SHOW ME THE MONEY

 
Några hade hunnit med att köpa vingar för pengarna till testdagrana efter Ungerns GP på Hungaroring, dock inte för att flyga över ängarna, utan helst på asfalten, även om några gjorde korta visit på ängarna runt banan.  Både Williams på bilden ovan,... 
 
 
....och sorgebarnet Force India testade en framving med 2019 års specs, det skiljer en hel del mellan årets och nästa års framvinge som framgår av bilderna här ovan, 2018 vinge på den översta bilden, och 2019 års dito på den nedresta.
 
Så, hur kommer den nya framvingen tillsammans med mindre, framåtflyttade bargeboards, och en ny bakvinge med mer effektiv DRS funktion påverka graden av downforce och den totala aerobalansen?
 
Inte speciellt mycket alls, en något mer instabil aerobalans på grund av att det blir lite svårare att "stänga in" önskad luftflöde under golvet, samtidigt som det blir lite svårare att "stänga ut" oönskad luft som försöker ta sig in under golvet om bilen har en tendens att "rolla" under kurvtagning. 
 
Till i år ville FIA ha mer downforce, till nästa år mindre downforce, deras framåt- tillbaks logic är mer förbryllande och svårbegriplig än någonsin, istället att göra en förändring som skulle verkligen påverka bristen på omkörningar på ett positivt sätt ,så tar man på sedvanlig FIA manér ett steg framåt och två bakåt om och om igen, något som år efter år medför totalt onödiga kostnader för samtliga inblandade. 
 
De allra flesta av er har säkert redan läst hos diverse bloggare, att Ricciardo lämnar RBR efter årets säsong och blir stallkompis med Hulkenberg hos Renault, ett stallbyte som kom som en överraskning för de allra flesta, även om Renault har tidigare visat intresse att knyta till sig australiensaren. 
Ricciardo har alltid varit överskattad hos diverse hobbyjournalister och F1 fans, den ena dagen har han varit på väg till Mercedes för att ersätta Bottas, den andra dagen till Ferrari att ersätta Räikkönen, dock vet stallcheferna bättre än så vad det gäller Daniels kapacitet, en duktig förare men inte ett världsmästarämne, en Webber kopia enligt min mening som saknar det lilla extra som gör en världsmästare.
 
Så, varför detta byte från ett toppstall till ett mittfälts dito, som lär få jobba hårt ett antal år till för att möjligtvis kunna slåss om podiumplaceringar i framtiden?  Ricciardo har nog kommit till samma slutsats som Hulkenberg, det vill säga, att han aldrig kommer få en förstaförare status hos någon av toppstallen, och väljer därmed "show me the money" linjen hos Renault, som är villiga att betala mer än någon annan för hans tjänster. 
 
Det lär dröja bra länge innan vi får bevittana en "shoey" igen av mannen från down under, om någonsin, Ricciardo saknar den jämnheten i sin prestationsnivå som de riktiga toppförarna har, och Hulkenberg kan bli en hård nöt att knäcka även om Ricciardo tilldelas förstaförare status hos Renault. Det blir intressant att se hur flytten kommer att påverka på hans omkörningsstatistik, det är en sak att bromsa sent i en RBR som producerar mer downforce än någon annan bil i startfältet, något helt annat i en Renault som inte kommer närheten av Newey klass beträffande nivån av downforce, ibland är det föraren som gör bilen, ibland vice versa.
 
Så, vem kan tänkas bli det naturliga efterträdaren för Ricciardo hos RBR? Det naturliga valet borde vara Gasly, som har bevisat några gånger under årets säsong, att han har både snabbheten och kylan för att kunna hålla sig framme och plocka värdefulla poäng, som ett plus kan även räknas faktum, att han inte har något bråkigt förflutet med Verstappen.
 
Sainz Jr lär få svårt att bli kvar i F1, om han inte går med på att återvända till Toro Rosso, att han skulle hamna hos McLaren har jag svårt att se hända, Carlos har ju inte direkt dominerat Hulkenberg hos Renault, något som han borde ha gjort för att övertyga stallcheferna om sin kapacitet.
 
Ricciardos flytt till Renault blev en obehaglig överraskning för Ocon, som ryktades mer eller mindre varit klar att bli en Renault förare nästa år, dock har inte Ocon heller lyckats med konststycket att dominera sin stallkompis hos Force India. Perez är en duktig förare, men inte av samma klass som till exempel Massa var hos Williams, som blev tillplattad av Bottas, Ocon måste visa mycket bättre takter för att någon gång i framtiden kunna utmana om en sits hos Mercedes.
 
Det lär bli en hel del förarbyten bland stallen på mittfältet inför nästa säsong, men hos toppstallen regerar status quo efter Ricciardos "show me the money" beslut. Hobbyjournalisterna kommer givetvis fortsätta med sin" Räikkönen kör Sauber på Spa, Räikkönen får lämna sin plats till Leclerc nästa år" linje, men som tur är så vet stallcheferna bättre, och det är ju trots allt de som bestämmer vem kör var.
Dagens grid girl blev så tagen av värmeböljan, att hon kastade av sig kläderna och la sig till ro för att bättra på solbrännan,.way of life.
 
Amen,..må hobbyjournalisternas visdom vara med er.    
 
 
       
 
      

Kommentarer :

#1: calle bergström

Tack du men jag nöjer mig med vad som serveras här o vad jag själv kan räkna ut.kan man inte alltid ligga på topp så är det inte fel att hänga på efter den aktern.Ta det cooolt i värmen o alla hjulen i backen!

Svar: Ha ha, ibland är det svårt att undvika hjulspinn när man lever livet med plattan i mattan på alla nivåer;-)
Brandon Lee

skriven
#2: 1014 Johansson

Kimi till red bull om nu lekräk ska ta hans plats i Ferrari

Svar: Lekräk blir kvar hos Sauber, och Kimi hos Ferrari.
Brandon Lee

skriven
#3: Marcus

Inte helt fel av Ricciardo att tänka på pensionen för nu blir det lite kanske oväntade förändringar bland stallen. Det hade varit kul att se Kimi in en Red Bull men jag satsar mer på att Alonso slutar och Kimi ersätter. :)

Lite oturligt för Ocon men han har bara sig själv att skylla för det.

Hur tokig i motorcyklar måste man vara för att ens se den i bilden :P

Svar: Lite pension slantar kan vara på sin plats, Kimi kommer avsluta sin karriär hos Ferrari, det blir minst ett år till för Iceman, Ocon är ung och lär utvecklas som förare, även om det inte finns några garantier för det,..brudar och hojar lirar bra ihop;-) Ha det Marcus.
Brandon Lee

skriven
#4: Anonym

Jag blir lite förvirrad av Renaults val att behålla Hulkenberg. Han kommer aldrig nån vart vare sig i racen eller nån annanstans. Ja, han har skördat några fler poäng än Sainz men vad är de egentliga skälen att behålla honom anser du? Jonas.

Svar: Hulken är en riktig duktig testförare som klarar av att sortera ut bilen, och lämna vettig feedback.
Brandon Lee

skriven
#5: Magnus Blomqvist

Se där ja. Spekulerade ju redan för ett tag sedan att det här var på gång och jag fick rätt. Fyra saker gjorde denna flytt ganska lätt att se redan på förväg. 1. Max är gullepojken hos RB och Daniel och Max verkar inte ha klickat särskilt väl. Varken som vänner eller som teamkamrater. 2. Motorbytet till Honda. RB kommer tappa tredjeplatsen nästa år. Troligtvis till just Renault. Som 3. Behöver ett riktigt "stort" förarnamn. Dels på banan där Ricciardo till skillnad mot nuvarande förare faktiskt vunnit lopp. Dels vid sidan av då han är en populär kille med mycket fans och en person de kan bygga ett varumärke av. Hulkenberg i all ära men jag har aldrig stött på någon som är en fan av honom och han lär inte sälja många kepsar i souvenir shopen. 4. Renault är trots allt ett fabriksteam med mångåriga traditioner och är flerfaldiga världsmästare med ekonomiska muskler. När varken Ferrari eller Mercedes var intresserade och MacLaren och Williams på dekis är det enda realistiska chansen för Ricciardo att bli världsmästare. Inte nästa eller året efter men till 2021 med nya reglementet. Där ligger hans chanser. Ha det gott.

Svar: Det sägs att Ricciardo får 220 mille per år hos Renault,.kan vara den avgörande faktorn för att han skrev på, att han skulle vara kapabel att bli världsmästare har jag svårt att tro på, för det krävs mer än vad Ricciardo har att komma med. Ha det bra Magnus.
Brandon Lee

skriven
#6: Spelwilly

Det är då fan att ju äldre jag blir ju mer förbannad blir jag på världen 😁
När människan, politiker eller FIA får för sig att med konstgjorda medel styra utvecklingen så blir det en fet örfil tillbaka. Istället för att styra upp med regler låt evolutionen ha sin gång, låt det vara enkelt och den starkaste vinner.
Vet själv genom åren då man försökt lösa diverse problem men genom lösningen orsakat nya. Istället för Att se att själva grunden är fel. Ändra grunden istället för att bygga lösningar på dålig grund. F1 ska vara kungaklassen och då inte mätt i pengar. Go back to basic!
För övrigt kan jag meddela att vi fick plats på Monza Camping och är där 5 dagar. Troligen hade det varit mycket billigare med hotell i Milano men wtf man lever en gång och atmosfären kan jag leva av flera år framåt.

Svar: Typ arga gamla gubbar;-) FIAs problem är att de inte kan bestämma sig hur ska det vara, utan de kör med ett steg framåt två steg bakåt valsen år efter år istället att satsa på något som verkligen gör en skillnad, lösningen inom det tekniska är enkel, men FIAs muppar blundar för det, och resonerar efter formeln "varför göra något enkelt när man kan krångla till det", FIAs melodi. Ha det W,.kul att ni fick en plats på campingen.
Brandon Lee

skriven
#7: Marko

Hej Brandon! Läste på en sajt att fransmän skriver att Raikkonen fick en ny 2-årig avtal med Ferrari. Men de avslutar att det återstår att se om den rykte stämmer på riktigt. Vad tycker du? Kan du kolla med dina källor? Fortsätt med bra arbete på din blogg. Ha det bra Marko.

Svar: Mer som ett år eller 1+1 på sin höjd. Ha det Marko.
Brandon Lee

skriven
#8: Kilroy

Alonso lämnar F1

skriven

Kommentera inlägget här :