CANADA GOOSE PARTY

 
 
BL: "Vad tyckte du om dagens,.eh,.race?"
Jonas B: "Vilket race?"
 
Så kan man sammanfatta spektaklet på CGV i går, boven i dramat?  Ett ord, aerodynamik.
Att lära sig av sina misstag är ett egenskap som lyser med sin frånvaro hos FIAs så kallade experter, samma misstag upprepas år efter år, när FIAs så kallade experter sågar av grenen de sitter på, och vägrar att lyssna på dem som verkligen kan något om racing och aerodynamikens påverkan på det.
 
Tristessen från Monaco upprepades i Montreal, topp tre stallen varvade resten av gänget, publiken somnade in, allt var frid och fröjd i F ettans magiska värld.
 
 
Så, dags för ris och ros för de inblandade, vilka fick tummen upp, och vilka fick tummen ner.
 
Tummen upp för topp tre, Vettel, Bottas och Verstappen, bra kval, väl genomfört race även om det inte hände så värst mycket, tummen upp även för Ricciardo som klättrade två placeringar.
 
Tummen ner för Hamilton och Räikkönen, svagt kval följt av ett svagt race för båda herrar, de kan bättre än så här.
 
Tummen upp för Renault duon Hulkenberg-Sainz, liksom för Ocon som tappade några placeringar på grund av ett långsamt depåstopp.
 
Tummen upp för Leclerc som åter igen tog en poängplats, och för Gasly som gjorde ett bra jobb när han fick tillgång till en PU värd namnet.
 
 
Tummen ner för Grosjean, Magnussen, Perez, Ericsson, Vandoorne och Sirotkin, Alonso skötte sig tills bilen gav upp, Hartley och Stroll hör inte hemma i F1.
 
 
 
Apropå Marcus, det slår gnistor om honom, men på fel sätt, att bli så totalt utskåpat av en rookie duger inte alls. Leclerc är en duktig förare, men Marcus i hans nuvarande form är inte en fullgod värdemätare för att avgöra hur bra förare Leclerc verkligen är.
 
Saubers bilar genom åren bortsett från en kortare period i BMW regi har varit rätt så beskedliga ur prestanda synpunkt, så även i år, så det har varit upp till förarna att försöka kriga sig till en poängplats.
Leclerc har gjort ett bra jobb, men det har också andra förare gjort hos Sauber genom åren med medioker material, däribland den finska trion Räikkönen-Salo-JJ lehto. Ingen av de var utanför topp tio i de race dem tog målflaggan i, man ska även hålla i minnet , att förr om åren var det bara de sex första som tilldelades poäng, inte tio i topp som är brukligt numera.
 
Marcus är en duktig förare, men inte i nivå med de allra bästa, Leclerc har visat att det inte är omöjligt att ta poäng i en Sauber. Marcus måste jobba hårdare för att få ut max ur bilens potential, just nu får han inte ur mer än 85-90 procent,.det är den sista 10 procent som gör skillnaden ute på banan, det är skillnaden mellan en poängplats och en plats ner i kön.
 
 
 
 
Det om F1, Bottas har blivit med en hoj, en MV Agusta, en rätt så trevlig sak, men när jag provkörde en så tyckte jag att hojen kändes lite onödigt kompakt, kan bero på att jag är 187 lång och Valtteri 173, men hur som helst, välkommen till hojåkare gänget Valtteri.
 
Hamiltons polare Winnie Harlow får äran att agera som dagens grid girl, hon viftade med målflaggan några varv för tidigt, något som orsakade en viss kalabalik ute på banan, kanske var hon lika uttråkad som publiken och ville få ett slut på tristessen i Montreal.
 
Amen,..må aerodynamiken vara med FIAs experter.      
 
 
         
 
 
        
 
        

Kommentarer :

#1: Tomi

För min del gick racet över snabbare än väntat, såg det i efterhand vid 2230 tiden, plötsligt var klockan 0400,somnade mot min vilja nånstans vid varv 27, fick sova lite extra det var väl det mest positiva ned gårdagens race,,,,shit de måste göra något, bloggen trevlig som vanligt,,,

skriven
#2: Marcus

Jag har tagit för vana nu att se loppen i efterhand för då kan man spola igenom det tråkiga. Vilket tyvärr blir en del.

Kimi gjorde väl inget höjdarlopp men han var väl den enda som inte fick en uppdaterad Ferrari motor?

Ericsson får verkligen Leclerc att se bra ut.

skriven
#3: Tomi

Kimi kan ju och andra sidan inte göra så mycket i racet när Vettel är den enda av dem som har de senaste uppdateringarna i tex motorn,,,,

skriven
#4: OK

Starten var kul, Verstappen gjorde ett allvarligt försök på hyper men Bottas kämpade emot. För ovanlighetens skull parkerade inte Verstappen båda två utan accepterade att Bottas var litet starkare. Och Ricciardo tjänade en placering på starten. Sen hände inte mycket förrän det flaggades av ett varv för tidigt som skapad en sekund av osäkerhet.

skriven
#5: F1 One

OK
Du fick med precis alla händelser värt att notera.
Den där sekunden av osäkerhet efter flaggningen var nog den mest spännande!

skriven
#6: Anonym

Se där ja hur det kan gå! Modellerna är arbetslösa och tvingas till nya arbetsuppgifter. Inte bra! Nä, tillbaka till griden girls. Eller möjligtvis kan rallycross pamparna anställa dem så får vi iallafall något att titta på efter 2020. Herre min jesus precis när de fick fart på grejerna igen begår de kollektivt självmord. En till som snart är arbetslös iaf inom F1 är stackars Markus. Om inte, vilket jag inte för fem öre tror på själv LeClerc får chansen i Ferrari redan 2019 och Kimi väljer att stiga av. Men jag tror Kimi kommer skriva på för ett år till innan vi ser det hända. Skitlopp till trots tror jag ändå att kommande månad kommer bli väldigt viktig för utgången av hela säsongen. Lewis ser inte helt taggad ut och har haft en del flyt att tacka för hittills. Kan Vettel hålla sig på banan och knipa några race nu kan det vara det som svänger över. För övrigt går jag emot alla och hoppas Ricciardo kritar på för Renault framöver. Med fyra toppteam kanske jag väljer att följa sporten även efter Kimi parkerat i garaget. Ha det gott. Magnus

skriven

Kommentera inlägget här :