RUMBLE IN THE HOCKENHEIM

 
 
1           Hamilton
2           Bottas
3           Räikkönen
4           Verstappen
5           Hulkenberg
6           Grosjean
7           Perez
8           Ocon
9           Ericsson
10         Hartley
11         Magnussen
12         Sainz
13         Vandoorne
14         Gasly
15         Leclerc
 
16         Alonso
             Stroll, Vettel, Sirotkin och Ricciardo bröt racet.
 
Det ena missade under kvalet, det andra under racet, från en fjortonde ruta till en seger, från första ruta till muren, racing i ett nötskal, allt kan hända och allt händer när man minst förväntar det.
Hamilton vann med lika delar av tur, skicklighet och stallorder, Vettel förlorade med lika delar av otur, oskicklighet och stallorder, gick från "i´m singing in the rain" till "blue eyes crying in the rain",.it´s called karma bitch, vill du köra om så gör det själv utan hjälp från depån.
 
Kimis passning till Jock Clear var dagens pärla:"Om du vill att jag ska släppa honom förbi så säg det", Mercedes order till Bottas glasklart: "Försök inte köra om Hamilton".  När man åter igen fick bevittna styggelsen stallorder, så har man lätt att begripa varför F1 har tappat så mycket publik, racing ska handla om racing och ingenting annat, F1 i sin tur handlar om stora pengar och ingenting annat, ett underhållande spektakel i regn, men sport, nej, bara underhållning.
 
Som förväntad räckte inte Renault PU till för att kriga om podiums, Verstappen utmanade Räikkönen men kom aldrig förbi och slutade som fyra. Hulkenberg visade sig från sin bästa sida på hemmaplan och slutade på en femte plats före Grosjean, som med sin sjätte plats stärkte sina aktier hos HAAS för ett fortsatt förtroende inför nästa år.
 
Perez höll undan för teamkompisen Ocon, Ericsson visade lite stake och belönades med en nionde plats, den sista poängen gick till otursgubben Hartley. Några av dem som hamnade utanför en poängplats föll offer för en misslyckad depåstrategi med onödiga däcksbyten under skiftande väderförhållanden, några andra snurrade av i tid och otid, och några fick bryta med tekniska problem.
 
Tysklands GP blev en underhållande tillställning tack vare skiftande väderförhållanden, men Vettels gnällande när han låg bakom Kimi hör inte hemma i riktig racing, lika lite som stallorder från både Ferrari och Mercedes, vill man förbi så ska man klara av  det själv, det är lätt att ta sig förbi bilarna på mittfältet med en överlägsen bil, något lite svårare när man hamnar bakom en lika snabb bil som man rattar själv.
 
Det om Tysklands GP, Apropå Sauber, de har meddelat att de ska nu sluta med att vidareutveckla årets bil, och satsar istället allt på nästa års bil. Med tanke på det nära samarbetet med Ferrari, och värvningen av Simone Resta lär vi få bevittna en liknade händelseutveckling som i fallet HAAS, det vill säga, till 2019 dyker det upp en karbonkopia av 2018 års Ferrari hos Sauber "designad och utvecklad"  av Resta& co i Hinwil,.om nu inte Ferraris nya ledning vill något annat, att ta Alfas varumärke tillbaka till F1 har varit  Marchionnes skötebarn, det finns inga garantier för att den nya ledningen vill fortsätta på den inslagna vägen designad av Marchionne.
 
All prat om att Ferrari skulle kunna diktrera villkoren för Kimis framtida öden kan samtliga mediamurvlarna glömma, Kimi gör som han vill och sköter sina kontraktsförhandlingar på egen hand,
ett år till hos Ferrari är inte uteslutet, men med Kimi vet man aldrig var man har honom.
Innan han började hos Lotus hade Kimi förhandlingar med Williams, han undersökte möjligheten att bli både förare och delägare hos Frank, den sistnämnda nappade dock inte på hans erbjudande. Det kan hända, att Kimi vill göra ett nytt försök med ett annat stall när han slutar hos Ferrari, Sauber skulle kunna vara ett alternativ eftersom Kimi själv bor i Schweiz, och har kört för dem en gång i tiden, att vara en delägare som är aktivt inblandad i stallets verksamhet kunde vara en utmaning i Kimis smak om han nu inte återvänder till rallyskogarna med Toyota.
 
 
Dagens grid girls håller huvudet kallt i värmen med rumpan bar,.svettigt värre.
 
Amen,..må alla stallorder ruttna i helvetet.        
 
          
 
       
 
     
 
            

Kommentarer :

#1: Mika-fan

Ganska underhållande race idag även fast det var mestadels pga regnet.

Kimi var väl även på tapeten hos RB och Mercedes innan han skrev på av Lotus vad jag lärt mig nyligen.

Dagens kommentar till Jock "un"clear var av episka mått.
"Want me to let him go just say so". Raka puckar och inget inlindat hycklande. Det är så vi känner Kimi =)

Svar: Kimi säger alltid rakt ut vad han tänker och tycker, det gör jag med,..inte så populärt hos vissa men det skiter man i fullständigt.
Brandon Lee

skriven
#2: Mikael Johansson

Hoppas att Kimi fortsätter ett år till i Ferrari, vore kul och alla självutnämnda experter får fel. Leclerc tyckte jag inte visade kyla, kan mycket väl bli en som började bra men inte nödvändigtvis ett världsmästarämne!?
I Viasat har Eje ersatts av Wirdheim, dock känns han helt som en tvilling till Janne, inget ljup avsaknad eller ointresse till djup eller orsaker. Verkar som han inte fick med sig eller kommer ihåg stallpolitik mm en återupprepning av Janne och Autosport typ. Uppskattat med din blogg som ger djup och insikt.

Svar: Om Kimi själv vill köra ett år till så finns det en sits för honom hos Ferrari, Leclerc har mycket kvar att lära, han var helt vilse på våt underlag. Viasat gänget har jag inte kikat på länge, Wirdheim borde ha rätt så skaplig hum om saker och ting inom racing, Blomman har det definitivt inte, han pratar mycket utan att säga något alls. Ha det fint Mikael.
Brandon Lee

skriven
#3: Classe P

Såg första 10 varven, Vettels avåkning och slutet. Däremellan sov jag en stund. Det här var bra för titel-fajten. Missar alla mediamurvlar att Kimi ligger trea i sammandraget? Riktigt bra grid girls!

Svar: Mediamurvlarna skulle hacka på Kimi även om han skulle ligga som etta, det sitter i deras dummerjöns DNA som helt saknar all kunskap om racing. Ha det bra Classe och försök hålla dig vaken på söndag;-)
Brandon Lee

skriven
#4: Kalle

Borde inte Hamilton fått bestraffning när han korsar gräset från infarten till pit lane ut till banan igen?

Svar: Man tycker det, men Hamilton tycks ha egna regler att följa i F1.
Brandon Lee

skriven
#5: Marcus

Det blev nästan som jag önskade i loppet och bara Hamilton höll sig på banan och hade turen att vinna. Hade blivit mycket mer spännande om han också fastnade i gruset med det får ske nästa gång :)

Stallorder är piss och det är skönt att Kimi tvingade fram det från Jock.

KImi till McClaren där han vinner VM och sen blir stallägare :)

Fina grid girls!

Svar: Tänk om Lewis och Sebastian tar ut varandra ur racet i Ungern och Kimi vinner,.det vore något;-) Jock försökte spela rollen som en just snubbe, gick lite så där, stallorder suger getpung,.och visst vore det kul att se Kimi ta en seger i en McLaren. Simma lugnt Marcus.
Brandon Lee

skriven
#6: Christoffer

"Innan han började hos Lotus hade Kimi förhandlingar med Williams, han undersökte möjligheten att bli både förare och delägare hos Frank, den sistnämnda nappade dock inte på hans erbjudande."

Källa på det?

Svar: Jag,..räcker det inte?
Brandon Lee

skriven
#7: Rickard Smedberg

Det var riktigt underhållande att höra Kimis konversation med depåpersonalen angående stallordern. Hur kan det vara möjligt att Hamilton klarade sig med en varning när han svängde ut på banan efter att han passerat stolpen på väg in i depån?
Det blev ju rätt så händelserikt lopp när det började
att regna, synd bara att regnet kom så sent in i loppet.
Jag förstår inte att Kimi är så ifrågasatt hela tiden,
han ligger ju trots allt 3:a i VM och plockar pallplatser
ofta.
Ha det gött!!!

Svar: Kimi ville att snubben skulle säga rakt ut vad han var ute efter, det är raka rör som gäller för Iceman;-) Om det skulle ha varit en förare från mittfältet, så skulle han har fått ett 10 sekunders straff direkt, Lewis har en gräddfil hos domare.
Apropå att ifrågasätta Kimi, vad alla hobbyjournalister skriver ska man bara strunta i, Kimi kör ju en Ferrari, inte en Sauber, så de som anlitar hans tjänster ifrågasätter inte hans prestationsnivå. Ha det Rickard.
Brandon Lee

skriven
#8: Mika-fan

Här är iaf en artikel där det står att han höll på att hamna i Red Bull 2011(enligt hans dåvarande maneger, Robertson). Med facit i hand hade det inte varit ett direkt dåligt val, med tanke på hur överlägsna red bull var.

https://www.crash.net/f1/news/154719/1/raikkonen-manager-reveals-f1-2010-decision-made


Finns även en artikel där Kimi själv pratar om att en diskussion fanns med Mercedes runt 2011, men han trodde dom ville köra med tyska förare i första hand (Schumi och Nico), så hade trodde inte riktigt på att den dealen skulle bli av. Tyvärr hittar jag inte den artikeln just nu.

Renault verkar tydligen ha erbjudit honom ett 3års kontrakt 2006, men Ferrari lockade antagligen mer
https://www.crash.net/f1/news/56024/1/renault-set-to-sign-kimi-to-partner-fisi

Svar: Kimi har varit med om mycket, när Ferrari betalade ut honom var det nära att han återvände till Macken, RBR grejen har jag nämnt tidigare osv, duktiga förare är alltid efterfrågade hos toppstallen.
Brandon Lee

skriven
#9: Magnus Blomqvist

Tack för en trevlig helg tillsammans! Första man gör efter att ha sett träning/kval/race är att titta in hos Brandon. Tycker det var ett ok race som totalt förstördes av alla teamorder. Fruktansvärt barnsligt. Jag förstår ju men va fan. Det börjar bli parodiskt. Nä fy fasen ingen försöker för ens fem sekunder hålla emot när Hamilton kom. Sen när Bottas trampade gasen i botten ringde chefen och ojade sig. Samma i Ferrari. Nä, Moto GP är på väg att helt ta över mitt intresse. När Kimi går i pension efter nästa säsong och Eriksson är ute så följer jag nog efter...

Svar: Stallorder tar ett skamgrepp om sportens trovärdighet, på ett ungefär om en löp tränare i friidrott skulle skrika: "löpare A, släpp förbi löpare B, han springer fortare än du". Det är tragisk när stallen i förväg bestämmer vilken förare man tänker satsa på, det är precis som du skriver, parodi på racing, det är därför jag satsade på RR, riktig racing där den snabbaste vinner. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#10:

Håller med dig M Blomqvist!
MotoGP överlägset F1 helt klart.
Tror det är pengar som ställer till det och giriga gubbar, vem behöver mer cash än för att kunna köpa sig en rejäl racer. Allt annat stökar bara till livet.... ;)

Svar: ,..och Road Racing är överlägset Moto GP, ingen tjafs, bara racing med plattan i mattan.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :