FAIRYTALES OF FORMULA ONE

 
Ibland överträffar verkligheten sagan om F 1, och då i allra högsta grad hos familjen Räikkönen när det är dags för Halloween firandet,.vore intressant att se vilka reaktioner det skulle skapa på depån i Brasilien om Kimi dök upp där i sin Halloween utstyrsel.
 
 
Inför nästa säsong har sagan om F1i första hand handlat om det nya aeropaketet efter FIAs direktiv, som skulle skapa omkörningsmöjligheter utöver det vanliga.  Ca 30% av down force försvinner när man ligger för nära bilen framför en, enligt FIA skulle deras nya giv reducera förlusten av down force med 10%, och därmed skapa bättre möjligheter för omkörningar.
 
Jag har under det gångna året diskuterat med några aeroansvariga om FIAs direktiv och dess förväntade påverkan på omkörningar, effekten enligt dessa herrar kommer att bli den som jag befarade redan i förväg, det vill säga plus minus noll. Den förlusten av down force som FIAs nya direktiv inför 2019  skapade har man redan hämtat in, så ännu än gång blir FIAs agerande ett slag i (aero)luften.
 
Det kommer att bli en slakt av framvingar utan dess like när framvingen nästa år blir 20 cm bredare, en hjul mot hjul  kamp kommer i praktiken bli en omöjlighet eftersom det samtidigt kommer att innebära en framvinge mot framvinge kamp när framhjulen inte längre skyddar framvingen, det är inga billiga grejer som kommer att förvandlas till kolfiberskräp, en framvinge går löst på ca 200000 kronor.
 
En bild säger mer än tusen ord, dock inte för FIA, det går att ligga nära, riktigt nära med rätt designgrepp utan att det kostar mycket pengar. FIAs nya slag i (aero)luften kommer att kosta mellan 20-30 miljoner per stall helt i onödan eftersom nyttan av ingreppet blir plus minus noll, det är inte billigt att i princip bygga om hela aeropaketet.
 
Apropå bilden här ovan, den kan ju bli dagens läsarfråga, den gula bilen är en Fittibaldi med Keke Rosberg bakom ratten, men vem sitter bakom ratten på den rödvita med nummer 1 på sidan av sidepodsen?
 
 
En sagofarbror av rang i F1 är herren på bilden här ovan med PETRONAS loggan på ryggtavlan, Mr Wolff, hela hans ledarstil går ut på att dra en vals eller helst två alltid när tillfället yppar sig.  Ett bra exempel är hur mycket Mercedes F1 äventyr enligt "säkra Wolff källor" kostar företaget på årsbasis. Toto yrar om miljarder när Mercedes i själva verket kommer undan med ca 350 miljoner per år, resten av teamets årliga kostnader täcks av dess sponsorer, de ovannämnda 350 miljoner i sin tur ryms lätt och ledigt inom Mercedes årliga PR-marknadsföring budget, så egentligen kostar deras F1 äventyr inte ett öre extra utöver det vanliga, utan de tjänar istället en bra slant tack vare den globala exponeringen som F1 bjussar på.
 
Finns det inga ännu mer vidlyftiga  sagofarbröder inom F1 cirkusen än Mr Wolff?  Absolut, och då i första hand bland så kallade F1 journalister, som helt oblygt och utan eftertanke drar den ena lögnen efter den andra för den inte alltför källkritiska fanskaran. Historier om inre stridigheter inom toppstallen, om förarbyten som aldrig kommer att ske, om fantasilöner som inte existerar, om förarkontrakt som har aldrig skrivits på osv. Det spelar ingen som helst roll om herrar F1 journalister jobbar för den "ansedda Autosport", eller för den "oberoende" Race Fans med Keith Collantine i spetsen, Autosports cricket experter ,och Race Fans Collantine, som borde ha blivit kvar i universitetet och fortsatt med sina historia studier jobbar efter samma grundprincip, dra en vals och kamma in klickar från inget ont anande F1 fans.
 
 
 
Hur ska man råda bot på all galenskap i F1?  Kanske med hjälp av lite musik och med glimten i ögat.  Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens guitar girl Sophie, och två av hennes låtar med passande titlar.
 
After Insanity.  https://youtu.be/go6t83nMuNg  
New Rules.       https://youtu.be/g7W-uHhbgbs
 
Amen,..må F ettans sanna lögner vara med er.    
 
            
 
 
      
 
        
 
 

Kommentarer :

#1: Göran S

Jody Scheckter

skriven
#2: ThomasF

Marcus👍

skriven
#3: Flying finns

Även om WDC är över Fattar inte Surrari hur man gör för att vinna märkes vm….
Give me more power

skriven

Kommentera inlägget här :