BARCELONA BRIEFING

 
Circuit De Catalunya nästa, en förnämlig testbana som dock mycket sällan eller aldrig bjuder på spännande F1 race på grund av banans karaktär, Circuit De Catalunya är mer lämpad för hojracing än för bilracing.  
 
En välbalanserad bil är ett måste när bilens aeropaket sätts på prov genom Renault och Campsa, ett lyckad omkörningsförsök vid inbromsningen till första kurvan i sin tur förutsätter att man har tillräckligt med traction ut ur New Holland, sista kurvan innan start-mål rakan.
 
De allra flesta kommer med stora uppdateringspaket till Barcelona, raceresultatet i Barcelona ger en fingervisning om vad som komma skall fortsättningsvist för de inblandade, levererar bilen med nya uppdateringar i Barcelona så bör den göra det även under resten av årets säsong. Om man däremot inte hittar bilens aerobalans och "sweet spot" i Barcelona, så lär man inte hitta den överhuvudtaget, den kommande racehelgen blir en do or die drama som sållar agnarna från vetet.
 
Att någon annan än förarna hos "de tre stora" skulle kunna blanda sig i kampen om podiums i Barcelona är högst osannolikt, Mercedes har gjort vissa förändringar i bilens framvagnsupphängning för att underlätta set up arbetet, Ferrari var snabb i Barcelona under testveckorna och lär bli ännu snabbare under racehelgen, och RBRs aeropaket fungerar ypperligt på en bana av den här karaktären, dock är just RBR den enda stallet med Renault PU, som  enligt uppgift inte får tillgång till de senaste uppdateringarna från Renault, RBRs kommande samarbete med Honda ses inte med blida ögon av Renault folket. 
 
Sauber har sparkat sin tekniska direktör Jörg Zander, ett rätt så märklig beslut mitt under en pågående säsong, dock är det ingen större förlust enligt min mening, Zander är en medelmåtta som aldrig har åstadkommit något att räkna med, huruvida Monchaux är den rätta mannen att leda Sauber till rätt aerospår låter jag vara osagt, årets Sauber saknar aerobalans genom snabba-halvsnabba kurvor, en rätt så svår brist att rätta till om den sitter i bilens grunddesign.
 
 
 
Förarna hos de tre stora har kopierat stallkompisens däckval, hos de andra hittar man lite mer variation, tidiga väderprognoser siar om temperaturer mellan 18-20 grader under racehelgen, en torr bana under fredag-lördag, men en hel del regnskurar under söndag, något som kan leda till att några tar en rövare med set up arbetet.  RBR går bra under blöta förhållanden, Mercedes brukar fungera bättre i låga bantemperaturer, årets Ferrari tycks fungera bra både när det varmt eller lite mer kyligt, det blir intressant att se om herrarna Verstappen och Vettel har lärt sig något av sina misstag, att köra med huvudet under armen brukar straffa sig.
 
Det om Barcelona och folk med huvudet under armen, de som gillar att leka gissningslekar inför 2019 angående vem kör var lär bli besvikna, eftersom alla toppförarna kommer att stanna hos sina nuvarande arbetsgivare, Vettel och Räikkönen hos Ferrari, Hamilton och Bottas hos Mercedes, och Verstappen och Ricciardo hos RBR, punkt slut, 2019 silly season är redan över, de lekgiriga får ställa in siktet på 2020 års silly season istället.
 
För min del är det dags att återvända till Sverige nu på onsdag för att stanna under några veckor, Jonas B berättade över skype att sommaren har anlänt till nordiska bredgrader. Jag tar med mig lite nya delar till min gamla Hayabusa för att kunna nå en bit över 223,6936 mph med "Hulken" , till hösten lämnar "Hulken" Sverige för gott för ett nytt hem söderöver, huruvida jag kommer att göra det samma återstår att se.
 
Dagens grid girl frestar med en pusskalas, finns det några frivilliga bland er som vill vara med?
 
Amen,..må den svenska sommaren vara med er.        
 
        
 
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: ThomasF

Bra sammanfattning av Barcelona o sillyseason.Du har vissa likheter med en viss P von Furstenhof,Brandon.Han försöker visst nå 350km/t på bakhjulet påsin Hayabusa dubbelturbo nu läste jag?Såg lite på Tuben men det var mer åt 295km/t fast det är ju inte så dåligt det heller!Välkommen "hem" till värmen//Thomas

Svar: Har man tillräckligt med vrid/hk på höga varvtal så är det ingen större konst att göra wheelies i 350 knyck, men ju fortare det går desto fler hk krävs det för att kunna nå några km/h till, jag siktar på kring 363-365,pers ligger på lite drygt 358. Det är alltid skönt med lite värme när man kommer till Sverige,.ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#2: Anonym

Får vi ett år till med Räkan? Ruggigt Nice!

Svar: Ja, F1 utan Kimi är inte F1 "på riktigt".
Brandon Lee

skriven
#3: 1014johansson

Säger du att kimi kommer köra för Ferrari nästa år med, så tror jag på det Brandon. Må kimi sopa banan med resten av startfältet.

Svar: Allt tyder på det, jag frågade lite runt bland insiders hos toppstallen, samtliga toppförare blir kvar där de är även nästa år.
Brandon Lee

skriven
#4: Marcus

intressant att Kimi vill stanna ett år till i Ferrari så som de behandlar honom på banan. Han måste verkligen älska Ferrari eller så bryr han sig verkligen inte om någonting. Det hade varit kul om Kimi bytte med Riciardo och att han vinner allt med RBR :)

Svar: Kimi älskar racing, inte Ferrari, nu gäller det för honom att visa vad han kan oavsett hur Ferrari agerar, någon andraförare klausul existerar inte i hans kontrakt som folk tycks tro,.sedan hur Ferrari agerar ur strategisk synpunkt för att gynna Vettel är en helt annan sak. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#5: F1 One

Tror du Honda blir en sol eller pannkaka för RBR? Känns just nu svår bedömt för mig. Lite riskfyllt för RBR med Renault spis med redan i år. Vore kul om KImi stannar 2019 med.

Svar: Honda kommer funka bra ihop med RBR enligt min mening, att Kimi kör F1 även 2019 är jag helt säker på.
Brandon Lee

skriven
#6: Cox

Kimi for President and King of F1

Svar: ,..och Påve;-)
Brandon Lee

skriven
#7: Nico

Halloj BL,

Barcelona... "ett lopp man kan missa".

Satt och fnulade lite på det där med förare också.
Ferrari är ljusår ifrån att plocka upp unga förare. Ser inte att Charles skulle bli ett undantag. Kimi har ju på något störande sätt accepterat att bli behandlad som skit och då kan Ferrari fortsätta som vanligt.
Mercedes har verkligen inget behov av att byta förare eftersom det verkar fungera bra och förarna levererar nog vad bilen pallar med just nu.
RBR är väl kanske teamet som BORDE göra något men som inte KAN göra något.
Jag kan för mitt liv inte se att någon skulle vilja/försöka få loss Verstappen i sin nuvarande form. Hur mycket man än diggar personen Ricciardo - så är det som Danny själv säger också sant, han vinner inga tråkiga lopp. Han vinner bara när det blir kaos. Om det är bra eller dåligt? Vette fan.
Red Bull är ju ett stall som skulle se sig om efter minst en ny förare. Man vet ju hur deras incestuösa tänk kring förare går. Men dom behöver tänka utanför boxen nu om dom ska komma vidare. Det kommer aldrig att hända men dom skulle skrota Verstappen och jaga Bottas eller kanske Ocon.
Jag tror att förare har två stycken bäst före datum som Bottas /Ocon representerar.
Det första är det som Ocon är vid nu; tredje året, lite motgångar här och där - en stor förändring håller föraren fräsch och kan ge vidare utveckling i positiv miljö.

Bottas läge, han har byggt upp erfarenhet, fick den där stöten hos Mercedes där han sammanfattat ligger tvåa (inget illa menat i uttalandet). Och förmodligen kommer göra tsv. Han är mogen för en utmaning till, nämligen ett teambyte innan det går på slentrian även om det är ett vinnarstall.

Kimi har verkligen hamnat i någon form av slentrian situation. Hans förmåga behöver inte ifrågasättas tycker jag. Det är både irrelevant och ovärdigt. Men jag tror du förstår när jag säger att han har stannat för länge i en halvkass situation. Kimi blir någon form av exempel på vad jag menar när förarkvalité går till spillo. Precis som Alonso i en McLaren just nu - fattar helt ärligt inte hur han håller sig motiverad och fräsch? Kanske frotterar sig i de ljuva gridgirls som presenteras löpande här.

Det bär av till Ferraris hemland så jag kommer "missa" loppet denna helg. Lova att du berättar om det blir några dyngfeta omkörningar i DRS-zonerna.

Ha en fin helg!

Svar: Jag håller med om det mesta du skriver, sedan är det viktigt för samtliga stall att förarnas samarbete fungerar på ett sätt som gynnar stallet, där av att man allt som oftast väljer att fortsätta med en förarduo som levererar för stallets bästa.
Med Heineken som huvudsponsor i F1 sitter Verstappen säkert, Webber springer in och ut hos alla toppstall och försöker övertyga dem om Ricciardos storhet, men de ser i honom bara en Webber kopia som saknar det lilla extra som krävs för att vinna VM.

Kimi har motivationen kvar, men jag undrar om Alonso har det, han är nog bra less på F1, det skulle inte förvåna mig alls om han lämnar F1.

Ha det bra i stövellandet, italiensk glass i sommarvärme är det bästa som finns, långt bättre än de vattniga saker som man får nöja sig med i Sverige.
Brandon Lee

skriven
#8: Fridde

Hej Brandon! Bra blogg som vanligt! Kör du ngt på banor när du är i Sverige? El är de för mesigt? ☺ Rullade nyss ut min gamla Sp1.a för ev o prova på bana men fick växellådsras ef 2 mil så de får vänta. Fråga; Ferraris nya speglar, finns de ngr aerodynamiskt fördelar? Tack.

Svar: Jag har snurrat runt lite på Mantorp och Knutstorp, men för min del är det landsvägsracing som gäller, jag gillar mer racing med "minusmarginaler", det är mer "puls" i det. Trist med växellådaras, det är bara att ta nya tag, sommaren är kort i Sverige. Apropå Ferraris speglar, när de sitter på halo, och har den specifika designen de har, så hjälper de till för att reducera en del av dem negativa effekter ur aeroaspekt som halo skapar, några millimeter yta på rätt ställe för styrning av aeroflödet i en F etta skapar rätt så dramatiska aerodynamiska fördelar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :