1 Hamilton
2 Bottas
3 Vettel
4 Verstappen
5 Ricciardo
6 Räikkönen
7 Sainz
8 Leclerc
9 Magnussen
10 Grosjean
11 Ocon
12 Hulkenberg
13 Perez
14 Gasly
15 Ericsson
16 Alonso
17 Vandoorne
18 Sirotkin
19 Stroll
20 Hartley
"Får jag be om största möjliga tystnad" har varit dagens melodi, dock vaknade man ur midsommardagens koma lagom till kvalet på Paul Ricard.
Mercedes hade med sig en PU uppdatering, som räckte till för att bemanna första startledet, Hamilton slog Bottas med 0,118 sekunder, Vettel fick ge sig för Mercedes duon,och hamnade 0,371 sekunder efter Lewis.
Verstappen kvalade ut Ricciardo, och startar bredvid Vettel från fjärde rutan, det tredje startledet delas av Ricciardo och Räikkönen, vars sista kvalvarv åter igen misslyckades, dock gjorde även stallet åter igen ett misstag, när de skickade ut Kimi för två kvalvarv bara för att sedan meddela, att soppan inte räckte till två försök, bra jobbat Ferrari.
Sainz som kvalade ut kvalspecialisten Hulkenberg startar från fjärde ledet tillsammans med Leclerc, som för första gången tog sig till kval tre, bra jobbat av mannen från Monaco, vars debutsäsong så här långt är en succé. Magnussen delar femte ledet med stallkompisen Grosjean, som tog i lite för mycket på hemmaplan och hamnade i räcket.
Ocon kvalade ut Perez och startar från sjätte ledet tillsammans med Hulkenberg, som inte hittade det rätta flytet idag, och Perez delar sjunde ledet med Gasly som åter igen kvalade ut Hartley. Ericsson tog ett steg framåt efter gårdagens besök i räcket, och startar bredvid Alonso, vars McLaren har tydliga problem med att hitta ett fungerande samarbete mellan mekanisk och aerodynamisk grepp, något som i sin tur leder till att man inte får ner kraften på banan på rätt sätt.
Vandoorne blev slagen av Alonso och startar bredvid Sirotkin från näst sista ledet, det sista delas av Stroll och Hartley, den dynamiska duon som borde pyssla med något annat än att köra en F1 bil.
Apropå diverse rykten "vem som kommer köra var" 2019, man bör ta dem med en stor nypa salt, speciellt vad det gäller Kimi, dessa rykten är av kvällstidning karaktär utan någon större trovärdighet.
Samma gäller i fallet Ricciardo, när australiensaren försöker trissa upp sina lönekrav hos RBR. Det börjar bli lite komik i det hela, när han på en och samma gång är på väg till Mercedes, Ferrari, McLaren och Renault, eller stannar eventuellt hos RBR, allt enligt mediamurvlarna, som desperat försöker hålla liv i en silly season som inte existerar.
Det om kvalet och diverse rykten, Renault har samma typ av problem som McLaren i fråga om att få ner alla hästkrafter på banan på rätt sätt, även om problemet är något mindre framträdande hos Renault. Nu har de anställt en ex Mercedes man, som ska hjälpa till för att rätta till det, klokt av Renault, det spelar ingen roll hur många hk man får ur sin PU om kraften inte levereras på banan på rätt sätt, Mercedes är mästare på det, något för de andra att ta efter inklusive närmaste rivalerna Ferrari och RBR.
Det var allt för i dag, nu ska jag ta hojen och snurra lite för att skingra på dimman som eventuellt dröjer kvar under peruken.
Dagens grid girl håller greppet om paraplyn i fall att, något som även ni bör göra.
Amen, må midsommaraftonens baksmälla vara med er.
Beröm till LeClerc! Surt för Kimi. JB kom lite i byxan när Marcus lyckades ta sig till Q2. Det kommer bli ett jämnt race. Fråga: Kompisen har hittat en fulstream med Sky Sports kommentatorer. Vad har du för åsikt om dem? Kan ju spara 400 kronor i månaden och slippa Blommans "analyser" så det känns som win/win. Ha det gott. Magnus