HUNGARIAN F1 RHAPSODY

 
Hungaroring nästa, F1 på en kartingbana där det är nästan omöjligt att köra om, men lite regnskurar, 30 graders värme och Pirellis totalt oförutsägbara däck kan kanske ändra på det, man ska aldrig säga aldrig.   Även om Hungaroring är en relativt långsam bana, så kräver den mycket fysisk av förarna på grund av de höga temperaturerna, ett antal liter vätska försvinner ur kroppen så det gäller att vara i form.
 
Att lyckas under kvalet är viktigt på samma sätt som till exempel i Monaco, speciellt för gänget bakom de tre toppstallen med tanke på hur jämt det är mellan dem. På Hungaroring är inte antalet hästkrafter den avgörande faktorn, utan hur framgångsrikt man kan få ner hästkrafterna på banan, gott om traction skadar inte lika lite som en välbalanserad bil som alstrar mycket downforce, och klarar av att rida på kerbsen utan att tappa greppet.
 
Med tanke på banans karaktär som är mer aero-chassi än motor, så borde RBR ha en bra chans för att kriga om podiumplaceringar i Ungern. Gänget bakom topptrion lär tryckas ihop betydligt mer än senast i Tyskland, till exempel HAAS och Sauber lär inte få samma nytta av Ferrari motorns alla hästkrafter på Hungaroring som de fick senast på Hockenheim, hur däckslitaget kommer att bli återstår att se med tanke på Pirellis oförutsägbara däck, det som fungerade bra ifjol behöver inte alls göra det i år.
 
Apropå Hockenheim och Hamilton, som friades av domarna trots det att han så grovt ofredade den heliga vita linjen,.den totalt godtyckliga, inkonsekventa linjen i fråga om tidsstraff för vissa förseelser tycks fortsätta. Om du heter Hamilton och blir påkörd så straffas den skyldiga utan nåd, om du heter Hamilton och ofredar den heliga vita linjen åt det grövsta så straffas du inte alls, det tycks vara som så, att herr Hamilton särbehandlas av någon anledning utan att ha gjort sig förtjänt av det. Om man  däremot heter Vettel, så behövs det inga straffar överhuvudtaget, Sebastian är en mästare på att straffa sig själv i avgörande lägen, på Hockenheim ville han inte framstå som en egoistisk människa, utan satte sin bil i muren för att hjälpa stackars Hamilton, hatten av för hans givmildhet.
 
 
 
Det finns ingen större variation mellan förarna i valet av gummiblandningar, ultrasoft och soft regerar, Mercedes satsar mer på mjuka än Ferrari eftersom deras bil fungerar bättre på de lite hårdare gummiblandningar, Ferrari i sin tur litar mer på de ultramjuka, liksom Renault duon, som har valt hela tio set av den mjukaste gummiblandningen.
 
Det om Hungaroring, fattiglappen Vijay Mallayas lilla båtusling har fastnat i en hamn på Malta på grund av uteblivna löner till besättningen, snubben har råd med en 95 meters superyacht för 93 miljoner dollar, men inte råd att betala uteblivna löner på 1 miljon dollar till besättningen.
Samma snubbe har skulder motsvarande ca 9,5 miljarder svenska kronor, men bor i en herrgård i Tewin en bit från London värderad till 11,5 miljoner pund, hans F1 stall sägs vara bankrutt men Vijay själv hävdar att så är inte alls fallet, och att stallet inte alls är till salu,..snacka om en skojare av rang, han har hållit på åratal med sin bondfångeri utan att hamna bakom galler, bra jobbat Vijay, Bernie lär vara stolt över dig.
 
Nu finns ju flera villiga köpare till stallet som inte är till salu, däribland stallets huvudsponsor BWT, Rich Energy och Stroll Sr, som mer än gärna vill köpa ett helt stall åt sin ack så begåvade son. Om han lyckas med det, så lär Ocon få flytta på sig, kanske till Renault om Mercedes släpper honom dit, det borde de göra med tanke på att hos Mercedes finns ingen ledig sits åt Ocon, även Perez lär försvinna om Lance landar hos Force India, pappa Stroll vill inte veta av stallkompisar som är snabbare än hans ack så begåvade son.
 
Det kommer stuvas om en hel del angående vem som kör var 2019, dock inte bland topp tre stallen, men desto mer nere i kön,  tjockleken av plånboken lär vara det viktigaste vapnet i kampen om en hygglig sits till 2019, no money, no honey.
 
 
Dagens grid girl är helt övertygad om att RBR kommer att göra bra ifrån sig på Hungaroring, med eller utan hängslen.
 
Amen,..må den heliga vita linjen vara med lille Lewis.      
 
 
       
 
      
 
 
 

Kommentarer :

#1: Captain Hindsight

Lika trevlig läsning som vanligt! Blev inte alls förvånad över att Hamilton gick fri, blev däremot lite besviken på Mika Salo som satt som domare i helgen. Nu kanske inte han har något att säga till om när männen högre upp säger hur dom vill ha det i dagens "underhållande" F1. Man anstränger sig för att skapa en fight mellan Hamilton och Vettel, slitsamma att man använder stallorders till höger och vänster. Nu har man väl kommit halvvägs och fighten är jämnare än vanligt så alla är väl på helspänn, men det blir svårt att se Hamilton stå och jubla över sitt "bästa race" någonsin när han fick vinsten av Toto.

Kika faktiskt in på Jannes f1 blogg och Aftonbladets f1 bevakning igår och man undrar om vi tittat samma GP överhuvudtaget. Gillar inte begreppet fake news och allt vad den skiten innebär, men bevakningen på vissa ställen bör verkligen ifrågasättas.

Svar: Mika är med som "förare representant", det är andra som fattar beslutet om eventuella straff, mest gamla uvar med obefintlig kunskap om racing. Hamilton vann på tur och stallorder, om något inte går som han vill börjar Lewis gapa om rasism och plockar fram alla sina divigheter,.en del växer aldrig upp.

Man får ta "hobbyjournalisternas" bevakning för vad den är, liksom deras "clickbait" verksamhet av fake news karaktär, en del har inte mer än så att komma med. Ha det bra kapten.
Brandon Lee

skriven
#2: ilkkaluukas.blogg.se

Jaha.nu ska tydligen Alonso ersätta kimi i Ferrari.i många år så har det spekulerats vem som ersätter kimi.någon gång kommer någon få rätt tillslut. Men kan dom sluta och gissa år ut år in.

Svar: Ferrari kommer aldrig mer anlita Alonso som förare, lika lite som Merca eller RBR, hans glansdagar i F1 är över.
Brandon Lee

skriven
#3: Ghostface

Rip Marchionne

Svar: Amen.
Brandon Lee

skriven
#4: Stefan

Hade inte Marchionne fått kicken
"Hos Ferrari pågår en storstädning där man visar dörren för Marchionne", att man skriver att han har gått bort i komplikationer efter en axeloperation är falska nyheter då?

Svar: Nope, men han trillade av pinnen innan han hann sluta, axeloperation ska man ta en nypa salt, Sergio var en kedjerökare som cancer i lungor golvade.
Brandon Lee

skriven
#5: Daniel

Tjena
Tack för en utomordentlig grymt bra blogg
Är det till Ungerns Gp Kimi kommer få ta del av den nya uppgraderade motorn?
Mvh Daniel

Svar: Nope, först till Spa efter semesteruppehållet. Tack själv för din kommentar.
Brandon Lee

skriven
#6: Tomi

Slående och se på plats på hungaroring hur vettels och verstappens bil bottnar ur som inga andra, kimi var snabb i regnet idag synd bara att ferrari inte släppte ut honom på ett ordentligt sista kvalförsök när det torkade upp lite, trots det snabbare än vettel...

skriven

Kommentera inlägget här :