REFLECTIONS FROM DOWN UNDER

 
I dag kan det vara på sin plats att titta lite närmare på,  vad förarna hos respektive stall hade att säga om sitt arbetsredskap efter Australiens GP.
 
Hos Mercedes tog båda förarna upp problemet med överhettning, något som lär vara ett resultat av en tajtare paketering med bland annat smalare sidepods, och mindre luftintag för snabbare  luftflöde genom sidepodsen, Allisons "inre aero" har sitt pris i form av mindre effektiv kylning, om kylarnas placering och lutning gentemot luftflödet inte är optimal.
 
 
I Ferrari lägret var det delade meningar hos förarna om årets bil, Kimi tycks vara relativt nöjd med bilens balans och körbarhet, Sebastian klagar på brist av grepp bak.  Årets Ferrari har ju längre hjulbas, och man har flyttat  motor-växellåda paketet framåt, det tillsammans med ett nytt aeropaket har gjort bilen mer "framtung", dvs, "aerobalans punkten" ligger längre fram än i fjolårets bil, något som innebär att bilen styr in bättre men har samtidigt en "lösare" bakända, den är mer överstyrd än 2017 års bil.
 
Det ovannämnda resulterar till att bilen just nu passar bättre för Kimis körstil än Sebastians, Kimi har inga problem med överstyrning, och vill ha en bil som styr in bra, Sebastian gillar inte överstyrning, och vill ha en bil med mycket grepp bak.  Man kan givetvis till en viss del förändra bilens beteende med nya aerodelar, men om bilen har ett grundkoncept som utgår från en stabil och följsam framända, och en "lös" bakända så blir det genast svårare att göra något åt det, det vore ödets ironi om Ferrari har byggt en bil som passar bättre Kimi än Sebastian.
 
RBR:s utmanare är inte riktigt helt utsorterad ännu så länge, aerobalansen är inte 100% än när man kör med max rake, utan det blir för mycket överstyrd. Verstappen i sin tur säger, att felet ligger på hur årets bilar är designade på aero sidan, ett design som försvårar eller rent av omöjliggör omkörningsförsök. Det ligger något i det han säger, FIA:s direktiv till årets bilar var illa genomtänkta nödlösningar ur aeroaspekt, där man enbart koncentrerade sig på att öka kurvhastigheterna med hjälp av mer down force, och glömde bort hur mycket kortare bromssträckor försvårar omkörningsförsök, fem omkörningar under ett race är inte mycket att skryta om. Max sa efter racet, att om han hade tittat på racet i TV, så skulle han har stängt av dumburken, så tråkig blev racet med årets bilkoncept.
 
Ross Brawn, som var med och tog fram årets direktiv tillsammans med FIA säger nu, att till nästa generation ska man minsann fixa fram ett koncept som tillåter bilarna ligga nära varandra, hjul mot hjul fajter blir vardagsmat osv, man ska testa fram ett vinnande koncept i vindtunnel och med hjälp av CFD,.hur många gånger har man inte sagt liknande saker tidigare, bara för att sedan upprepa alla tidigare misstag, FIA i nötskal.  Jag har sagt det förr, och jag säger det igen, ta i bruk ground effect bil med active ride, bort med framvingen så att man kan ligga nära den framförvarande, ibland måste man ta ett steg bakåt för att kunna ta två framåt.
 
HAAS förarna tycks vara relativt nöjda med bilens balans och motorns prestanda, hos Renault och McLaren var det liknande tongångar i fråga om bilens balans, men det efterlystes mer kraft från motorn.
 
Force India piloterna var inte alls nöjda med bilens balans och greppnivå, Toro Rosso duon saknade en hel del hästkrafter. Hos Williams säger Stroll,  att i år gäller det för Williams del att bara försöka överleva, bilen saknar balans, den vill inte heller styra in som chauffören vill osv. Williams hade i Massa och Bottas två duktiga testförare, som lämnade värdefull feed back och klarade av att sortera ut bilen, Stroll och Sirotkin saknar helt dessa egenskaper,.ibland kan betalförare med feta plånböcker kosta mer än de smakar.
 
Ericssons och Leclercs reaktioner var liknande som efter testkörningen i Barcelona, bilen saknar balans och kommunicerar inte med föraren på ett förtroendegivande sätt, lite "power is nothing without control" vibbar hos Sauber, de får jobba vidare för att hitta rätt med hjälp av nya uppdateringar.
 
 
Dagens grid girls har solglasögonen  på som sig bör när våren är på väg, jag ska följa deras exempel, temperaturerna är på väg mot 20 strecket lagom till påskhelgen, jag har tillgång till en Ducati Panigale V4 Speciale med 214 ystra hästar,.bättre än så blir det inte,.life is good.
 
Amen,..må påskfirandet vara med er.      
 
         
 
       
 
       

Kommentarer :

#1: Marcus

Om F1 förare klagar på att de skulle somnat om de såg loppet så måste väl FIA inse att något är fel, men de kanske är för dumma för det. Säg vad man vill om Verstappen men han är iaf inte den som är tyst iaf så om han, och andra förare, började prata om ground effect kanske det skulle kunna ske nån gång i framtiden.

Det hade varit trevligt om Kimi fick fortsätta att köra en bil som han trivs i och samtidigt inte behöver anpassa sig till Vettels strategier.

Svar: De är för dumma för det, och för fega pga all säkerhetsrelaterad bullshit, det är bra att Max öppnar käften ibland även i rätt sammanhang, det finns faktisk stallchefer som skulle vilja ha ground effect bilar, det är FIA som bromsar.
Vi får väl se hur länge det dröjer innan Ferrari försöker ändra bilen till Vettels smak, inte alltför länge gissar jag, om det går att göra det, strategier lär gå i Vettels väg även i fortsättningen.
Brandon Lee

skriven
#2: F1 One

Vore kul om det blir svårare att mota bort Kimi från att vara före Seb för Ferrari :)

Svar: Ja, skulle vara intressant att se hur Seb skulle reagera på det;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Classe P

Tycker mig känna igen det här lite, tyvärr, att Ferrari inleder med en stabil bil som Kimi gillar - lätt överstyrd. Så då blir ju frågan vem de kommer lyssna på av förarna i fråga om vidareutveckling? Kommer de utveckla bilen åt "fel håll" efter Vettels önskemål som tycks varit fallet tidigare säsonger?

Bra inlägg som vanligt och läckra grid girls!

Svar: Risken finns att det blir den gamla visan igen, dock är det inte helt lätt att förändra bilens grundkaraktär, då får man nog fixa en kortare hjulbas igen. Ha det Classe.
Brandon Lee

skriven
#4: Hailwood

Tack för blogginlägget.

Tror du att Marcus eller Leclercs har förmåga att ge återkoppling så att Sauber hittar balans i bilen?

Svar: Marcus borde ha det i alla fall efter så många år i F1, bilen gick faktiskt lite bättre under racet än den gjorde under testkörningen i Barcelona, men den tycks vara rätt så svår bil att hitta en fungerande set up till. Tack själv för din kommentar Anton.
Brandon Lee

skriven
#5: JoyBoy

Har följt och följer en rad motorsporter under snart 40 år och har tappat tyvärr intresset för många av dem. Gemensamt har varit att man har infört tankningsstopp och/eller begränsad bränslemängd.Taktikmomentet har försvunnit med detta och plattan i mattan.
Tipsa gärna om någon fyrhjulsserie som är värt att följa där förarna får gasa på utav helvete utan begränsningar.

Svar: Det finns nog inte kvar såna serier längre, det är märkligt att mupparna hos FIA inbillar sig att publiken är road av bränslesparande. Kör man med plattan i mattan i F1 hela tiden, så räcker bränslet bara till 3/4 av loppet. Jävligt löjligt när någon jagar i kapp en som ligger före, bara för att sen vara tvungen att lyfta av för att ta sig i mål, FIA:s muppar tar livet av publikintresset med sina idiotier. Ha det fint J.
Brandon Lee

skriven
#6: Thellan

Tack för ett bra inlägg (som vanligt).
Har tröttnat på f1, bättre att läsa din blogg, än att se loppen..... vilket säger endel.
Glidit in på långlopp istället. Lmp1 och lmp2 är häftiga bilar som kan ligga i suget tack vare ground effect. Hoppas att f1 vågar ta efter WEC.

Svar: F1 har en del att lära från andra klasser, problemet för FIA är att det är dem stora biltillverkarna som styr F1 cirkusen. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :