IT´S IN THE BAG

 
1        Hamilton
2        Vettel
3        Verstappen
4        Ricciardo
5        Bottas
6        Sainz
7        Leclerc
8        Perez
9        Grosjean
10      Magnussen
11      Alonso
12      Hartley
13      Stroll
14      Sirotkin
 
          Gasly, Ocon, Ericsson, Räikkönen och Hulkenberg bröt racet.
 
 
Så, vad finns det att säga om racet på Yas Marina? Inte mycket, varierande depåstrategier och förare ute med olika gummiblandningar skapade ett visst underhållningsvärde, det vill säga ett antal omkörningar, men någon höjdare blev aldrig årets sista race.
 
Hulkenberg tränade yoga när han hängde upp och ner i sin Renault bredvid räcket, tur för honom att det inte rann ut något bränsle och fattade eld, tack vare HALO är det omöjligt att ta sig ur bilen när den ligger upp och ner, jag hoppas verkligen att vi slipper ta del av när någon hamnar "på taket", och något tränger in mellan sittbrunskanten och HALO och halshugger föraren.
 
Ett antal förare gjorde sitt sista race i F1, Alonso, Vandoorne, Sirotkin, Ocon och Ericsson, förmodligen även Hartley, någon eller några lär dyka upp igen, tänker väl i första hand Ocon. Kubica gör comeback som förare 2019, Alonso och Ericsson går till Indy Car där de får tampas bla med några ex F1 förare som Bourdais och Rossi, testa sina färdigheter på ovaler och några klassiker som Road America och Laguna Sega.
 
Marcus fans jublade när Vasseur och Ferrari tog över hos Sauber, men det kan hända att om Kaltenborn och Honda hade blivit kvar hos Sauber, så skulle även Marcus blivit det 2019, nu var det ju Ferrari som indirekt föste ut honom från Sauber med Vasseurs samtycke.
 
Kimis race varade bara under några varv innan Ferrari spisen gav upp, kan det vara ett dåligt omen inför 2019 att även Marcus Sauber som Kimi tar över drabbades av samma öde? Bottas mardrömssäsong fortsatte med bromsproblem som kostade honom en podium, 2018 har varit ett tungt år för Valtteri ur mental synpunkt, men jag är helt övertygad om att han kommer igen 2019 och fajtas om VM titeln.
 
Verstappen fortsatte med att knuffa ut andra från banan, givetvis utan att domarna reagerade på det, Ricciardo fick ingen möjlighet att ta av sig sin skor och skåla, det lär dröja innan det blir dags igen , Sainz och Leclerc svarade för riktigt starka insatser, de sista poängen gick till HAAS duon Grosjean-Magnussen.
 
Det om racet, apropå HAAS, deras försök att sänka FI genom att påstå att FI bilen inte är deras egen design eftersom stallet gjorde en omstart under ett nytt namn är löjeväckande, speciellt med tanke på att HAAS bil är byggt av Dallara och är i det närmaste en Ferrari kopia. Dock är det ju inget ovanligt i F1 med underleverantörer som bygger stora delar av bilen, tex så har ATR byggt monocoques till Ferrari, Force India och Toro Rosso, man behöver inte bygga bilen själv men däremot ska den vara av egen design, sedan är det ju en helt annan sak vad som anses vara "egen design", eftersom man kan anlita utomstående konsulter om man så önskar.
 
HAAS småaktiga påhopp är F1 cirkusen i ett nötskal, först kommer pengar, sedan mer pengar och sedan ännu mer pengar inbäddad i tjuv och rackarspel som aldrig tar slut, mycket vill ha mer, ibland lite för mycket mer som i fallet Ecclestone, eller som nu senast med Renault hövdingen Carlos  Ghosn, de mäktiga och giriga faller med dunder och brak, och när dammet har lagt sig dyker det upp nya giriga gubbar som kaniner ur  trollkarlens hatt.
 
Nog om gubbar och kaniner, dags för mig och Baronen att kavla upp ärmarna och riva ut två Ferrari V8 spisar just ur en Riva, och inte bara riva ut utan också plocka isär för att se hur stort renoveringsbehov det finns.  Jag hör av mig igen när andan faller på, om inte, tja, sånt är livet.
 
Dagens grid girls vill inte veta av snö och kyla,.kloka tjejer.
 
Amen,..må alla giriga gubbar förvandlas till kaniner och hamna i en gryta med svavel.    
 
     
 
 
     
 
        

Kommentarer :

#1: Jimmy

Hur tror du samarbetet mellan Vettel o Leclerc går nästa år? Just nu känns det ju som Leclerc är mer vinnarmaterial än Vettel....

skriven
#2: eric

Tack så mycket för den är säsongen! Hoppas bloggen även finns kvar tills nästa säsong :) :)

skriven
#3: Janne

Tack för i år, hoppas verkligen att du är i Barcelona och kollar testerna så vi får höra om hur bra Saubern går med Kimi.
Lycka till med renoveringen av Ferrari spisarna.
Ha de bra så länge.

skriven
#4: Anders

Stort tack för den bästa F1-bloggen! Och jag hoppas att Du fortsätter även 2019, med att ge svaren på de frågor som en okunnig har. Om teknik, aerodynamik, taktik och mygel. Det stora nästa år blir ju att följa Kimi i Sauber, jag hoppas att den positiva utveckling som Sauber har haft i höst kan fortsätta under 2019. Kan bli en kul Kimi säsong.

skriven
#5: Peter

Tack Brandon
Hoppas du har det bra tills nästa säsong
Vi ses då igen ,under tiden jämna plågor
Mvh Peter

skriven
#6: calle bergström

Får instämma i de föregående skribenternas tack för i år.
Hoppas att en del team använder vinteruppehållet till
att hitta vad det nu kan vara för att matcha de tre stora.
Hoppas att du återfår lusten efter att fixat rivamotorerna.
Har själv fixat ett par rivamotorer dock bara chryslermotorer
men känslan med att hålla på med en riva är lite speciell.
Ha det bra o hoppas att du återkommer till testerna.

skriven
#7: Marcus

Tack för i år. Det är du och Kimi som hållit F1 intresset i liv och jag hoppas du håller på så länge Kimi gör det. Du får ha det så trevligt med mekandet av diverse motorer till nästa gång.

skriven
#8: tom

avstängd igen!!hos blomman,då jag frågade försynt om varför"han hatar finska förare i f 1"..poff så fick jag inte längre kommentera där..jösses..vilket kräk han är!!

skriven
#9: Ghostface

Kiitos !

skriven
#10: Franklin

Tack för denna säsong Brandon, tack för att du fyller i alla luckor i kunnande och vetande angående...faktiskt all motorracing.
Kvittar om det gäller teampolitik, aero, föraruppställning, musik, kvinnor, resmål, krogar, klubbar, tror det är allt det som gör livet värt att leva, så verkar du ha svar på allt.
Sväva ut lite där.
Men din kunskap är så rak och saklig, utan censur.
Ha en God Jul och ett fantastiskt Nytt År.
Hoppas och ser fram emot ditt skrivande (blir det nån biografi någon gång).
Niko Kari visar sin skill i GP3 testen, vass kille.

skriven

Kommentera inlägget här :