RULE HAMILTONIA

 
1        Hamilton       1.25.892
2        Vettel             1.25.936
3        Räikkönen     1.25.990
4        Bottas            1.26.217
5        Vertsappen    1.26.602
6        Ricciardo       1.27.099
7        Magnussen    1.27.244
8        Grosjean        1.27.455
9        Leclerc           1.27.879
10     Ocon               1.28.194
11     Hulkenberg    1.27.901
12     Perez              1.27.928
13     Alonso            1.28.139
14     Gasly              1.28.343
15    Ericsson          1.28.391
16    Sainz                1.28.456
17    Vandoorne       1.29.096
18   Sirotkin             1.29.252
19   Stroll                 ingen tid
20   Hartley              ingen tid
 
Jag fick lite tid över när alla rusade iväg att kika på VM fotboll, så några ord om kvalet till Britanniens GP.   
Det är inte många centimeter som skiljer mellan topp tre om man skulle ta ett målfoto, rätt så fascinerande egentligen med tanke på banans längd, bra jobb av alla tre, Kimi gjorde en liten miss i kurva 16 som kanske kostade honom pole på Silverstone idag.
 
Bottas överköde en liten smula med sin för dagen motorsvagare Mercedes, och kanade ut från idealspåret i slutet av varvet, dock räckte hans tid att slå Verstappen med fyra tiondelar.  Verstappen i sin tur smiskade teamkompisen Ricciardo med fem tiondelar, Renaults PU räcker inte till på snabba banor, med en Mercedes eller Ferrari PU skulle de utan problem kunna hänga med topp duon, det blir intressant att se nästa år huruvida Honda kommer att lyckas med uppgiften att komma ikapp Mercedes och Ferrari på PU sidan.
 
Den dynamiska HAAS duon fortsätter att leverera liksom Leclerc, Ericsson blev akterseglad med nästan en halv sekund, en evighet i F1 sammanhang, Marcus måste hitta på något och det snabbt om han vill bli kvar i F1 nästa år.  Ocon kvalade ut Perez liksom Hulkenberg Sainz och Alonso var nästan en sekund snabbare än Vandoorne, Gasly orkade inte hänga med i sin Honda bestyckade Toro Rosso, det saknas några hk där på samma sätt som hos Renault.
 
Ericsson får glädjas åt att han i alla fall kunde hålla tre förare bakom sig utöver Stroll och Hartley, men som jag nämnde här ovan, så måste han hitta på något drastiskt att framför allt kvala bättre, hans race pace brukar vara rätt så ok.
 
Det om kvalet, i morgondagens race kommer förmodligen förmågan att ta hand om däcken avgöra vem som går vinnande ur kampen om segern. Mercedes och Ferrari verkar just nu vara jämnstarka på PU sidan, den höga bantemperaturen talar för Ferraris favör, den tunnare slitytan på däcken för Mercedes dito, RBR killarna kommer att få  agera åskådare från första parket i morgon när podiumplaceringarna delas ut.  Magnussen och Grosjean har en bra chans utöka sin poängskörd i morgon liksom Leclerc, som dock får se upp med Ocon och Perez med sina starka Mercedes spisar, Hulkenberg kvalade bra men kommer få problem med att freda sig gentemot FI paret.
 
Det om kvalet och morgondagens race, det är ruskigt hur ojämn SS banan är, man klarar sig någorlunda på fyra hjul, men jag skulle inte vilja köra på den med en hoj. Speciellt på bromszoner är den så ojämn, att man lätt tappar hojen, det enda man kan göra är att försöka stabilisera hojen med hjälp av bakbromsen under inbromsningen, det kan hända att den nya asfalten har lagts av samma brittiska skojare,  som varje år dyker upp i Sverige för att asfaltera garageuppfarter.
 
 
Apropå dagens F1 motorer, de är imponerande spisar trots sin ringa slagvolym ,speciellt med tanke på hur mycket vridmoment man klämmer ur dem, men det finns ännu mer imponerande saker bland elmotor drivna saker. Hojen på bilden här ovan är en E2, som enligt uppgift ska tillverkas i en liten serie på 150 stycken i Finland. Motroeffekten blir 50KW, vridmomenten har trimmats ner från 960 Nm till 320 Nm, innan nedtrimningen hittade man inget fäste utan bara hjulspinn, som jämförelse kan nämnas, att en Porsche 911 turbo S har en vridmoment på 710Nm. Hojens elmotor sitter i fälgen bak, toppfarten är begräsad till 160km/h, räckvidden ligger mellan 20-30 mil, med tanke på hur mycket vridmoment man hittar från en elmotor, är det inte så konstigt att en fyrdörras Tesla elvisp kör ifrån en Dodge Challanger Hellcat med en kompressormatad Hemi V8 med 700+ hk.
 
 
Dagens grid girls försöker reda ut om det är en miniskjol eller skinnbrallor man ska ta på sig i morgon på Silverstone,.vad tycker ni?
 
Amen,..må djävulen ta alla elmotorer.        
 
        
 
 
 
 
 
     
 
 

Kommentarer :

#1: JJ

Ang asfaltsläggarna...”brittiska skojare”... Irländska Zigenare är vad det är, om man ska vara petig. Tack annars för en bra blogg.

Svar: De som jag pratade med förra sommaren var från Wales, men det förekommer säkert irländare med.
Brandon Lee

skriven
#2: Kimi 4 life

Bra gjort av Kimi trots en svagare PU än Vettel. Vet du när Kimi tar den nyare motorn?

Svar: Vid nästa schemalagt byte, samma gäller för Bottas.
Brandon Lee

skriven
#3: Skauningen

Den största anledningen att Marcus är akterseglad, väldigt hysch hysch denna insider information
"Janne Blomqvist"
Ponera att Leclerc har mer effekt för att Ferrari vill det, då kan han lägga på några extra procent mer df och tar kanske fem hundradelar på ME i varje snabb sväng.. Säg 10 stycken sådana på Silverstone.. Där har du en halv sekund i varvtid.. Samma sak för RB mot Ferrari o Mercedes.. Det är också därför tidstappet blir jämnt utspritt över hela varvet
:D :D LOL

Svar: Blomman och Mackans fans borde kika på istället vilka andra förare Leclerc har bakom sig i kvalet, Ocon, Hulken, Perez, Alonso, att jämföra Leclerc med Mackan håller inte, Charles är helt enkelt en snabbare förare än Ericsson.
Brandon Lee

skriven
#4: Flying finn

Va fan Brandon!!! Haru blitt miljöpartist?
Var på Auto tec i Västerås igår och kollade på många kompressor matade V8:or... härligt muller. (High octane)
Okej att det blir väldigt mycket vrid ur en elpuffra men till vilket nöje för publiken....?

Svar: Nä, jag ville bara påminna jänkarbil ägare om faktum, att det kan bli pinsamt värre om man försöker köra ifrån en Tesla när trafikljuset slår om till grönt, den har ju max vridmoment direkt från starten, en jävla massa vridmoment.
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Ska bli spännande att läsa din take på Hamiltons uttalande om ”taktik”. Tydligt att det är löjligt mycket stress just nu i toppstallen. Min take är att Kimi satsar hårdare och hårdare, en naturlig följd är att det kan smälla ibland. Men han tog på sig smällen på ett snyggt sätt - kan aldrig tro att det är medvetet, men vad vet jag. Hamiltons agerande luktar frustration lång väg, över dålig start, en överraskning av att Ferrari kunde matcha Merca på Silverstone och att varken Hamilton eller Merca leder mästerskapet inför banor som borde passa Ferrari. Och Kimi, by the way, ligger trea i mästerskapet. Inte illa för att vara slut - även om jag hoppats/hoppas på ännu mer.

Svar: Tja, Lewis landsman kallar honom "spoiled brat",.behöver man säga så mycket mer?
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :