ROCK OR ROLL PART 2

 
 
 
Det tog några timmar innan Mr Iceman uppenbarade sig på Catalunya slingan idag, en krånglande mage var boven i dramat, men sent på eftermiddagen anlände Kimi & familjen i en Alfa Romeo, och Kimi kunde åla sig ner i sittbrunnen. Det blev ett antal varv, men det är aldrig bra att missa värdefulla testvarv innan säsongstarten,  Vettel får ett försprång redan innan första racet i Australien går av stapeln. Årets Ferrari går stadigt och problemfritt genom både långsamma, medelsnabba och snabba kurvor, så den längre hjulbasen tycks inte ha påverkat negativt på bilens förmåga att hantera de långsamma kurvorna på ett tillfredsställande sätt. Jag vandrade  runt lite idag längs banan, kollade hur de olika bilarna klarade av snabba kurvor som trean och nian, långsamma som femman, och avslöjande kombinationer som tian och elvan, några som till exempel just Ferrari gjorde bra ifrån sig, några andra som till exempel Williams hade uppenbara problem lite överallt.
 
 
McLarens första varv ute på banan med den nya PU leverantören Renaults kraftkälla i bruk har inte varit direkt bekymmersfria, två stopp på grund av ett trilskande batteri, ett på grund av hydraulik problem, och idag på grund av ett oljeläckage, plus det tidigare problemet med överhettning under motorkåpan, som tvingade teamet att förbättra kylningen med några extra hål på motorkåpan. Det kan hända, att size zero konceptet kostar mer än det smakar, speciellt med tanke på, att Renaults PU är lite större än Hondas dito, och har högre tyngdpunkt, så det är möjligt att kåpan hamnar onödigt nära det glödheta avgassystemet. 
 
På årets bilar har man designat motorkåpan på ett sätt som har gjort det möjligt att ha kvar "hajfenan" i en mindre version, det är höjden av "hajfenan" som markerar hur högt motorkåpan egentligen får vara, men samtliga vill ha kvar "hajfenan" som ett aerodynamisk stödfunktion för bakvingen under vissa förhållanden genom kurvpartier av banan, där av att man har gjort själva motorkåpan så liten som möjligt, McLarens size zero är den mest slimmade av samtliga, så heta motorkomponenter som turbo och avgassystemet ligger väldigt nära motorkåpan.
 
Ett annat skäl för size zero konceptet är strävan att styra så het luftflöde som  möjligt fram till utsläppet för att skärma av diffusern, ju mindre diameter på sidepodsen desto högre hastighet vid utsläppet när man plockar med sig värmen från kylare och heta motorkomponenter, man hade liknande tankegångar när man styrde avgaser med monkey seat mot bakvingen för att skapa mer downforce.
 
Det kan hända att McLaren har gått ett steg för långt med sitt size zero koncept ,och blir tvungna att designa om motorkåpan,har man problem med överhettning i så blygsamma temperaturer som det har varit i Barcelona, så lär det bli mycket värre när man anländer till banor med riktigt höga temperaturer, det blir intressant att se hur McLaren gänget kommer hantera det uppstådda problemet.
 
Det vore synd om McLaren inte skulle kunna fixa det ovannämnda problemet, bilen har riktigt fin aero-chassi som tillsammans med en väl fungerande kraftkälla skulle kunna bilda en lovande grund för en konkurrenskraftig utmanare i kampen om poängplaceringar, årets McLaren rockar mer än den rollar när size zero konceptet inte sätter käppar i hjulen.
 
Mercedes utmanare går som tåget, för deras del känns testandet nästan överflödigt, de kunde lika gärna dyka upp först till Australien, det går inte att upptäcka några som helst svagheter på deras bil runt Catalunya banan, utan den går lika stadigt överallt.  För min del var lite roligt idag, när Allison bekräftade mina funderingar angående designen av Mercedes sidepods med årets bil, han berättade att just designen av sidepodsen har varit den viktigaste punkten i år där man har tjänat en hel del i varvtid, jag kan slå vad om, att den inre strukturen av Mercedes sidepods är en kopia av Ferraris dito, och att även Ferrari folket är medvetna om det.
 
 
Apropå olika gummiblandningar och varvtider, en mjukare gummiblandning betyder inte per automatik en snabbare varvtid i Barcelona, både graining och blistering har förekommit under årets testkörning, genom vissa kurvor fungerar kanske hypersoft bäst, genom andra soft, det existerar ingen gummiblandning som fungerar  optimalt runt hela banan, så därför bör man ta alla varvtider med en stor nypa salt. Barcelona är inte bara en bra testbana, utan även en ypperlig "glory run" bana, det är därför jag struntar i att ta med några varvtider, och bildar min uppfattning om stallens framsteg på det vad jag ser när jag iakttar bilarnas beteende genom några utvalda kurvpartier.
 
Mercedes         rock
Ferrari              rock
RBR                 rock
Renault         rock
McLaren         rock
TR                   rock or roll
HAAS              rock or roll
FI                     roll
Sauber            roll
Williams         roll
 
Det var allt för idag, jag återkommer i ämnet imorgon i mån om tid.
 
 
 
 
Dagens grid girl vill åka till F1 premiären i Australien och sjunga "under my umbrella" för grid kids.
 
Amen,..må glory runs vara med er i sänghalmen.    
 
 
               
 
 
       
 
     
 
 

Kommentarer :

#1: F1

Måste lägga in en kommentar för det händer inte ofta. Som så många andra skriver, får du inte sluta blogga. Det hela blir som ett långt uppsnack inför säsongen, något att se framemot. Annars skulle det kännas betydligt mindre roligt.
Mao fortsätt med det du gör, annars får du ett stort gäng missnöjda fans efter dig.
Rock on!

Svar: Jag har inte tänkt att sluta riktigt än,.men om de gör om F1 till elvisp racing, då slutar jag på en gång;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Tack för rapporteringen. Det uppskattas mycket!


Svar: Kul att höra, ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Man får ut mycket av att läsa din blogg.känns att det finns mycket kunskap när du läser av bilarna på plats.ser fram mot nästa inlägg.

Svar: Jag försöker hålla ögonen och öronen vidöppna för det som händer ute på banan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :