BARCEYAWN

 
 
Årets race i Barcelona kan beskrivas med ett ord, statisk, som är motsatsen till dynamisk,..
 
...även om Grosjean skapade lite carambolage på franskt manér redan under första varvet, den gode Romain borde lära sig när det är läge för att gasa, och när det är läge för att bromsa, varken Gasly eller Hulkenberg blev speciellt imponerade av fransmannens agerande, Romain tycks åter igen ha drabbats av sina gamla tics som inte hör hemma i F1.
 
Hamilton fick en enkel resa till målflaggan längst fram, Bottas fick ge sig för Vettel i början av racet, men tog tillbaka sin andra plats när tyskens tvåstopp strategi visade sig vara ett misstag.Den sista pallplatsen togs hand om av Verstappen, som lyckades hålla undan för Vettel trots en skadad framvinge, Max var nära att klanta till det igen när han körde in i en Williams i sin iver att komma förbi, Max gör tok för många misstag med tanke på hur många år han redan har varit med i F1.
 
Vettel hade problem med däckslitaget, och berättade att tvåstoppsstrategin var ett måste, lite märkligt med tanke på, att Kimi inte alls hade liknande problem. Enligt Kimi själv hade han mycket liv kvar i sina däck när han tvingades bryta racet efter 25 varv, synd och skam att Ferraris hobbymekaniker inte klarade av att ge Kimi en fungerande bil, med sin enstoppare hade Iceman kunnat ta en podium.
 
Ricciardo som slutade femma gjorde inte mycket väsen av sig, Magnussen i sin tur tog ut allt och lite till ur sin HAAS och slutade som sexa, dansken gör ett bra jobb för HAAS i år, något som man inte kan säga om Grosjean som har noll i poängprotokollet.
 
Sainz vann det spanska inbördesmötet mot Alonso, Perez lyckades knipa två poäng åt Force India före Leclerc, som tog den sista poängen, det måste vara bra länge sen en Sauber förare senast tog poäng i två raka race.
 
Marcus gjorde ett hygglig race efter ett svagt kval, men vill han vara kvar i F1 så måste han spotta upp sig ordentligt, att hamna så mycket i efterkälken när man kör mot en rookie är inte godkänt.
 
Hela Mercedes styrelse var på plats för att ta del av stallets comeback längst fram på griden, de får nog tacka Pirelli för det, som tog fram ett däck med tunnare slitbana som helt klart gynnade Mercedes på Ferraris bekostnad, samma däcktyp kommer användas även på Silverstone och Paul Ricard.
 
Årets titeljakt kommer förmodligen att avgöras just på däcksidan, på vissa banor med vissa gummmiblandningar och i vissa temperaturer kommer Mercedes fungera bäst, på andra kommer Ferrari ha ett litet försprång. Men, om  Ferrari vill verkligen vara med om racet fram till målflaggan, så måste tillförlitligheten och depåarbetet hålla måttet liksom det strategiska, Maranello gänget måste sluta med att agera som seriesjälvmördare som gång efter gång skjuter sig själva i foten.
 
Dagens grid girl försöker hålla pusskalas traditionen levande även då ,när statisk racing försöker ta livet av racingintresset hos F1 fansen,..you go girl!
 
Amen,..må det dynamiska vara med er.    
 
 
     

Kommentarer :

#1: F1 One

Frågan är om Ferrari tog några uttjänta delar från Vettel när de fixade Kimis bil ? Mycket problem när det gäller en av bilarna. Med de klantigheterna var de rättvist att Vettel inte nåde podium.

skriven
#2: Marcus

Enda nöjet är att Vettel inte nådde podium. Om Ferrari sköts lika bra som RBR så hade de legat i topp. Är det någon i RBR som klantar till det så är det förarna.

Kul att Magnussen kör så pass bra! Sverige är väl snäppet bättre än Island i racing iaf 🤔

skriven
#3: Tom

Måste tacka för en väldigt bra blogg, har läst den sedan du startade den för ett par år sedan.

Synd att Kimis bil inte höll, förstår inte hur det är oftast Kimis bil som går sönder...

Tror du att mästerskapet kommer att göras upp mellan Hamilton och Vettel, eller tror du Bottas och Räikkönen kan blanda sig i titelracet?

Hälsningar från Finland.

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Det är som tidigare diskuterats väldigt märkligt hur Ferrari slänger iväg sin chans på att återigen vinna märkes VM. Kan inte förstå hur det går till. Kimi är en förare som inte bara är snabb, han är även en av de säkraste piloterna i hela fältet. Inte felfri det säger jag inte men det är ytterst ytterst sällan han begår ett sådant stort misstag att han får bryta tävlingen. Om inte mitt minne misstar sig så gick han väl igenom en hel säsong utan att bryta hos Lotus/Renault. Att återigen behöva bryta pga av att teamet ger honom en bil som inte håller ett helt race är ofattbart. Jag säger inte att han skulle vinna hela VM men utan tvekan skulle Ferrari som team vara med hela vägen fram utan tvekan. Att så konsekvent satsa på Vettel som genom flera år nu bevisat att han inte klarar av pressen utan begår slarviga misstag som i slutändan kostar honom titeln är i mina ögon grovt tjänstefel. Det är oerhört tråkigt för oss som stöttar Ferrari att det här får fortgå i race efter race. Bra gjort av LeClerc. Jag håller mig till ordet bra. Han har förstått att för att lyckas så måste han vara bra redan under lördagen. Det har blivit väldigt uppenbart i år att Marcus svaga sida är att kunna vara blixtrandes snabb under ett varv. Jag har hört alla ursäkter i världen från vår svensk men icke ett ord om att han själv inte lyckas hålla ihop under ett varv nä det gäller som mest. Det går inte med alla dessa strategier och köra halva race på samma däck och chansa på än det ena än det andra. Ericsson måste börja fokusera på att glömma söndage och alla jämna varvtider. Det här håller inte längre och det börjar faktiskt bli lite pinsamt. Marcus måste fokusera på att skaffa sig en bra startposition och följa fältet. Gå i depån när de andra gör det och inte ligga ute i 45 varv. Kanske lättare sagt än gjort men i mina ögon är det enda chansen. Tack för ordet. Ha det gott.

skriven
#5: Skumberg666

Hålla stumt, i motsatt färdriktning, i race line, fan, fransosen är hårdare än spik! 🤣

skriven
#6: Classe P

Bra rapporter från Barcelona. Håller mig uppdaterad när jag ligger på playan och dyker grottor i Mexiko i två veckor. Tråkigt med Kimi, men skönt att de även går motigt för tüsken. Så länge jag slipper höra hans rövslickeri på italienska så är jag nöjd. Bra grid girls som vanligt!

skriven
#7: Peter

Vad jag förstår så hade Mercedes hjälp av Perelli som hade givetvis ändrat på supersoft alla hade problem med det däcket utan Mercedes , jävla politik i F1

skriven
#8: Janne

Peter, Håller med, Pirelli har hållit på så här i flera år.
Vinner inte Mercedes ändrar Pirelli specen till Mercedes fördel.
Det är riktigt åt h..vete.
Att de inte protesteras mer förstår jag inte.
Hela F1 cirkusen är sjuk....
Kimis pryomekar visade sin kunskap igen.
Ha de bra alla F1 fans

skriven

Kommentera inlägget här :