Några mer eller mindre väl valda ord om dagens "sweet spot" sökandet hos diverse aktörer, det valda designkonceptet ger bilen en grundkaraktär, som man inte kan förändra under en pågående säsong mer än marginellt med uppdateringar, lagt kort ligger så att säga, en del sitter med ett ess i rockärmen, några andra med en joker, och några olyckliga har tilldelats död mans hand.
Ferrari har kastat handskarna för att ta sig an Mercedes,..
...två likvärdiga aktörer på chassi-aero fronten, årets titeljakt kommer förmodlingen tas hem av det stallet vars PU levererar 1000+ hk utan tillförlitlighetsproblem, båda kombattanter förfogar över en välbalanserad bil vars "sweet spot" är lätt att lokalisera ,och dra nytta av ute på banan.
Toro Rosso är Adrians lekstuga som samlar in nödvändigt data inför nästa säsong, när även RBR tar i bruk Honda PU, jag kan tänka mig, att TR har tilldelats rätt så strikta instruktioner av RBR kring bilens design för att moderstallet ska kunna förses med värdefull data inför 2019, Newey är TRs "konsult" vars ord väger tungt i satelitstallet.
HAAS har i år en bil som verkar vara betydligt mer välbalanserad än fjolårets bil, dem gav upp fjolårs säsongen i ett relativt tidigt skede för att satsa sina resurser på årets bil, något som tycks ha gett utdelning till en viss grad i form av en mer lätthanterlig och följsam bil.
Sauber visade idag exakt samma beteendemönster som den gjorde under förra veckan, bristfällig aerobalans i en bil som vandrar mellan över och understyrning genom kurvor, om det existerar någon "sweet spot" i årets Sauber, så lär den vara rätt så svår att hitta även för stallets "testförare" Tatiana Calderon, jag kan inte låta bli att fundera huruvida Saubers finansiella ställning verkligen är så stabil som den sägs vara, när man anlitar en så fullständigt talanglös förare som Calderon, det mesta hos Sauber tycks vara till salu för högstbjudande.
Så, tester är tester och varvtider bör tas med en nypa salt, man testar med olika uppdateringar, med olika gummiblandningar och bränslemängder, korta och långa stintar med olika set up och så vidare, men några tendenser går det ändå att urskilja redan nu, så en rock or roll sammanfattning kan vara på sin plats, dock ska även den tolkas med en viss skepsis ur perspektiv: om om inte fanns, så skulle grisarna kunna flyga.
Mercedes rock
Ferrari rock
RBR rock
Renault rock
TR rock or roll
McLaren rock or roll
HAAS rock or roll
Williams roll
Sauber roll
FI roll
Det om musiktermer rock or roll, jag kom till banan relativt sent på en HD, årets fatboy liknar en riktig hoj till en viss del, bromsar som fungerar, en växellåda värd namnet och till och med något som med lite god vilja kan beskrivas som hygglig väghållning, om de övar flitigt under några år till så kan det hända att de till slut kommer att bygga en riktig hoj.
Skylten på bilden här ovan finns i en stad, där jag kommer vistas under den nästkommande vintern, jag ska jobba med någon istället för någon, L.A får klara sig utan mig, något som inte borde bli alltför svårt.
Dagens grid girls ser framemot starten av årets Moto GP,.vem gör inte det.
Amen,..må rock or roll vara med er.
Hej o välkommen till europa igen det värmer i vinterkylan
nu är vi på gång igen,hoppas att racingen blir bättre än
vad bilarna ser ut i år