...några var nöjda med sina varvtider, andra inte, jag kände en viss mättnad under fredagen, och lekte en gissningslek tillsammans med en brittisk journalist,.. ställ dig i en valfri kurva, blunda och försök gissa med enbart motorljudet som hjälpmedel vilken förare det är som passerar.
Svårt eller rent av omöjligt? Varken det ena eller det andra, utan ganska lätt faktiskt. Varje motor från de olika tillverkare har sitt karaktäristiska ljudmönster, och det varierar hur mycket en förare måste lyfta av till exempel genom kurva 3.
Vi kan ta dem Ferrari PU bestyckade bilarna som ett "skolexempel", när Kimi passerade märktes det knappt något lyft alls, Grosjean i sin tur tvingades lyfta av betydligt mer när greppet försvann, och hos Leclerc blev fenomenet ännu mer framträdande, hur mycket man tvingas lyfta av är lika med hur mycket downforce bilen alstrar, med andra ord, man kan "höra" om stallet har lyckats med att skapa en bra aerobalans.
Det ovannämnda gäller för samtliga PU tillverkare, Ricciardo lyfte av betydligt mindre än Sainz, knappt något hörbar lyft alls för Bottas, men väldigt tydlig sådan för Ocon och Sirotkin osv, så man kan i stort sätt strunta i alla varvtider, gummiblandningar och bränslemängder, och använda ögonen och öronen istället på rätt ställe vid sidan av banan, för att läsa av de inblandade F1 rivalernas slagstyrka för dagen.
Sedan är det givetvis alltid intressant att höra, hur förarna själv uppfattar potentialen hos sin bil. Ericsson gjorde gällande, att det var svårt med balansen på grund av, att däcken fram och bak ville inte komma in "inom fönstret" samtidigt. Jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom, har man den rätta balansen så hamnar däckstemperaturen "inom fönstret" per automatik, downforce är lätt att skapa, men att hitta den rätta aerobalansen och greppet betydligt svårare, något som märktes väldigt tydligt när Leclerc var tvungen att lyfta av där Kimi inte lyfte av alls, Sauber har en hel del kvar att göra i sin jakt efter bilens "sweet spot",om den nu existerar. När den rätta aerobalansen saknas genom en kurva, så släpper bilen in oönskad luft under bilen i bakändan av golvet, diffusern "tappar suget" och man blir tvungen att lyfta av, eller snurra av som Leclerc om man envisas med att hålla plattan i mattan. Det var lite komik i det hela mellan varven, när bilar från slutet av startfältet försökte hänga på toppbilarna genom vissa kurvor, men blev tvungna att lyfta av för att inte hamna utanför banan, ibland vill föraren mer än vad bilen klarar av.
Vad det gäller de inblandade parternas inbördes rankning så gäller fortfarande rankningen från PART 3, sedan kan man givetvis alltid spekulera om till exempel huruvida Ferrari har lyckats med att bemästra Ferrari PU:s soppatörst, eller om Mercedes bil fortfarande saknar förmågan att hantera mjuka gummiblandningar på rätt sätt under varma väderförhållanden osv, time will tell.
Det om F1, jag lämnade Barcelona redan igår kväll, och befinner mig numera i Bari vid Adriatiska havet, väl" omhändertagen" av min gamla vän Röda Baronen, som har en hel del verksamhet i Bari, det är meningen att jag ska tillbringa en del av den kommande vintern här i Bari, något som jag ser framemot.
Jag gillar nya utmaningar, och lever efter mottot: "What is the point of being alive if you don´t at least try to do something remarkable",.det vill säga, aldrig vara rädd för att pröva på något nytt, man lever ju bara en gång. Jag har inte haft tid att svara på kommentarer, men det kommer hoppas jag nu när jag är ledig från diverse plikter under en period.
Dagens grid girls håller hand och vandrar vidare från F1,.tack så jävla mycket alla gubbar med hatt.
Tjena Brandon
Tack för dina fantastiskt kunniga och oblyga inlägg.
Uppskattas enormt.
Tror på Kimi i år, no more Mr. nice guy.
Hoppas att du får det fint i Bari, men bara så du inte blivit förd bakom ljuset, den fina bilden du lagt ut är inte Bari utan från Dubrovnik i Kroatien ;)
Ha det BL