TAKE THE BULL BY THE HORNS

 
 
Red Bull Ring och Spielberg nästa, en bana som inte är helt olik med Paul Ricard. Här krävs både hög topphastighet på de tre DRS rakorna, gott om traction ut ur kurvor samt bra bromsar som inte överhettar. En bra all round bil är att föredra, eftersom avvägningen mellan downforce och drag blir en delikat affär, för mycket vinge och man blir dead meat i slutet av DRS rakan, för lite vinge i sin tur leder till överstyrning och man halkar av i kurvan efter DRS rakan.
 
Banan ligger 800 m över havsnivån, så turbon får jobba hårt för att hålla flåset, och kylningen av både PU och bromsar blir sämre än vanligt.  Greppnivån i asfalten är ganska låg, sidobelastningen av däcken relativt hög, hur slitaget kommer att bli återstår att se, eftersom Pirellis däck fungerar efter slumpgenerator principen.
 
Om man vill göra en omkörningsmanöver till exempel kurva 2, så måste man ha en bra utgång ur kurva 1, samma procedur gäller för kurva 3, man måste ha en bra utgång ur kurva 2 osv, traction och bra topphastighet regerar i RBR, så väl avvägt portion av downforce är guld värt som sagt var.
 
Mercedes och Ferrari lär ha övertaget på rakorna, RBR genom kurvor, om Pirellis däck greppar lika bra som senast i Paul Ricard, så finns chansen för ett underhållande race på RBR, inte bara mellan topp tre stallen, utan även på mittfältet som dock lär bli distanserad av topp tre gänget på sedvanlig sätt.
 
Väderprognoser siar om åsk/regn skurar på fredag, sol på lördag och söndag, bantemperaturen lär bli betydligt lägre än senast i Frankrike, något som skulle kunna gynna Mercedes med de hårdare gummiblandningar, Ferrari och RBR i sin tur kommer nog satsa på den mjukaste gummiblandningen, vem som kommer vinnande ur den ekvationen återstår att se.
 
Det om banan och den kommande racehelgen, Hamilton sägs vara redo att skriva på sitt nya 2 års kontrakt, som tippas ge honom ca 45 miljoner dollar per år, Bottas förväntas skriva på sitt nya kontrakt även han inom kort, även i hans fall lär det handla om ett flerårs kontrakt, båda herrarna sköter själv sina kontraktsförhandlingar som sig bör, det är onödigt att vara beronde av slavkontrakt med giriga managers om man inte måste vara det.
 
Så, på fredag är det dags att ta tjuren vid hornen, och ta reda på vem blir stortjuren av RBR. Kommer Hamilton åter igen ta pole, eller är det dags för Bottas att göra det? Kommer Kimi lyckas i kvalet och Vettel hålla sig i skinnet genom första kurvan, eller är det dags för RBR duon att glänsa på hemmaplan? Kan Marcus hitta en överväxel i sin Sauber och slå Leclerc? Frågorna är många och svaren få, det är det fina med racing, aldrig säga aldrig, allt kan hända i racing när man minst anar det.
 
Dagens grid girl vill inte leka med de små racingtjurarna, hon vill bara sitta under korkeken och lukta på blommorna.
 
Amen,..må korkeken vara med er.     
 
         
 
     

Kommentarer :

#1: ThomasF

Skönt att du skriver Brandon.Jag har hamnat i lite F1-dvala men här är alltid bra att läsa iallafall.Ha D bra//Thomas

Svar: Jag med, har haft lite problem med motivationen att skriva bloggen, man har så mycket annat för sig under sommaren. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven
#2: ilkkaluukas.blogg.se

Läste att maclaren är intresserade av komiskt?jag som följt kimi sen 2001 är inte förvånad.han ska vara väldigt duktig på att utveckla bilar. Just precis vad maclaren behöver.Alonso är duktig att köra fort men sen är det stopp hos honom.

Svar: Det skulle faktisk vara kul att se hur snabbt Kimi kunde sortera ut Mackens bil så att man kunde ta podiums med den.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Såg på ngt fr viasat motor att Kimi ev skulle ersätta Alonso hos Mcl. O Leclark till Ferrari. Vad får dem allt ifrån?

Svar: Av en spåkärring?
Brandon Lee

skriven
#4: Mikael Johansson

Såg att Viasatbloggen att Raikkonen -enligt Blomqvists kontakter- ersätts av Leclerc senast till SPA. Ferrari bossen är grymt besviken på Raikkonen prestation. Tycker det luktar klick drev. Snart kommer det väl att Eje Elg blir Saubers nya stallchef med.

Svar: Blomman är en patetisk hobbyjournalist som har haft svårt att dölja sin lika patetiska avundsjuka gentemot Räikkönen-Bottas, han har inte missat ett enda tillfälle att baktala eller misskreditera den finska duon. Alla kommer väl ihåg hans svammel om att Ericsson är minst lika bra som Bottas om inte bättre, och hans påstående, att om några andra förare skulle har varit lediga så skulle både Räikkönen och Bottas fått lämna sina sits.

99% av Blommans svammel är rent strunt, samma gäller den andra svenska "experten" i form av en halv taskig fotograf som begriper noll om F1, matching numbers de här två fjollor som borde pyssla med något de kan, som tex städa toaletter.


Blommans "säkra källor" brukar vara andrahandsuppgifter från italienska skvallertidningar, vars svammel ligger på samma nivå som herr Blomqvist "expertis", om det finns någon förare som sitter löst så är det Blommans polare Ericsson vars enda merit består en fet plånbok.
Brandon Lee

skriven
#5: Mikael Johansson

Väl formulerat Brandon. Ja hänt i veckan med hur många ggr vissa är med barn i åttonde månaden som visar sig vara påhitt varje gång är slående:)
Marcus blir inte bättre av att jämföras med andra i helt olika situationer. Som dessutom inte låter sig göras utan ingående fakta.
Merca sätter inte Bottas utan anledning i bilen. Likaså Ferrari, ville de ha hästgarvet hade de tagit honom, nu får han skratta bakom hjälmen hos RBR, sannolikt utan att bli någon mästare...

Svar: Blomman är bitter eftersom inga av hans påståenden som kommer från "säkra källor" stämmer med verkligheten, Ricciardo fick aldrig något kontraktsförslag varken från Ferrari eller från Mercedes, de har bättre förare än Ricciardo i form av Bottas och Räikkönen, som jag har påpekat tidigare så försökte Ricciardo bara trissa upp sin lön med påhittade kontraktsförhandlingar.

Blomman tjatade om hur Ricciardo skulle först ersätta Bottas, sedan Räikkönen, nu har stackarn blivit riktigt desperat i sin jakt på klickar, och eldar sin sekt med riktiga rövarhistorier. Han har alltid varit en okunnig amatör som nu tycks ha sjunkit även djupare än så, de enda människor som tar hans svammel på allvar är foliehattarna i hans patetiska # Ericsson är en gud" blogg, som avrättar all Teknikens Världs trovärdighet inom media sfären.
Brandon Lee

skriven
#6: Anonym

Tack Brandon.
Sitter i Rom och läste blommans skvaller
Trolig att kimi byter.... Not

Fricco

Svar: Ja, det är lika osannolikt som att Blomman skulle inneha tvåsiffrig IQ.
Brandon Lee

skriven
#7: Thunderpike

Haha toastädare ja det passar blompinnen bra till om ens det..

Svar: Han kan stoppa ner huvudet i toalettstolen , skura rent med skägget och spola utan att dra ut huvudet;-)
Brandon Lee

skriven
#8: Tom

blev avstängd när jag frågade varför han hyser sådant agg mot finska förare..;-)

Svar: Han har satt i system att svart flagga alla icke svenskar, och sedan skriva skit om deras landsmän i F1, för hans sekt är det fritt fram att smutskasta icke svenska förare i F1, det är bara att strunta muppen och hans patetiska skitblogg.
Brandon Lee

skriven
#9: Captain Hindsight

Tack Brandon! Jag har bara befunnit mig i stalker läge, men jag har läst alla inlägg så jag är med! Tack också för ett bra inlägg! Tycker att ditt illustrativa inlägg gör ett bättre jobb på att hypa helgens tävling än vad FIA lyckas med sina reklaminlägg.

Ang diskussionen om Kimi och Bottas kan jag bara hålla med. Jag tycker att det har gått till häxjakt i dagsläget och att man bör diskutera om han ens är lämpad att rapportera F1 pga sin Vettel fanatism. Han har aldrig gillat Kimi, men nu är det ju ett hejdlöst hackande. Det stör ju sändningen när man hela tiden ska sitta och höra honom oroa sig över Vettels framvingar, depåstopp eller däckstrategi. Det är också bisarrt hur det oavsett om Vettel är direkt involverad i en incident eller inte så är det synd om honom i alla lägen. Finns det bara en risk att Vettel drabbas av punktering för att han måste passera ett ställe där några rester efter någon incident ligger så måste även det nämnas. Senaste exemplet på det var ju helgens incident som mer eller mindre var Bottas fel när man lyssna på Janne då Vettel omöjligt kunde gjort något för att undvika situationen. Blir väldigt amatörmässig rapportering sen när han straffas för incidenten.

Det är okej att Janne B (och Anna A) gillar Vettel, det får man göra, men han har fortfarande ett jobb att göra så han kan väl försök att iaf rapportera någorlunda sakligt då med.

Ricciardo är ju en annan favorit som hyllas av gänget. Jag har inget emot Daniel, skaplig förare och verkar troligtvis en trevlig person, men när man rapporterar som om att han vore messias själv när han vinner ett race blir man ju lite fundersam. Racet i fråga avgjordes när SC kom ut. RB låg så långt efter täten när SC kom ut så de kunde kila in i depån och byta till nya däck medan Ferrari och Merca fick sladda runt på gamla däck. Sen när RB har bytt däck kunde de göra 1.2s lägre varvtider, både Max och Ricciardo, vilket resulterar i att man hinner ikapp täten omgående efter omstart. Detta framhålls som något av det bästa man sett på flera år och dagar och något som var värt att skriva om hem till morsan och farsan. Blir skrattretande när det i själva verket bara var ett lyckat depåstopp och inget annat. Vad är ett lyckat depåstopp att hylla när det är så dagens F1 ser ut? Har man tur så kan man vinna ett GP med ett väl tajmat stopp, klantar man till det så kan man förlora ett race. Klart man får bli glad när någon vinner ett GP, men va fan, måste väl finnas någon rimlighet i snacket kan jag tycka.

Sen vet inte jag när jag senast sett Viasat göra ett inslag med Kimi. Antagligen vill väl inte Kimi snacka med Viasat gänget vilket jag kan förstå, men jag antar att detta späder på den här illviljan man har mot Kimi. De känner sig dissade helt enkelt och då börjar man kasta skit istället.

Nåja det om det, förhoppningsvis får vi se lite finska framgångar i helgen. Tycker Bottas har kört bra i år, utdelningen har bara uteblivit. Skulle han inte drabbats av punktering på sista varvet och nu senast av Vettels kostsamma misstag så skulle han antagligen vara ledare VM striden i dagsläget. Att han bättrat sig är tydligt, senast var han bara var 0,1s efter Hamilton., vilket är helt klart godkänt efter bara 1 säsong i stallet.

Svar: Alltid ett nöje att läsa dina kloka ord och funderingar, du har förmågan att se det som finns istället för det som andra vill se,.du borde starta en blogg själv så att flera kunde ta del av din klarsynthet.
Brandon Lee

skriven
#10: Jonatan

Tänkte på Björn Wirdheim spm sitter med på Viasat m Blomman. Har han tyglar han måste hålla sig till tro el får han säga vad han vill?
Han om nån bör väl veta hur det är att va snabb men inte få visa det...
Va det inte 02-03 han var snabbare än Kristian Klein i jaguar men aldrig fick chansen. Med tanke på Kimi O kanske i viss del Bottas.
Kanske inte så relevant men ändå en tanke.

Alltid lika intressant o läsa:)

Svar: Svårt att säga, men Björn kan i alla fall en hel del om F1, något som man inte kan säga om Blomman.Björn hade nog inte de pengar som krävdes för att ta en sits, det är väldigt få som kan ta en sits i F1 helt utan sponsorer. Ha det gött Jonatan.
Brandon Lee

skriven
#11: Marcus

Kimi till McLaren och så blir han världsmästare igen 😀 Inte för att det är så troligt men det hade varit kul att se Ferraris och Alonso miner då 😁 Förutsatt att han slutar i F1.

Läste Annas komiska artikel om att Leclerc och Kimi skulle byta sitsar i augusti. Tror nog Kimi hellre lägger av än sätter sig i en Sauber igen.

Vi får se vilka spratt däcken spelar denna gången. Omkörningar är iaf kul så jag hoppas däcken håller för det


Svar: Ja, det skulle har varit skitkul, Alonso är mannen som alltid är på fel ställe vid fel tidpunkt,.om det nu inte är så att han själv fixar fram alla problem.

Anna kopierar vad hon har läst på annat håll, att Kimi skulle hamna i en Sauber är komik på hög nivå.


Pirellis däck är nog de sämsta i F ettans historia, ingen vet i förväg hur de kommer fungera. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#12: Classe P

Även fast jag finner det högst osannolikt så hade det varit intressant med Kimi i en Mclaren. Möjligen skulle då ett mönster kunna urskiljas i att Alonso lämnar mediokra bilar efter sig som Kimi omvänder till konkurrenskraftiga? Ett brittiskt team med bland andra Mark Slade hade suttit fint! Synd bara att Alonso lyckades sumpa kontraktet med Honda. Nåja, drömma kan man göra.

Starkt av dig att du orkar skriva även när motivationen sviktar, det är högst uppskattat av oss som läser denna blogg.

Svar: Ja, hade varit kul att se vad Kimi kunde åstadkomma, Alonso gör ju inget annat än gnäller och är en totalt värdelös testförare. Ibland sjunker motivationen när det inte görs tillräckligt stora förändringar för att skapa bättre racing, för varje steg FIA tar framåt så tar dem två bakåt. Ha det fint Classe.
Brandon Lee

skriven
#13: Skauningen

https://www.motorsport.com/f1/news/sauber-no-talk-of-mid-18-leclerc-ferrari-move-1053320/
Så mycket för blommans Svammel

skriven

Kommentera inlägget här :