BACK IN DAYS

 
Idag är det dags för en tillbakablick, hur började det hela för några av F1 förarna, och hur det slutade för några andra, att lyckas i matarserier är givetvis bra, men samtidigt inget måste för att skapa en framgångsrik F1 karriär, dock skadar det aldrig att köra med toppmaterial. 
 
Herrarna på bilden här ovan känner alla igen, året är 2005, serien F3 Europa,Sebastian och Lewis är arga konkurrenter, den förstnämnda slutar på en femte plats i mästerskapet med 63 poäng, den sistnämnda på första plats med 172 poäng.
 
Så, varav skillnaden på deras prstationsnivå, båda är ju fyrfaldiga F1 mästare?  Lewis gjorde sin debut i F3 Euroserie med Manor 2004, vann ett race och slutade som femma i mästerskapet, året därpå vann han 15 race i samma serie och tog titeln med 172 poäng.  Varför? Jo, 2005 fick han en sits hos ASM-ART, ett stall som har skapat många mästare i matarserier, att köra för ASM-ART har mer eller mindre varit en garanti för att ta titeln, dock inte alltid och för alla.   
 
 
Vettel körde hos ASL Mucke Motorsport 2005, vann inte ett enda race och slutade på en femteplats i den ovannämnda serien, året därpå,2006, fick han i sin tur chansen att köra hos ASM-ART, men slutade bara på en andra plats i mästerskapet.  Vettels resultat från matarserier är inte speciellt imponerande, den enda titeln är från BMW ADAC i Tyskland, han vann aldrig i Macao i F3, inte heller i Masters of F3, han vann aldrig F3 Europa titeln osv.  
 
Bottas är en annan förare som tog titeln med en ART bil, 2011 i GP3 serien, det räckte till att öppna dörren till en testförare sits hos Williams, året därpå fick han en racesits och satte Massa på plats, nu är han en etablerat toppförare hos Mercedes.
 
Rosberg och Kovalainen hade en riktigt hård fajt om GP2 titeln 2005, Nico körde för ART, Heikki för Arden, båda två vann 5 race och hade 12 podiums, men Heikki fick bryta i tre race och missade titeln med 15 poängs marginal.  Nico hamnade hos Mercedes via Williams, och vannVM titeln 2016, Heikki hamnade hos McLaren via Renault, sedan bar det iväg till Caterham, några race hos Lotus som ersättare för Kimi, sedan tog F1 äventyret slut för Heikkis del.  Så, varför lyckades Nico med det Heikki misslyckades med? Heikki var tok för snäll och trevlig snubbe för att lyckas i F1, saknade den hårdheten som Nico hade, ett egenskap som är ett måste i F1.
 
Pojken här ovan är lätt att känna igen, Kimi körde bara 23 bilrace innan han hamnade i F1 och Sauber, ingen annan har tagit steget från Renault 2000 till F1, har man talang utöver det vanliga behöver man inte släpa med sig hundratals miljoner kronor för att nå toppen i F1.
 
Grabben med jättefrissan bredvid Kenny är inte heller helt obekant för raceintresserade, Marcus vann F3 titeln borta i Japan, återvände sedan till Europa och F3, körde 6 race i Brittisk F3 för Double R Racing, vann två, sedan var det dags för GP2. Mackan började hos Nova, flyttade sedan till I-Sport, och fick till slut sin stora chans hos mästarstallet DAMS. Det blev 84 race i GP2 för Marcus, 3 vinster och 13 podiums, dock ingen titel.  Grosjean tog GP2 titeln med DAMS 2011, Valsecchi 2012, Palmer 2014, Marcus slutade som sexa i 2013, varför han misslyckades med att ta titeln med den bästa bilen låter jag vara osagt, Blommans sekt har säkert många intressanta teorier och bortförklarningar i ämnet.
Mackan började sin F1 karriär hos Caterham, nu är det Sauber som gäller, huruvida han kommer att finnas kvar i F1 nästa år återstår att se. Rausing har plöjt ner hisligt mycket pengar i Mackans karriär utan att ha fått så mycket tillbaka, om man räknar in köpet av Sauber så lär det handla över en miljard kronor, det blir många kronor per inkörd poäng.
 
Leclerc har kört i F3, GP3 och F2  innan han landade hos Sauber i F1.  I F3 Europa serien slutade Charles som fyra med Van Amerstroof Racing, ingen titel när materialet inte var det bästa.  I GP3 fick Charles hoppa in hos vinnarstallet  ART, tog titeln med dem, samma sak i F2 med toppstallet Prema, det gäller att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Media har målat en bild av Leclerc som F ettans nya underbarn, och visst är han duktig, men att vinna titlar kräver att man sitter i rätt material vid rätt tidpunkt, något som Charles har lyckats med, dock inte i F3.  Racing är en materialsport, dock skiljer det en hel del mellan förarna hur duktiga de är att utnyttja materialet. Just nu är Leclerc för mig en Hulkenberg kopia, men kanske kan han bli en Prost dito lite längre fram, han har en liknande körstil och även sättet hur han hanterar materialet under racet liknar Prost dito, men om den mentala styrkan saknas när och om han hamnar hos Ferrari för tidigt, så kan det innebära ett platt fall för Charles del och en snabb sorti ur F1.
 
Det om förare, och den nya generationen som är på väg att etablera sig bland de gamla rävarna, bland den tekniska personalen regerar fortfarande gubbmaffian.
Newey 59 år, Allison 50, Prodromou 49, Lowe 56, Costa 57, Resta 47, Clear 54, Binotto 48 osv, gubbarna kan, men man börjar fundera huruvida rekryteringen av nya designers och ingenjörer verkligen fungerar i F1.
 
 
Dagens grid girls kommer från Moto GP, dags för Blommans smygläsande rumpnissar att blunda och hålla andan.   
 
På fredag morgon är det dags för mig att flaxa iväg mot destination GB, kommer att stanna där en vecka efter racehelgen, huruvida jag hinner med att blogga under racehelgen återstår att se.
 
Amen,..må livets goda vara med er.      
 
        
 
 
        
 
 
      
 
 
 

Kommentarer :

#1: Kalle

Ska helt klart bli intressant att se hur Leclerc hanterar en sits i ett toppstall. Nämnda Heikki var ju snabb och plockade väl några segrar, men när psykopatdragen inte finns där uteblir dom stora resultaten :-) Sergio Perez är ju annars ett annat exempel på en förare som gjorde det bra i sauber men som inte höll för trycket när han fick en toppsits i mclaren. Han har väl sen dess varit fast i force india.

Svar: Det är inte många förare som pallar för trycket hos ett toppstall,..och av alla toppstall är Ferrari det värsta stället att hamna i, det är alltid förarens fel om det går dåligt.
Brandon Lee

skriven
#2: Captain Hindsight

Tack för ett bra inlägg, uppskattar lite historia som man glömt bort i dessa tider.

Ang LeClerc, han skulle säkerligen må bra av att köra ett år till i Sauber, vilket också J Villeneuve tyckte här i veckan. Det är lätt att se sig som värdig en sits när man kört bra i kombination med en del tur. Framgångarna är dock rätt begränsade. Det är när motgångarna kommer som man ser vad han är gjord av, dvs när oturen är framme och man gör någon mindre lyckad tävling. Just därför kan vara bra att känna på den upplevelsen i Sauber innan man utsätter sig för pressen som det innebär att köra i Ferrari. Är man inte redo så blir det tufft. Är det inte stallet som gör det surt för en så är det media och alla experter. Lyckas man inte i Ferrari så är det stor risk att man åker ut med soporna nästa dag. Det är väl också därför Ferrari främst vill ha etablerade förare, såna som inte behöver hävda sig ohöch som klarar pressen för den är enorm i Ferrari..

Svar: Motgångarna brukar komma då när man börjar inbilla sig att allt som skrivs i media stämmer, att sedan få uppmuntrande kommentarer från Hamilton och Vettel lyfter egot ytterligare,.dock borde man fundera över i vilket syfte de ovannämnda herrarna har uttalat sig i fallet Leclerc.
Brandon Lee

skriven
#3: Lilja

Mycket intressant läsning! Det är ganska otroligt att Eriksson ens tog sig till F1, sen att han blivit kvar så pass länge är en ännu större gåta.
Jag har varit och syndat och läst på lite andra ställen och även lyssnat på en viss f1 podd där det diskuterats flitigt huruvida Ferrari hjälper Leclerc eller inte. Du med lite tyngre kunskap kanske kan reda ut det här? Ferrari kan vell knappast veta hur man ska ställa in Saubern för att få den att gå bra utan det är vell egentligen bara motorn dom skulle kunna fiffla med, men det tycker man borde synas eller har jag fel?

Svar: Det pratas mycket strunt hos Blomman av okunniga människor inklusive Blomman själv och hans fotograf. För att Leclerc skulle kunna "köra" en Sauber i en Ferrari simulator förutsätter att Ferrari har tillgång till alla Saubers aeromappar från vindtunneln, plus all teknisk data, hela påståendet är fullständigt löjeväckande, Blomman sekt söker alltid ursäkter för Mackans tillkortakommanden, den ene ursäkten mer fantasifull än den andra. Apropå data, Mackan har tillgång till all data hos Sauber, inklusive Leclercs PU data, man ser direkt om det förekommer fusk, det är bara Blommans sekt och han själv som desperat försöker övertyga sig själv om att Mackan är en toppförare vars karriär blir lidande pga fula gubbar hos Ferrari, tidigare var de fula gubbar hos Merca.

Att Blomman kör med det löjliga tugget har med hans inkomster att göra, ju flera klickar desto mer pengar, därav hans spekulationer och fantasifulla teorier för att elda sin flock att klicka mer. Om du kollar på hans förutsägelser tex angående bilarnas prestanda och om förarmarknaden, så upptäcker du att han har aldrig eller sällan rätt i något, snubben är ju bara en SVT broiler som leker F1 journalist.


Faktum är, att de stora stallen ofta avsiktligt sätter käppar i hjulen för sina juniorer hos satelitstallen, för att testa om de kan hantera olika problem utan att tappa mentalt.
Brandon Lee

skriven
#4: Magnus Blomqvist

Tack för ett otroligt roligt och intressant inlägg! Det här borde man skriva ut och visa polarna som konstant tjatar om att Marcus hade varit världsmästare med om han fått köra för Mercedes. Så otroligt trött på den frågan. Lite deja vu var det då jag i gårdagens flöde fick upp samma ämne fast via F1.com eller om det var Sky. Det handlande iallafall om Nigel Mansell som väl var tvåa i mästerskapet hela fyra gånger. Två bakom Senna och två bakom Prost innan de försvann och han fick en överlägsen bil och lyckades. En annan är ju Button som väl körde femhundrafemtielva race och knappt hittade till pallen. Sen Brawn och ja.... Otroligt intressant är det och vi skulle nog kunna hålla på i evighet. Men i stället. Ha det gott.

skriven

Kommentera inlägget här :