MERCI BEAUCOUP PAUL RICARD

 
 
 
Den befarade köbildningen uteblev på Paul Ricard av flera olika anledningar, ett av skälen var Vettels patenterade "man vinner sällan eller aldrig racet i första kurvan" hjärnsläpp, när han förstörde både sina egna och Bottas chanser till en podiumplacering. Tysken bad om ursäkt för sin fadäs efter racet, men tycks aldrig lära av sina misstag, utan upprepar dem gång efter gång. Kimi har han kört på fyra gånger in i eller genom första kurvan på olika banor, fem sekunders "straff" från domarna var mer en belöning än ett straff, Vettel behärskar verkligen konsten att skjuta sig själv i foten, synd bara att det är andra som får betala för hans dumheter.
 
Det andra skälet till kökörningens bortfall var Pirellis däck, som tycks fungera efter slumpgenerator principen. På vissa typer av asfalt under vissa väderförhållanden levererar dem rikligt med grepp och måttligt med slitage som igår på Paul Rickard, vid andra tillfällen inget grepp alls, och slitage utöver det vanliga när det blir i det närmaste omöjligt att få dem upp till rätt temperatur "inom fönstret".
 
Det tredje skälet var den lätta utgången ur kurvan till DRS rakan, där mer eller mindre samtliga hade gott om traction tack vare Pirellis för dagen greppvänliga sulor, och kunde i slutet av DRS zonen välja vilken sida man skulle köra om på.
 
Hamilton fick ännu en gång en enkel resa fram till målflaggan, Verstappen tackade och tog emot när Vettel tog ut både sig själv och Bottas från kampen om podiums, och Kimi gjorde ett riktigt bra race efter sitt misslyckade kval.
 
Ricciardo hade inte farten att kriga om podiums, Vettel krigade sig upp till en femte plats i mål, och visade därmed hur osannolikt stor gapet är mellan topp tre stallen och resten av gänget.  Magnussen gjorde åter igen ett starkt race i sin HAAS, och höll undan för Bottas vars skadade bil begränsade hans möjligheter att sätta in ett avgörande omkörningsförsök. Mercedes kör med lite rake, så diffuserns ena kant släpade på asfalten när Bottas linkade till depån med en punktering, något som inte var nyttigt för bilens balans och  downforce nivå, att hans mekaniker sedan gjorde bort sig under ett depåbesök som varade nästan 9 sekunder hjälpte inte det heller, så en sjunde plats var det bästa som Valtteri kunde ordna på Paul Ricard.
 
Carlos Sainz gjorde en stabil insats på Paul Rickard, men blev av med några placeringar när  en del av hästkrafterna försvann i slutet av racet, teamkompisen Hulkenberg hade lite jobbigare racehelg men fick till slut två poäng med sig från Frankrike. Den sista poängen gick till Leclerc som är duktig i kval, men inte riktigt lika stark i race, i mina ögon är han mer en "produkt" än en talang, mer en "nötare" som Vettel än en råtalang som Hamilton.
 
Ericsson gjorde ett ok race utan att glänsa på något sätt, Ocon och Gasly tog ett skamgrepp om varandra och försvann ur racet redan i första kurvan, Alonso tycks ha helt tappat intresset för F1 och lär inte dyka upp igen i F1 nästa år, Grosjean är fortfarande utan poäng osv, det märkliga med gårdagens race var, att domarna inte alls reagerade på alla som genade i första kurvan och tjänade placeringar på det.
 
Det om racet, jag kikade lite närmare på McLarens bilar som tycks ha tappat all fart, själv säger dem att de inte kan hitta några fel på aerodynamiken i en vindtunnel. Som jag nämnde tidigare, så tror jag att deras problem med bilen kommer ur den bristande balansen mellan det aerodynamiska och den mekaniska greppet, båda delarna fungerar för sig men inte tillsammans, något som leder till att drivlinan inte levererar kraften på banan på rätt sätt.  McLaren har bra aero, något som märks i hur mycket rake bilen tål att köras med utan att diffusern tappar flåset, den har även visat sig ha tillräcklig med mekanisk grepp, nu gäller det att hitta den rätta balansen i det hela, synd bara att varken Alonso eller Vandoorne är specielt duktiga som testförare, Macken behöver en testförare av rang för att reda ut problemet med den bristfälliga balansen.
 
Vi avslutar med ett statistisk chicken race Räikkönen-Leclerc, den sistnämnda har höjts till skyarna av diverse hobbyjournalister och F1 fans, som kräver Kimis avgång så att frälsaren Leclerc kan rädda Ferraris ära,.men är Leclercs rookie säsong så mycket vassare än Kimis dito var?
 
Kimi kom till F1 direkt från Renault 2000, körde 17 race för Sauber, fick bryta 7 av dem på grund av diverse problem, i de race som han kom i mål blev hans placeringar följande: 6, 8, 4, 10, 4, 10, 7, 5, 7.
 
Charles i sin tur körde i Renault 2.0(tidigare 2000), F3, GP3, och F2 innan han kom till F1 och Sauber, han har till dagens datum följande statistik i F1: 13, 12, 19, 6, 10, 18, 10, 10.
 
Så, en naturtalang vs en produkt, vem har "det"? Jag sätter mina slantar på Kimi, Charles har fortfarande en lång väg att vandra innan han får krypa ner i en Ferrari.
 
 
Dagens grid girl har "det" utan tvekan, jag för min del tar en tripp till Wales för att kika på en hoj som ryktas vara till salu, dock inte åt mig själv utan för en samlarens räkning, jag återkommer här i bloggen om några dagar.
 
Amen, må naturtalanger vara med F1.      
 
 
    
 
    

Kommentarer :

#1: Anonym

Var lite skillnad på kimi och Charles statistik. Var det lika många bilar som idag när kimi började?tycker att bottas har en förbannad otur.liknar rätt så mycket kimis otur.fel plats i fel tillfälle. Får hoppas bottas otur vänder och att kimi skärper sig i kvalet.han har nog sumpat någon seger på grund av sina dåliga kval

Svar: Det var faktisk fler bilar tidigare. Bottas otur måste väl ta slut någon gång, liksom Kimis oflyt under kvalet, vill man vinna så måste man starta från första ledet.
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

En kommentar bara, grid girl I like!
Förresten, visst är det konstigt att se hur bra Kimis bil går när Vettel hamnar i ett läge där man inte kan få in honom före Kimi utan att det ser för dåligt ut?
Vet som en gammal konspiratorisk gammal gubbe men ändå,,,Brandon din blogg är ett guldkorn,,,

Svar: Kimis bil lider av Vettel virus, den fungerar till 100% bara då när Vettel inte hänger med;-)
Brandon Lee

skriven
#3: Captain Hindsight

Lägger mina slantar på att Kimi kör även nästa säsong om han själv vill. Fortfarande snabb och Ferraris senaste världsmästare, enormt populär och oproblematisk kollega.

För inte allt för länge sen var Verstappen på väg till Ferrari, men det blev det inget av. För en vecka sedan var det Ricciardo på väg till Ferrari, nu verkar han vara på väg till McLaren. Ricciardo är inte oduglig som förare, men Vettel vill säkerligen inte ha honom som kollega om han får välja mellan honom och Kimi. Naturligtvis inte Vettel som bestämmer, men det är klart att han får lämna synpunkter om framtida kollega. Sen tycker inte jag att Daniel har gjort något utöver det vanliga för att förtjäna den platsen, han har presterat bra pga SC eller andra extra ordinära händelser, men några riktiga bragder lyser med sin frånvaro.

Leclerc är uppenbarligen intressant för media. Nu är tyvärr inte Marcus av den yttersta kalibern så det är svårt att veta hur duktig Charles egentligen är, men visst har Charles lyckats bra i Sauber. Däremot så ser jag inte varför Ferrari skulle ha någon brådska att plocka upp honom till Ferrari redan nu. Vänta ett år eller två och Verstappen blir tillgänglig, även om jag börjar tvivla på att han kommer mogna desto mer. Mer sannolikt att han blir en ny Grosjean..

Kimi gör ett bra jobb med de förutsättningar han har fått, stallet vet det och Kimi vet det. Jag tror inte Ferrari byter förare bara för bytandets skull. De har snarare mer att förlora än att vinna genom att byta i dagsläget. Nej Ferraris stora problem är deras strategier och konstiga filosofi som gör mer skada än nytta, men man verkar vara helt obenägen att lära sig den läxan..

Svar: Det var inte igår Captain Hindsight, kul att få ta del av dina kloka ord igen, jag hoppas att det inte dröjer ett antal månader innan du upprepar ditt besök;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Angående Vettel/Bottas. Det finns en regel inom travsporten som ibland har problem på upploppet innan målgång med trängningar från ekipage som försöker ta sig ut i banan från innerspåret för att kunna spurta. Om måldomarnämnden anser att just en sådan trängning har stört ett annat ekipage som haft fritt fram men fått slå av på sin spurt och pga det tappat placeringar i slutställningen så kan de byta plats på de ekipagen i slutställningen. Alltså Vettel slutar femma och Bottas sjua. Vettel anses skyldig till kollisionen i början och flyttas därför tillbaka till plats sju och Bottas till plats fem. På så sätt kan du inte belönas för en manöver som gör att du förstör ett race för någon som ligger framför dig i resultatlistan. Något liknande eller variant hade säkert gått att genomföra även inom motorsporten. Mvh Magnus

Svar: Bra förslag Magnus, skicka det till FIA.
Brandon Lee

skriven
#5: calle bergström

Jag undrar om inte själva banans layout orsakar sån startkalabalik vi fick se,ingen behöver släppa gasen lika bra
fäste överallt.Med gräs eller räcken vet alla att racet är över
om man satsar för hårt.Dessutom är det störande med alla
målade ränder o banan är den svarta.Dom är förhoppningsvis
lite försiktigare nästa helg mycket gräs!

Svar: Förare klagade på olika typer av asfalt där man hade lappat ihop den, kanske bromsade Vettel just på ett sådant ställe. Vad det gäller banan håller jag med dig, en tok för lätt och förlåtande bandesign, händer ingenting om man hamnar utanför idealspåret.
Brandon Lee

skriven
#6: David

Tack för en bra analys, håller dock inte riktigt med om att man kan jämföra Kimi i Sauber 2000, med nutida Leclerc. Min uppfattning är åtminstone att Sauber då var mer konkurrenskraftiga. Man kan ju givetvis göra gällande att Kimi som förare gjorde Sauber mer konkurrenskraftiga - vilket för all del kan stämma. Oavsett vad man tycker om detta vore den enda rättvisa jämförelsen resultat i samma material under samma tid.

Annars vore det som att jämföra Kimis år i Ferrari mot Schumachers. Gör detta Kimi till en B-förare i jämförelse? Det skulle inte jag påstå men med logiken du använder skulle man kunna dra den slutsatsen. Kan dock hålla med om att det är lite väl tidigt att höja Charles till skyarna även om hans prestationer har varit bra och väl över Marcus som är den enda rimliga måttstocken.

Svar: Sauber har alltid legat på samma nivå bortsett från åren med BMW, därav att jag inte tycker att Leclercs resultatnivå på något sätt är så avvikande, duktig snubbe men inte någon överjordisk supertalang som media murvlar gör gällande.

Tja, Kimi tog titeln direkt när han kom till Ferrari, något som Schumi hade missat två år i rad, Schumis titlar kom i första hand från överlägsen däckmaterial som ingen annan hade tillgång till, gillade han inte däcken på fredag fick han nya till lördag, inte speciellt svårt att vinna när man har ensamrätt till bästa däck.


Leclerc jämförs med sin stallkamrat som i mina ögon inte håller måttet, duktig chaufför men saknar det lilla extra som toppförare har, Leclerc får ut det mesta ur bilen, det gör inte Marcus.
Brandon Lee

skriven
#7: Lito

Heidfeld´s placering samma år 4, 3, 7, 6, 9, 6, 6, 6, 11, 6, 9 poäng 12
Kimi hade 9 poäng och rookie

Svar: JJ Lehto var hos Sauber 1993, hans placeringar var 5,4,7,8,9,7,8. Mika Salo körde för dem 2000, hans placeringar var 6,8,7,5,10,6,5,10,9,7,10,8,.med andra ord, alltid samma nivå hos Sauber bortsett från åren med BMW.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :