WHO´S HELPING WHOM

 
Ur inspiration och motivationsynpunkt är det tacksamt befriande för en F1 bloggare att slippa den motorsport kastrerade, sterila miljön i Peking, här på Brittiska öarna kan man hitta racingens och F ettans DNA överallt, liksom liksinnade att umgås med, Brittiska öarna är racingens spirituella hem med allt vad det innebär.
 
 
Ferrari envisas med att stanna i Italien, men hur är det med Ferraris DNA, finns den i Italien? Drivlinan är hjärtat i en F1 bil, så i den borde det vara enkelt att spåra Ferraris italienska DNA,.eller?
 
Om man plockar isär Ferraris drivlina, så visar det sig att det  inte är så värst många komponenter som härstammar från Italien.
 
 
Växellådan kommer från brittiska Xtrac, vevaxeln från franska Chambon SA, kolvar, cylinderfoder och Jet Ignition från tyska Mahle, kopplingen från tyska ZF Sachs, turbon från Honeywell i USA, ventiler från Del West i USA, hybridbiten har byggts tillsammans med AVL hybridspecialisten från Österrike osv. 
 
Det är givetvis inte enbart Ferrari som skruvar ihop sin drivlina av komponenter vars ursprung ligger utanför hemlandets gränser, samma procedur tillämpas av samtliga inblandade inom F1. Brittiska  Grainger & Worrall som gjuter motorblogg är okända för de allra flesta F1 fansen, men i racingkretsar vet alla vilka de är. Penske Racing levererar stötdämpare till F1 liksom Sachs, Bilstein och Koni, AP Racing kopplingar, Goetze kolvringar, Magneti Marelli bla växellådor och elektronik osv, det vimlar av komponenttillverkare från olika håll i världen i F1.
 
Mercedes AMG har fått mycket kredd för sin smarta turbo konstruktion, men är det verkligen Mercedes själv som ligger bakom konstruktionen? Nej, det är den japanska IHI som gör det, ett företag som har haft nära kontakter med Daimler, nu ska de hjälpa Honda att hitta mer effekt ur sin PU.
 
Så, vem hjälper vem i F1? Hobbyjournalister har haft en ovana att vilseleda sina läsare med uppdiktade historier om hur Mercedes har hjälpt Ferrari att komma ikapp på PU sidan, men så är inte fallet, utan det är ovannämnda underleverantörer och specialister som har gjort det, däribland hybridspecialisten AVL, Mercedes och Ferrari anlitar samma specialister i många områden.   
 
Nico Rosberg pratade om "inside info" i sin vlogg angående Ferraris turbo och MGU-H, bättre och snabbare respons, mer effektiv lagring av energi osv, lanserade det hela som en nyhet, jag för min del tycker inte att något som var känt redan i början av mars är direkt någon nyhet i juli. Underleverantörer jobbar givetvis hela tiden med att förbättra sina produkter, men Ferraris fartökning kommer i första hand från hur batteriet bunkrar energi och när energin är tillgänglig för att sätta lite extra snurr på kompressorn. FIA har haft åsikter om batteriets inre konstruktion, hur man har delat upp den ur energileverans synpunkt, Ferrari lyssnade och gjorde en förändring, men tycks nu ha hittat ett nytt sätt att kringgå regelbokens andemening i frågan. Det lär inte dröja alltför länge innan konkurrenterna åter igen gnäller hos FIA, och begär en närmare granskning av Ferraris hybridrelaterade prestanda, om det inte funkar så försöker de kopiera Ferraris lösning efter bästa förmåga, F1 i ett nötskal, gnäll och copy cat verksamhet.
 
Det om teknik porr, det är snart dags för mig att gränsla hojen och lämna London, jag hör av mig igen i mån om tid och lust om några dagar från Brittiska öarna, där fru Räikkönens passning till Mercedes och Hamilton har blivit en klassiker:" If you cry like a girl when you lose, do ballet,.just saying".
 
 
Dagens grid girl hejar på Iceman, hon är inte ensam om det.
 
Amen,..må balett bli det nya, lilla svarta hos Mercedes.      
 
 
    
 
 
 
 

Kommentarer :

#1: Janne

Underbart inlägg, du ska ha tack för mycket klarläggande, istället för allt svammel på andra sidor.
Jag gillar Minttu´s kommentar.

