ROCK OR ROLL PART 4

 
Årets F1 testverksamhet fick en kyligt start,...
 
...men en betydligt varmare avslutning,...
 
...några var nöjda med sina varvtider, andra inte, jag kände en viss mättnad under fredagen, och lekte en gissningslek tillsammans med en brittisk journalist,.. ställ dig i en valfri kurva, blunda och försök gissa med enbart motorljudet som hjälpmedel vilken förare det är som passerar.
 
Svårt eller rent av omöjligt?  Varken det ena eller det andra, utan ganska lätt faktiskt.  Varje motor från de olika tillverkare har sitt karaktäristiska ljudmönster, och det varierar hur mycket en förare måste lyfta av till exempel genom kurva 3.  
 
Vi kan ta dem Ferrari PU bestyckade bilarna som ett "skolexempel", när Kimi passerade märktes  det knappt något lyft alls, Grosjean i sin tur tvingades lyfta av betydligt mer när greppet försvann, och hos Leclerc blev fenomenet ännu mer framträdande, hur mycket man tvingas lyfta av är lika med hur mycket downforce bilen alstrar, med andra ord, man kan "höra" om stallet har lyckats med att skapa en bra aerobalans.
 
Det ovannämnda gäller för samtliga PU tillverkare, Ricciardo lyfte av betydligt mindre än Sainz, knappt något hörbar lyft alls för Bottas, men väldigt tydlig sådan för Ocon och Sirotkin osv, så man kan i stort sätt strunta i alla varvtider, gummiblandningar och bränslemängder, och använda ögonen och öronen istället på rätt ställe  vid sidan av banan, för att läsa av de inblandade F1 rivalernas slagstyrka för dagen.
 
Sedan är det givetvis alltid intressant att höra, hur förarna själv uppfattar potentialen hos sin bil. Ericsson gjorde gällande, att det var svårt med balansen på grund av, att däcken fram och bak ville inte komma in "inom fönstret" samtidigt. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, har man den rätta balansen så hamnar däckstemperaturen "inom fönstret" per automatik, downforce är lätt att skapa, men att hitta den rätta aerobalansen och greppet betydligt svårare, något som märktes väldigt tydligt när Leclerc var tvungen att lyfta av där Kimi inte lyfte av alls, Sauber har en hel del kvar att göra i sin jakt efter bilens "sweet spot",om den nu existerar. När den rätta aerobalansen saknas genom en kurva, så släpper bilen in oönskad luft under bilen i bakändan av golvet, diffusern "tappar suget" och man blir tvungen att lyfta av, eller snurra av som Leclerc om man envisas med att hålla plattan i mattan.  Det var lite komik i det hela mellan varven, när bilar från slutet av startfältet försökte hänga på toppbilarna genom vissa kurvor, men blev tvungna att lyfta av för att inte hamna utanför banan, ibland vill föraren mer än vad bilen klarar av.
 
Vad det gäller de inblandade parternas inbördes rankning så gäller fortfarande rankningen från PART 3, sedan kan man givetvis alltid spekulera om till exempel huruvida Ferrari har lyckats med att bemästra Ferrari PU:s soppatörst, eller om Mercedes bil fortfarande saknar förmågan att hantera mjuka gummiblandningar på rätt sätt under varma väderförhållanden osv, time will tell.
 
Det om F1, jag lämnade Barcelona redan igår kväll, och befinner mig numera i Bari vid Adriatiska havet, väl" omhändertagen" av min gamla vän Röda Baronen, som har en hel del verksamhet i Bari, det är meningen att jag ska tillbringa en del av den kommande vintern här i Bari, något som jag ser framemot.
 
Jag gillar nya utmaningar, och lever efter mottot: "What is the point of being alive if you don´t at least try to do something remarkable",.det vill säga, aldrig vara rädd för att pröva på något nytt, man lever ju bara en gång. Jag har inte haft tid att svara på kommentarer, men det kommer hoppas jag nu när jag är ledig från diverse plikter under en period.
 
Dagens grid girls håller hand och vandrar vidare från F1,.tack så jävla mycket alla gubbar med hatt.   
 
 
 
       
 
       
 
     
 
 
      

Kommentarer :

#1: Franklin

Tjena Brandon
Tack för dina fantastiskt kunniga och oblyga inlägg.
Uppskattas enormt.
Tror på Kimi i år, no more Mr. nice guy.
Hoppas att du får det fint i Bari, men bara så du inte blivit förd bakom ljuset, den fina bilden du lagt ut är inte Bari utan från Dubrovnik i Kroatien ;)
Ha det BL

Svar: Det var så lite så, och ja, no more Mr nice guy, gäller både Kimi och Valtteri.Apropå Bari, jag ville bara slänga in en snygg bild från Adriatiska havet, tänkte först ta Sveti Stefan från Monte Negro, men tog Dubrovnik istället,.det har hänt att man har festat,eh,.lite där med polare några gånger.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Det är bara att tacka för din rapportering från årets tester och se fram emot premiären.

Svar: Tester blir tröttsamma rätt så snabbt eftersom det just är bara tester och alla mörkar,.jag vill ha premiären nu!
Brandon Lee

skriven
#3: Anders

Hej Brandon,
Min första kommentar men har följt dig sen tiden på Aftonbladet i kommentarorsfältet! Stort tack för din insats med att uppdatera oss alla om vad som händer i motorsportvärlden!

Vad tror du om chanserna för McLaren i år och hur ser du på potentialen hos Stoffel Vandoorne? Själv är hag lite fundersam på om han kanske mer är en Coulthard än en Häkkinen.

Svar: Wow, du har hängt med bra länge,.those were the days;-) Potentialen finns i McLaren, dock återstår det att se hur bilen hanterar de hårdare gummiblandningar. Vandoorne är inte dålig, dock är han mer en "ban-nötare" än en explosiv talang, mer en Coulthard än Häkkinen precis som du skriver, mer en andra än en första förare.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Tack för rapporteringen från Barcelona! Mycket intressant och matnyttigt. Slapp man lyssna på tomtarna på Viasat med. Kunde du inte "råkat" köra över herr Blomqvist med Harleyn jag menar han är ju ganska bred och svår att missa... Men det klart då hade väl Viasat ringt in Arthur Ringart igen så kanske det ändå är bra att du lät bli. Undra som flundra hur tankarna går inne i hjälmen hos herr Ericsson? Kanske han redan nu insett att han blir rundningsmärke i år igen. Två veckor kvar nu sen är vi äntligen igång! Ha det gott!

Svar: Blomman vs HD, två fatboys som pilska elefanter som kör ett chicken race? Nja, man ska vara rädd om hojar, även HD, den är ju trotts allt en hoj. Jag hade Skype kontakt med min polare Jonas i morse, han berättade att Marcus hade sagt i en SVT intervju, att han skulle kunna göra lika bra resultat i en Merca som Bottas, något som låter rätt så osannolikt i mina öron, men han kunde väl inte säga något annat, eftersom Blomman har tidigare i sin tur sagt, att Mackan är minst lika bra förare som Bottas, eller till och med bättre, något som får mig undra varför han i så fall sitter i en Sauber och inte en Merca. Ha det Magnus.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Intressant läsning. Ibland måste man koppla bort ett sinne för att få en djupare förståelse eller starkare intryck. Tyvärr är det allt för många som bara förlitar sig på synen om ens det. Hoppas Kimi kör för sig själv i år men jag tror tyvärr att det kommer bli Vettel som drar det längsta strået. Vettel gör vad som helst för att vinna och kommer ta till alla Knep. Hoppas Kimi vågar köra lite fult han också.

Ha det så trevligt i Bari

Svar: Det är rätt så meningslöst att stirra på varvtider under två veckors tid istället för att ställa sig vid banan, och använda sina sinnen som mätinstrument. Men, har man en bakgrund som tex autosport "experten" Edd Straw, så gör det knappast någon nytta alls, studier i engelsk och amerikansk litteratur ger sällan eller aldrig färdigheter som hjälper till att utvärdera en F1 bils prestandanivå, inte ens då om man jobbar för det "ansedda" autosport. Hur det kommer att bli mellan Kimi och Sebastian återstår att se, Kimi kör aldrig fult, men är däremot helt kapabel att köra tufft, något som även det kan räcka långt. Bari är en konstig stad på många olika sätt, men man nog trivas här ändå, vi får väl se hur det blir med det. Simma lugnt Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: Patrik Jansson

Intressant och bra inlägg som vanligt , som sagt nu är det bara att vänta på Race och se hur agnarna skiljs från vetet:) ! Hoppas ju Kimi får en bil som passar och tar chansen att göra nåt bra kan väl vara så att detta är hans sista år i F1?!
Hoppas du får det skönt iaf Brandon inte fel vid Adriatiska havet! Ser fram emot mer inlägg under våren !

Svar: Precis så är det, få har visat upp vad de verkligen kan när det verkligen gäller. Årets Ferrari ser ut att passa både Kimi och Sebastian, man kan ju mixtra lite med framvagnsgeometrin åt det ena eller andra hållet. Huruvida 2018 blir Kimis sista år i F1 återstår att se, jag tror inte att Leclerc blir aktuell för en Ferrari sits redan till 2019, så det är möjligt att Kimi fortsätter att köra även 2019. Adriatiska havet är en favorit i repris, dock har det för det mesta handlat om Kroatien och Monte Negro under tidigare år, nu är det dags för den Italienska kusten. Ha det fint Patrik.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :