HOCKENHEIM CONCRETE AGONY

 
Hockenheim är en bana som sätter bilarnas aeropaket på prov, dem långsamma kurvorna kräver mycket downforce, samtidigt som för mycket vinge gör en sårbar på parabolika rakan innan man når hårnålskurvan som är banans bästa omkörningsställe. 
 
Banavsnittet med Sachs och Syd kurvan som leder till start-mål rakan är ett parti där man kan tjäna eller förlora viktiga tiondelar, bristfällig aerobalans och avsaknaden av traction kommer  påverka  varvtiden på ett negativt sätt.
 
Väderprognoser just nu siar om temperaturer kring 30+ med risk för regn-åskskurar under racehelgen, hur Pirellis för året helt oförutsägbara däck kommer att fungera återstår att se, ultrasoft kan mycket väl visa sig vara för sköra i högsommar värmen.
 
Tysklands GP kommer att bli en kamp mellan Ferrari och Mercedes, bristen på hästkrafter i Renault motorn är ett handikapp som inte ens RBRs utmärkta chassi-aero räcker till att kompensera på en bana som Hockenheim, resten av startfältet lär hamna  en bra bit i efterkälken på grund av brister på aerosidan. Apropå handikapp, Kimi är den enda som fortsätter med den äldre varianten av Ferrari PU som saknar den senaste uppdateringen i form av 15-20 hk, olyckligt för Iceman men ingenting att göra åt. Det blir intressant att se hur Saubers bil fungerar på Hockenheim, de har haft mycket nytta av Ferraris kraftfulla PU, och av en bakre hjulupphängning som på ett effektiv sätt hjälper till att få ner alla hästkrafter på banan på rätt sätt, bra traction är guld värd på en bana som Hockenheim om man saknar lite downforce på grund av ett medelmåttlig aeropaket.
 
Det finns en viss variation i förarnas val av däck, där Kimi nöjer sig med ett set medium har Leclerc valt hela tre set av den hårdaste gummiblandningen och bara två set av soft mot Kimis fem, ultrasoft lär inte bli långlivad i 30+, så soft kan visa sig vara ett bra val.
 
 
Det om Hockenheim, jag träffade en bekant journalist i Goodwood som i första hand skriver om det teknikrelaterade i F1, så vi passade på att växla några ord om det som komma skall 2019 ur aero aspekt. Av någon märklig anledning har FIA bestämt sig för, att med alla tillgängliga aerorelaterade medel försöka förhindra F1 designers arbete som går ut på, att neutralisera den negativa påverkan på det totala aeroflödet som orsakas av den "wake" som bildas bakom framhjulet.  
 
Framvingen blir bredare, "tunneln" och merparten av dem vertikala "vortex generatorerna" på framvingen kommer att bannlysas liksom de som är monterade vid luftintaget för frambromsarna, "blow axle" blir förbjudet även den osv,..och syftet med det enligt FIA? Jo, att man ska kunna ligga närmare den framförvarande utan att tappa alltför mycket downforce, något som enligt FIA skulle underlätta för omkörningar.
 
Så, kommer det ovannämnda tillsammans med en bredare och djupare bakvinge med en effektivare DRS funktion verkligen underlätta övertagandet?  Knappast, jag begriper inte hur FIAs "experter" resonerar kring det aerorelaterade, om man lämnar utan åtgärd den negativa påverkan som "wake" skapar ur totalaero aspekt, så lär det bli ännu svårare att ligga nära den framförvarande på grund av en mer instabil aerobalans. Bilarna blir även tyngre med större vingar som enligt FIA ska generera mer downforce, som i sin tur ska generera flera omkörningar, moment 22 tankeverksamhet ala FIA med tanke på den ovannämnda  mera instabila aerobalansen, två ingredienser som kommer att ta ut varandra med plus-minus-noll som slutresultat i omkörningsstatistiken.
 
Det var kul att prata med en journalist som vet vad han pratar om, något som man inte kan säga om diverse hobbyjournalister hos diverse mediahus.  Alltsedan amerikanska intressen tog över stora delar av den Haymarket Media Group ledda bevakningen av F1 sporten, så har kvalitéen av skribenter sjunkit under golvnivån på sina ställen, så även hos James Allen, som numera hör hemma i samma grupp där  den "ansedda Autosport" huserar.  En frilansare tillika en "FIA accredited journalist for Formula Spy.com" som lyder namnet Luke Murphy gav sin syn på Saubers framgångar hos James Allen, en James Allen som innan han sålde sin själ till amerikanska mediaintressen brukade anlita F1 ingenjörer och F1 förare som sakkunniga. Numera duger en självutnämnd hobbyjournalist, vars meriter består av en anställning som produktdesign ingenjör hos Halco Rock Tools mellan 2011-2015. Luke har ingen formell  journalist utbildning, ingen anknytning till eller erfarenhet av  motorsport, men är lika förbannad en "FIA accredited journalist",..tänk om man skulle anlita förare efter samma preferenser, då skulle Kalle som jobbar på OK-Q8 macken i Kiruna  kunna bli en F1 förare på grund av, att han  säljer korv med bröd till bilister som kör med Pirelli däck eller något liknande, snacka om att ribban inte ligger speciellt högt  numera för att man ska kunna göra sig förtjänt av journalist titeln.
 
Dagens grid girl bryr sig inte om hur högt ribban ligger, jag för min del återvänder till Sverige i morgon.
 
Amen,..må Luke Murphys visdom vara med er.    
 
     
 
     

Kommentarer :

#1: F1 One

Tack för gediget arbete, mycket uppskattat. Byter Kimi PU till Ungern el Spa? Visst handikapp och synnerhet i kval med effekt svagare motor. En detalj som få "journalister" nämner.

Svar: Spa förmodligen, i Ungern duger det med en PU med reducerad flås.
Brandon Lee

skriven
#2: Classe P

Vad är anledningen till att Kimi saknar uppdateringen?

Svar: Se på BoGGes kommentar. Ha det fint Classe.
Brandon Lee

skriven
#3: Tomi

Har samma fråga som Classe P.

Svar: BoGGe svarade på din fråga.
Brandon Lee

skriven
#4: JJ

Klart att Kimi byter PU till Spa, han ska ju köra Sauber då...

Svar: Självklart,..och med fjolårs PU som Mackan använde i 6 race;-)
Brandon Lee

skriven
#5: BoGGe

Ferrari bytte ut Kimis motor under Spaniens GP pga ras, därav så blev det en Spec A motor som han kört med sen dess. Resterande med ferrari motorer bytte till Spec B iom Kanadas GP

Svar: Precis så var det.
Brandon Lee

skriven
#6: Marcus

Måste säga att det är rätt imponerande av Kimi att ändå hänga med med en svagare motor. Vi får hoppas på dåliga strategier och tekniska problem för Hamilton och Vettel så Kimi kan blanda sig in lite i toppstriden också. Hoppas Bottas får resultatet med sig i loppet också då han endast har oflyt.

Har inte stallen något att komma med eller är det bara en massa nötter som bestämmer allt? De kanske inte heller vill att det ska vara så många omkörningar och spännande race?

Svar: Kimi brukar köra med lite vinge, något som hjälper till för att kompensera för det som saknas på PU sidan, plus att Ferraris energiåtervinningssystem just nu fungerar bättre än hos konkurrenter, men 15-20 hk till skulle givetvis sitta fint.
Hos Ferrari finns det för många som vill bestämma, inklusive de som sitter i Maranello, ju fler kockar desto sämre soppa. Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#7: Mikael Johansson

Nu går tomtarna igång hos Jannes Viasatblogg och anklagar Expressen för klick jagande journalistik ang skrivningen att Marcus petas (fr FP1). Janne o Viasat är ännu större klickjägare synnerhet med att Kimi får sparken varje år och nu är det till SPA. Jag hoppas det går bra för Marcus men i år får han stryk av Charles som då är han världens bästa förare över alla pga av att Marcus lyckats sämre och får specialbehandling av teamet och Ferrari, vilket enligt dem, aldrig sker hos Ferrari eller Mercedes där är det den bästa föraren alltid oavsett om den andre blir åsidosatt samt har tvingats bryta flera race så beror det på att Bottas och Räikkönen inte håller måttet synnerhet den senare. Dåren som läser statistik fan läser bibeln som är bakom kameran som varje podd bredvid Janne spyr galla över KImi att han borde varit utbytt i flera år är riktigt patetisk. Tack för en blogg med bättre insikter än andra svenska.

Svar: Jannes sekt överhettar direkt om någon har fräckheten att ge sig på Mackan, Blomqvist själv har blivit en klickjägare av rang , hela Viasat konceptet är ett klickjagande utan dess like som jag valde bort för länge sen.
Jannes påhopp på Kimi och Valtteri är ett försök att lyfta Marcus status i sektens ögon, folk ser vad de vill se istället för att se på verkligheten, om Kimi inte själv väljer att sluta så kommer han köra hos Ferrari även nästa år, Leclerc behöver minst ett år till för att klara av övergången från ett medioker stall till ett toppstall, Mackan i sin tur gör förmodligen sitt sista år i F1.
Brandon Lee

skriven
#8: Nico

Tjenixen BL,

Kul att Hockenheim är tillbaka. En av få Tilkebanor som jag gillar. Men det är nog mest för att han inte hade ett skit att göra med ursprungsbanan som likt Monza var en fantastisk motorprestanda-bana. Kan sakna gamla Hockenheimring, men gläds åt att detta faktiskt är det enda vettiga han har gjort Tilke. Okej, COTA är väl en bra grund som kanske behöver någon liten grej till.

Så - vi ser fram emot denna tävling. Hoppas Ferrari håller trenden med att först slå Hamilton på hemma-bana och sedan slå Mercedes på hemmaplan nu. M a o Finsk eller Tysk seger.

Vad tror du om allt svammel kring att Charles åtnjuter massor med fördelar som får Ericsson att se dålig ut? Själv tycker jag att visst är det konstigt att Ericsson kör så dåligt jämfört med Charles. Jag kände mig ganska säger på att Charles skulle komma ifatt Ericsson under Europa-säsongen när dom kom till banor som Charles kört flera gånger om. Men Ericsson är med något enstaka undantag helt ifrånkörd. Och även om det är så att Charles skulle få ett par hästkrafter extra så lyder den gamla regeln... Power ain't nothing without control. Grabben har gjort en kanonfin start på sin F1-karriär.
Dessutom är det svårt att klämma in allt för mycket "extra" utan att det ska läcka inom teamet på ett eller annat sätt.
Och sedan frågan; varför? Varför skulle ett team som Sauber - som fightas med Toro Rosso om värdefulla mästerskapsmiljoner sjabbla bort ena förarens bil?

Semester ja, jo lite semester har jag haft, och lite till ska jag ha. Typ, pensla fönster på stugan och läska med kall öl mellan strykningarna.


Lev väl!

// Nico

Svar: Inte ens Tilke klarar av att sabotera samtliga banor, dock saknar man "skogsutflykten" på Hockenheim, vad det COTA så borde man enligt min mening plocka bort några fullständigt onödiga, långsamma kurvor.
Charles är en riktig duktig förare som har fått Mackan att tappa självförtroendet till en viss grad= man börjar överköra för att hänga med och tappar i varvtid, det "extra" som Leclerc har fått hittar man mellan ratten och sätet, dvs Charles själv.


Pensla fönster brukar funka bra efter några bärs, blir det för många öl så övergår måleriet till att skapa konst utan gränser, håll hård om penseln Nico;-)
Brandon Lee

skriven
#9: Anonym

ANONYMUS
Varför måste det vara motorn som skulle vara fördelen för LeClerc?När Wherlein körde för Sauber så sades det ju att Mercedes tipsat honom om lägre däckstemperatur vilket gav honom en fördel.När Marcus började exprimentera med detta så fick han ju bättre prestanda,som ett exempel.
Bara en tanke

Svar: Tja, folk gillar att hitta på märkliga "därför fungerar det inte för min förare" grejer, det finns många komponenter i en F1 bil som kan boven i dramat enligt "folket".
Brandon Lee

skriven
#10: Nico

Jo en sak jag ville säga bara. Jag tycker upplägget kring just kommentarer i din blogg är bra. Jag upplever att man slipper fanboys som går sina idolers ärande i kukmätarfrågor. Och ska lägga sig i andras frågor.

I din blogg upplever man att man talar med dig och inte alla som följer en sida och ska tjafsa imot. That's all.

Jo, vad var det den Italienska "Ferrari-journalisten" hette som du brukar nämna ibland?

Ganska kul att kolla på Piola's förklaringar kring ritningar osv. också.

Svar: Diskussioner som går ut på att tävla i pajkastning kan jag leva utan, sakliga kommentarer skapar en bra stämning utan onödig tjafs.

Apropå "Ferrari journalisten", de menar nog Leo Turrini, Ferraris "hovjournalist" ,en bra snubbe som verkligen har insyn till stallets verksamhet, Piola är en gammal räv som vet vad han talar om tillsammans med sin parhäst Matt Somerfield.
Brandon Lee

skriven
#11: OK

Ursäkta en dum fråga, men igen tilm Kimis motor. Är det för att undvika en nedplacering på griden som man väntar med att byta motor, eller får man inte? Om det är ett val, vad tycker du om det? För egen del känns en nedflyttning som att det resulterar i topp 6 som sämst i en tävling, min gissning hade varit att man tjänat ikapp det på det antal tävlingar som Kimi kört med färre hästkrafter. Är jag ute och cyklar?

Svar: För tidigt av säsongen att redan ta den tredje motorn i bruk, så det är därför man väntar med det precis som du misstänkte.
Brandon Lee

skriven
#12: BoGGe

Till #11, Antagligen så har ferrari räknat antalet sek han tappar per lopp kontra hur många poäng han riskerar att tappa i slutet av säsongen pga för många motorbyten, Du får tänka på att han har ju inte 15-20hk mindre över hela varvtalsregistret.

skriven
#13: Fricco

Herregud... Nu är det klart.
Enligt blomman så kör inte Kimi Ferrari nästa år.
Han kanske återfinns i Sauber...
Brandon... Lite besviken på dig... Den bomben kunde väl du släppt. *s*
Han har ju värre spekulationer än vad finns om area51...

Svar: Mycket klippa och klistra hos herr Blomqvist, kvällstidning nivå på hans svammel som hans sekt tar på fullaste allvar, typ "grisarna kan flyga",..i alla fall på area 51.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :