GO CANADA GO

 
Circuit Gilles Villeneuve är en stadsbana som påminner den i Baku, bromsa och gasa, hög traction nivå är ett måste för att undvika hjulspinn och därmed även däckslitage. Bilarna körs med låg downforce inställningar, och greppet från asfalten är minimal, så en bil med bra mekanisk grepp som rider kerbsen utan att tappa kontakten med underlaget krävs i Kanada för att blanda sig i kampen om poängplaceringar.
 
CGV sätter höga krav på bilarnas bromssystem, extra kylning för bromsar hör till i Kanada, en kraftfull PU ger fördelar på den långa rakan innan man ställer sig på bromsen in i höger-vänster chikanen för att undvika närkontakt med "mästarnas mur", muren-räcken är aldrig långt borta i Kanada, skillnaden mellan en succé och en katastrof räknas i millimeter på CGV, klarar man inte av att hålla sig kvar på den optimala racelinjen så sitter man i muren.
 
Kampen om pole lär bli en kamp mellan Mercedes och Ferrari piloter, RBR vann senast i Monaco, men CGV är en helt annan typ av bana där nivån av downforce inte betyder särskilt mycket, utan som sagt var så handlar det hela om mekanisk grepp, traction, bra bromsar och hästkrafter, något som gäller även för gänget på mittfältet och bakåt. Force India kan mycket väl göra bra ifrån sig i Kanada, kanske även sorgebarnet Williams liksom Sauber.  Just nu siar väderprognosen om temperaturer kring 22-24 grader och halvklart väder under racehelgen, men i Montreal kan väderförhållanden slå om både snabbt och oförväntad, så det återstår att se hur det hela artar sig ur meteorologisk synpunkt.
 
Mercedes har valt den lite hårdare linjen i fråga om gummiblandningar i Kanada, kanske inte så konstigt med tanke på vilka problem de har haft att få hypersoft att fungera tillfredsställande, Stroll i sin tur har valt hela 5 set av den hårdaste gummiblandningen, något som kan vara ett resultat av hur svagt årets Williams hittils har levererat.
 
Det om den kommande racehelgen, hos Williams fortsätter personalomsättningen att accelerera, först försvann designern Ed Wood, sedan var det dags för aerodynamikern Dirk de Beer att lämna stallet, han ersatts med Doug McKiernan, McLarens ex aerochef, märkligt kortsiktigt agerande av Williams ledningen kan man tycka.  Att Woods och de Beers design filosofier inte fungerade ihop har jag förståelse för, Wood var en förespråkare av låg downforce-låg drag konceptet, de Beer i sin tur försökte föra in Allison inspirerad hög downforce, max rake tänkande, ur det hela föddes en bil som inte alls har levererat efter förväntningar ute på banan, även om data från vindtunneln och från simulatorn antydde på det.
 
Det kan vara så, att man hos Williams gärna skulle vilja se en återgång till ground effect konceptet, och därmed också en mycket enklare aerodynamik. Nico Rosberg blev förtjust i det enkla i Kekes gamla ground effect Williams under Monacos racehelg, jag för min del har alltid sagt, att den enda rätta vägen till  underhållande F1  racing är just ground effect konceptet, gärna tillsammans med active ride systemet, det är den komplicerade aerodynamiken som är boven i dramat.
 
 
 
Dan Kneen, 1987-2018, rest in peace Dan. 
 
 
Dagens grid girl har ersatts med dagens summer girl, en favorit i repris, Mailis från Helsingfors, hon vet hur man håller huvudet kallt i sommarvärmen. 
 
Amen,..må sommaren vara med er.      
 
 
         
 
 
      
 
     

Kommentarer :

#1: Nico

CGV tycker jag ändå är lite nice. Det finns två bra ställen att köra om inför hårnålen och in i sista chikanen innan wall och champs'. Sen kan det bli tillfällen in till första kurvan. Har alltid hållit CGV som en bra bana ur racing synpunkt.
Varje gång det tävlas på den dras en (skitdetalj) ut i ljuset för mig. Stadsbana... För mig är följande exempel stadsbanor; Monaco/Singapore/Baku... Australiens och Kanadas GP som oftast kallas stadsbanor är väl egentligen parker som det tillfälligt tävlas i. Visst finns det någon betongmur här o där som på en vanlig bana ibland. Men stadsbanor hade jag nog aldrig kallat dom. Isf skulle man kalla Monaco och Baku för bakgate-lopp eller något.

Håller verkligen med dig om markeffekt - att det ska vara så svårt.
Du en fråga, jag sökte en artikel jag läste för ett bra tag sedan om hela yxningen av Kimi från Ferrari förra gången. Hur det smiddes planer i bakgrunden och allting samtidigt som andra förare kontrakterades osv. Jag försökte hitta tillbaka till denna utan framgång. Sitter du möjligtvis inne på någon länk?

Du vet hur jag brukar sitta och fnula på "chain of events" när det gäller förare och stall inför kommande år. Jag tror ju inte att det kommer att hända mycket i toppstallen om ingen i "di trenne" känner för att hoppa av.
Jag är en stor supporter av att hålla talang färsk, dvs låt dom inte sitta och ruttna och stanna av i sin utveckling. Tänker närmast på Ocon. Han har haft i mina ögon två bra perioder. Den ena var den fina streaken med alla lopp han kom i mål, och sedan en lärorik period med några misstag och brutna lopp. Det är ju så att det behövs också. Men... sitta och häcka i Force India är nog inte bra för honom. Men han kan ju inte ta vägen någonstans.
Tongångarna hos STR och Hartley känns lite skakiga. Jag har inte sett Hartley som en långsiktig lösning. Han verkar vara en trevlig grabb och det är en fin saga att han till slut kom in igen. Men vem sjutton ska dom hitta att fylla ut den sitsen med. Dom har väl knappt (nya) produkter med licenspoäng nog för en repa i F1?
Och hur ska Ferrari hålla Charles varm om dom inte kan klämma in honom i ännu snabbare bil? Och det kommer till frågan jag har funderat lite på. Haas tog väl på Ferraris inrådan/Claro-pengar in Gutierrez. Men efter det har dom känts ganska självständiga. Vad tror du, har dom några måsten från Ferrari? I mina ögon känns det helt genomförbart och win-win för alla att släppa Romain eller Kevin för att deala lite och ta Charles. Vi vet ju hur ogärna Ferrari tar in unga förare till moderskeppet för tidigt.

Mailis är som kamelerna, förvarar vätskan i puckeln/pucklarna... 8-)

Över och ut...

// NIco

Svar: CGV är en bra bana, en mix av stadsbana-race dito, men man har gjort den lättare genom åren med vissa justeringar.
Markeffekt är grejen att fixa fram bra racing,.apropå Kimi, du fick svaret av Classe här ovan.

Apropå Ocon, Mercedes lär vilja ha ett liknande samarbete med FI som Ferrari har med HAAS och Sauber, då kan man ha Ocon på tillväxt ett par år till, den stora frågan lyder hur länge Hamilton stannar,.han kan sluta tidigare än många tror.

Red Bull har ju sparkat alla sina talanger så det finns inga alternativ, men kanske skulle man kunna ersätta honom med Kubica som en tillfällig lösning.

HAAS tar inga order från Ferrari, Leclerc är en stor talang men det är en jävla skillnad att köra för Ferrari istället för Sauber, där ställs det helt andra krav på en förare, man måste alltid leverera och misslyckas man med det så är det alltid förarens fel, även då när bilen är kass, det är inte många som pallar för trycket hos ett toppstall.


Ha det Nico.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Instämmer med Nico, CGV ser jag som en bra bana ur underhållningssynpunkt (borde vara den enda synpunkten?). Ser fram emot helgens race!

https://www.google.se/amp/s/f1bias.com/2012/04/05/truth-about-kimi-ferrari-santander-2008/amp/ Kan det vara denna artikel du söker Nico?

Det är inte bara vassa chaufförer som levereras från Finland. Bra blogginlägg med tillhörande ögongodis som vanligt!

skriven
#3:

Det var en rejäl kommentar och ännu rejälare läsning kring Kimmi, riktigt intressant så tack för länk!! Intressant läsning som alltid! Livet är inte rättvist å allt det där... (Förutom i MotoGP såklart)

skriven
#4: Antonio

Skönt med en bana där man kan köra om (skippade Monaco just av den anledningen). Många av dem sakerna som skulle göra att F1 mår bra igen kommer nog aldrig hända, finns ingen som har stort inflytande som tänker på racingen bästa. Hur ser BL på rykterna att Lorenzo ska köra för Honda nästa säsong i Moto GP ? Tro han att han kan vinna mot marques eller börjar han se slutet på käriaren ?

Svar: Så sant som du skriver, i F1 kommer pengar först, sedan mer pengar, och ännu mer pengar,.racing,.?,.ingen som bryr sig. Lorenzo kommer att köra för Honda, dock blir det svårt för honom att slå Marques som helt enkelt är en bättre förare. Ha det A.
Brandon Lee

skriven
#5: Rickard Smedberg

Det här motorreglementet måste vara ett skämt, flera team börjar allaredan inför lopp nr7 att prata om NÄR dom ska ta
sina motorbestraffningar. Fabrikerna måste ju ändå tillverka
reservmotorer och delar till dessa, då vore det väl bättre
att höja antalet motorer rejält för att slippa den här
bestraffningscirkusen eller har jag fel när jag tänker så?
Ha det bra!!

Svar: Du tänker helt rätt,.en gång i tiden använde man tre motorer per helg. Må solen vara med dig Rickard.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :