I det föregående inlägget tog jag upp trixandet med ride height med hjälp av styrutslaget för att skapa mer down force genom kurvor, minst lika viktigt innan kurvan under inbromsningen är att försöka undvika närkontakt med banan när nosen dyker ner. Ride height fram ligger normalt på mellan 20-25 mm, så det är lätt hänt med en high rake bil att "plankan" slår i banan under inbromsningen om man inte har tagit förebyggande åtgärder för att undvika fenomenet.
Med active ride utrustade bilar var inte det ovannämnda ett problem, FRIC såg till att ride height höll sig konstant under inbromsningen tills FIA banlyste systemet, "semi FRIC" fungerade även det tills FIA gav kalla handen. Topp stallen hade skapligt avancerade "semi FRIC" skapelser, hydraulik baserade system som lagrade hydraulisk energi på rakorna, för att sedan använda den under inbromsningen för att unvika att nosen dök ner, de mindre stallen fick nöja sig med mekaniska, billigare, mindre effektiva lösningar med sin begränsade ekonomi.
Eftersom bilarna körs med så mjuk set up som möjligt för att skapa grepp, så har det i sin tur skapat vissa problem för stallen att hålla korrekt ride height under inbromsningen efter FIAs förbud omfattande både FRIC och "semi FRIC" systemen, dock hittar smarta ingenjörer hela tiden nya finurliga lösningar för att kringgå FIAs förbud, mekaniska eller hydraulik baserade nymodigheter som indirekt påverkar aerodynamiken för att kunna behålla konstant ride height oavsett var på banan bilen befinner sig.
På bilderna här ovan kan man ta del av vad som gömmer sig under kolfiber noskonen hos Ferrari, Haas och Mercedes, ett av många ställen där FIA ständigt letar efter nya bevis på icke godkända system som direkt eller indirekt påverkar det aero relaterade. På de två översta bilderna kan man tydligt se släktskapet mellan Ferrari och Haas medan Mercedes koncept skiljer sig radikalt från dessa två, inte helt lätt med andra ord för FIAs "experter" att hålla koll på alla inblandade som försöker trolla bort effekterna av lastförskjutningen ute på banan med alla tillgängliga medel.
Bilens rörelser ute på banan påverkar även på funktioner som man inte tänker på, som till exempel bränsleflödesmätaren, alla vibrationer, accelerationer och inbromsningar gör sitt för att inkorrekt data kan bli verklighet, en mekanisk mätare skulle inte fungera i en F1 bil, så därför använder man istället en som arbetar med ultraljud. Sentronics bränsleflödesmätare är enkelt uttryckt ett rör med en transduktor på var sin ända som förvandlar elektrisk ström till ultraljuds pulser, den ena transduktorn skickar först en puls till den andra i bränsleflödets riktning, den andra skickar sedan tillbaka den mot bränsleflödets rikting, detta sker 2200 per sekund, man mäter flödets hastighet, inte volym, volymet räknas fram med hjälp av rörets diameter och den ovannämnda hastigheten i flödet. Felmarginalen sägs vara +- 0,25 % så FIA har rätt så bra koll på att stallen inte kan fuska med bränsleflödet, det var därför som Ferrari och Mercedes valde att bränna olja istället tills FIA satte ner foten även där ,och begränsade kraftigt volymen av det tillåtna angående oljebränning i motorer.
Det om teknik porr, det blir intressant att se vilka nya grepp stallen kommer med nästa år angående att försöka hålla konstant ride height, enligt min mening vore det bättre för alla inblandade om FIA skulle åter igen tillåta användningen av standardiserad active ride, då skulle man slippa alla tjuvknep som stallen tvingas till på grund av FIAs illa genomtänkta regelhysteri.
Nu har även Mr Iceman kapitulerat inför social media trycket, och dykt upp på instagram, dock säger han att den här gången vet han inte vad han gör,.bättre sent än aldrig Kimi, även om du inte vet vad du gör.
Apropå F1 förare, vi käkade häromkvällen på crossroads, på väg ut möttes vi av en herre misstänkt lik en viss Hamilton i sällskap med några andra,.världen är bra liten, L.A ännu mindre, och nej, jag har inte blivit vegan även om jag måste erkänna att maten var riktig god på crossroads, dock inget som matchar en saftig köttbit.
Jag hör av mig igen i mån om tid och lust, nu är det dags att rulla iväg med Ducatin, även om det snöar i Florida är det fortfarande hojåkare väder i Californien.
Dagens grid girls kan vara veganer eller inte, Micke säger att han skulle gärna äta upp alla fyra med hull och hår.
Amen,..må det nya året vara med er.
Din antagonist Anderson på autosport nämnde att detta trixande med ride height i kurvorna påverkar känslan i styrningen och att förare som Kimi som är känslig för det påverkas extra mycket. Detta fick mig mest att fundera på om trixandet av detta slag skulle påverka mer nu än under Kimis tid i McLaren eller de tidiga Ferrari åren när han oftast var den klart starkaste föraren i teamet?
Kul med lite F1 brus i julens efterdyningar, keep it coming Brandon.
//Janne