Svar: Minttu är en tuff brud i en lyxförpackning;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Tomi

Snygg jobbat härligt med lite teknik.
Bra MInttu-skulle passa som grid girl?
Är ledig veckan med Hockeheim och Hungaroring, vilken skall jag åka på, smartast sätt att ta sig, var skall man bo och kan jag köpa biljetter på plats?
Tacksam för alla tips tomiidman@yahoo.se
Tack igen Brandon för den enda vettiga F1 bloggen!

Svar: Hockenheim brukar bjuda på bättre racing, Hungaroring en härlig stämning, billigast blir nog att köpa en komplett paketresa av någon av som säljer såna.
Brandon Lee

skriven
#3: Anonym

Jag har en fråga som inte rört ditt inlägg. Lyssnade nyss på en lång intervju med Kubica. Hade ingen aning att han hade skrivit på för Ferrari precis innan hans olycka. Det var en massa intressanta saker som han berättade. Fick nästan en Kimi känsla över honom. Ärlig och inget skitsnack. Vad anser du om honom? Tror du att han hade lyckats?

Svar: Kubica var en riktig duktig förare, men hade en viss tendens att pusha lite för hårt, det var plattan i mattan i alla lägen, lite som Gilles Villeneuve, han skulle nog ha kunnat vinna race, men knappast någon VM titel.
Brandon Lee

skriven
#4: ThomasF

En F1a är nästan som alla andra bilar idag.Massor av olika underleverantörer på en gemensam bottenplatta.Nu är det ju inte samma underdel här men väldigt intressant förklaring av hur det ligger till i verkligheten.//Thomas

Svar: Ja, ingen har råd med att bygga allt själv, ingen ide med det heller när det finns specialister som vet vad de gör. Ha det fint Thomas.
Brandon Lee

skriven
#5:

Mycket bra blogg och framförallt bra bredd med blandning av djuplodande i flera olika områden utan att tumma på kunnande och kvalité! Keep up the good work!!!
Är fler i Mercedes som gnäller när det går dåligt, kan bli riktigt gnälligt/underhållande om tabellen ser likadan ut i slutet av säsongen... :)

Svar: Man tackar och bockar, jag försöker hålla en någorlunda skaplig nivå där alla kan hitta något läsvärt.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Tack för tipset Brandon, det blev hungaroring p g a att man ser ju en del av banan plus stämmningen och en del trevliga finnar,,,,,,

Svar: Kan bli rätt så varmt, så kompensera med ordentlig intag av valfri vätska,...
Brandon Lee

skriven
#7: Nico

Tjenixen,

Var inte Ferrari riktigt sugna på att byta ut Honeywell ett tag?
Jag joinade F1's nya fanvoice. Jag visste att de skulle köra massa surveys angående allt dom vill testa. Och mycket riktigt, du skulle se vilka frågor dom hittar på;

Reversed grid
Sprint race
Poäng für alle
Poäng för kval
Poäng för … typ det mesta.

Inte ett enda ord om det tekniska. Förmodligen av två anledningar.
1) Dom vet att dom är helt fel ute ändå.
2) Dom vet också att dom krånglat till det till den grad att folk knappt förstår sig på bilarna längre.

Tänk om det fanns en enda motorsportjournalist som satt i tv som kunde bjuda på den kunskap som du delar!

Nu är semestern slut för stunden och arbete nalkas.

Ha det bra BL.


Svar: Ferrari hade åsikter om Honeywells aggregat, men det var inte turbon det fanns brister på utan på återvinningen, underleverantörer brukar få en del skit utan att ha gjort sig förtjänta av det.
De pajaserier som du tar upp finns i matarserier, korkade saker som leder till att halvtaskiga förare kan vinna race utan att förtjäna det, att dela ut poäng till vänster och höger gör inte halvtaskiga förare bättre.

Det tekniska spårade ut för länge sen, kunskapsbristen hos FIAs "experter" är skrämmande, F1 måste återvända till sina rötter för att överleva.

Kunskapsbristen hos så kallade motorsportjournalister är ännu mer skrämmande än hos FIAs "experter", TV bolagen hämtar sina "journalister" från rea korgen med röda prislappar, sorligt men sant.

Må väl Nico.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :