NEW KIDS ON THE BLOCK

Två Ferrari spisar isärplockade, nu väntar man att lite reservdelar och diverse packningar ska dyka upp, så det kan vara på sin plats att skriva några rader.
 
 
Som ni säkert redan vet, så testade man däck på Yas Marina under två dagar, Kimi fick agera brandman när hans Sauber överhettade....
 
...och Leclerc i sin tur fick testa Ferraris krocksäkerhet, om det nu inte handlar 2019 års sidepod design.
 
Man hade tidtagning, men eftersom det handlade om ett jämförelsetest mellan 2018 och 2019 års däck så saknade varvtiderna relevans, man fick köra med vilka däck man ville, med vilken set up man ville, med vilken bränslemängd man ville osv. Några passade på att sätta några show varv med kval set up, några andra snurrade runt med test set up, några, som till exempel Kimi, tog fram en önskelista vilka förändringar man vill ha till nästa års bil.  Kimis första reaktion var den sedvanliga, styrningen kändes  för lätt och förmedlade inte den rätta känslan, det lär bli ett antal byten av styrväxel innan Iceman är nöjd, samma sak med placeringen av diverse spakar och knappar i ratten, bilens balans osv, det var bra att Kimi fick den här chansen att känna på bilen, så att Sauber folket hinner med att göra de förändringar som krävs under vintern. 
 
Det om Pirellis däcktester, dessvärre blir Pirelli kvar som den enda däcksleverantören i F1 ända fram till 2023, så det oförutsägbara lotteriet på däcksidan lär fortsätta i vanlig ordning även framöver. 2021 vill man införa 18 tummare, något som kan kvitta för min del eftersom jag knappast kommer att skriva om F1 2021, synd bara att Pirelli har skaffat sig monopol som däcksleverantör med Liberty Medias stöd, kan ha kostat en bra slant för Pirelli att muta sig kvar.
 
Nog om Pirelli, dags för en liten sneak peek på 2019 års nya kids i F1.
 
Alexander Albon fick en sits hos Toro Rosso mest på grund av att de råder brist på duktiga Red Bull juniorer med superlicens, Alex är en ok förare som saknar tunga meriter, och lär aldrig hamna i RBR.
 
Antonio Giovinazzi har snabbheten, men är även kraschbenägen på grund av sin körstil där han gärna chansar lite för att hålla sig framme, Antonio lär få svårt att hålla Kimis tempo ute på banan.
 
Det sägs att George Russell själv ringde upp Williams ledningen och fixade ett kontrakt, tror det den som vill, resultaten kom när han hamnade hos vinnarstallet ART, hos Carlin och Hitech GP gick det sämre. Russell är en duktig förare men inte riktigt så duktig som F1 journalister vill framhäva, om nästa års Williams blir lika beskedlig som årets lär George få svårt med att glänsa.
 
Lando Norris gjorde det som Russell inte klarade av, tog F3 Europa titeln i en Carlin, jag håller Norris som den snabbaste av dem två, han är snabb även i lite mindre konkurrenskraftig material.
 
Daniil Kvyat gör en comeback hos Toro Rosso, mycket på samma grunder som Albon, nämligen att det råder brist på duktiga Red Bull juniorer, han kan vara snabb, men är även en ytterst ojämn förare resultatmässigt på det typiska ryska sättet, en nödlösning av Red Bull i brist på bättre.
 
Robert Kubica är ingen kid längre utan gör en comeback efter en lång frånvaro, snabb har han alltid varit, men frågan är om han har fysiken att klara av en hel säsong i F1. Hans handikapp sätter vissa begränsningar även om man har anpassat förarmiljön efter det, dock är jag personligen glad över att Robert fick chansen att göra en comeback.
 
Utöver de nya och comeback snubbarna blir det intressant att följa under 2019 hur det kommer att gå för de som bytte stall, Räikkönen, Ricciardo, Sainz jr, Leclerc och Stroll. För Kimi och Daniel lär det kännas rätt så ovant att starta utanför topp sex, Sainz blir en bra värdemätare för Norris, Leclerc i sin tur måste visa direkt från start att han hänger med i Vettels tempo, tysken är även han snabb över ett varv, och Stroll får chansen att bevisa att han förtjänar en styrning i F1 även utan pappas plånbok.
 
Det om F1, tjejer får en egen serie nästa år, W Series, bilen väger 565 kg och har en 1,8 liters turbomotor med 270hk, dvs på ett ungefär som en F3 bil. 55 utvalda får kämpa om 18 platser i serien, bland dem finns två finskor, en norska, en danska men inga svenskor. Prispotten ligger på 1,5 miljoner dollar, några tycker att den nya serien bjuder en bra möjlighet för tjejer att göra en racingkarriär, andra tycker tvärtom, däribland brittiskan Pippa Mann som helt sågar den nya satsningen att lyfta fram nya duktiga racingtjejer.  Mann själv har tävlat i diverse serier sedan 2003, bla i Renault 2.0, Porsche Carrera Cup, Renault 3,5 , Indy Light, Indy Car och vunnit ett race i Indy Light, inte mycket för en karriär måste man väl ändå säga. Bland de sökande finns hennes landsmaninnor som är betydligt vassare som förare än hon själv, Mann gapar och skriker ofta och mycket, vore kanske bättre om hon håller tyst och låter andra tjejer välja själv var de vill köra. Det har funnits en del duktiga tjejer i motorsport som till exempel Michele Mouton i rally, och Taru Rinne som tävlade både med bilar och hojar, av Tarus klass som förare kan nämnas att hon smiskade förare som Häkkinen, Salo och JJ Lehto i karting, Häkkinen själv nämnde, att de förare som han har haft mest respekt för var Schumi och Taru, inget dåligt betyg för Rinne.
 
Det var allt för den här gången, dags för mig att återvända till skruvandet, jag hör väl av mig igen en vacker dag.
 
Dagens grid girl visade för Guzman var han skulle stå, om Carlos höll blicken på banan vet vi ingenting om. 
 
Amen,..må novembermörkret vara med er.      
 
 
        
 
 
         
 
 
      
 

Kommentarer :

#1: Janne

Många nya kids - mer smällar i starten..
Skrev du verkligen rätt vikt på W-series bilarna ?
Tror det blev en 1 för mycket.
Håller med om att det var riktigt bra att Kimi fått lämna sin input till Sauber. Spännande 2019.
Guzman hade nog ett helsike att köra efter det där.
Lycka till med Ferrari skruvandet.

skriven
#2: Marcus

2019 blir nog mer spännande på länge med alla nya namn och förar byten. Det lär nog bli en krascher också misstänker jag då alla ungtuppar ska visa vad de kan. Lando Norris tror jag mest på och det ska bli spännande att se vad han kan. Kubica ska bli kul att följa också och vi får väl se om han klarar en hel säsong eller ej.

skriven
#3: Franklin

(Repris)
Tack för denna säsong Brandon, tack för att du fyller i alla luckor i kunnande och vetande angående...faktiskt all motorracing.
Kvittar om det gäller teampolitik, aero, föraruppställning, musik, kvinnor, resmål, krogar, klubbar, tror det är allt det som gör livet värt att leva, så verkar du ha svar på allt.
Sväva ut lite där.
Men din kunskap är så rak och saklig, utan censur.
Ha en God Jul och ett fantastiskt Nytt År.
Hoppas och ser fram emot ditt skrivande (blir det nån biografi någon gång).
Niko Kari visar sin skill i GP3 testen, vass kille.

skriven
#4: F1

Tack fr mig också för det här året.

skriven
#5: BomanP

– Inte ens alla inom Sauber vet vad som pågår. Det sämsta som kunde hända vore om det här kom fram, det vore en jätteskandal. Det är så sjukt, för alla vet vad som pågår, säger Blomqvist.

jaha, nu sen, så behandlas vissa olika, men bara vissa, bara svenskar eller? för det vet alla, fast inte alla vet det. Heja Blomqvist

skriven
#6: Johan

Kan du inte posta ett inlägg om båten du jobbar med, en klassisk båt med två Ferrarimotorer låter ju sjukt cool!

skriven

Kommentera inlägget här :