag sa tidigare iår så klarar inte de av något av titlarna.

Svar: Ju fler kockar, desto sämre soppa,.och det är många kockar hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :