NO LOVE LOST

 
 
Storbritanniens GP blev en rätt så underhållande tillställning av olika anledningar, några säkerhetsbil ingripanden kryddade med tvivelaktiga strategiska beslut och några vänskapliga knuffar resulterade i slutändan till något som liknade riktig racing.
 
Mercedes har tagit över dummerjöns mössan från Ferrari i kategorin tveksamma strategiska beslut, Ferrari tackade och tog emot och ökade sin VM ledning både i förar och konstruktörsmästerskapet.
 
Vettels insats var felfri, no love lost duon Hamilton och Räikkönen kramades lite i början av racet när Kimi bromsade för sent, och såg till att Hamilton snurrade av banan och hamnade sist.
Lewis jobbade upp sig genom startfältet i ett rasande tempo till en andra plats i mål, Kimi fick 10 sekunders straff för sin närgångna uppvaktning av Lewis, och upprepade sedan Hamiltons omkörningsfest som belönades med en tredje plats.
 
Stackars Bottas föll offer för Mercedes misslyckade depåstrategi, en fullt möjlig vinst förvandlades till en bitter fjärdeplats, Valtteri har verkligen inte turen på sin sida i år.  Ricciardo orkade inte hänga med i det uppskruvade tempot med sin motorsvaga RBR, och stallkompisen Verstappen visade varför han aldrig kommer bli världsmästare i F1, upp som en sol ner som en pannkaka körning håller inte i F1 om man vill kriga om VM titeln.
 
F1 VM kategori A innehåller 6 bilar från 3 stall, F1 VM kategori B 14 bilar från 7 stall, gapet mellan de två grupper är chockerande, det kommer krävas extraordinära åtgärder från FIAs håll för att råda bot på missförhållanden ute på banan via en mer rättvis delning av pengaflödet inom F1.   Det har diskuterats om att införa ett nytt poängsystem där samtliga 20 deltagare belönas med poäng, men gapet i prestanda kommer inte försvinna för det, typisk FIA "operationen lyckades men patienten dog" tankeverksamhet som i slutändan ger en plus-minus -noll effekt ute på banan.
 
Hulkenberg blev best of the rest, Ocon och Perez skrapade ihop några poäng åt krisdrabbade Force India. Alonso har nu 40 poäng där stallkompisen Vandoorne ståtar med 8, Magnussen som slutade på nionde plats ligger bara en poäng efter Alonso i totalen med sina 39. Gasly blev av med sin tionde plats pga sammanstötningen med Perez, i mina ögon var Perez försök att ta sig förbi på utsidan lite väl optimistisk, men domarna ansåg att det var Gasly som bar skulden för sammanstötningen.
 
 
Lewis spelade ut hela sin "whiny little queenie" spektrum efter målgång, när han anklagade Kimi för att ha avsiktkligt kört på honom, Kimi i sin tur tog på sig skulden för sammanstötningen direkt utan att ha några åsikter om sitt 10 sekunders tidstraff.  Även Allison hos Mercedes var på samma linje som Hamilton med sitt utlåtande som gick ut på, att Kimi körde på Lewis med avsikt eller på grund av att han är en kass förare, både Hamilton och Allison är nog medvetna om, att om det finns någon förare i F1 som aldrig skulle köra på någon avsiktligt så är det Kimi. Lewis agerar ibland som en liten, tjurig, bortskämt  tjej som stampar med foten och skriker jag vill inte, jag vill inte, en del växer aldrig upp och blir vuxna, det är bra om man kan bevara barnasinnet, men för den skull behöver man inte agera som ett bortskämt barn.
 
Marcus Ericsson hade en deja vu upplevelse på Silverstone, det blev andra gången han skrotade en Sauber där, det har blivit onödigt många besök i muren för Marcus i år, samtliga på grund av egna misstag, kanske borde han skaffa sig något som håller greppet på gräs och på grus...
 
...som till exempel Hondas Mean Mover 2, en åkgräsklippare som toppar 241 km/h....
 
...Kimi kan hjälpa till att hitta passande set up, han har redan rutin från gräsklippare racing,..kan det vara whiny little queenie Hamilton som han kör på bilden här ovan?
 
Det om Silverstone och gnälliga förare, jag stannar i London några dagar, sedan tar jag min lånehoj, en Triumph Speed Triple och styr i riktning West Sussex-Goodwood Festival of Speed som går av stapeln mellan 12-15 juli, ni som inte kan vara på plats kan streama festivalen från nätet med utmärkt bildkvalite, många fina bilar och hojar att njuta av när de blåser uppför backen.
 
Dagens grid girl har blivit ersatt med dagens hen, vem hen nu kan vara,.men snygg skjol, passar bra ihop med vita strumpor och svarta kängor.
 
Amen,..må hen vara med er.        
 
 
   
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: Mika-fan

Riktigt underhållande race för en gångs skull tycker jag.

Såg du förresten Niko Karis wheelie i gp3 loppet? Han må vara nästa "flying finn" efter den manövern :D

Må väl
/Mika-fan

Svar: Inte helt vanligt att man försöker sig på wheelies på fyra hjul, men det var ett bra försök av Niko;-)
Brandon Lee

skriven
#2: Rickard Smedberg

Jag har svårt att tänka mig att toppförare kör in i varandra bara för att förstöra för den andra föraren om det inte handlar om extrem rivalitet mellan två förare eller en ren hämnd för tidigare händelser. Känns inte som att Kimi är den sortens förare. Hur skulle Kimi veta att Hamilton skulle snurra och han själv klara sig utan skador? Nu blev det ju rättvist ändå iom att Hamilton slutade före Kimi och fick med sig många poäng. Bättre att Mercedes lägger energi på att se till att Bottas får ut så mycket poäng som möjligt ur loppen istället för att komma med konspirationsteorier.
Det gäller ju konstruktörspoäng också.

Svar: Kimi kör inte på andra med flit, däremot satte Lewis i system att trycka ut Rosberg från banan,..och det utan att domarna reagerade på det.
Brandon Lee

skriven
#3: Janne

Kimi är alldeles för snäll och med ett sportmanship som får de andra att blekna.
Jag har sett kurva tre i starten bild för bild och jag var övertygad redan live och nu ännu mer övertygad.
Det var Hamiltons fel, han lämna inte tillräcklig plats för Kimi. De körde bredvid varandra in till kurva tre och H skar in för mycket i kurvan, och där var det en Ferrari.
I Österrike klarade inte Verstappen kurvan o gled ut i Kimi.
Inget straff.
FIA: as straffande verkar göras med tärningar, inte kunnande.
Håller med vad gäller bilarna det är rent löjligt hur lätt det är att köra upp sig genom fältet.
Ha de bra Brandon.




Svar: Lewis gjorde samma "move" på Kimi som Sainz gjorde på Grosjean, dvs, stängde dörren utan att se sig om, det behövs inte mycket kontakt för att man snurrar av när man ligger på gas genom en kurva.
Brandon Lee

skriven
#4: F1 One

Men Om Kimi gjorde det med flit så var det bara lite avbetalning på allt Lewis klantat sig samt en mindre delbetalning för Kanada 08 då han enligt mig styrde extra mot Kimi efter han missat rödlyset:))

Svar: Kan det vara så att Lewis är färgblind och trodde att det lyste grönt?
Brandon Lee

skriven
#5: OK

Kul race, även om det mycket var tillfälligheterna som gjorde det. En start där Ferrari och Merca placerat sig i rad hade lika gärna kunnat bli en transportsträcka - men nu blev det inte så och det får vi vara glada för. Jag trodde att Merca skulle ha sprungit ifrån under sommaren och jag tror nästan de har räknat med det själva. Kanske en del av förklaringen till desperationen efteråt. Tror du RBR har större chans i kommande lopp?

Svar: I racing kan allt hända, speciellt då när däcken är som de är i år, det blir intressant att se vem som tar kommandot när man kör under svala förhållanden eller i regn. RBR kommer igen på banor där motorstyrkan inte är avgörande, dock verkar Renault har hamnat en bra bit i efterkälken.
Brandon Lee

skriven
#6: mr.fur

hej branon har kollat din blogg ett bra tag den är super
fråga stämmer det att allisson fick sparken från ferrarri ?
och han har skvallarart om ferraris oljeförbränning.
tack för en riktig analytiker.

Svar: Nej, han slutade själv, ville vara närmare sina barn efter det hans fru dog. Det sägs att han och en till skvallrade hos FIA, huruvida det stämmer är svårt att säga.
Brandon Lee

skriven
#7: Mikael Johansson

Tack för en bra blogg
Lyssnade på Viasats "reklampodd" Där "dynamiska duon" Tolkade in att Kimi antydde att det finns de som inte vill det skall gå bra som att det var Ferrari stallet. Stenborg trodde 100% 2019 för Charles i Ferrari och nästan lika stor sannolikhet redan till Spa. Fast grundade nog mer på magkänslan, seriöst, bullshit. Liksom att mer än tre tiondelar skillnad mellan Markus och Lec beror på Ferraris påverkan med fördelar. Min vy är att ofördelaktig anpassning av bilen kan ge stora skillnader och kanske en något snabbare förare.

I McLaren vill jag påstå att Van inte får en tillstymmelse till att maxa sig för att kunna prestera. Alonso har sedan 08 anpassa max till sig själv inklusive missanpassa för sin teammate. Dessvärre har det inte hjälpt, men höjt sitt eget värde. Bra förare men lägg likvärdig energi på hans teammate och skillnaderna är marginella eller till Alonsos nackdel, enligt mig, vad tror du?

Svar: Blomman och Stenborg älskar att lyssna på sig själv, och anpassar sitt prat efter vad lyssnare vill höra, man bör inte lägga alltför mycket tid att lyssna på deras svammel om hur andra förare får fördelar på Mackans bekostnad, det är mest för att "sälja" bloggen till Mackans fans.

Alonso har alltid sett till för att få spela första fiolen i alla stall han har varit, hur bra Vandoorne är återstår att se, det kan hända att han blommar ut om Alonso försvinner, enligt mig har spanjoren alltid gjort mer skada än nytta, det är därför ingen vill veta av honom bland toppstallen.
Brandon Lee

skriven
#8: Fricco

Detta tjat om att Kimi skulle köra på någon med flit... Den jag kommer på att ofta kört fult ramlade på ett par skidor efter sin karriär....
Och jag tror och hoppas att Kimi är kvar nästa år.
Att Lec skulle ersätta Kimi redan nästa år... Men efter att precis kommit hem från 10 dagar i Italien så vet jag att den sista korkade italienaren inte är född än.... Varför inte att Tetra köper Ferrari och sätter Jannes gud i en röd bil???

Best blogg 4-ever Brandon

Svar: Kimi är nog den sista som skulle göra något sånt, Skomakare var en riktig skitstövel ute på banan.Om Kimi blir kvar beror nog på honom själv, kanske vill han ha mer tid med familjen, det börjar bli onödigt många race plus alla reklamjippon man måste ställa upp, men farten har han att köra ett år till om han vill.
Hur Ferrari kommer att agera vet man aldrig, Marchionne begriper noll om racing den pengasamlare som han är, men som tur är finns det andra hos Ferrari som begriper bättre.
Brandon Lee

skriven
#9: Spelwilly

Hej Brandon
Har läst din blogg sedan du startat den, men ej kommenterat, har även läst dina inlägg på AB innan dess.

Jag blir lite fundersam angående att vissa förare blir helgonförklarade. Exempelvis så är mr Alonso en av dem, enligt vissa är han den bästa föraren i F1. Min bedömning är följande, han är en väldigt duktig förare och vet hur man kör bil. Men han har en förmåga att utveckla guld till skit. För att man ska lyckas så måste man kunna förmedla relevant information för att utveckla bilen, vinna mark och bli bättre. Tyvärr så är det så att tekniker lyssnat på hans feedback och fått till en sämre bil. Eftersom han är så "duktig" har de utvecklat bilarna som bara blir skit. Det är rätt många år gång harvat runt och varit missnöjd med stall och motorer. Sedan sätter man honom i en bil där han inte haft något att säga till om, som Lemans då vinner han?
För övrigt Forsa Ferrari

Svar: Alonso är mästare på att skapa en dålig stämning vart än han går, det är därför han inte får någon styrning hos toppstallen. Han är även helt värdelös som testförare, saknar definitivt förmågan att lämna vettig feedback, och gnäller jämt när han inte berömmer sig själv, Macken skulle göra klokt i att sparka ut honom.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :