SPANKING ON THE BANKING

 
Historisk racing har mycket av det som dagens F1 saknar, så det var en ren njutning att få köra några varv med polarens Porsche 962, när han testade sin bil på en bana med hårt bankade kurvor, en rätt så stabil bil tack vare den långa rumpan. 780 hk ur en tre liters boxer är inte fy skam, ingen "matching numbers" bil men byggt av orginaldelar, allt var inte bättre förr, men den gångna helgen ute på banan bevisade åter igen att en hel del var bättre förr, inte minst ljudmässigt, tack Dave.
 
Hjulbas...
 
...och rake är två flitigt återkommande diskussionsämnen bland F1 fansen, men det är inte alltid så att en bild säger mer än tusen ord, eller visar den sanna bilden om förhållandet mellan hjulbas-rake, så lite sifferstatistik kan vara på sin plats för att belysa det ovannämnda.
 
 
 
I fallet Mercedes kan man med blotta ögat se hur lite rake de kör med, men att Force India med den näst längsta hjulbasen kör med mest rake av samtliga är betydligt svårare att upptäcka  för den icke invigda, eftersom den långa hjulbasen så effektivt döljer, eller ska vi säga ljuger om  bilens high rake karaktär.
 
Sifferstatistiken här ovan visar även till en viss grad vilken riktning stallen valde i fråga om design filosofi från 2016 till 2017, till i år kastas sifforarna om igen. Mercedes vill förmodligen ha en bil med kortare hjulbas, och med mer rake som klarar sig bättre på långsamma banor än 2017 års bil gjorde, Ferrari kanske i sin tur en bil med något längre hjulbas för bättre prestanda genom snabba, långa kurvor, det är mycket möjligt att de två hamnar rätt så nära varandra siffermässigt i år, något som även kommer speglas ute på banan, vem som kommer att dra mest nytta av de generellt mjukare gummiblandningar i år återstår att se.
 
 
Årets bilar lär bli ett par sekunder snabbare per varv med mjukare gummiblandningar, något som ytterligare ökar G krafterna och därmed även den totala belastningen på bilen genom kurvpartier, så vikten av att hitta den rätta balansen i förhållandet mellan hjulbas-rake blir ännu mer utslagsgivande i år, bilden här ovan med Nico Rosberg talar för sig själv i fråga om vilka krafter bilarna utsätts för i dagens F1 racing.
 
Apropå halo, nu vill man införliva ett digital reklamsystem i grunkan, lite som med börsnoteringar,.varför inte julgran led belysning när man ändå är i farten, finns det inga gränser hur löjliga saker de kan hitta på, jag längtar efter för att se digitalt reklam för Konsums köttbullar på Kimis halo.
 
Det om F1, vapendragaren Micke fyllde år häromdagen, så jag passade givetvis på att köpa en present åt honom hos MedMen när jag levererade en hoj åt en kund i West Hollywood. Micke kan vara lite folkilsken ibland, så jag köpte ett paket weed hundkex till honom, snubben tackade och tog emot, knaprare i sig halva paketet på en gång, och förvandlades till en  kramvänlig nallebjörn som ville lyssna på valsång,..mer hundkex åt folket.
 
 
Dagens grid girl är varken folkilsken eller käkar hundkex, men hon är en raskatt med klös som käkar upp dig om du kommer för nära, bara titta, inte röra.
 
Amen,..må hundkex vara med er.          
 
               
 
                      
 
        
 
 
 
       
 
       
 
 

Kommentarer :

#1: Peter

Dessa otroligt fula halo och dom finns nu för att någon ignorerade dubbla gulaflaggor inte en gång utan två gånger må han R I P .
Hade gärna bränt mig lite av denna raskatt

Svar: Raskatter är bra för hjärta och själ även om man bränner sig,..eller hur?
Brandon Lee

skriven
#2: ThomasF

FELIX ROSENQVIST

Svar: Japp, men dessvärre i fel serie, det gör ont i mig när en sådant talang kastas bort i Kalle Anka racing, Felix förtjänar något mycket bättre än det. Ha det Thomas.
Brandon Lee

skriven

Kommentera inlägget här :