DID YOU SLEEP WELL

 
1         Vettel
2         Hamilton
3         Räikkönen
4         Ricciardo
5         Alonso
6         Verstappen
7         Hulkenberg
8         Bottas
9         Vandoorne
10       Sainz
11       Perez
12       Ocon
13       Leclerc
14       Stroll
15       Hartley
           Gasly, Ericsson och Sirotkin bröt pga tekniska problem, Magnussen och Grosjean pga 
           problem med manskap som inte sköter sitt jobb.
 
Antiklimax är ordet som beskriver årets första race på bästa sättet, först hände ingenting, sen ingenting, och där någonstans somnade jag framför TV efter halva så kallade racet, och väcktes efter målgång av Baronens "did you sleep well"?
 
Att kalla Australiens GP för en sömnpiller är det enda rätta, bedrövligt dålig reklam för F ettans underhållningsvärde med andra ord, följa John när det är som allra värst. Jag förstår inte varför man envisas med, att köra på en så in i helvete tråkig bana som Albert Park, det finns ju trots allt banor som det går att köra om på, bort med sånt här skräp, snacka om att skjuta sig själv i gasfoten.
 
Vettel vann med tur, man borde förbjuda depåbesök när säkerhetsbilen är ute, gäller både den virtuella och fysiska, racet ska vinnas ute på banan, inte på depån. Ferrari fick två man på podium, men Mercan är fortfarande lite snabbare, nästa racet om två veckor kommer  att ge en lite klarare bild om de verkliga styrkeförhållanden mellan toppstallen.
 
RBR:s annorlunda däckstrategi var ett misslyckande, HAAS kastade bort många värdefulla poäng när stallets mekaniker lekte dum dummare i samband med depåstopp, hur svårt kan det vara att skruva dit en hjulmutter, jag har inga problem med fem stycken.  McLaren fick en bra utdelning av poäng när HAAS klantade till det, Hulkenberg slog Sainz när båda Renault piloter tog poäng, Force India duon såg tama ut i en medelmåttlig bil, Leclerc tog sig i mål i sitt första race som trettonde man, något som kan ses som en godkänd insats osv.
 
Nu finns det säkert folk som tror, att köbildning på Albert Park är lika med att teamen i toppskiktet eller på mittfältet ligger närmare varandra i år än ifjol, men så är inte fallet, utan det är banans karaktär som ger en felaktig bild om styrkeförhållanden, som sagt var så kommer årets andra race i Bahrain fungera som en bättre värdemätare i fråga om bilarnas verkliga prestandanivå. 
 
Steiner var inte direkt imponerad av sin depåpersonals agerande, den gröna lampan tändes innan hjulmuttern hade skruvats på plats två gånger om, måste vara något slags rekord av klantighet, när den egna personalen saboterar racet för båda av stallets förare i ett och samma race när de ligger på poängplats.
 
Två Mercedes PU i topp tio, två Ferrari dito, och hela sex Renault PU, en väl fungerande aero-chassi kombination räcker långt även då när det saknas ett antal hk, Force India, Sauber och Williams får jobba vidare med den biten, en Mercedes eller en Ferrari PU i ett halvtaskig chassi-aero är inte bra nog att hamna på en poängplats.
 
Dagens grid girls skickar slängkyssar till Moto GP, och tummen ner  till F1, hur svårt kan det vara för FIA:s zombier för att få tummen ur röven, och skapa ett fungerande koncept för F1?
 
Amen,..må varma vårvindar vara med er.    
 
     

Kommentarer :

#1: Elin

För en som tycker Hamilton ska vinna, så kändes det lite surt imorse. Men det kommer fler race, som tur är.

Nästa gång är det kanske Vettel som inte har så bra flax? :-)

Svar: Det kändes nog lite surt för Lewis med, det var ju hans race, men sånt är racing, shit happens;-) Simma lugnt Elin.
Brandon Lee

skriven
#2: Marcus

Jag såg inte loppet då jag behövde sömnen mer. När jag såg Annas bloggrubrik "En makalös premiär" så trodde jag för en sekund att jag verkligen missade något men det framgick snabbt att det var ren tur att Vettel vann. Albert Park är ingen favorit för mig heller utan det borde finnas roligare banor att välja mellan.

Det hade varit en bra regel att inga depåstopp får göras under säkerhetsbilen. Tyvärr hade det nog blivit ännu mer följa John då så få omkörningar sker.

Svar: Anna jagar klickar med billiga tricks för att behålla jobbet, AB rubriker brukar ju inte direkt höra till journalismens pärlor. VSC är skit, ren lotteri där en förare som inte har gjort sig förtjänt att vinna gör det ändå, de borde införa tankstoppet igen så att det blir lite spänning i racen. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#3: JoyBoy

Har slutat kolla på F1 pga att jag somnar till skiten. Bättre att lägga den tiden på annat. Nu är inte söndagarna heliga längre för F1-tittande.
Kommer att sluta följa F1 när Kimi lägger av då det blir lättmjölk av det hela.

Svar: F1 är sömnmedel utan biverkningar? Om du slutar följa F1 först då när Kimi lägger av, så får du hänga kvar ett par år till. Ha det bra J.
Brandon Lee

skriven
#4: Rickard Smedberg

Det kan inte vara bra publicitet för sporten när den som ligger 2:a någon sekund efter ledaren släpper av på tempot för att spara motorn. Tror inte det är det tittarna vill höra. Men
Hamilton kanske hade nån baktanke när han sa det.
Tycker dom borde införa tankning igen, tror det skulle
röra om lite i strategigrytan lite.

Svar: Verstappen sa om han skulle ha kikat racet som TV tittare, så skulle han har stängt av TV,..det säger väl det mesta om Australiens GP. Jag håller med, man borde införa tankning igen för att höja pulsen i F1. Ha det bra Rickard.
Brandon Lee

skriven
#5: ilkkaluukas.blogg.se

Jag kan hålla med att tankning skulle införas igen.händer för lite med själva racet tycker jag.fort dom hinner ifatt en bil så är det svårt att köra om.

Svar: Tankning borde finnas med i F1, det finns ju andra serier där det används, det är för mycket säkerhetsgnäll i F1.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Varför reagerar inte förarna mer på lotteriet med SC, sjukt orättvist. Ham är snabbast och grymt effektiv som vanligt och vettel får all av Ferraris tur. Måste spilla över på Kimi snart, vore kul att se honom vinna!

Svar: Förarna gillar inget vidare VSC just på grund av lotteriet, men de är inte dem som bestämmer, utan FIA:s skrivbords experter, Kimi får bara vinna om Vettel bryter racet, bättre än så är det inte.
Brandon Lee

skriven
#7: uffe_a

Noterade att Kimi var den som blev mest applåderad av publiken vid prisutdelningen. Så mycket att han till och med verkade lite generad när publiken skrek Kimi, Kimi... samtidigt som Webber intervjuade honom.

Svar: Kimi är mäkta populär överallt, tom då när han håller en australiensare borta från podium i Australien, det är samma sak här i Italien, tifosis älskar Iceman.
Brandon Lee

skriven
#8: OK

Skumt med bilarnas fart för en oinvigd. Första delen kändes Kimi snabbare i sin bil än Vettel. Efter SC precis tvärtom. Eller beror det på att de vet att det inte går att köra om och inte försöker ligga nära en bil I samma stall? Hamilton kändes ju nästan som han demonstrerade mot banan sista varven... Men känslan består att mercan är snabbast i fältet.

Svar: Mercan är snabbast över ett helt varv, men inte överallt på banan, Kimi hade ingen anledning att pressa materialet efter SC, han vet att det inte går att köra om på Albert Park.
Brandon Lee

skriven
#9: ThomasF

Sömnpiller.Hyrcart över det.Bågar o skydd överallt.Motormappning utifrån.Det känns som F1 ligger i framkant av utvecklingen av självkörande bilar oxå.Som man sitter och ser drönare som kör runt i TV-n.Nästa steg,politiker bestämmer vem som ska vinna för det är bra för världsfreden.Vaknade visst på fel sida idag!Tack för att du orkar hålla på Brandon//Thomas

Svar: Tjena Thomas, är det snart dags att ge sig ut på vägarna på två hjul? Jag hade Skype kontakt i morse med min polare Jonas i Peking, frågade samma sak av honom, han kontrade med: jävlas du med mig, det snöar här just nu,..ha ha, han var inte lite sur, kanske vaknade även han på fel sida idag;-)
Australiens GP var ingen höjdare, men det kommer banor där det går att köra om, och visst är det lite "skyddad verkstad" över dagens F1, dagismentalitet skulle man väl kunna kalla det. Ta en tur till Irland för att kika på den irländska RR serien istället, riktig racing av snubbar som alltid satsar 100% i alla lägen. Tack själv för din kommentar, ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#10: Jonatan

Samma gamla visa igen då!! Så sjukt trist när det favoriseras... tror ju Kimi kan va minst lika snabb som Vettel. Samt att han är ju sjukt mkt mer populär över världen än Vettel. Läste en intervju med Marchionne som sa att när han får allt att stämma så kör han som en Gud. bara trist att han inte får medlen för det bara.
Va trot du om däcken Brandon? kanske lite tidigt o säga, men de ville ju ha mer slitage. Detta är kanske inte rätt bana för det.

Svar: Japp, Kimi kan köra som en gud om han tillåts göra det, först försökte Ferrari göra världsmästare av Massa på Kimis bekostnad, gick inte, sedan av Alonso, gick inte, och nu av Vettel, att de aldrig lär sig.Lite för tidigt att sia sig om däcken, jag vill först se hur hypermjuka fungerar jämfört med ultramjuka, Albert Park säger inte mycket om däcken.
Brandon Lee

skriven
#11: F1 One

En reflektion är varför Kimi inte ens gjorde ett försök att vara nära Hamilton i omstarten efter SC. Får mig att tro att det var endast för att ta ned farten hos Ricciardo så han inte skulle utgöra ett hot för Vettel. Märkligt att Vettel alltid får perfekt strategi medans det blir ofta till Kimis fördel.

Svar: Ferrari har satt i system att alltid gynna Vettel på Kimis bekostnad, tom då när Kimi har chansen att vinna så skänks den till Vettel. Vettel fick fyra VM titlar med en överlägsen bil hos RBR, i en Ferrari som inte är överlägsen klarar han inte av det lika lite som Alonso gjorde, Ferrari skjuter sig själv i foten med sina idiotier.
Brandon Lee

skriven
#12: Isak

Varför favoriserar de Vettel och tidigare Massa över Kimi? Kimi är den populäraste förarn de alla, samt deras senaste mästare, borde väll vara värt något i marknadsföring m.m. Blir inte riktigt klok på dettta.

Svar: F1 cirkusen är marknadsorienterad i allra högsta grad, under Massas tid hos Ferrari var Brasilien den största mediamarknaden av alla, Finland är en dvärgnation jämfört med Tyskland, så enkelt är det, money talks.
Apropå racet i Australien, även tysk media tycker att Ferrari åter igen offrade Kimi för Vettels bästa, det luktar skit om Ferrari ledningens sätt att behandla Iceman.
Brandon Lee

skriven
#13: Lilja

Är det bara jag som reagerar på att just Haas båda bilar bryter när Vettel/Ferrari behövde det som mest? Satsar dom redan allt på Vettel? Varför skulle dom annars skicka in Kimi i depån för att tvinga tvinga in Hamilton? Kimi om nån borde kanske kunnat köra Ultrasoft- Supersoft.

Svar: De skickade in Kimi för att locka in Hamilton, Vettel tog ledningen och väntade en säkerhetsbil situation för att kunna dra nytta av det, det är så Ferrari ledningen arbetar, Vettel Vettel uber alles.
Brandon Lee

skriven
#14: Anonym

Man hade kanske kunnat ha överseende med de sjukt underbara toasitsarna över cockpit denna säsongen om bara racingen varit bra, desvärre inte. Jag slutar glo nu. Kan lika gärna läsa resultaten och kolla loppen i efterhand om dom mot förmodan varit bra. Det är inte värt det längre tyvärr.

Varför skriver du inte om motogp istället för det här skitet. Du kör ju hoj själv och är en sjukt mer underhållande spirt ;)

Svar: Jag har skrivit en hel del om mc sport yrkesmässigt, anledningen till att jag inte skriver om mc sport i min blogg är, att mc sporten har ännu färre fans i Sverige än bilsporten, man skulle i stort sätt bara skriva till sig själv.
Brandon Lee

skriven
#15: Mika-fan

F1 politik och hyckleri. Snubblade över lite intressant läsning https://www.forbes.com/sites/csylt/2017/10/23/f1-boss-ross-brawn-blasts-mercedes-over-vicious-loop-of-huge-budgets/#425805b015b6

Svar: Bra skit, hyckleri är name of the game, vad man säger beror på vem som betalar ens lön.
Brandon Lee

skriven
#16: Anonym

Jag vet inte vad som ska till för att styrande inom F1 ska fatta vad F1 går ut på... I min värld när
man tävlar ska det vara fullt ös från start till mål, det ska gå fort. Materialet ska ta stryk, det ska med nöd och näppe ta sig till mål!
Som det är idag det här med att spara bränsle, spara däck, spara motorer och komponenter förstör så innihelvete mycket!
Det Hamilton gör är kanske inte helt fel, väldigt tråkigt för oss som tittar men det kanske är det som behövs att fler gör?
Alla ger upp och fisåker o mål enbart för att spara på grejerna, Som en typ av strejk.
Blir dem ifrågasatta är det väl bara att hänvisa till att bränslet inte räcker, eller att det sparas däck, kanske att PUn måste sparas. Det kommer bli ett jävla liv i luckan!

Svar: FIA agerar efter principen "den som spar,han har" , gamla gubbar som de är, jag undrar ibland hur det skulle se ut om FIA gänget skulle bestå av en samling sjövilda 20 åringar.
Brandon Lee

skriven
#17: Franklin

Lite off topic, men lite "riktig" racing on the edge.
http://store.steampowered.com/app/626610/TT_Isle_of_Man/
Jag för min del skulle kunna tänka mig att ta en sväng med min scott cykel runt denna underbara natur, för Brandon och de andra petrolheads som vågar dra på i 300+ hinner nog inte se så mycket.
Har inte mc-kort (skäms)
Förstår att detta är inte Brandons grej (spel) men för mig kommer jag nog aldrig närmare än detta substitut.
Förresten så känns F1 som ett spel just nu, det är inte förarnas skills som avgör, utan teamledningen sitter där med allehanda tekniska hjälpmedel och styr allt.
Fan, ställ in allt från början och rejsa på lika villkor.

Tack för bästa bloggen :)

Svar: Du vet, är man pundare så är man det, några missbrukar sprit, andra droger, jag för min del adrenalin, man får kickar av att skrämma skiten ur sig själv;-)Men du, ta en cykeltur på Isle of Wright istället, alltid fint väder och mycket vacker natur,.och inga mc dårar som försöker ta livet av sig eller av dig;-)
F1 har blivit för mycket stallpolitik, och för lite racing, sedan blir det riktigt löjligt när FIA gör gällande, att till nästa år måste man ändra på aerodynamiken kring barge boards för att reklamen ska synas bättre.
Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#18: Tomi

Inte nådigt kritiska kommentarer redan efter första rejset-det blir en låååång säsong.....men har man följt f1 under hela sitt liv är det ändå svårt att ge upp oavsett hur mycket de fuckar upp allt,,,dock finns det en stor risk att det är slut efter att Kimi lägger ner,,,,tack ändå för bloggen den förgyller f1-tillvaron,,,

Svar: Japp, det är svårt att lära gamla hundar nya trix, man kikar på det även om man ibland kan slumra till när John leder tåget ett par timmar.
Brandon Lee

skriven
#19: Tomi

Bra artikel Mika-fan, men egentligen vad är problemet med att motorerna kostar dubbelt så mycket som förr, regelverket gör ju så att stallen inte kan bränna hur många motorer som helst som förr?Är det inte bara att acceptera att F1 kostar sjukt mycket att driva?

skriven
#20: Anonym

Inte för att klaga men du klagar på att Vettel fick 4 titlar av en överlägsen bil i RBR, hur var det 2010? hur var det 2012? 2010 tog Alonso 5, Vettel 5, Webber 4, Ham 3 & Button 2. 2012 tog Vettel 5, Ham 4, Alonso 3, Button 2, Webber 2, Kimi 1, Ros 1 & Maldo 1. Fan så mycket jämnare än det varit mellan 2013 till 2017, men man glömmer lätt. Så Ham har inte fått en överlägsen bil av Merca? Av 79 kval som körts 2014 till 2017 har Merca tagit ... 72 pole, 7 stycken har dom låtit en annan bil ta pole. Det har även körts 79 race mellan 2014 till 2017 & merca har tagit 63 st och av dessa tog Ham 40 st. Vettel å sin sida tog mellan 2010 & 2013 34 st & Webber 7 st totalt tog RBR 41 av 77 race, med andra ord tog Vettel och Webber lika många vinster 2010 till 2013 med RBR som Ham har tagit allena mellan 2014 till 2017 i Mercan, så om RBR var totalt överlägsen vad är då inte Merca? Du kommer säkert att komma med någon vitsig ursäkt men kom ihåg att ingen annan än du beklagade sig så mycket över Ham innan han körde Merca, det var det ena och det andra allt från dussinförare till gigolo. Ditt bevingade uttryck om dresserade apor passar nog väldigt bra på Mercan. & skall det börja med kvalen som tidigare att Merca är 5-6 tiondelar snabbare tycker jag det är fruktansvärt tråkigt att se på kval när man redan nu vet nästa lopps pole, underhållningsvärde värre. Merca har haft sina glansdagar nu, men dom kan nog bara vinna lopp om dom tar pole för den smutsiga luften

Svar: Det finns få saker jag ogillar mer än anonyma kommentarer, har man något att säga så bör man stå för det, inte gömma sig bakom anonymitet.Dussinförare som Villeneuve och Hill har tagit VM titeln med en överlägsen bil, Hill till och med sa, att han skämdes att vinna så många race med Williams, varför, jo för att han visste att vinsterna kom ur bilen, inte ur honom som förare.

Visst sitter Hamilton i en överlägsen bil, och inte skulle han heller kunna vinna titeln i en Ferrari som det är nu, lika lite som Vettel skulle ha gjort i en annan bil än RBR, F1 är materialsport, mellan toppförarna i likvärdig material som passar dem skiljer inte mer i tid än några hundradelar.

Vettel fick stryk av Ricciardo i en RBR, nu hänger inte Ricciardo med Vettel eftersom Vettel kör en bättre bil, man vinner inga VM titlar med en dålig bil hur bra förare man än är, om så vore, så skulle Hamilton tagit alla titlar även mellan 2008-2013, eller Alonso mellan 2007-2017, så fungerar det hela i en materialsport.

Har du något mer att komma med, så kommentera med ditt namn, inte som en anonym statistik pundare, tillika en Vettel fan, det är så jämt mellan toppförarna, att det är materialet som gör mästaren, inte föraren.


Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :